Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

http://www.automobile-propre.com/renaul ... ment-2019/
https://pushevs.com/2018/07/06/renault- ... mment-4395

En större uppgradering av Zoen kommer 2019. Den får CCS med 22 kW AC och minst 50 kW DC.
Baksätets ryggstöd blir nu delbart 40/60 och ska ge ett plant lastutrymme till skillnad från dagens som närmast är att betrakta som ett skämt.
Bilen blir lite längre och detta ska ge utrymme för en bättre aerodynamisk design och större bagageutrymme.
Från september dubblerar man tillverkningshastigheten från 220 till 440 bilar per dag.
Man kommer inte att öka batteristorleken från dagens 41 kWh. Renaults kundundersökning har visat att detta räcker alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Gustafsson »

Nu så ser det genast mycket bättre ut för Zoe
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Mickep »

Tror också att det är ett smart sak att gå ut med att de inte kommer öka batteristorleken nästa år. (för det skulle döda försäljningen om folk väntar ett halvår)
Kul att de gör bilen mer aerodynamisk och bagaget större.
Större batteri gör bilen tyngre och därmed sjunker räckvidden så det gäller att hitta en bra kompromiss.

Hoppas att ioniq får ett 40 kwh batteri, det skulle ge den en realistisk 30 mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Teslaspolen »

Låter ju bara bra det där!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Här är en artikel som hävdar att Zoe 2019 ska få större batteri, c:a 60 kWh om man räknar utifrån olika uppgifter i artikeln, bl.a. 600 km NEDC.

http://www.auto-moto.com/nouveautes/sco ... 347#item=1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Antar att Renault tänker visa upp bilen på Parismässan. Hoppas på det.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av kler »

Vad skulle det betyda "i praktiken", när Zoe får CCS-stöd?
Vilka typer av laddstopp pratar vi om?
I min X75D så toppar jag ju strax under 100 kW tror jag, och de med 100 kWh toppar man väl strax under 120 kW.

Kan någon månne ge en målande beskrivning? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Vad skulle det betyda "i praktiken", när Zoe får CCS-stöd?
Vilka typer av laddstopp pratar vi om?
I min X75D så toppar jag ju strax under 100 kW tror jag, och de med 100 kWh toppar man väl strax under 120 kW.

Kan någon månne ge en målande beskrivning? :)
Ingen aning. Jag är väl inte för optimistisk utan tror att de nöjer sig med 50 kW effekt på DC. Så det blir att jämföra med en Leaf 40 kWh. Dock har Zoe luftkylt batteri med aktiva fläktar som startar under laddningen.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av kler »

Ok. Mitt standardtest är Stockholm - Strömsund :)
ABRP med Nissan Leaf 40 kWh säger ca: 2,5h fördelat på 5 laddstop.
Så då kan man förvänta sig något liknande med Zoe 2019.

Hur skulle den resan se ut med nuvarande Zoe månntro?
Man kanske inte kommer fram? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Ok. Mitt standardtest är Stockholm - Strömsund :)
ABRP med Nissan Leaf 40 kWh säger ca: 2,5h fördelat på 5 laddstop.
Så då kan man förvänta sig något liknande med Zoe 2019.

Hur skulle den resan se ut med nuvarande Zoe månntro?
Man kanske inte kommer fram? :)
2,5 timmar? Är det det Strömsund som ligger 60 mil från Sthlm du menar?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Aha! :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Geni87 »

Intressant att se att Renault ändå har investerat i mycket produktion av elektriska drivlinekomponenter in-house, verkar seriöst!

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av kler »

Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Ja, precis. Det blev lite otydligt :)

Nuvarande Zoe har bara tillgång till AC-laddning, stämmer det?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

kler skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag tror... Han menar 2,5 timmes laddtid fördelat på 5 laddstopp.
Ja, precis. Det blev lite otydligt :)

Nuvarande Zoe har bara tillgång till AC-laddning, stämmer det?
Stämmer, 22 kW, om man inte har en äldre som hade 43 kW. Det finns den versionen att köpa idag också, men den tas inte in i Sverige.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Energiförbrukning?

Inlägg av Simon »

Någon uppgift om energiförbrukning? Jag har hört att nuvarande Zoe drar ganska mycket ström för att vara en mindre elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Simon skrev:
Någon uppgift om energiförbrukning? Jag har hört att nuvarande Zoe drar ganska mycket ström för att vara en mindre elbil.
Ja, i synnerhet i högre hastigheter. Den är ingen motorvägsbil. Kör man 110 drar den minst 2,4 kWh/mil.

Ska jag köra långkörningar håller jag max 85 annars blir laddstoppen för många och långa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.
Precis, jag har inte kört Zoe så mycket men jag tycker att det är en trevlig bil. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Intressant, den där stora ökningen av energiförbrukning kommer inte enbart från det ökade luftmotståndet med högre hastighet. Troligtvis kommer elmotorn upp i det övre spannet av sitt varvtalsområde, typ den övre 1/3, då brukar effektiviteten gå ner rätt rejält. Zoen har ju ganska hög utväxling och troligtvis ett ganska lågt maxvarvtal på elmotorn.
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det generar ju en exponentiell ökning av förbrukningen.
Jag vet. :) Men dubbla förbrukningen i 130 jämfört med i 90 låter som en större ökning än från enbart luftmotståndet.
Ja, hur som helst är det inte en bil tänkt för långkörningar. Men jag kör de långkörningar jag behöver köra. Jag har ju ingen annan bil.
Visst är det ganska tillfredsställande? :) Gjorde lika med vår Leaf, med en hel del roliga tripper och snabbladdare hit och dit, på den goda tiden då det var gratis el överallt. 8-)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Var ute och körde på motorväg idag och testade lite. Försökte mäta när det var någorlunda plant. Detta är GPS-hastigheten:

90 km/h 1,8-1,9 kWh/mil
100 2,0-2,2
110 2,4-2,6
120 3,2-3,4
130 4,0-4,2
Tycker det är skumt att förbrukningssiffrorna verkar variera så oerhört mellan olika exemplar. Jag har haft tur, mina siffror motsvarar de du får vid 15-20 km/h lägre hastighet. Kör 20 mil motorväg tur och retur lite då och då, och har aldrig kommit fram till mitt laddstopp med mindre än 15% kvar. Då håller jag 110-120 k m/h och har lilla 23 kWh batteriet.

Det är obegripligt hur det kan skilja sig så mellan olika bilar. Finns ju fler här som upplevt orimligt hög förbrukning, medan andra kommer ner i jättelåg förbrukning. Iallafall under gynnsamma förhållanden. Har du gjort bms-uppdateringen och hur mycket skiljer sig din bils visade hastighet mot gps:en? Min diffar bara 2 km/h.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar