100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Det här resonemanget med att hyra en bil vid behov när man ska dra husvagnen kanske passar vissa men knappast alla. Jag är uppväxt med husvagnsliv som såg ut så att vi började runt påsk och sen var vi ute i princip varje helg fram till Alla Helgona. Dessutom 4-5 veckor på semestern. Det funkar inte då med att hyra en bil för dessa tillfällen. Jag vet många som lever så med sin husvagn. Man behöver inte vara lika manisk som min familj var. Det räcker med att man åker ut ett antal helger utöver semestern för att det ska bli ekonomiskt ohållbart att hålla på och hyra en stor dragbil så fort man ska ut med husvagnen.

Nej, det kommer att se ut likadant som idag, att somliga kör runt med en alldeles för stor bil på vardagen för att klara alla behov. Såvida inte man kommer med nån slags lösning med batterier i husvagnen eller utbyggbart batteri i bilen så får det vara extrastora batterier i bilarna.

Eller så kommer det nån lösning med lätta batterier eller batterier som laddas på 5 minuter etc.

Fattar inte. Om "ni" miljöivrare nu tycker att folk ska offra ditten och datten för miljöns skull. Måste man då verkligen dra runt på en husvagn? Ska rätten till husvagnssemester vara okränkbar?

När jag var liten åkte vi på husvagnssemester en vecka varje år. Den givna höjdpunkten för mig som barn. Men herregud. Det finns andra sätt att semestra på som är lika trevliga.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Räcker ju med en modell med 120kwh så har du 100mil.. om man kör ett long-rangetest i ca 40km/h.... :D Elon har inte specificerat i vilken hastighet man ska få 100 mil...
Det tidigare rekordet på över 80 mil gjordes på ett 85 kWh batteri, de nya 100 kWh batterierna har ungefär 26% mer användbar energi vilket betyder att det borde vara möjligt att klara 100 mil med en Model S 100D idag, de behövs inga 120 kWh.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Leo »

Bara för att Patrik Sjöberg klarade 2,42 så innebär det ju inte att alla vi andra ens kommer över 1,5 :D

Rekord är en sak och praktik en annan. Visst jag har kommit 42 mil med min P85 och hade 5 mil kvar =47mil. (Officiell räckvidd 50,2) Men mitt genomsnitt ligger på 35 mil på årsbasis.

Sen kanske man inte "behöver" mer än så. Men jag hade gladeligen velat komma 10-15mil till i praktiken.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Hur långt åker ni egentligen med husvagnen i ett sträck? Jag kommer ihåg att vi rörde oss kanske 10-20 mil/dag med husvagnen när jag var liten, oftast mindre. Så då borde man klara sig bra med ett 90-100kWh batteri.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av rightnow »

Köp husbil :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

Alltså vilka stora blåsor vissa måste ha! Jag är glad om jag kommer 13 mil innan nån vill kissa :lol:
Ett 120 batteri skulle väga massor Tesla har redan haft problem med 100 batteriet i krocktest pga vikten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av kallekula »

LarsL skrev:
Hur långt åker ni egentligen med husvagnen i ett sträck? Jag kommer ihåg att vi rörde oss kanske 10-20 mil/dag med husvagnen när jag var liten, oftast mindre. Så då borde man klara sig bra med ett 90-100kWh batteri.
Himmel, vi som semestrade med husvagn i Spanien när jag var liten. Vi måste ju ha kört i veckorna :-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Fattar inte. Om "ni" miljöivrare nu tycker att folk ska offra ditten och datten för miljöns skull. Måste man då verkligen dra runt på en husvagn? Ska rätten till husvagnssemester vara okränkbar?
Nej, det kan man naturligtvis diskutera! Men jag bara försökte förklara varför det inte håller med argumentet att man ska hyra bil så fort ens egen inte räcker till. De allra flesta funkar inte så.

Men jag avstår redan en massa som de flesta andra inte skulle kunna tänka sig att göra trots att de säger att det är viktigt med miljön. Jag flyger t.ex. inte. Det kommer jag inte att göra förrän flyget är dramatiskt mycket mer miljövänligt. Dessutom så betalar jag idag c:a 1300:- mer per månad för mitt bilåkande eftersom jag vill köra elbil. Jag väntade inte på att elbilarna skulle bli lika billiga som fossiler eller fanns på beg. marknaden. Och själv har jag ingen husvagn. ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

Kommer det en lösning där man tillfälligt kan hyra extra batteri skulle det ju kunna funka.

Sen är vi ju nästan där det funkar idag.. Har man 25mil klarar vi nästan alla dagstripper med max en laddning.. Sen kommer det säkert bli fler stopp än laddningar.. På ställen där det inte finns laddare då ungarnas ork/kissblåsa säkert inte kommer tajmas med laddplatser alla gånger. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Kommer det en lösning där man tillfälligt kan hyra extra batteri skulle det ju kunna funka.

Sen är vi ju nästan där det funkar idag.. Har man 25mil klarar vi nästan alla dagstripper med max en laddning.. Sen kommer det säkert bli fler stopp än laddningar.. På ställen där det inte finns laddare då ungarnas ork/kissblåsa säkert inte kommer tajmas med laddplatser alla gånger. :)
Exakt vi behöver mer SUC så man kan ladda vid varje stopp mycket viktigare än större batterier, jag tror 120 kommer komma men skulle aldrig köpa det pga vikten drar upp förbrukningen
Men då är ju min husvagn såld ;)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Remuz »

Tänk suc på varje rastplats. Barnen ska kissa, risifrutti ska ätas, det ska springas i skogen, vips så fick man 10-20mil till. Jag stannar på många fler ställen än suc när jag åker med mina två småbarn. Kunde jag ladda på dessa ställen skulle jag slippa stå länge i Arboga och kanske helt slippa Jungs trista bensinstation.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av 18650 »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Smutt »

18650 skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.
Personligen så har jag ingen adapter så min kunskap om chademo är väldigt begränsad men nu har jag en S så laddning i SUC är gratis vilket jag märker påverkar vilka vägar jag tar och var jag äter osv
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Frågan bli ju då om det blir CCS på USA bilarna också. Skulle ju vara konstigt om vi fick CCS i Europa utan att USA bilarna har det. På USA bilarna skulle de ju kunna sätta den amerikanska versionen av CCS på högersidan av bilen. I så fall blir ju frågan om de kompletterar kontakten på vänstersidan på Europa bilarna med CCS stiften, eller om även EU bilarna får CCS på höger sida. Vore ju bra om man kunde ladda type-2 både på höger och vänster sida på bilarna i EU.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Tänker mer på resor i Europa och t.ex. Estland som jag funderar på att passera i min Östersjön-runt-resa. Nu blir dock denna resa av nästa år, i år blir det innervarvet istället... Jag tror dock att Chademo inte kommer att ha någon fördel inom 1-2 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av LarsL »

Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Andreasson »

För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Det är inte enbart Estland som Chademo historiskt har haft ett försprång i, finns Nissan-handlare runt om i Europa med enbart Chademo tex. Försprånget minskar dock allt eftersom det kommer upp fler laddstolpar.

Tesla tänker nog på Europa, de hade ju kunnat köra med sin egna kontakt även i Europa men valde att byta till Menekes Typ 2 här... Tesla har sedan gått med samarbetsgruppen för CCS så det vore konstigt om inte CCS kom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inlägg av joel80 »

Andreasson skrev:
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Känner precis likadant fast mina krav och dagssträckor brukar vara mindre än dina. Jag är nöjd med 25 mil.. Skulle kunna tåla 20mil också. Kan planera semestern efter ca 35-mila dagstrippar om jag bara kan få en bra dragbil..

Sen är väl skillnaden att jag inte ser någon möjlighet att köpa en X, utan jag får snällt vänta på att nån tillverkare lyckas prångla ut en elbil med de förutsättningarna för lite rimligare peng. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar