Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Leo »

På de gamla RWD P85 jmf S85 var det samma elmotor men olika ”inverter=motorströmförsörjning-ish”.

Med P85D började man se att olika säkringar, batteripackets utformning osv kunde göra att motorerna kunde ge olika effekt.

Senaste åren har vi också sett både mjukvaruuppdateringar och uppdateringar där man behövt besöka Servicecenter som därigenom gett bättre 0-100tider (effekt?) eller åtminstone hur effekten tillåts ”rampa-upp” under maxacceleration.

Så kan mycket mer dölja sig mer bakom dessa effekter än det de siffrorna visar just nu. Dessutom kan de ju komma ändras framöver.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Åhå! Så en CCS som inte är kompatibel med vanliga SuC-handsken. Det kräver ju en stor investering i Europa med att bygga om alla SuC. De borde ju isåfall installera såna på alla nya som byggs nu eftersom det bara är nåt halvår bort tills 3:an kommer hit.

Låter lite haltande i mina öron att man avstår från detta om man nu ändå bestämt sig.

Men samtidigt skulle man komma ifrån problemet med EU:s krav på CCS.

Reser också andra frågor: Stödjer CCS automatisk identifiering av fordonet som kopplas in så att man kan debitera direkt? Hur kommer det att fungera med andra fordon med CCS? Ska de få tillgång till SuC och få betala för sig? Det kommer ju att skapa ännu större förvirring med både en typ2- och en CCS-handske - och så kan de inte ladda på någon av dem...
Ja, CCS stödjer identifiering av fordon men är också förvånad öve ratt sätta CCS vid superchiarhers, borde väll gå att göra så att Model 3 kan ladda med en CCS och Teslas nuvarande handskar på supercharger?
Det finns ju nån regel i CCS att man inte får använda adaptrar, och att även bakom uttaget modifiera det så att det kan acceptera SuC kanske bryter mot denna regel. Därför kan man inte göra så.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Fortfarande rykte men vi kanske får CCS torts allt?

Verkar lovande. Blir förstås en liten kostnad för att lägga till en CCS kabel på alla befintliga SuC men samtidigt så är dessa en bråkdel av vad den mängd snabbladdare som kommer att behöva byggas de närmsta åren. Bättre att låta andra vara med och dela på den kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Övre delen av CCS är väl fysiskt kompatibel med SuC-kontakten?
Jo, men för att handskakningen ska funka så måste man väl frångå standarden och det är väl inte tillåtet.
Jag vet inte. Men övre delen av CCS-kontakten på min BMW i3 tar emot laddning från trefas 16A. Både type 2 och min Tesla wallbox. Så helt omöjligt med dubbelanvändning verkar det ju inte vara.
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Nej där klämmer ingen sko. S och X fungerar ju redan på det viset.

Jag tror ovan artikel är bogus!

Skulle förvåna mig om model 3 inte är/blir kompatibel med SuC. Då är dom ju ena jävla stolpskott på Tesla. Smacka in en egen kontakt i USA och mura in sig i ett hörn, sedan mojja upp det i EU med egen standard som deras egna bilar inte kan ta?! Skulle inte förvåna mig om model 3 inte var kompatibel med CCS. Tyvärr, trots att Tesla vill rädda världen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.
Enda skillnaden är väl att kontakten är längre för att den ska klara högre effekt. Fick för mig att protokollet är exakt samma annars, dvs, Tesla kör DC - Mid enligt standarden:

Bild

All laddning vid DC High (CCS) sker över den nedre kontakten så det borde spela mindre roll om den övre kontakten (honan) är lite längre. Så jag kan tycka att det borde vara ok att slänga på en CCS kontakt i Model 3 som både är kompatibel med nuvarande SuC samt CCS DC-High. Och kan man ha AC och DC på samma kontakter så borde det inte vara något problem tekniskt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av bylund »

Anledningen att montera CCS även på superladdare vore att göra det möjligt även för andra bilar att ladda. Det kan vara för att lagen kräver det, för att man tror att man kan tjäna pengar på det, eller för att man menar allvar med att påskynda en omställning till eldriven transport.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av PoloPrinsen »

OfarligTesla skrev:
Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.
Fast å andea sidan, om man är bunden till CCS och tec ät med i Clevers klubb, dvs kan o får ladda på alla Cleverstolpar... ja då när man står där i Sundsvall så kanske man inser att faaaan, nu e det slut på CCS om jag åker norrut. Södra sverige, danmark samt nordligaste nordtyskland duger det att ha Cleverkort/tag/kod/medlemskap för att kunna ladda snabbt. Relativt iaf. Om inte det är kö eller trasig stolpe.

Skulle nu Tesla få för sig att fixa ett enda (verkar vara eus önskan/krav med så skulle Tesla genast få en massa besökande på sina SuCs som laddar CCS och samtidigt ser hur fint Teslas eget, väldimensionerade nät av laddare fungerar.
Väldigt många skulle nog resonera som så att är inte CCS laddmöjligheterna goda vid nästa bilbyte så kanske det ska bli en Tesla istället.

Tesla borde kanske ha ett par AC11/22Kwh uttag i anslutning till SuCområdet så att Teslaägare kan ladda under längre tid om de vill/måste stanna längre på området. De slipper då ta en laddplats i anspråk i onödan.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

PoloPrinsen skrev:
OfarligTesla skrev:
Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.
Fast å andea sidan, om man är bunden till CCS och tec ät med i Clevers klubb, dvs kan o får ladda på alla Cleverstolpar... ja då när man står där i Sundsvall så kanske man inser att faaaan, nu e det slut på CCS om jag åker norrut. Södra sverige, danmark samt nordligaste nordtyskland duger det att ha Cleverkort/tag/kod/medlemskap för att kunna ladda snabbt. Relativt iaf. Om inte det är kö eller trasig stolpe.

Skulle nu Tesla få för sig att fixa ett enda (verkar vara eus önskan/krav med så skulle Tesla genast få en massa besökande på sina SuCs som laddar CCS och samtidigt ser hur fint Teslas eget, väldimensionerade nät av laddare fungerar.
Väldigt många skulle nog resonera som så att är inte CCS laddmöjligheterna goda vid nästa bilbyte så kanske det ska bli en Tesla istället.

Tesla borde kanske ha ett par AC11/22Kwh uttag i anslutning till SuCområdet så att Teslaägare kan ladda under längre tid om de vill/måste stanna längre på området. De slipper då ta en laddplats i anspråk i onödan.

Mvh PP
Fast om Teslas laddningsnät är öppet för alla spelar det ju ingen roll om du köper en Tesla eller något annat, då är det bilarna som jämförs direkt mot varandra. Och så bra är inte bilarna att jag tror de kommer ha en suck mot byggkvalitén hos Taycan osv, den lär ha både mindre vägljud och vindljud samtidigt som du har 4-hjulsstyrning med mera lull lull. Gissningsvis kommer byggkvalitén i allmänhet vara högre.

Det Tesla har idag är att de har de bästa bilarna ur prestanda/räckvidd osv och att de har laddningsnätet. Om 1-2 år kommer de inte längre ha de bästa bilarna (tror knappast de kommer hinna utvecklas så pass på den tiden att de kan konkurrera i byggkvalité med Porsche och det segmentet) så då är det enda de har laddningsnätet, om inte CCS hunnit ikapp det vill säga.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag missförstod nog dig litegrann...

Jag menade att man (Tesla) har kvar sitt eget, unika, laddnätverk såsom det är idag. Dvs tillräckligt tätt så man inte alltid måste stanna på just en viss SuC, samt framförallt att de har kapacitet (antal stolpar) nog att låta alla ladda utan lång väntetid.

Ovanpå detta alltså så menade jag att man skulle kunna bygga ut en liten CCS kapacitet så att andra bilar kan ladda där och då se hur finfint SuCsystemet fungerar för alla Teslaägare. Alltså ingen SuC till andra märkens bilar, utan bara CCS och bara 50kWh. Men audi/porsche/volvo/skodafamiljen ser hur mycket bättre Teslas laddnätverk strax intill fungerar.

CCS gratis för alla så att Tesla alltid har en besökande bil vars förare och passagerare ser hur stor skillnad det är på CCS resp SuC i effektivitet.

Om det är fullt på SuC och ingen laddar på CCS så skall givetsvis en Tesla få ladda där den också.

Hoppas det blev lite tydligare formulerat nu.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Mickep »

Tycker egentligen suc borde begränsa sin laddhastighet nedåt så man inte har folk som spenderar sista halvtimmen att få den sista %.
Att toppa upp borde det finnas en ccs/chademo för i anslutning till superladdarna.
Hoppas dock på en ccs kontakt.(i kina har de stoppat in den kontakt de använder) på det sättet är användarna inte lika låst vid sucnätverket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.
DC genom Mennekes Typ 2 finns ju redan i standard så jag kan inte se några som helst problem att sedan även lägga till två ytterligare pinnar för att få till CCS också enligt standard. Att montera dubbla kablar på SuC-stolparna har ju dels fördelen med att alla som har CCS kommer kunna ha möjligheten att ladda vid dessa plus att om framtida Tesla kommer med CCS så kommer dessa kunna laddas snabbare än idag och snabbare än dagens CCS. Finns ju inget som hindrar att Tesla kör en ehen lösning där samtliga pins i CCS används så att det går att köra 125 kW genom Menekes/Typ 2-kontakten och sedan kanske ytterligare 200 kW genom de två extra pinnarna i CCS med en total effekt på runt 325 kW DC 400V eller kanske till och med högre, uppåt 600 kW om det är 800V som till t.ex. Semi eller till och med Roadster mk2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.

Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.

Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.

Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.

Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Finns ju inget som hindrar att det är 100% CCS-kontakt och 100% CCS-kabel och att man följer CCS-protokollet till 100% när man laddar via CCS men sedan även har möjlighet att ladda enligt Teslas standard till Teslas bilar från Teslas laddstolpar fast detta sker genom CCS-standardiserade kablar och kontakter. Jag skulle gärna vilja ha mer information om begränsingarna för CCS, även ifall jag får alla nyhetsbrev från CharIn och har läst en hel del wiki-sidor och länkar på dessa sidor så är det bara på forum jag läst om adapter inte är tillåtet. Att det inte är tillåtet att ha en lite annorlunda kontakt har jag inte sett någon annan stanns än just i denna tråd.

PS. Skulle det inte vara tillåtet att ha något annat än exakta dimensioner enligt spec på kontakten för CCS så kan Model 3 inte komma med CCS och samtidigt kunna ladda på dagens Superchargers... Typ 2-kontakten skiljer ju sig på dagens Supercharger/Model S/X mot standard Mennekes/Typ 2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...

Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...

Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport. Tror inte de har påbörjat produktion av europeiska Model 3 ännu och som sagt var, om det inte är tillåtet med något annat än exakta mått enligt Mennekes för CCS så kommer det inte finnas en Model 3 med CCS som samtidigt kan ladda på dagens Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport.
Ja, det blir säkert så. Inte förrän det är dags för provkörningar kommer det produktionsbilar för Europeiska marknaden.
Skriv svar