Beror ju på vad för annat du skall ha i utrustningsväg. Är väl bara att räkna på dollarpriset och multiplicera med 12 så lär du hamna relativt nära var den landar i SEK (om inte vår valuta störtdyker mer).LarsL skrev:Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Prispåslag $5000 för fyrhjulsdrift. Audi tar mellan 20’ och 45’ för quattro beroende på motor på A4 så det får ju ändå anses som helt ok. Då var det bara att tålmodigt vänta på inbjudan till konfiguration, förhoppningsvis i januari 2019 ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ska bli intressant att se om detta stämmer. Jag är skeptisk.jpetters skrev:Kompletterande tweet: Will beat anything in its class on the track.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror ju - om det nu kommer dragkrok - att det som minsta krav blir 4-hjulsdrift och stora batteriet. Så den "slimmade" varianten av det kan då bli:LarsL skrev:Hoppas verkligen inte att vi kommer upp till 700-800kkr för AWD om det krävs för den högst teoretiska dragkroken. Då blir det troligen ingen Model 3 för mig. Förmodligen köper jag då någon form av arbetsfordon/pickup för att ha som dragare.
Basbilen 35000
AWD 5000
75kWh 9000
Summa: 49000 * 12 = SEK 588000-60000 = 528000
Vad kan dragkroken kosta? $1000? Så 540000, då...
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det gäller att spara några tiondelar till PL-modellen om något år.erbo73 skrev:0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.Svenssons skrev:Tibor har ju redan svarat:http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Dock finns det ju ett mönster hos Tesla att underspeca bilarna ifall de riskerar att konkurrera med dyrare alternativ.erbo73 skrev:0-60 mph på 3,5 sek alltså. Innebär 0-100 km/h utan 1 ft rollout på ca 4,1. Hade faktiskt hoppasts på lite bättre men den kanske inte fick bli snabbare än så.
Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inteLaban skrev:Men nu sitter AC motorn fram och PM motorn bak. Har svårt att tänka mig att motorn med högre effekt sitter fram. Vitsen med att ha AC motorn fram är då antingen pris eller effektivitet. Det senare verkar inte så troligt med tanke på hur effektiv Model 3 RWD är.Svenssons skrev:Tibor har ju redan svarat:http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/Tesla använde asynkrona växelströmsmotorer till Roadstern, Model S och X just på grund av deras överbelastningsförmåga. Man kunde bygga sportiga elbilar med imponerande kraft och acceleration. Model 3 är en annorlunda, mer folklig bil där accelerationskraven inte är lika viktiga. (0-100 km/h på 5.1 sekunder är fortfarande väldigt bra, men inget ”ludicrous”.) Däremot skulle bilen bli så effektiv som möjligt, komma så långt som möjligt på mindre batterier. Då är synkron växelströmsmotor med permanentmagneter att föredra.
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på detBjelke skrev:På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.Laban skrev:På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nu kommer ytterligare info om tillvalen för Model 3
Jag tror inte det postats tidigare i varje fall?
Med vit inredning
Den går endast att få tydligen med Performance versionen
https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... ce-vesion/
Jag tror inte det postats tidigare i varje fall?
Med vit inredning
Den går endast att få tydligen med Performance versionen
https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... ce-vesion/
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.TeslaTissel skrev:Nu kommer ytterligare info om tillvalen för Model 3
Jag tror inte det postats tidigare i varje fall?
Med vit inredning
Den går endast att tydligen med Performance versionen
https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... ce-vesion/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Intressant fanns det mer i den källan du refererar till?Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
AC-motorn utan permanentmagneter är dock inte samma som i Model S/X utan har en väldigt viktig skillnad i sig. Det hela nämns här: https://twitter.com/elonmusk/status/998015873167208448Laban skrev:Elon pratade om "snabbaste i klassen på bana" och ska AC motorn så för högst effektuttag så blir det väl samma problem som med S/X, dvs, tappar snabbt effekt pga överhettning. Använder man den utan att överbelasta den försvinner gissningsvis det problemet men också effektfördelen jämfört med PM motorn. Min gissning på att den främre är svagare kvarstår alltså, men jag sätter ingen större slant på detBjelke skrev:På den här nivån så spelar det ingen roll om den starkaste sitter fram, helt logiskt tycker jag för då behöver dom inte
ändra lika mycket i produktionen utan "bara" lägga till en motor i fram, det hade varit betydligt bökigare om
dom skulle byta ut motorn i bak osv... Ska dom upp i mycket högre effekt så vill man däremot ha den starkaste
i bak, lika som S & X, men då snackar vi prestanda där bilen typ tappar fästet fram vid full effekt, och en sån
modell (dvs om det blir en ludicrous) lär få annan motor bak (och då även AC-motorn fram kvar antagligen, mest
för att minska antalet varianter i produktionen).
På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Silicon Carbide, eller kieselkarbid som det heter på svenska används alltså i växelriktarna. Det innebär två stora fördelar, den ena är att de är mycket mer effektiva än motsvarande i kiesel. Det blir troligtvis hela %-enheter högre verkningsgrad vilket om man ligger kring 90% verkningsgrad i växelriktaren redan innan innebär 10 tals %-enhets lägre värmeutveckling. Inte nog med att värmeutvecklingen sjunker, de tål mycket högre värme.AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Driver sajten Car.info
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
TeslaTissel skrev:Intressant fanns det mer i den källan du refererar till?Enligt Elon så kan de än så länge bara producera 1000 sett vita säten per vecka och begränsar de därför till performance de första månaderna men kommer senare till vanliga modeller.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Verkar som man kan ha standardbatteriet och AWD.
Kan säkert vara intressant för några.
Kan säkert vara intressant för några.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Lite lustigt, först säger dom att std-batteri kommer tidigt 2019 men samtidigt så kommer 4-hjulsdrift med samma batteri redan senare i år...?
Fast nästan alla har ju dragit slutsatsen att dom fördröjer budgetbilen så långt dom kan vilket stämmer även med detta...
Fast nästan alla har ju dragit slutsatsen att dom fördröjer budgetbilen så långt dom kan vilket stämmer även med detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Intressant. Kan väl vara värt att notera att P90D , 3.1s 0-100 versionen har en 259 hk motor fram och 503 hk bak. 328 hk bak för 75D och samma motor fram. Det krävdes alltså 175 hk extra på den bakre motorn för att gå från 5.2 till 3.1s.Niklas Z skrev:Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.Laban skrev:På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.
Model 3 RWD gör 0-100 på <= 5.1s med en 258 hk motor. Och då kan jag tänka mig att det finns lite extra att ta ifrån på den motorn, speciellt om man också sorterar ut de bästa motorerna som Elon nämnde:
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det verkar som att man tidigarelägger leveranserna av std batteriet:Bjelke skrev:Lite lustigt, först säger dom att std-batteri kommer tidigt 2019 men samtidigt så kommer 4-hjulsdrift med samma batteri redan senare i år...?
Fast nästan alla har ju dragit slutsatsen att dom fördröjer budgetbilen så långt dom kan vilket stämmer även med detta...
https://electrek.co/2018/05/20/tesla-mo ... roduction/
Nybeställning (USA) av std batteriet ska nu ge 6-12 månaders väntetid istället för 12-18. För de andra gäller:
Long range + RWD har gått från 12-18 månader till 4-6 månader väntetid
Long range + AWD/P - 6-12 månader.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag kan räkna lite på det senare idag, men det är lite knepigt att räkna på just 0-100 km/h, eftersom det i stor utsträckning är grepp som sätter gränsen för accelerationen. Jag skulle bland annat vilja veta var bilens tyngdpunkt ligger, för den i förhållande till hjulbasen avgör vad som är optimal kraftfördelning mellan drivningen fram och bak.Laban skrev:Intressant. Kan väl vara värt att notera att P90D , 3.1s 0-100 versionen har en 259 hk motor fram och 503 hk bak. 328 hk bak för 75D och samma motor fram. Det krävdes alltså 175 hk extra på den bakre motorn för att gå från 5.2 till 3.1s.Niklas Z skrev:Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.Laban skrev:På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.
Model 3 RWD gör 0-100 på <= 5.1s med en 258 hk motor. Och då kan jag tänka mig att det finns lite extra att ta ifrån på den motorn, speciellt om man också sorterar ut de bästa motorerna som Elon nämnde:
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/Niklas Z skrev:Jag kan räkna lite på det senare idag, men det är lite knepigt att räkna på just 0-100 km/h, eftersom det i stor utsträckning är grepp som sätter gränsen för accelerationen. Jag skulle bland annat vilja veta var bilens tyngdpunkt ligger, för den i förhållande till hjulbasen avgör vad som är optimal kraftfördelning mellan drivningen fram och bak.
Vilket vad jag förstår är exakt samma som Model S. Bör väl vara närmare 50/50 med AWD då kan man tycka, 49/51 kanskeWeight distribution:
47% front, 53% rear (Model 3)
48% front, 52% rear (Model 3 Long Range)
Men det är väl en viss skillnad vid hård acceleration
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Elmotorer fungerar inte så att man kan räkna på märkeffekten och dra slutsatser. Mjukvara styr hur mycket pulver du får ut och korta stunder kan man överlasta motorerna rejält. Med grepp så skulle en RWD Model 3 kunna hänga på en P-modell om man fick reglera motorn fritt bäst man ville och grepp finns. Men nu är det inte så och Tesla sätter begränsningar som antagligen är främst i mjukvaran och säljstrategier.Laban skrev:Intressant. Kan väl vara värt att notera att P90D , 3.1s 0-100 versionen har en 259 hk motor fram och 503 hk bak. 328 hk bak för 75D och samma motor fram. Det krävdes alltså 175 hk extra på den bakre motorn för att gå från 5.2 till 3.1s.Niklas Z skrev:Det beror på till stor del på hur stort friktionstal man har. I låga farter är det greppet som begränsar. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket effekt som äts upp av rullmotstånd (som sannolikt är högre när man accelererar eftersom däcken deformeras mer då), luftmotstånd och transmissionsförluster.Laban skrev:På tal om effekt, hur mycket extra effekt behöver man får att nå 3.5s ? Man är ju redan under 5s inofficiellt med RWD versionen.
Jag gjorde lite på skoj en beräkning med friktionstal 1,0 och noll förluster. Då behövdes 55 kW extra effekt för att kapa accelerationen från 4,0 till 3,5 s för en bil med drygt 1800 kg massa.
Model 3 RWD gör 0-100 på <= 5.1s med en 258 hk motor. Och då kan jag tänka mig att det finns lite extra att ta ifrån på den motorn, speciellt om man också sorterar ut de bästa motorerna som Elon nämnde:
Kan det då verkligen behövas en 258+ hk motor fram för att nå 3.5s ?AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
Se exempelvis un cork där man plockade bort 1sekund 0-100 med samma hårdvara. Det finns givetvis gränser, men jag tror inte det är mekaniska gränserna som spelar in här.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Visst, effekten skickas från batteriet och mjukvaran fördelar mellan motorerna enligt behov och kapacitet på motorerna ifråga.Henrik Torphammar skrev:Elmotorer fungerar inte så att man kan räkna på märkeffekten och dra slutsatser. Mjukvara styr hur mycket pulver du får ut och korta stunder kan man överlasta motorerna rejält. Med grepp så skulle en RWD Model 3 kunna hänga på en P-modell om man fick reglera motorn fritt bäst man ville och grepp finns. Men nu är det inte så och Tesla sätter begränsningar som antagligen är främst i mjukvaran och säljstrategier.
Se exempelvis un cork där man plockade bort 1sekund 0-100 med samma hårdvara. Det finns givetvis gränser, men jag tror inte det är mekaniska gränserna som spelar in här.
Men även om det inte är några exakta siffror så kvarstår fördelningen mellan effekt på S/X där alla prestandaförbättringar åstadkoms genom mer effekt till den bakre motorn. Jag har svårt att se att det skulle vara tvärtom på Model 3. Och även om det skulle vara möjligt att få ner effekten i marken, vill man ha den fördelningen ?
Jag är inte direkt expert på området men jag skulle nog föredra mer effekt till bakhjulen än tvärtom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd