50 fördelar med en elbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

50 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

För att hjälpa Jerker lite så kommer här några argument för elbilen.
Kom gärna med ytterligare argument.

1. Inga utsläpp när bilen körs.
2. Tystare än en fossilbil.
3. Effektivare än en fossilbil. Om en elbil kräver 50kWh för att köra upp på berget, så kanske man får igen 40kWh när man kör ner igen, netto förbrukning 10kWh. Om en fossilbil kör uppför berget krävs 150kWh, och när han kör ner bromsar han, och det blir bara värme, netto förbrukning 150kWh. Där kan alltså fossilbilen förbruka 15ggr mer på denna resa.
4. Man kan ladda hemma, varje morgon har man fulltankad bil.
5. Man kan med en app på ett enkelt sätt värma/kyla elbilen. En fossilbil kan ha en tex en dieselvärmare, som inte har någon avgasrening alls! Dessutom så finns ingen dieselkylare att få över huvud taget!
6. Transmissionen på en elbil har inga växlar och är mycket mjuk, ingen koppling finns och man kan inte få motorstopp.
7. Elbilens transmission har mycket högt vridmoment redan från start, enkelt att komma igång, även med tung last.
8. Mycket enklare att få till en bra antispinn och antisladd funktion med en elmotor. Den kan styra sitt vridmoment 100ggr per sekund, vilket är omöjligt i en fossilbil.
9. Bättre antispinn gör att däcken nöts mindre, mindre partiklar släpps ut i miljön.
10. En elbil kan bromsa med sin elmotor/generator, detta gör att bromsarna sällan behöver användas, mindre bromsdamm släpps ut.
11. Trafiksäkerheten är större i en elbil, med batterierna i golvet så får man låg tyngdpunkt, därför välter bilen inte så lätt.
12. Med batterierna i golvet så får man ett naturligt krockskydd, framförallt från sidan.
13. Med ingen eller liten motor fram så slipper man få en fossilmotor i knät när man krockar, hela fronten kan optimeras för att kunna ta upp krockkrafter på et bra sätt.
14. Lägre försäkringspremier eftersom det inte finns en dyr fossilmotor och en allt dyrare avgasrening. Bara avgasreningen kan kosta över 100.000kr på en dieselbil.
15. Elbilen kan ingå i ett energisystem med solceller och energilagring.
16. Skulle alla köra elbil, och Sverige slutar att importera olja för 30 miljarder, så tjänar Sverige som land, på ett eller annat sätt dessa 30 miljarder.
17. Sverige importerar idag ca50% av sin olja från Ryssland. Att ekonomiskt stötta Ryssland så de kan satsa mer på att köpa vapen, känns fel.
18. Den lättutvunna oljan sinar, nya oljefyndigheter är ofta dyr och svår att få fram, dessutom till ett högt miljömässigt pris, tex oljesand från Kanada.
19. Tillverkning av elbilar och batterier kan ske i Sverige, skapar fler jobb i Sverige.
20. Underhållet på en elbil är minimalt, kostnaden för underhåll kan därför minskas med minst 50%.
21. En elmotor kan tillverkas så att den håller i 1 miljon mil utan något underhåll alls!
22. I väldigt många länder är det ofta väldigt varmt, om man i en stad med 1 miljon bilar, där varje bil har en bränsletank på 750kWh, som förbränns och blir värme, då kanske stadens temperatur höjs med 1 grad, att då med en AC sänka denna grad kostar väldigt mycket energi.
23. I krig, storm, översvämmning eller annan katastrof liknande situation har det visat sig att bensinstationer snabbt slås ut. Det är enklare att får tag på el. Med solceller kan man ladda sin elbil, oavsett krissituation.
24. Man får en mycket bättre miljö i tex bilhallar, verkstäder när man inte har några utsläpp alls.
25. Kallstart på vintern är inget problem alls, en elmotor har inga problem med att ge full effekt direkt, även vid sträng kyla.
26. En elmotor kan överbelastas under kort tid utan att ta skada, om temperaturen inte blir skadligt hög.
27. En elmotor har extremt hög verkningsgrad, upp till 99%.
28. Att köra bilen endast med gaspedalen är möjligt i en elbil. Broms används endast vid en nödsituation.
29. Man kan övernatta i en elbil och inte behöva vara rädd för avgaser.
30. Man kan känna att man drar sitt strå till stacken för att minska CO2 utsläpp vid körning. Dessutom är det kul att köra en elbil!
31. Kabinöverhettningsskydd. Hundar och bäbisar överlever "optimistiska" förare.
32. En elbil har mycket bättre andrahandsvärde än en fossilbil.
33. Bara 360kr i årlig bilskatt
34. Eftersom elmotor och transmission är så liten, kan en liten bil få stora utrymmen. Ofta finns bagageutrymme även under framhuven.
35. Elbilar klarar nu framtida miljözoner som nu införs i många Europeiska länder
36. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
37. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
38. Jag betalar inga trängselavgifter i flera Nordiska länder
39. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
40 En elbil har ingen brandfarlig katalysator, extra viktigt en torr sommar som denna
41. Gratis eller billigare parkering på vissa ställen
42. I vissa länder kan man köra i bussfilen, ha gratis vägtull och färjeavgift
43. Bra placering av parkeringen, tex IKEA har gratis laddplatser precis framför ingången
44. Mycket bra framkomlighet på vintern, provade start i backe med min 4WD elbil på isig vägbana, kan ta mig igång extremt mjukt. Kompisen provade med sin Audi Quattro 4WD manuell, han klarade inte att komma igång i samma backe eftersom hans koppling högg tvärt, började spinna och kom inte framåt.
45. Det finns igen kamaxel, vattenpump, vattenkylare, kylarslang, oljekylare, topplock, kolvar, vevaxel, vevstakar, ramlager, ventiler, tändstift, luftfilter, tändkablar, insprutning, bränslefilter, bränslepump, startmotor, fläktrem, avgassystem, katalysator, lambdasond, turbo, intercooler, wastegate, EGR-ventil, AdBluepump och behållare, bensintank, bensinvärmare, diverse datorer som styr och övervakar motor och avgassystem, all detta gör en elbil väldigt mycket billigare att tillverka och underhålla. Dessutom blir den mer driftsäker.
46. Man kan sälja bilar i shoppingcenter, istället för i en lokal där det luktar avgaser.
47. De som reparerar en elbil får en bättre arbetsmiljö eftersom de slipper avgaser, hantering av oljor mm.
48. Tryggare begagnatköp eftersom en elbil har så få rörliga delar, en elmotor är väldigt mycket mer driftsäker än en fossilmotor
49. Lättre att få leasingbolag att finansiera en elbil, det är i nästan omöjligt att köra sönder en elmotor, vilket är fullt möjligt med en fossilmotor
50. Begränsningen 1 minuts tomgångskörning gäller inte en elbil, sitta och vänta på någon i bilen är inget problem eftersom det går bara att värma eller kyla bilen efter behov, även när man står parkerad.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 6 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: 30 fördelar med en elbil

Inlägg av Teslalink »

Bra.

Intressant att du fick med punkt 22. Den är ganska rejäl i storstäder.

Kabinöverhettningsskydd. Hundar och bäbisar överlever "optimistiska" förare.
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: 30 fördelar med en elbil

Inlägg av Verdi »

Punkt 3 är väl lite fel? Så mycket får man väl inte tillbaka av regen? Det är väl max 20-30% man får tillbaka?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 30 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

Toyota är mig veterligen den enda bilfabrikat som gjort en miljökonsekvensbeskrivning av sin bil.

Toyota Mirai
http://www.gronabilister.se/toyota-mira ... 3de80b4c51
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 30 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Punkt 3 är väl lite fel? Så mycket får man väl inte tillbaka av regen? Det är väl max 20-30% man får tillbaka?
Om man med en Tesla X bogserar en Tesla S så har man en verkningsgrad på ca 50%.

Model X towing Model S
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 31 fördelar med en elbil

Inlägg av Jerker »

Bra lista! Den är användbar!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 31 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

Om man ser till andrahandsvärdet, vem vågar köpa en ny dieselbil idag?

1. Om du köper en ny VW Passat diesel för 320.000kr, så faller den snabbt i pris.
Exempel för 2017
VW Passat Variant 1.6 TDI BlueMotion 2017, 216.000km
8.500 Euro
https://www.autouncle.de/se/begagnade-b ... ch-results

VW Passat Var. 2.0TDI BMT Alltrack*DSG, 2017, 21.716km
15.999 Euro
https://www.autouncle.de/se/begagnade-b ... ch-results


Exempel för 2014
VW Passat 1.6 TDI BlueMotion, 2014, 399.500km
5.200 Euro
https://www.autouncle.de/se/begagnade-b ... ch-results

Och detta är inte färdigprutade priser.

Förstår faktiskt inte vem som köper en ny dieselbil idag, 3-10ggr högre bilskatt, och en
2017 kan man köpa för runt 50-70% billigare än en ny.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

Kommer traditionella fossilbilstillverkare ens klara övergången till elbilar?

Exempel Ford.
Aktiekursen har nästan halverats på 5 år, från nära 18 dollar till under 10 dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F/

Fords försäljning sjönk med mer än 80% från juni till juli.
2018 juni, 1996 bilar
2018 juli, 388 bilar

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Men även från 2017 i juli har försäljningen halverats.
2017 juli, 951 bilar
2018 juli, 388 bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av mans71 »

33. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
34. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
35. Jag betalar väldigt låg skatt
36. Jag betalar inga trängselavgifter
37. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av bullen »

Zalman3 skrev:
Kommer traditionella fossilbilstillverkare ens klara övergången till elbilar?

Exempel Ford.
Aktiekursen har nästan halverats på 5 år, från nära 18 dollar till under 10 dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F/

Fords försäljning sjönk med mer än 80% från juni till juli.
2018 juni, 1996 bilar
2018 juli, 388 bilar

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Men även från 2017 i juli har försäljningen halverats.
2017 juli, 951 bilar
2018 juli, 388 bilar
Fast just försäljning i juli är ju exceptionellt pga ändrade skatteregler. Alla som var i stånd att köpa gjorde det i juni.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av Pontus »

mans71 skrev:
33. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
34. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
35. Jag betalar väldigt låg skatt
36. Jag betalar inga trängselavgifter
37. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
36 Har man ändrat på detta, förra året fick i varje fall jag betala?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av nek0 »

bullen skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer traditionella fossilbilstillverkare ens klara övergången till elbilar?

Exempel Ford.
Aktiekursen har nästan halverats på 5 år, från nära 18 dollar till under 10 dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F/

Fords försäljning sjönk med mer än 80% från juni till juli.
2018 juni, 1996 bilar
2018 juli, 388 bilar

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Men även från 2017 i juli har försäljningen halverats.
2017 juli, 951 bilar
2018 juli, 388 bilar
Fast just försäljning i juli är ju exceptionellt pga ändrade skatteregler. Alla som var i stånd att köpa gjorde det i juni.
Jo man kan få vad man vill i matematiken bara man vet vad för resultat man behöver :)
Kolla bara den här :lol:
CO2-emisije-1.jpg
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av Elbilisten »

MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Länsstyrelsen Stockholm har varnat för att varma katalysatorer kan antända torr vegetation. Ännu ett argument för elbil, speciellt med en ovanligt torr sommar och ett stort antal mark- och skogsbränder.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av JonasAnd »

Zalman3 skrev:
Kommer traditionella fossilbilstillverkare ens klara övergången till elbilar?

Exempel Ford.
Aktiekursen har nästan halverats på 5 år, från nära 18 dollar till under 10 dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F/

Fords försäljning sjönk med mer än 80% från juni till juli.
2018 juni, 1996 bilar
2018 juli, 388 bilar

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Men även från 2017 i juli har försäljningen halverats.
2017 juli, 951 bilar
2018 juli, 388 bilar
Som någon var inne på, den statistiken är lite missvisande vi köpte 20-talet dieselbilar på jobbet och det var svårt att få fram bilar med leverans innan regeländringarna, "alla" företag hade det som krav så det var sopslut i hallarna, liksom att vi beställde 3 st elbilar med krav på leverans efter reglerna trädde i kraft, så där kommer statistiken vara helt missvisande några månader.

Men en bra lista, helt klart! Hur ser populärversionen ut, med fem eller tio punkter?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av matsm »

Pontus skrev:
mans71 skrev:
33. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
34. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
35. Jag betalar väldigt låg skatt
36. Jag betalar inga trängselavgifter
37. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
36 Har man ändrat på detta, förra året fick i varje fall jag betala?
Jodå. I Sverige betalar vi tränselskatt. Kanske ändra till "På semester resa i Norge betalar elbilar ingen trängselskatt!".
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av Jerker »

matsm skrev:
Pontus skrev:
mans71 skrev:
33. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
34. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
35. Jag betalar väldigt låg skatt
36. Jag betalar inga trängselavgifter
37. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
36 Har man ändrat på detta, förra året fick i varje fall jag betala?
Jodå. I Sverige betalar vi tränselskatt. Kanske ändra till "På semester resa i Norge betalar elbilar ingen trängselskatt!".
Jag tror att det spökar detta med att tidigare behövde de som hade förmånsbil inte betala trängselskatt själva utan det gjorde företaget, men nu är det nya regler även där så att då man kör privat ska man också själv betala trängselskatt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
matsm skrev:
Pontus skrev:
mans71 skrev:
33. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
34. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
35. Jag betalar väldigt låg skatt
36. Jag betalar inga trängselavgifter
37. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan "men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?"
36 Har man ändrat på detta, förra året fick i varje fall jag betala?
Jodå. I Sverige betalar vi tränselskatt. Kanske ändra till "På semester resa i Norge betalar elbilar ingen trängselskatt!".
Jag tror att det spökar detta med att tidigare behövde de som hade förmånsbil inte betala trängselskatt själva utan det gjorde företaget, men nu är det nya regler även där så att då man kör privat ska man också själv betala trängselskatt.
Sant, fel av mig.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 49 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

Hjälp mig att komma upp i 50 argument för en elbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 49 fördelar med en elbil

Inlägg av 12man »

Missat det jag använder minst 1 ggr/veckan, värme/kyla nästan helt tyst när jag väntar på någon och om man behöver powernappa en halvtimme eller så
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 32 fördelar med en elbil

Inlägg av TeslaTissel »

JonasAnd skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer traditionella fossilbilstillverkare ens klara övergången till elbilar?

Exempel Ford.
Aktiekursen har nästan halverats på 5 år, från nära 18 dollar till under 10 dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F/

Fords försäljning sjönk med mer än 80% från juni till juli.
2018 juni, 1996 bilar
2018 juli, 388 bilar

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Men även från 2017 i juli har försäljningen halverats.
2017 juli, 951 bilar
2018 juli, 388 bilar
Som någon var inne på, den statistiken är lite missvisande vi köpte 20-talet dieselbilar på jobbet och det var svårt att få fram bilar med leverans innan regeländringarna, "alla" företag hade det som krav så det var sopslut i hallarna, liksom att vi beställde 3 st elbilar med krav på leverans efter reglerna trädde i kraft, så där kommer statistiken vara helt missvisande några månader.
Kommer fossil-tillverkarna att överleva?
Ja, det beror kanske på hur de klarar de nya VLTP-reglerna som införs första september?
Se min länk här: http://vuef.se/nya-wltp-certifieringen- ... rna-panik/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 50 fördelar med en elbil

Inlägg av TiborBlomhall »

Vilken fin lista! Den knycker jag ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 50 fördelar med en elbil

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Vilken fin lista! Den knycker jag ;)
Varsågod!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: 50 fördelar med en elbil

Inlägg av MattiasH »

Är det bara jag som upplever, eller är det den vanliga inbillningen, att jag fått bättre luktsinne sedan jag slutat med bensin och diesel?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 50 fördelar med en elbil

Inlägg av 12man »

51. Minimal risk för oljefläckar i garaget...

Nu sabbade jag listan

Det med luktsinnet kan jag också skriva under på, så 52 då
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 50 fördelar med en elbil

Inlägg av Bjelke »

Måste bara lägga till en till, en punkt som man inte tänker så himla mycket på idag som ägare,
52. det lär ju vara fasiken så mycket trevligare när bilen till ska skrotas också!

Det är en himla massa saker dom måste ta hänsyn till vid skrotningen som diverse oljor osv,
den lilla mängd man måste ta hand om (ev. kylvätska till batteri/motor och lite olja i fasta utväxlingen plus bromsolja) lär
kännas som en bagatell jämfört med fossilarnas ofta ganska stora mängd gegga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar