Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.


44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja, Teslas prisbild för EU-versionen är ju otroligt stabil. Den har sedan första omnämnandet av Model 3 tills idag varit exakt N/A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja, Teslas prisbild för EU-versionen är ju otroligt stabil. Den har sedan första omnämnandet av Model 3 tills idag varit exakt N/A.
OK
Jag tar tillbaka det där!
Jag blev nog färgad av sociala medie-uppgifter?

Läste något om att man ändrat så att Performance-paketet med bättre bromsskivor, uppgraderad fjädring etc nu ingår i Performance Model 3?
Och jag är inte så dum att jag inte kan ändra uppfattning. :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.
En S75D kostar 951.280 SEK så din faktor på 13.75 blir ganska skev.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Model S basversionen som kostar 77k i USA kostar 951 280 här. Så 12.35 i kurs är mer rätt.

Editor: tvåa på bollen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det är 2 helt olika bilar helt klart. Om jag byter kommer jag nog tvingas hyra bil till skidresorns då det inte lär funka att sitta 4 vuxna med fält baksäte som faktiskt går i en S t.ex.

Lär inte gå så bra att köra saker till tippen heller osv. Det finns helt klart mycket människor som inte ens ser en 3a som ett alternativ.
Det är väl tippen som går bättre med M3
Hur skulle tippen bli bättre med den lilla luckan?

Dragkrok tror jag man se sig i stjärnorna efter på 3an så det hjälper inte. Sen om jag har så pass mycket att slänga att jag ska joxa med släp kan jag lika gärna hyrs in folk som gör det åt mig.
Twittra Elon vet ja!
Han verkar faktiskt riktigt intresserad och mån om de Nordiska länderna och har gett konkreta svar.
Twitter-grupp TESLA-fans Nordic?

Ju fler som tjatar så. Och han har ju redan hintat om det alternativet.
Det visar sig min ide om twiitergrupp faktiskt ser ut att bli verklig.
En av Teslagrupperna på FB har just själva föreslagit det.
Det är bara det att Elon lämnar twitter åt sidan någon vecka enligt egen utsago. :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Electrek har uppdaterad info om prisnivå och även uppdaterade synpunkter på Teslas agerande när det gäller Model 3 Performance versionen.

Länk: https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/

Apropå prisuppgiften som Ted Svensson anger så skulle då prisbild för Model 3 Performance bli 722 tkr då performance-paketet ingår. Om jag tolkar allt rätt nu?
981BEAD6-FB0E-48ED-8F71-3C3C88370D4E.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

Prisbild -
Den här kommer via Facebookgruppen ”Tesla Model 3 Sverige”
AV Ted Svensson: Uppdaterad prislista per 24 oktober med prishöjning på mid-range och prissänkning på long-range.

Lite irriterad är jag på de ständiga uppgifterna som förvirrar oss.
Särskilt dem som inte har vana ställa sig i kö på ett fordon som inte ens leverantören TESLA har vidare koll på förefaller det?
Ta en barnfamilj som tidigare på året trodde sig kunna skaffa en Model 3 istället för en Nissan, Hundai men ser att priserna för Model 3 hoppar hit och dit?
Visserligen är inte EU-versionerna klara men lite stabilare prisbild vore ju inte fel? Eller?
44782550_10156068312503635_14089416876228608_o-2.jpg
Det enda förvirrande är dom som hittar på egna priser baserat på gissningar.
Ja typ.. Jag gillar raden AWD - Tillägg 55000 kr, endast i kombination med long-range, går ej att välja bort på long-range. :roll:

Sedan handlar det ju lite om positionering också. Andra bilhandlare prissätter ju gärna bilar till 399.900 kr (ja, det är ju mycket billigare än 400.000) :roll:
Men Tesla verkar ju inte bry sig så mycket om det utan kör en kurs rakt av mot USD, vilket ger det fantastiskt jämna priset för en S75D 1.059.580 SEK... :lol:

Använder man det priset jämfört med en S75D i USA (77000 USD) så får man kursen 13.75 SEK/USD. Då skulle en Mid-Range M3 kosta 632.500 SEK (46.000 USD). Det där tror jag blir för tok för mycket pengar för de flesta potentiella köpare. Vill man ha long range så hamnar den på 728.500 SEK

Frågan är väl mer om 80 km och 1,1 sek är värt närmre 100.000 SEK.
En S75D kostar 951.280 SEK så din faktor på 13.75 blir ganska skev.
Hehe.. av någon jäkla anledning (kakor) så hade jag soltak, läder och slipstreamhjul på :)

Så rätt är då således 951.000 / 77.000 = 12,35 SEK/USD

Så en Mid-range skulle i så fall kosta 568.000 SEK och en Long-Range AWD 655.000 SEK. Frågan är om Tesla helt har släppt tanken på att producera 35kusd-versionen helt eftersom de helt enkelt tjänar mer och just nu säljer mer bilar än de kan producera ändå. Personligen tror jag att Tesla får svårt att ta 568.000 kr för en såpass liten bil jämfört med t.ex. Niro och Kona som då har samma räckvidd (Kona är nog iofs ganska snarlik i storlek)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Electrek har uppdaterad info om prisnivå och även uppdaterade synpunkter på Teslas agerande när det gäller Model 3 Performance versionen.

Länk: https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/

Apropå prisuppgiften som Ted Svensson anger så skulle då prisbild för Model 3 Performance bli 722 tkr då performance-paketet ingår. Om jag tolkar allt rätt nu?
981BEAD6-FB0E-48ED-8F71-3C3C88370D4E.jpeg
Snarare 790.000 om man nu ska använda omräkningsfaktorn som finns på S75D (12,35 SEK/USD)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av bjelkeman »

Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Tesla lär väl behålla sin egen kontakt så att det funkar med SuC.

Dragkrok kommer inte att finnas från början, frågan är om den blir typad med drag. Blir den inte det så är det ju otur för alla som köper den innan den är typad.

Soltak?

Man har väl andra fälgar med vinterhjul på?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Jag förväntar mig inget annorlunda faktiskt, det skulle vara CCS i så fall men jag räknar inte med det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Teslamodifierad CCS-kontakt som passar med SuC, och 3-fasladdare hoppas jag på.

I övrigt tror jag inte det blir några förändringar.
Model Y P
Model S P
Model S P
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Nicke Nyfiken »

vigge50 skrev:
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Vad är det för speciellt sol Audi eTron har?
Det var väl inget speciellt vad jag förstått. Bara att man satt en CCS-kontakt på ena sidan och en Typ2-kontakt på andra sidan bilen.

Lite märkligt kan jag tycka. Att nå laddporten med Typ2 brukar inte vara något problem då sladdarna ofta är långa nog att dra runt bilen. Däremot så brukar de fasta sladdarna på CCS-laddarna inte vara lika generöst tilltagna. Så praktiskt sett borde det vara CCS-kontakt på båda sidorna av bilen om det ska vara någon vitts med dubbla laddanslutningar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jjonas »

Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev:
bjelkeman skrev:
Vad förväntar vi oss är annorlunda på en Model 3 för en Europa lansering?

CCS kontakt för laddning, kanske likt vad en Audi eTron har med Typ 2 och CCS?

Dragkrok?

Soltak hade varit trevligt, men det verkar dröja.

Performance modell utan 20 tums hjul? Vill man verkligen ha 20 tum på vintern?
Teslamodifierad CCS-kontakt som passar med SuC, och 3-fasladdare hoppas jag på.

I övrigt tror jag inte det blir några förändringar.
- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Strålkastartvätt, vad tror ni, kan de bli av så att vi slipper ställa ner effekten på strålkastarna?
- Drakkrok, tveksamt om man kopplar detta till en europa lansering samtidigt är de ju Europa som efterfrågar detta väldigt mycket så ja kanske? Vågar man hoppas?

I övrig har jag svårt att se att något annat skulle ändras.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

Jjonas skrev:
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:
Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

chaffis75 skrev:
- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Drakkrok
Skulle inte förvåna mig om instegsmodellen får 1fas laddning, ingen CCS och ingen möjlighet till dragkrok. Kanske även utan appstöd eller något annat dumt som gör att man inte vill köpa den utan minst premium upgrades för 60k, gärna 100k upgrades.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Jjonas skrev:
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:
Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.
Precis, och att dom valt att inte ha hela paketet på båda sidor är väl för att det då blir komplicerat och dyrt (grova grejer från CCS-delen),
komplicerat eftersom det är kablar rakt in i batteriet (typ) och att ha det från två håll vettifasiken om det låter sig lösas enkelt.

Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Smutt »

Henrik Torphammar skrev:
chaffis75 skrev:
- 3 fas laddning måste bara komma.
- CCS, jag hoppas verkligen de, känns som en naturlig utveckling för att slippa adaptrar.
- Drakkrok
Skulle inte förvåna mig om instegsmodellen får 1fas laddning, ingen CCS och ingen möjlighet till dragkrok. Kanske även utan appstöd eller något annat dumt som gör att man inte vill köpa den utan minst premium upgrades för 60k, gärna 100k upgrades.
Jag köpte den billigaste Teslan S60 och upplevde inget sånt allt som behövdes ingick. Men draget är en annan sak pga att stora batteriet och 4hjulsdrift är en bättre dragbil och med model X ingår dragkrok och det är det bästa sättet att göra det på,montera i fabrik i stora serier
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Jjonas skrev:
Väldigt märkligt. Har dom missat att CCS-kontakten är gjord för att användas tillsammans med Typ 2 kontakten? :lol:
Nej, CCS-kontakten är ju Typ2+två extra DC-pinnar. Typ 2 finns på bägge sidor om man betalar för tillvalet men de två extra DC-pinnarna vilket gör uttaget till en CCS-kontakt finns endast på väbster sida.
Precis, och att dom valt att inte ha hela paketet på båda sidor är väl för att det då blir komplicerat och dyrt (grova grejer från CCS-delen),
komplicerat eftersom det är kablar rakt in i batteriet (typ) och att ha det från två håll vettifasiken om det låter sig lösas enkelt.

Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf :)
Men tänk så snabbt det gått att ladda batteriet med två laddare inkopplade till bilen :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

Bjelke skrev:
Men typ 2 på båda sidor skulle jag lätt betala extra för iaf :)
Räcker det inte med en på varje sida? :lol:
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Skriv svar