Chips på flaket

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av Geni87 »

Seregon skrev:
Det verkar som att Scania faktiskt är lite sugna på chips-branchen trots allt.
https://www.dn.se/ekonomi/scania-invest ... northvolt/
Intressant! Helt klart en positiv nyhet! Alla gillar ju chips.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chips på flaket

Inlägg av Bjelke »

Verkligen rätt signaler det här! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Chips på flaket

Inlägg av bjelkeman »

Lite mer från Electrek om Northvolt och Scania.

https://electrek.co/2018/01/25/vw-scani ... sla-execs/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

Kan inte vara helt lätt för de på Daimler truck att säga detta
If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California
Är teslas siffror bara fantasi eller ligger konkurrenterna så långt efter Tesla så det har svårt att förstå hur Tesla lyckas?
Låt oss se nästa år(eller senare?)
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Chips på flaket

Inlägg av bjelkeman »

Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Chips på flaket

Inlägg av e5m1r »

bjelkeman skrev:
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Ljuger gör de säkert inte men kanske tekniken inte är där än men de räknar att lösa det till produktionsstart ?
Lite AP2 över det hela Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chips på flaket

Inlägg av Bjelke »

Lite kul att dom antyder att det är omöjligt enligt naturlagarna, som om det vore fullkomligt omöjligt oavsett hur man försöker göra det, för jag har
iaf inte sett något "omöjligt" i det Tesla påstår sig leverera även om det ser fantastiskt ut (och inte heller någon vetenskapligt bra gjord beräkning som motbevisar Tesla).
Det känns (som vanligt) mest som ett politiskt uttalande, vilket är ljusår från första gången ett företag gör så, och i värsta fall tror dom verkligen
att det är omöjligt medans det senare visar sig inte vara det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chips på flaket

Inlägg av LarsL »

FUD... hur skulle de annars kunna sälja någon av sina lastbilar.

Jag tycker inte heller att Teslas lastbil behöver göra något som bryter mot fysiska lagar.
Verdi

Re: Chips på flaket

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Tesla är lite slarviga och förmedlar gärna förhoppningar som sanningar. Skulle inte säga att de ljuger rakt ut men ibland blir det fel.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.

Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Chips på flaket

Inlägg av 12man »

Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Chips på flaket

Inlägg av Niklas Z »

Chefen för Mercedes lastbilsenhet är så vitt jag förstått företagsekonom i botten, så fysikens lagar är nog inget man bör ställa mer ingående frågor till honom om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Chips på flaket

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Är Roadstern nya mamma-bilen efter socker-mom-bilen Model X?

:mrgreen:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Är Roadstern nya mamma-bilen efter socker-mom-bilen Model X?

:mrgreen:
:lol:
Tror jag skulle skriva samman men tänk att bli hämtad på dagis i en Roadster. :shock: 8-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Det är väl nuvarande teori i alla fall. Behöver inte nödvändigtvis vara ett komplett andra lager utan med zoner, ex som Lucid Air:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Det är väl nuvarande teori i alla fall. Behöver inte nödvändigtvis vara ett komplett andra lager utan med zoner, ex som Lucid Air:

Bild
Så kan det klart vara, Tesla gör ju inte som I Pace precis med öppet mellan passagerare och förare nere vid fötterna.
Verdi

Re: Chips på flaket

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjort :-)
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?

Hoppas den är kortare och att man sitter lägre. Annars blir det ju en stor SUV och inte en sportbil. :)
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Chips på flaket

Inlägg av rmokvist »

Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.

Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?

Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

rmokvist skrev:
Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.

Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?

Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera :)
När det kommer till sittplatser så håller jag med, de två baksätena verkade inte ha jättemycket utrymme men när det kommer till bagageutrymme så sa Elon att den skulle ha gott om utrymme, hur bra detta stämmer återstår dock att se.

Nu sa han inte bara 100 mils räckvidd utan 100 mils räckvidd vid highway speed och om den har dubbelt så stor batteri som en Model S 100D, är betydligt mindre och har synkrona motorer så bör den komma mer än dubbla sträckan men frågan är vad Elon menar med just "highway speed", det är ju inte garanterat 120 km/h precis.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Chips på flaket

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.

Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Åtminstone undertecknad har räkna på det. Och mina beräkningar låg i linje med vad Elon presenterade (och då gjorde jag beräkningarna för flera år sedan). Men vad är mer viktigt; DHL mf. har ju faktiskt fått testa prototyperna och konfirmerat riktigheten i merparten av uppgifterna. Jag ser inte riktigt vilka fysikaliska grundlagar de skulle bryta mot. Så daimler får gärna förklara vad de menar... Det luktar väldigt mycket av avund i deras uttalande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chips på flaket

Inlägg av LarsL »

Funkar tydligen till att dra batterier också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Chips på flaket

Inlägg av bonath »

Inga täckta bakhjul?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar