Jättebra med diskussion för/emot.
Alltså igen, detta ska komplettera batterierna i en citybil.
Fördelen är att tillverkarna exempelvis kan göra mindre batterier, "två bilar för samma mängd litium", och sen ha REXEN som backup.
Om det slår eller inte, vi får se.
Myfc range extender
Moderator: Redaktion
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Myfc range extender
Jag tänkte också att det kan bli en bra diskussion när jag skapade tråden. Jag tycker själv att det känns onödigt att göra en ren elbil till en hybrid. Onödigt.
Referral: http://---
Re: Myfc range extender
Vad är vinsten med Myfc range extender? Den tar plats, vikt och kostar pengar som istället skulle kunna nyttjas till batterier, måste tankas med något slags bränsle som inte är nämnt vad det är eller var man kan köpa det och sedan skall detta bränsle göras om till vätgas för att sedan nyttjas i bränslecell för att sedan kunna ge el till batteri, el som du kan ladda från vilket eluttag som helst om du har en elbil.
För mig låter det som en mycket dum lösning som dessutom inte är en lösning på själva problemet, längre räckvidd för batterielbilar.
För mig låter det som en mycket dum lösning som dessutom inte är en lösning på själva problemet, längre räckvidd för batterielbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Myfc range extender
Fördelar med hybrid?
Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.
Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.
Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
Re: Myfc range extender
Det finns ingen brist på litium, det är bland jordens mest vanliga grundämne och man eldar inte upp det som man gör med oljan. Se #11 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/greencars skrev:Fördelar med hybrid?
Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.
Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
Vad är fördelen med hybrid? Ingen! Hybriddrift innebär alltid konsumtion av något alternativt bränsle och detta bränsle är alltid mindre effektivt än eldrift. Vad för bränsle som Myfc ska använda sig verkar vara höljt i dunkel eftersom man verkar vilja producera vätgasen från något obestämt bränsle för att slippa tryckgastankning m.m. Detta bränsle innebär ännu mer förlust än ren vätgas till bränslecellen.
Vad har en REX för nytta om den tar större plats och kostar mer än batteri, gör bilen mer komplicerad och måste tankas på speciella platser?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Myfc range extender
Om man inte kommer dit man ska med en Tesla beror det på att det saknas en laddare längs den körda sträckan.
Elbilar har laddningsbara batterier och får sin energi via elnätet. Elbilen ska inte ha något annat bränsle. Då är det ingen elbil.
Punkt.
Att någon elbilstillverkare skulle välja att installera ett elverk ombord som drivs med något salt, metallpulver är fullkomligt uteslutet.
De har ju precis gjort sig besväret att kasta ut en bensinmotor. Varför skulle man ens fundera på en liknande apparat som drivs med något leverantörsspecifikt kemiskt pulver som reagerar med vatten och lämnar ett par kg restprodukter som man måste lämna till återvinning!!!!!!
Inte ens som mobilladdare är det realistiskt att använda kemiska förbrukningsbatterier, energikassetter eller behållare. Vilken dåre prenumererar på förbrukningsbatterier för flera dollar som skickas hem med posten. Ett batteri som bara räcker en urladdning och sedan måste återvinnas?
Elbilar har laddningsbara batterier och får sin energi via elnätet. Elbilen ska inte ha något annat bränsle. Då är det ingen elbil.
Punkt.
Att någon elbilstillverkare skulle välja att installera ett elverk ombord som drivs med något salt, metallpulver är fullkomligt uteslutet.
De har ju precis gjort sig besväret att kasta ut en bensinmotor. Varför skulle man ens fundera på en liknande apparat som drivs med något leverantörsspecifikt kemiskt pulver som reagerar med vatten och lämnar ett par kg restprodukter som man måste lämna till återvinning!!!!!!
Inte ens som mobilladdare är det realistiskt att använda kemiska förbrukningsbatterier, energikassetter eller behållare. Vilken dåre prenumererar på förbrukningsbatterier för flera dollar som skickas hem med posten. Ett batteri som bara räcker en urladdning och sedan måste återvinnas?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Myfc range extender
Ser ut som detta helt onödiga bolag som aldrig borde satts på börsen öht snart slänger in handduken.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD