Laddinfrastukturen utvecklas mycket snabbt, så jag tror inte man måste åka å ladda så länge till, laddning kommer att bli tillgänglig nära dig ...
Vänta, vänta, vänta..... Audi, VW, Kia, BMW...... Vi ska ha elbilar 2018, 2019. 2020.....
Laddarna ska komma .
Hela tiden pratar vi om sakerna som kommer. Jag är trött på att vänta , vill att det ska hända något nu.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Undrar när det kommer info från KIA Sverige, och när kan vårar priser och uppgifter om leveranser kan komma.
Har tidigare räknat om priser från koreanska och jämfört med priser på tex. Ioniq i Korea och diffen till svenska priset, och då fått fram att den med större batteriet borde kunna landa på kring 380 000 SEK, så 320 000 SEK efter bonus. Med dessa priser från Nederländerna så känns det väl som att den omräkningen inte är helt fel?
Undrar när det kommer info från KIA Sverige, och när kan vårar priser och uppgifter om leveranser kan komma.
Har tidigare räknat om priser från koreanska och jämfört med priser på tex. Ioniq i Korea och diffen till svenska priset, och då fått fram att den med större batteriet borde kunna landa på kring 380 000 SEK, så 320 000 SEK efter bonus. Med dessa priser från Nederländerna så känns det väl som att den omräkningen inte är helt fel?
Vanliga niro plugin hamnar runt 300k så 320 låter väl billigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Vanliga niro plugin hamnar runt 300k så 320 låter väl billigt
Jag vet inte, kanske. Fast Ioniqen har tex. 70 000:- i skillnad mellan Plugg-in och Electric.
Så att Niro får 80 000:- i skillnad (380 000:- mot 300 000:-) är kanske inte helt omöjligt. Visserligen får man mycket mer batteri extra än i jämförelsen med Ioniq. Den kanske hamnar på 400 000:- istället så 340 000:- efter bonus? Eller så har jag helt fel. De drar till med typ 460 000:- bara för att de kan.
Laddinfrastukturen utvecklas mycket snabbt, så jag tror inte man måste åka å ladda så länge till, laddning kommer att bli tillgänglig nära dig ...
Vänta, vänta, vänta..... Audi, VW, Kia, BMW...... Vi ska ha elbilar 2018, 2019. 2020.....
Laddarna ska komma .
Hela tiden pratar vi om sakerna som kommer. Jag är trött på att vänta , vill att det ska hända något nu.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Du skulle varit med 2014, då var det spännande nästan vart man än skulle. Idag är det en baggis.
Ja, laddarna är ju inte ett problem idag. Utbudet av olika elbilsmodeller är också mycket större men det är fortfarande prat om modeller som kommer inom 1-2 år. Det som skiljer nu är dock att det inte är prototyper med vaga lanseringsår utan det är fasta lanseringsår med pre-produktionsbilar som rullar på vägarna och ofta går det att reservera bilarna.
Om 1-2 år så kommer nog proppen att släppa gällande nya modeller som presenteras så vill man vara tjurig så skulle man väl fortfarande då kunna gnälla om att det "bara" pratas om bilar som kommer att komma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är väl gatuladdning för dom som måste parkera på just gatan. Men det är ingen omöjlighet, i Norge jobbas det på för fullt med den biten.
Blir ganska trött på dom som pekar på problem och kallar dom omöjliga (eller nära på) att lösa, men väljer att helr blunda för att vårt grannland redan har gjort den trippen och antingen redan löst, eller jobbar för fullt med en/flera lösningar på problemen.
Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
Det beror nog på biltyp och pris-vikt/kWh. Med lite högre energidensitet och 1000 :-/kWh ut till kund så tror jag de flesta S/X köpare skulle välja ett större batteri istället för marginellt bättre kurvtagning, kortare bromssträcka och några % lägre förbrukning. Med dagens 10 000 :-/kWh så ser det av naturliga skäl lite annorlunda ut, men det är gissningsvis 99% prisrelaterat.
Det är dock en avgrundsstor skillnad mellan Model X + husvagnsägaren och Golf köparen som ska pendla 4-5 mil från hem till arbete så att mindre batteripack ska försvinna är nog inte så troligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är väl gatuladdning för dom som måste parkera på just gatan. Men det är ingen omöjlighet, i Norge jobbas det på för fullt med den biten.
Blir ganska trött på dom som pekar på problem och kallar dom omöjliga (eller nära på) att lösa, men väljer att helr blunda för att vårt grannland redan har gjort den trippen och antingen redan löst, eller jobbar för fullt med en/flera lösningar på problemen.
Absolut vi har löst betydligt svårare problem de senaste åren. Att skaffa laddningsuttag till att parkeringar i stan är närmast att betrakta som en bagis i jämförelse med bredbandsutbyggnaden tex.
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Och då har du inte ens räknat bort fossilmotorns pris och växellådan...
:/
Men snart borde vi faktiskt börja se lite elbilar som kryper neråt i pris! Inom några år tror jag konkurrensen mellan dem börjar hårdna!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Och då har du inte ens räknat bort fossilmotorns pris och växellådan...
:/
Men snart borde vi faktiskt börja se lite elbilar som kryper neråt i pris! Inom några år tror jag konkurrensen mellan dem börjar hårdna!
...inte så länge efterfrågan är så mycket större än tillgången. Kolla bara på VW’s AvtiveInfo-display. Den kostar 4600.- extra på min eGolf, men är mycket billigare att tillverka än de vanliga mätarna. Men eftersom folk (däribland jag) är villiga att betala extra för den och de inte har tillräckligt många från underleverantören så tar de en duktig slant för den.
Så länge det inte finns bilar att tiilgå inom 12 månader till ett vettigt pris lär vi se fortsatt överprissatta elbilar. Allt annat är önsketänkande.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Normalt vill man ju ha betalt för RnD. Se tex hela den medicinska industrin. Elvanse (hyfsat ny medicin för adhd-behandling) kostar 1400kr i runda slängar, per månad. Den lär kosta max 50kr att få ut till apoteket och då är nog burk och distribution det dyraste. Men man lär ha lagt kopiösa mängder miljarder på att ta fram den fantastiska medicin och därför har man via sitt patent ensamrätt på den för att få täckningsbidrag för RnD.
Marknadsekonomi innebär att man tar så mycket betalt som kunden är redo att betala. Finns det tillräckligt många som vill betala man inte kan leverera fler med lägre pris så kommer kostnaden fortsätta att vara hög. Det är nog först när Kineserna kommer in på Europamarknaden som vi kommer se ett prisfall. I kina går det redan nu att köpa en elbil med hyfsad räckvidd för normalt fossilbilspris här i EU.
Räknar man bort subventioner på kina priser så kostar en liten låtsas tuktuk bil jättemycket så kinesrna har en lång väg att vandra för att kunna sälja till Eu utan statligt stöd.
Räknar man bort subventioner på kina priser så kostar en liten låtsas tuktuk bil jättemycket så kinesrna har en lång väg att vandra för att kunna sälja till Eu utan statligt stöd.
Just en Tuk-Tuk är billigare med el än bensin drift, i Thailand i alla fall.
"Den öppnas för beställning under hösten, leverans prel dec-Jan." säger återförsäljaren idag.
De postade bilden från mässan och skrev "Snart hos din Kia-handlare i Skellefteå. Kia Niro EV", så jag frågade - Hur snart?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Blir intressant att följa detta måste jag säga, de som tillverkar batterierna själva vs de som väljer externa lösningar. Visst kan man köpa batterier som VW nu gör (för $48 miljarder) men det bygger på en fast mängd batterier/kWh. Vilket in sin tur betyder att man måste kontrollera marknaden för att matcha den mängd batterier man har tillgång till. Tror man att detta blir en platt-tv vs tjock-tv typ av övergång så kan det bli svårt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Lite nyheter har kommit idag då den tydligen haft en officiel visning i Korea.
De har ju tidigare sagt leveranser till Europa sent 2018. Hoppas det fortfarande gäller.
Tror att på samma sätt som vissa tillverkare nu satsar på att bygga egna batterifabriker för att få igång mer produktion arbetar batteritillverkare med att öka produktionen hos sig för att möta efterfrågan från många andra fordonstillverkare.
Det är nog många som ser möjligheter i att tjäna pengar här och de närmare 30-40 åren tror jag inte vi kommer att se en mättad marknad för batterier! Innan vi är "klara" kommer flyget och båttrafik också ha behövt stora mängder batterier.
Samt att det troligen blir rätt vanligt med lokala områden som har batterier för att stabilisera eltillförseln.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
LRF-rabatten kan ju bara fås om man är LRF-medlem. Och som jag förstår det måste man då ha ett företag inom skog, trädgård eller något form av lantbruk. Eller menar ni att vem som helst med företag skulle kunna gå med och ta del av deras förmåner?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
LRF-rabatten kan ju bara fås om man är LRF-medlem. Och som jag förstår det måste man då ha ett företag inom skog, trädgård eller något form av lantbruk. Eller menar ni att vem som helst med företag skulle kunna gå med och ta del av deras förmåner?
Vet inte hur många här som även är inne på elbil-forum-24. Men ett gruppköp av Niro är på gång, så ifall det finns någon intresserad här gå in och läs i länkad tråd.