VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

100000 bilar om året? De lär ju inte räcka om de prissätter den under modell 3 om jag nu förstått dig rätt.
Ja blir väl samma kö som på alla andra elbilar.

Omställningen styrs inte av köparna utan tillverkarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Walker skrev:
Det är ju det jag menar. Folk ställer sig redan i kö för en bil som inte är mer än en prototyp, knappt det. Sedan ska den säljas i ett antal i hela europa som bara är det dubbla antalet av de Golf som säljs i Sverige på ett år. Med tanke på problemet att bara få tag i en simpel eGolf redan idag, så önskar jag alla som tror att de kommer lägga händerna på en Neo före 2021 ett stort ”Lycka till”.
Jag tror att man måste lära sig att skilja mellan: Lansering, produktionsstart och tillgänglighet. För er som undrar - googla ”Tesla model 3”
Hej. Är det du som är walker från škoda forumet för ett par år sedan? Ja kan ju finnas flera walker såklart..

Ja som du säger. VW lär aldrig låta ngn av sina elbilar sälja mera eller bättre än sina fossil favoriter Golf eller Tiguan. År 2025 ska man ligga på en årsvolym på 3 miljoner elbilar på nya MEB plattformen. 1 miljon med VW märket resterande2 miljoner på resten av koncernen.. tänk då tar VW grupp säljer ca 10 miljoner bilar per år och endast 3 miljoner ska va elbilar..

Pratade med min VW säljare i veckan som tidigare va på Skoda. Han sa att inga beställningar eller ngn kö fanns nu. Däremot kunde man sätta upp sig på en intresse lista. Beställningar börjar nästa år. Produktionsstart november v45 2019 och kundbilar börjar levereras April 2020...

Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..



Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Var finns den där intresselistan? Måsta man kontakta VW?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

bullen skrev:
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
Håller med. Och skulle 50 mils varianten mot förmodan kosta 250k så får de gärna göra en 25 mils variant för under 200k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Oykkh47 skrev:
Självklart kommer man inte låta VW i.D neo sno försäljning av nya Golf 8..
Måste man nödvändigtvis ha lägre marginaler på en elbil ? Det är mycket prat om hur enkla elbilar är att tillverka, hur många jobb som kommer att försvinna osv. 600k av 800k jobb kommer att försvinna i Tyskland har väl nämnts. Samtidigt kan man ta mer betalt för en elbil pga lägre bränslekostnader, bättre drivlina. Eventuellt lägre serviceintäkter då men kan man ta 50k mer för en bil som kostar lika mycket att tillverka så är det kanske inte ett problem. Och i dagsläget är det väl snarare 150k mer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

50k motsvarar ju ca 10 års service. Sedan efter 10 år bör det vara någon del man kan lura folk att byta. Och vem säger att man inte behöver intala folk att service behövs. (För ärligt talat, vad gör det på servicar egentligen förutom att hitta fel som besiktningen inte kommer anmärka på och sparkar lite på däcken.
250 på en liten bil som annars skulle kosta 150 känns som ett attraktivt pris, men känns på ett sätt inte något son kommer infrias utan ett sätt att få kunden att vänta med andra märken.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
VW har "köpt" batterier (kontrakt) för 48 miljarder dollar av Samsung SDI, LG Chem, och CATL, ungefär Teslas totala marknadsvärde enligt artikeln. Vet inte vilken typ av samarbete det är, mer nära som Tesla + Panasonic eller bara rena köpkontrakt. Men oavsett så är det nog med tidsangivelser i kontrakten.

Så något är på väg att hända, frågan är om det räcker med köpkontrakt och hur stora marginaler tillverkarna vill ha jämfört med vad Tesla kan få via Panasonic samarbetet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Jag tog en bensinare på 110 hk, DSG låda, lite lull-lull som parkeringssensorer fram-bak, sportstolar.. hamnade på 257 000 :- . På det kan man säkert pruta lite.
Ja, men nu sa dom tydligen välutrustad diesel i Almedalen. Det hamnade på 400k utan att jag orkat klicka klart i deras lista. Jag personligen skulle ge det intervallet 380-430k efter 60k premien.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
Jag fattar inte det heller. Vad menas med välutrustad egentligen? Man kan säkert plocka ihop en Golf för en halv miljon med tanke på priserna de tar för alla grejer. Samtidigt är en basic e-Golf för 400k faktiskt ganska välutrustad från början. Men det gäller bara här i Sverige. En tysk e-Golf till exempel är billigare, men inte alls lika välutrustad.
Jag gissar att en ID Neo kommer hamna på ungefär samma prislapp som en e-Golf idag. Billigare blir den inte, det har jag svårt att se hur det skulle gå. Samtidigt får man säkerligen ett större batteri med bättre snabbladdning och integrerad kylning/uppvärmning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Kan tänka mig beroende på vilket batteripaket man väljer, utrustningsnivå samt enskilda tillval så ligger priset innan bonus på 350.000-450.000kr. Då tror jag vi prickar ganska rätt.. Sen är frågan om VW kommer göra som Tesla vad gäller online uppdateringar till auto pilot och självkörande sen när det ska komma år 2025

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Någon nämnde en välutrustad diesel-Golf. Jag började klicka på VW hemsidan men kära jesus vad omständligt det var! Helt hysteriskt svårt att få fram en bil!! Jag tröttnade efter ungefär hälften, då var jag uppe i typ 400k och då var det mycket kvar att klicka i. Den bilen var på inget vid maxutrustad utan kanske väl-utrustad som nämndes. Så börjar den på 400k? Som dagens E-golf? Gissar det är efter 60k i rabatt med....

