Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.
...
Jag håller med, det är riktigt irriterande med dessa dyra tillbehör som verkar vara Teslas väg. Jag gillar att kunna gör några få val, typ färg, klädsel och range. Men utöver det så skulle jag helst se att allt annat var standard. Blir ju riktigt irriterad när uppvärmda säten ligger inne i ett paket som kostar hoppsan hej.

Instämmer man blir lite förvirrad över de så kallade paketen. Gör det bara svårare för den oinsatte dessutom.
Man behöver nästan ta en kurs innan man förstått hur respektive modell fungerar?
Som tur är har vi alla entusiaster i USA och Canada att tacka för att vi kan ta del av oerhört mycket information och handfasta råd.
När konfigurerings-meddelandet väl kommer i e-posten eller via SMS så kommer vi veta exakt.

Förutsatt att de inte kommer med någon ny variant mitt i ”Delivery Hell Europe”!
Känns nu faktiskt, att det skulle kunna bli så? :roll:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Kilowatt »

TeslaTissel skrev:
Kanske Dragkrok med LR och 4wd? Hihi.
Vore ju perfekt!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Hur väl denna infon stämmer och hur unikt den är kan jag inte svara på men om det stämmer så är det helt klart väldigt intressant.

https://insideevs.com/secret-tech-tesla-model-3/

Jag nämnde jag har skrivit om det där.

Och nu är den klar med en illustration också.
Dessutom tar jag upp Autopilot och har lagt med ett par exempel på det också.

----

Tesla Model 3. Mer än en elbil för folket

Ibland missar man det osynliga med Model 3 i mängden av nyheter som nu strömmar från andra biltillverkare som vill få fram nya tekniker och innovationer för att ligga i framkant.

Men trycket från nya medvetna kunder, kräver nya elbilar. Det är också ett enormt tryck från allt fler politiker och länder som har att följa klimatavtalet som togs i Paris, i december 2015. Något av ett unikt tillfälle (historiskt) där en hel värld skrev under klimatavtalet.
Här skall vi titta närmare på krocksäkerheten, och vad Autopilot egentligen betyder, längst ned i artikeln.

En traditionell bilkaross har ofta tyngdpunkten framtill på grund av att förbränningsmotorn oftast sitter där. Och passagerarna skall ju får rum någonstans. Det här gör det knepigt få till bilens verkliga köregenskaper. Länge har tillverkarna försökt att kompensera tyngdpunkten på olika sätt, just genom att använda lättare och starkare material. Också framvagn och bakvagn har kunnat få effektivare säkerhet genom olika elektroniska och hydrauliska tekniker.

Nu hoppar vi rätt in i Tesla Model 3.
Nyligen kritiserades Tesla för att man använt sig av så många material och komponenter i själva karossen.
Se bilden nedan: Gult är förstärkt stål, blått vanligt och resten aluminium. Men vid presentationen av modellen där Musk visade upp dess krocksäkerhet, – augusti 2017, jämfördes på en jätteskärm med Tesla Model 3/Volvo XC60 vid sido-krock. Han blev så till sig, att han glömde sina ord för några sekunder. Så stor var skillnaden i sido-krock-sekvensen mellan Tesla Model 3 och Volvon.

Texten fortsätter med flera klipp från Youtube och ett par bilder.

Välkomna! Och hoppas ni gillar den. :D
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6126
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Konfiguration/specifikation - Vad tror ni?

Kan vi förvänta oss Model 3 - Konfiguration/specifikation vid årsskiftet eller strax efter??
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
Konfiguration/specifikation - Vad tror ni?

Kan vi förvänta oss Model 3 - Konfiguration/specifikation vid årsskiftet eller strax efter??
Ja.
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Smutt »

Den stora frågan nu är, kommer Europa modellerna kunna fås med dragkrok direkt?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av bonath »

Modell, storlek, drag, julafton... händerna darrar... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Då kanske man skall lägga en reservation igen, givet att jag gillar bilen interiört kan ju en LR AWD vara något att byta min S75D mot. Lär kosta mindre än min S är värd också.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av big-olle »

Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Blev nog för stort sug efter Mid Range. Den lär ju bara vara tillfällig för att kunna öka antalet sålda bilar när flaskhalsen ligger i batteritillverkningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Teslas priser fluktuerar mer än Bitcoin-kursen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(
Blev nog för stort sug efter Mid Range. Den lär ju bara vara tillfällig för att kunna öka antalet sålda bilar när flaskhalsen ligger i batteritillverkningen.
Snacka om att de pumpar ut så mycket pengar de kan just nu genom att styra med pris och efterfrågan... :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

big-olle skrev:
Jag har en misstanke att begagnade model S kommer att dyka en hel del i pris när 3:an kommer på bred front.

BTW, såg just att midrange höjdes med 1000 dollar :-(

Tur man har återköpsgaranti. :)

Fast jag vet inte. Visst kommer de säkert slåss om delvis samma kunder men samtidigt finns det stora skillnader mellan bilarna. För många kommer Model 3 vara för liten.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av big-olle »

Så är det absolut. Model S är en annan typ av bil. Fram för allt med sitt bredare baksäte och större bagage. Men det ligger många äldre 85:or på blocket som jag tror kommer att tappa en del.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Smutt »

OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Walker »

Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Å andra sidan är det nog några som inte behöver så stor bil men idag kör S för att alternativen är för få.
Ja så kan det vara. Men om elbilar blir mer och mer mainstream så kommer större grupper vara intresserade av begagnade S också som alternativ till Volvo-kombin eller Passaten. De äldre har dessutom fri SuC och det kan ju locka en och annan.
Sant
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Jag som alltid haft mindre bilar och gärna sedaner eller coupé kan ju säga att marknaden domineras normalt av större bilar och kombis/halvkombis. Det verkar helt enkelt som det är vad vi gillar i Sverige.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Jag skiter i dragkrok, jag vill ha fällbart mittensäte eller skidlucka. Som typ varenda bil har.
Skriv svar