Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Får Tesla 3 nya batterier???
Optimerade batterimoduler som jag förstår det. Det är ju jättebra nyheter, samtidigt ett tecken på att dom stressat när som ritat bilen eftersom det varit känt sedan länge vad målsättningarna är både i räckvidd och pris.

Typiskt sådan nyhet som får mitt intresse att stanna kvar vid Model 3 även om billiga S dyker upp till försäljning. Jag tror helt enkelt att Model 3 har bättre möjligheter för ett batteri som håller längre. Då menar jag mekaniskt och inte degradering. Bättre terminalanslutningar, bättre BMS-elektronik, bättre vattenpump(ar) osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation....
:lol: :lol: :lol:
Du är på tcs-forum -ot är standard.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av 12man »

TeslaTissel skrev:

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Ja hellre det än sticka ut utan att sticka iväg.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Niklas Z »

TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Jag köper inte en bil för omgivningen, utan för hur den är att köra. Har alltid gillat sleepers.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Nu när de sänkt priset känns det som en icke fråga. Det enda som skulle få mig att tveka är om det blir för mycket vägljud och stötighet med 20" samt kortare räckvidd, vet inte heller hur det är med fjädringen i en AWD vs P.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?
Nu när de sänkt priset känns det som en icke fråga. Det enda som skulle få mig att tveka är om det blir för mycket vägljud och stötighet med 20" samt kortare räckvidd, vet inte heller hur det är med fjädringen i en AWD vs P.
Precis. Priset i fråga om komfort får inte bli för högt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?

Tyvärr är Model 3 ganska ful. Nu har de ju visat att den funkar ok på bana. 4-5 varv på en vanlig 3-4 km bana ska den väl klara typ. Runt 15 km. Det tar väl 10 minuter ungefär. Jag har inte jättestor erfarenhet av bankörning men nog vill man köra 30-40 minuter i stöten iaf?

Och ska man inte köra på bana så har man ju en BMW M4 och liknande nästan bara för att den ser aggressiv ut och låter mycket. Image helt enkelt. Och det får man inte från Model 3 direkt. :lol: Kvar blir då den där accelerationsgrejen. Ja jag vet inte. Kommer säkert vara frestad men jag är i första hand intresserad av en SR som andrabil.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

Kanske lite o/t, men förmodligen långt ifrån värst.

Jag väljer mellan en LR-D eller en Performance. Ni som har tidigare erfarenhet av olika motoralternativ och hur det påverkar försäkringspremien, tror ni det kommer att skilja mycket?
Är van vid BMW och vet att när man går upp till M-modellerna så sticker det iväg rejält.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Spännande reaktioner och svar!

Just det att TESLA arbetat genomgående så intensivt med modellen som sådan gör att den är optimerad på alla områden.
Det är imponerande och det ger ägarna ett mervärde som är rent av svårt hittahos andra biltillverkare.
Just att Performance Model 3 kan bjuda på så mycket och mer - kommer att ge den körglade föraren garanterat skojiga upplevelser på bana.
För det är där den kommer att ge långt dyrare fossil en rejäl match.

Så småningom kanske vi ser även bantävlingar för racing-intresserade.
Vi har redan starka hintarockså om STCC-tävlingsklasser som kommande attraktioner.

Men för att landa i det egna valet av egen konfiguration så landar jag med åt den fyrhjuliga varianten. Model 3 Dual motor, alternativt varianten ”Mid-range”.

Upplever att man inte skall ha mer bil än nödvändigt. Men visst är det lockande ha en elbil som tar ordet ”blixt-snabb” på riktigt!!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Då det inte verkar spela roll var man lägger ämnen någonstans, i (rätt tråd) tar jag mig fräckheten lägga upp ett klipp här!
Tråkigt när jag startade tråden hoppades jag den skulle hålla sig just kring Model 3 - Konfiguration/specifikation.

Det som är intressant här är ju Model 3 Performance, när en ser den så här, så sticker den inte ut särskilt, det är först på vägen den visar sina bästa sidor.
Så frågan är. Är det värt de där extra kosingarna bara för chockeffekten?
Det handlar inte om kaffe-pengar precis. Är ni beredda ta det trots att omgivningen knappast kommer at se någon skillnad alls?

Tyvärr är Model 3 ganska ful. Nu har de ju visat att den funkar ok på bana. 4-5 varv på en vanlig 3-4 km bana ska den väl klara typ. Runt 15 km. Det tar väl 10 minuter ungefär. Jag har inte jättestor erfarenhet av bankörning men nog vill man köra 30-40 minuter i stöten iaf?

Och ska man inte köra på bana så har man ju en BMW M4 och liknande nästan bara för att den ser aggressiv ut och låter mycket. Image helt enkelt. Och det får man inte från Model 3 direkt. :lol: Kvar blir då den där accelerationsgrejen. Ja jag vet inte. Kommer säkert vara frestad men jag är i första hand intresserad av en SR som andrabil.
”IMAGE”??

Ett värsting-ord! Många må gilla just det för sin eget ego. Det är tråkigt att det är så då jag inte finner det som tillräcklig värdegrund att stå på.
Men, det är upp till var och en.

Huvudsaken vi kan ge varandra råd för behovet. Och det är vad det vi pratar om. Inte vilken ”Ego-nivå” sportchassie har?
Förstå mig rätt nu det är ingen kritik personligen. :D
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:

”IMAGE”??

Ett värsting-ord! Många må gilla just det för sin eget ego. Det är tråkigt att det är så då jag inte finner det som tillräcklig värdegrund att stå på.
Men, det är upp till var och en.

Huvudaken vi kan ge varandra råd för behovet. Och det är vad det vi pratar om. Inte vilken ”Ego-nivå” sportchassi har?
Förstå mig rätt nu det är ingen kritik personligen. :D
Förstår inte riktigt vad du menar.

Apropå "värsting-ord" så är jag allergisk mot "värdegrund" som egentligen inte betyder nånting. Mer än nåt präktigt att slå i huvudet på den som man anser "tycker fel". Det är för luddigt. Skriv istället i klartext vad som menas.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

Hur tänker ni om fälgarna? Om man inte beslutar sig för att att välja P-modellen så måste man ju ta ställning till vilka fälgar man ska ha.

Det är lite svårt känner jag, ganska säker på att jag kommer att ta en vit bil, och då tycker jag det är snyggt med mörka fälgar.

18" Aerofälgarna är ju lite speciella, kan man minst sagt säga, först ogillade jag dem, men sedan har jag faktiskt börjat tycka de är lite roliga, för de ser så knäppa ut. Men då får man ju mörka fälgar, vilket jag då gillar.

Sedan kan man uppgradera till 19" sportfälgar, det hade jag gärna gjort om jag hade tyckt om designen, hellre sett en turbindesign likt Onyx-fälgarna och om man då kunde fått dem mörkgråa så hade jag valt dem.

Nu tänker jag nog att ta Aero, köra med dem lite, sedan slänga på vinterdäcken på dem. Och köpa typ dessa (https://evwheeldirect.com/products/evt- ... 1700929566) och ha som sommaruppsättning.

Hur går era tankar?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

ippii skrev:
Hur tänker ni om fälgarna?
Helt säkert kommer jag inte välja till fälgar från Tesla utan använda original för vinterdäck samt köpa nya snygga fälgar till sommardäcken. Storlek vet jag inte än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av big-olle »

Jag kommer att köra på aero. Tycker egentligen att de är ganska snygga.
Det som jag funderar starkt på å andra sidan är att sänka bilen. Jag tycker att det är alldeles för mycket plats mellan däck och skärmkant. Får väl se irl, men av de bilder jag sett på nätet, så blir bilen enormt mycket läckrare (och även spänstigare) om man sänker den 1" (typ 2,5 cm).
Jag har läst på amerikanska forum att Eibach erbjuder sänkningssats. Även ett märke som heter Unplugged samt TSportline.

Typ så här:
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Tom »

big-olle skrev:
Jag kommer att köra på aero. Tycker egentligen att de är ganska snygga.
Det som jag funderar starkt på å andra sidan är att sänka bilen. Jag tycker att det är alldeles för mycket plats mellan däck och skärmkant. Får väl se irl, men av de bilder jag sett på nätet, så blir bilen enormt mycket läckrare (och även spänstigare) om man sänker den 1" (typ 2,5 cm).
Jag har läst på amerikanska forum att Eibach erbjuder sänkningssats. Även ett märke som heter Unplugged samt TSportline.

Typ så här:
Väldigt läcker. Sänkningssatsen gör sitt, svagt tonade rutor passar bra. Ser även ut att vara vit bil som är folierad röd.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av StefL »

Jag hoppas bromsoken inte är större än att man får plats med åtminstone såpass små fälgar som 17" - i alla fall på vinterhjulen. Skulle aldrig välja större än 18" och köra runt med pajashjul med ett varv eltejp på :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av ippii »

StefL skrev:
Jag hoppas bromsoken inte är större än att man får plats med åtminstone såpass små fälgar som 17" - i alla fall på vinterhjulen. Skulle aldrig välja större än 18" och köra runt med pajashjul med ett varv eltejp på :D
17" är typ inte möjligt. Läste nån hade hittat en fälg av flera testade som de lyckats få på och där mellanrummet till bromsarsna var mikroskopiskt. 17" har man ju på skateboards nu för tiden... ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av NiklasTesla »

1458216-00-A_0.jpg
ippii skrev:
Hur tänker ni om fälgarna? Om man inte beslutar sig för att att välja P-modellen så måste man ju ta ställning till vilka fälgar man ska ha.

Det är lite svårt känner jag, ganska säker på att jag kommer att ta en vit bil, och då tycker jag det är snyggt med mörka fälgar.

18" Aerofälgarna är ju lite speciella, kan man minst sagt säga, först ogillade jag dem, men sedan har jag faktiskt börjat tycka de är lite roliga, för de ser så knäppa ut. Men då får man ju mörka fälgar, vilket jag då gillar.

Sedan kan man uppgradera till 19" sportfälgar, det hade jag gärna gjort om jag hade tyckt om designen, hellre sett en turbindesign likt Onyx-fälgarna och om man då kunde fått dem mörkgråa så hade jag valt dem.

Nu tänker jag nog att ta Aero, köra med dem lite, sedan slänga på vinterdäcken på dem. Och köpa typ dessa (https://evwheeldirect.com/products/evt- ... 1700929566) och ha som sommaruppsättning.

Hur går era tankar?
Rekommenderar att spara en slant och behålla 18" original Aero då navkapseln på ger längre räckvidd (energisnålare) och det bara är att ta av den så har du snyggare lättmetall-fälgar under (se bild). Ju större fälg desto stöttigare komfort också tycker jag själv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag skulle tveklöst välja Aerofäljar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Jag skulle tveklöst välja Aerofäljar.
Instämmer!
Alternativt lägger man en slant på fälgar man vill absolut vill ha till sommarsulorna och fixar dem strax innan leveransen?
Standardfälgarna får då ta ansvar för vinterdäcken.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vet vi något om däcken dom kommer med bilen? Dimension och typ

Vad levereras till S/X is USA vs här. Samt model 3 i USA? (Respektive bils standardhjul då)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av MikaelE »

Jag hade tänkt välja 18” Aerofälgarna.
Lite nybörjarfrågor om däck/fäljar:
  • Jag antar att det är sommardäck som levereras med bilen oavsett vilka fälgar man väljer? (Och att vinterdäck får man köpa till, antingen från Tesla eller nån annanstans)
    Vad skulle ni rekommendera för vinterdäck (utan dubbar)? Jag ser att Tesla säljer vinterdäck med Aerofälgar för 2000 USD. Är dessa bättre/sämre än andra? Är de prisvärda?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av NiklasTesla »

MikaelE skrev:
Jag hade tänkt välja 18” Aerofälgarna.
Lite nybörjarfrågor om däck/fäljar:
  • Jag antar att det är sommardäck som levereras med bilen oavsett vilka fälgar man väljer? (Och att vinterdäck får man köpa till, antingen från Tesla eller nån annanstans)
    Vad skulle ni rekommendera för vinterdäck (utan dubbar)? Jag ser att Tesla säljer vinterdäck med Aerofälgar för 2000 USD. Är dessa bättre/sämre än andra? Är de prisvärda?
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av StefL »

NiklasTesla skrev:
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
NiklasTesla skrev:
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.
Särskilt inte vintertid skulle jag säga. De är inte långt från sommardäck de där. Inte alls som t ex Hakka r2.
Skriv svar