Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Vet att det förekom lite snack om batterigräsklippare i en annan tråd, men jag tyckte att denna kategori förtjänade en egen tråd.

Nu har jag gått hela vägen och skaffat en såväl batteridriven gräsklippare som trimmer. Efter en del research föll valet på dessa:

En Ryobi RLM36X46L5H 36V
RyobiKlippare.PNG
...och Ryobi Trimmer RLT36B33 36V
RyobiTrimmer.PNG
De delar samma batteri, 36V.
Satte ihop grejerna och provkörde lite. Verkar grymt bra! Nu laddar batteriet, så i morgon blir det ordentlig test!

Jag funderar också på deras motorsåg. Har en del jobb med en förvuxen granhäck som väntar...
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Härligt att bli av med de fossilfria trädgårdsredskapen. Själv införskaffade jag mig en robotgräsklippare förra veckan (Robomow) och är helnöjd än så länge.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Smutt »

Kör Husqvarna sjukt vad bra dom är har motorsåg och trimmer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av hanty »

Inne på samma linje; efter införskaffande av en Husqvarna robotgräsklippare insåg jag att det ändå blir en del kantklippning med trimmer. Har några verktyg från Claes Ohlsson batteriserie, senast en teleskophäcksax. Nu blev det en trimmer, vanlig häcksax och grensåg till teleskoparmen i samma serie. Priset var så lågt att jag nu i efterhand undrar om tillverkningsprocessen fyller kraven på "fairetrade".
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av chpaulin »

Kikade du något på Bosch Rotak 43? Var det primärt att du hade samma batteri till båda maskinerna som avgjorde?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av HerrNilsson »

Har kärat ner mig lite i Ryobi. Har deras häcksax och grästrimmer sedan tidigare. Som sagt, känns bra att elektrifiera verktygsbeståndet.

Batteridrivet drev mig i helgen in på Granngården för att beställa lite smått och gott. Gräsklippare (OLM1833H, minstingen) som jag kommer ha för att klippa längs kanter där robotklipparen in kommer åt, samt lite annat.
Återkommer med omdömen när jag fått prylarna.
OLM1833HOLM1833H--Hero_1_HiRes.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Kikade du något på Bosch Rotak 43? Var det primärt att du hade samma batteri till båda maskinerna som avgjorde?
Precis så! Hittade flera tester som satte Bosch främst, men så insåg jag att de inte har standardiserat sina batterier. Då valde jag Ryobi istället. Så stor skillnad i kvalitet anser jag inte att det är mellan dem, så batterisystemet blev avgörande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Jag gick på snålvarianten förra året när fossilmonstret återigen strejkade. Då åkte jag till Biltema och köpte deras lilla sladdsklippare för en knapp 1000-lapp. Den var iofs lätt och effektiv, men fästet för handtaget var uselt och slets sönder snabbt och vid sista klippningen i höstas slog kniven i en sten och hela fästet (som är i plast) för kniven gick sönder. Har ett par veckor på mig att lämna tillbaka den och kräva pengar åter på garantin. Dessutom höll jag på att bli galen på att hantera sladden!!!

Batteridrift är underbart!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Legato »

Alla robotgräsklippare går väl på el? ;)

För mig som prylgalning är det helt ofattbart att inte alla som har råd har städrobotar och klipprobotar. Man måste ju gilla städning och klippning (gör någon det?) alternativt värdera sin egen tid extremt lågt om man ska släpa omkring på maskinerna själv...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

HerrNilsson skrev:
Har kärat ner mig lite i Ryobi. Har deras häcksax och grästrimmer sedan tidigare. Som sagt, känns bra att elektrifiera verktygsbeståndet.

Batteridrivet drev mig i helgen in på Granngården för att beställa lite smått och gott. Gräsklippare (OLM1833H, minstingen) som jag kommer ha för att klippa längs kanter där robotklipparen in kommer åt, samt lite annat.
Återkommer med omdömen när jag fått prylarna.
Jag valde ju då deras 36V-system. Lite mer kräm! 8-) Jag har en oregelbunden, uppstyckad och backig gräsmatta så jag kan inte ha robotgräsklippare.
Användarvisningsbild
andersw
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 07 okt 2015 21:54
Ort: Skåne

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av andersw »

Har kört ryobi 36v klippare i tre säsonger (mellan modellen när jag köpte om jag minns rätt, exakt samma verkar ha utgått). Har funkat helt problemfritt. Har även slytrimmern.

Men den här tråden fick mig att kolla efter fler saker i deras 36v system. Både grensågen och högtryckstvätten ser ju roliga ut. Inte bra det här...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Bjelke »

Shit nu blev man sugen ju! :) skitbra tråd!! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Jag tycker det är fascinerande att ett sånt här litet batteri kan driva en motorgräsklippare över flera hundra kvadratmeter!
RyobiBatteri.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

I det här gängen går det ju att visa hur det ser ut inuti. 18650-celler, månne?
RyobiBatteriSprängskiss.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
HerrNilsson skrev:
Har kärat ner mig lite i Ryobi. Har deras häcksax och grästrimmer sedan tidigare. Som sagt, känns bra att elektrifiera verktygsbeståndet.

Batteridrivet drev mig i helgen in på Granngården för att beställa lite smått och gott. Gräsklippare (OLM1833H, minstingen) som jag kommer ha för att klippa längs kanter där robotklipparen in kommer åt, samt lite annat.
Återkommer med omdömen när jag fått prylarna.
Jag valde ju då deras 36V-system. Lite mer kräm! 8-) Jag har en oregelbunden, uppstyckad och backig gräsmatta så jag kan inte ha robotgräsklippare.
Ähh, det blir en liten aning dyrare bara ;-)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1195953
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Ähh, det blir en liten aning dyrare bara ;-)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1195953
Hehehe... :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Jo, kan tipsa om att jag köpte grejerna på Bauhaus som nu har extrapris på den klipparen jag köpte. De har för övrigt extrapris på flera Ryobi och Bosch batterigräsklippare. Konstigt nog dyker inte Bauhaus upp på Prisjakt och andra sådana tjänster.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av David D »

Bosch har också ett 36V-system där samma batteri passar olika verktyg, t ex Rotak 43 Li (gräsklippare) och Bosch 30-36 Li (trimmer), kedjesåg, lövblås, häcksax osv. Man får med två batterier med gräsklipparen och sen kan man köpa de övriga verktygen utan batteri eller laddare.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

David D skrev:
Bosch har också ett 36V-system där samma batteri passar olika verktyg, t ex Rotak 43 Li (gräsklippare) och Bosch 30-36 Li (trimmer), kedjesåg, lövblås, häcksax osv. Man får med två batterier med gräsklipparen och sen kan man köpa de övriga verktygen utan batteri eller laddare.
Det var konstigt. Jag trodde att de skulle ha det, men när jag tittade på hur batterierna såg ut på de olika maskinerna såg de helt olika ut. Kass hemsida!
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av David D »

Ja, det är inte helt lätt att begripa sig på vad som passar ihop. Jag åkte till Bauhaus förra veckan för att köpa en Rotak 43 Li men blev stående ett tag i butiken när jag började fundera (dvs googla) på vilka apparater som var kompatibla med vilka batterier. Två timmar (ungefär :)) senare åkte jag därifrån med gräsklipparen och en nätbeställning på Toolab.se för trimmern. De har testats av mig i veckan och fungerar bra med samma batteri :)
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

David D skrev:
Ja, det är inte helt lätt att begripa sig på vad som passar ihop. Jag åkte till Bauhaus förra veckan för att köpa en Rotak 43 Li men blev stående ett tag i butiken när jag började fundera (dvs googla) på vilka apparater som var kompatibla med vilka batterier. Två timmar (ungefär :)) senare åkte jag därifrån med gräsklipparen och en nätbeställning på Toolab.se för trimmern. De har testats av mig i veckan och fungerar bra med samma batteri :)
Jag försökte också på Bosch hemsida ta reda på vad som var skillnaden mellan Rotak 43 Li och Rotak 430 Li men lyckades inte. 430 var en nyhet, men vad det nya bestod var tydligen hemligt!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av David D »

Där gick jag också bet... Såg i affären att det fanns 43 Li och 430 Li men kom hem med 43:an som jag åkte dit för att köpa.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Nicklas »

Själv har jag kört på Julas 40V-system... Mycket kraft :shock:
- finns "allt" (stor motorsåg, vagn, gräsklippare med uppsamlare, trimmer, häcksax, snöslunga, lövsug/blås,...) med samma batteri.

Så nu med 2 4Ah batterier och 2 laddare är det bara att köra... Jag tröttnar innan maskinerna gör det :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Bjelke »

Jag satsade förra vintern på Milwaukee:s prylar för att kunna köra angelborr med borrmaskin, och det är ett sånt jäkla drag i den (specialversion som inte fanns i
katalogen då iaf) att den lätt borrar med en 200mm-borr och man måste hålla mot med höften för att inte skada handlederna :lol:
Var dock tvungen att gå på 5Ah-batterier för att få ut max effekt...
Kanske lite dyra grejer men dom verkar hålla hög kvalitet iaf :)

Tyvärr har dom ingen motorsåg i programmet :(
Och med 18V så funkar det väl inte med en gräsklippare heller :(
Så nu lutar det åt ett annat system istället :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
Alla robotgräsklippare går väl på el? ;)

För mig som prylgalning är det helt ofattbart att inte alla som har råd har städrobotar och klipprobotar. Man måste ju gilla städning och klippning (gör någon det?) alternativt värdera sin egen tid extremt lågt om man ska släpa omkring på maskinerna själv...
"Gilla"
Tesla Model Y
Skriv svar