Har svårt att se hur dom skulle kunna bli billigare än Model 3 utan att göra större serier och det kan dom inte utan batterifabrik.... Moment Musk.
Jag fattar inte det heller. Vad menas med välutrustad egentligen? Man kan säkert plocka ihop en Golf för en halv miljon med tanke på priserna de tar för alla grejer. Samtidigt är en basic e-Golf för 400k faktiskt ganska välutrustad från början. Men det gäller bara här i Sverige. En tysk e-Golf till exempel är billigare, men inte alls lika välutrustad.
Jag gissar att en ID Neo kommer hamna på ungefär samma prislapp som en e-Golf idag. Billigare blir den inte, det har jag svårt att se hur det skulle gå. Samtidigt får man säkerligen ett större batteri med bättre snabbladdning och integrerad kylning/uppvärmning.
Stämmer de som ni båda säger så skulle ju jag säga att den blir billigare än en modell 3 men de bror ju väldigt mycket på dollar VS euro VS Svensk krona men som de är idag så tro jag att modell 3 kommar vara dyrare än en VW ID.
Om de nu dessutom skulle vara som du mati säger, större batteri snabbare laddning så har du en väldigt kompetent bil åtminstone för mig. De enda jag vill ha är en bil med bra utrymmen, vettig range och bra snabbladdning, de flesta andra finesser är sekundära för mig. En finess jag dock uppskattar väldigt mycket är adaptiv farthållare men detta är ju inte Teslas styrka, ja den har en som fungerar helt ok från vad man läster men den kostar också 54000kr vilket är väldigt mycket jämför med andra tillverkare inklusive VW.
Jag tror faktiskt denna bilen kan bli riktigt intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

...d v s. När den kommer/levereras till dig som kund. Det är lite som att sälja skinnet innan björnen ens siktats.
Det är mycket ”ska bara” i den här branschen. De enda som -de facto- levererar fungerande elbilar med bra laddstruktur och inom överkomlig tid, och som i de flesta fall kan användas som endabil är ju ett amerikanskt märke som får mycket negativt omnämnande.
Vad som händer 2020-2025 vet vi ju faktiskt väldigt lite om. Det handlar om gissningar och önskningar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag skulle inte hålla med om att de levererar något vettigt än.. Jag har inte ekonomi för en miljon bil och någon $35000 har jag inte sett röken av... Nej alla tillverkare har mycket kvar att göra men ja Tesla ligger självklart bra till om de också kommer förbi sitt jag "ska bara" och då syfte jag åter igen på den där $35000 bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Oykkh47 skrev:
Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..
Det är väl Neo som ska bli lika rymlig som en Passar inuti. Det blir spännande att se hur det ska gå ihop med tanke på att den blir kortare än en Golf. Men visserligen slipper man en lång motorhuv.
Jag kommer troligen också beställa en fortast möjligt. 2020 går Tesla-leasingen ut, senast då måste jag ha nåt annat. Audi e-tron är säkert jättefin också, men prislappen blir nog lite för saftig för min smak. En lite mer lagom prissatt bil som Neo eller Crozz blir nog bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Angående storleksjämförelser är det axelavståndets storlek som gör den så rymlig inuti kupen. Att man alltså kan jämföra den med en större bil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?

Edit 1350/dag
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

FredrikR skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.
Ja, det blir bara elbilar där som jag har förstått det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

:lol: :lol: :lol:
Tänk att Borat jobbat på Trabantfabriken.

En riktig hantverkare. Med honom på Teslafabriken så hade de sluppit alla klagomål på ojämna karossskarvar och dåligt justerade dörrar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

Det finns ju än idag en biltillverkare - ganska känd för sina elbilar har jag hört - som har samma karosstillpassning. Trabant var visserligen en aning billigare, men minst lika populär. Den luktade däremot nåt så in i helvete fruktansvärt.
Samtidigt hade ju Trabant en leveranstid uppemot 20 år. Det påminner ju lite om många av dagens elbilar som e-Golf och så. Vi får hoppas att detta inte går i arv på nåt sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

De har ju en hel del gemensamt, som växelväljare vid ratten och avsaknaden av både fyrtaktsmotor och stålkaross.
IMG_1335.jpg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar