Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Dragkrok till model 3

Inlägg av Jerker »

Jaha, alltså ingen dragkrok på 3:an. Kommer den sen eller får man vänta på Y?

Jag personligen tror att vi får titta i månen efter den dragkroken.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Jaha, alltså ingen dragkrok på 3:an. Kommer den sen eller får man vänta på Y?

Jag personligen tror att vi får titta i månen efter den dragkroken.
Haha - Du är för rolig Jerker! Extra poäng för det!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bjelke »

:lol: Jerker är bäst!
Kanske dragkrok kommer, typ lagom tills icke-ägare får konfigurera sina bilar ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
:lol: Jerker är bäst!
Kanske dragkrok kommer, typ lagom tills icke-ägare får konfigurera sina bilar ;)
Tycker det vore trist om dragkrok inte finns att konfigurera.

Lite märkligt då Tesla Model 3 4wd nu går att få i EU och norden är ju en viktig marknad?
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Ja mycket synd. Går det få tag i typgodkännande någonstans?
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Ante74 »

Finns väl dragkrokar att köpa på Biltema, är väl inte så noga?
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Ante74 skrev:
Finns väl dragkrokar att köpa på Biltema, är väl inte så noga?
Tror inte att polisen håller med dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
:lol: Jerker är bäst!
Kanske dragkrok kommer, typ lagom tills icke-ägare får konfigurera sina bilar ;)
Tycker det vore trist om dragkrok inte finns att konfigurera.

Lite märkligt då Tesla Model 3 4wd nu går att få i EU och norden är ju en viktig marknad?
Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Men Elon har ju lovat....? Ooops, ett tomt löfte till. Gör inget. Man kan ju lova nåt annat istället. :twisted:

Jag tycker synd om dig Jerker. Jag kommer ihåg hur glad du blev när Elon lovade dragkrok till trean.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Jag tycker så här: OK Tesla, vi fattar, det går att bygga elbilar med galna prestanda som slår allt annat i bilväg. Vi har greppat det. Börja nu och bygga normala bilar med en mångfald av användningsområden istället.
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tom »

Även om det kändes självklart att hoppa på i April 2016 med förutsättningarna som var då så inser jag att det inte är smart att köpa en bil för 700 ksek utan möjlighet till drag.

Vattenskoter, hus med renoveringsbehov, köra till tippen...

Samtidigt vill jag en AWD LR :) Dilemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag tycker så här: OK Tesla, vi fattar, det går att bygga elbilar med galna prestanda som slår allt annat i bilväg. Vi har greppat det. Börja nu och bygga normala bilar med en mångfald av användningsområden istället.
Den delen får nog konventionella biltillverkare stå för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Trist att vara insläppt i designstudion redan och inte ha något att beställa. :cry:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

I väntan på att Tesla fattar att en bil måste ha dragkrok så får man väl köpa sig en sån här
111B93EA-C86C-4921-9534-F2252BACA1DE.jpeg
Nej jag tror inte att det magiskt kommer dyka upp en dragkrok i framtiden för Model 3, amerikanerna fattar helt enkelt inte det. Även ”miljövänner” med Tesla har kvar en Pick-up i fall de måste dra något eller åka och campa.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Äh nu får ni ta o lita På Elon
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle vara konstigt att nämna dragkrok i manualen till Model 3 om de nu inte tänker släppa en sån till bilen.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... -dragkrok/

Takräcke dröjde också ett år innan den släpptes till Model 3.

Å andra sidan tror jag inte man kommer kunna eftermontera dragkrok till de första Model 3 som säljs nu.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Skulle vara konstigt att nämna dragkrok i manualen till Model 3 om de nu inte tänker släppa en sån till bilen.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... -dragkrok/

Takräcke dröjde också ett år innan den släpptes till Model 3.

Å andra sidan tror jag inte man kommer kunna eftermontera dragkrok till de första Model 3 som säljs nu.
Nej, inte om man vill dra lagligt med den. Bilen måste vara typad för det. Samma problem med de första e-niro bilarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Dock har man inte kommunicerat att dragkrok kommer till Model S.
tillval.png
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Herr X skrev:
mati skrev:
Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Dock har man inte kommunicerat att dragkrok kommer till Model S.
tillval.png

Inte heller NÄR den kommer till TM3 ;)

Ska vi gissa på att dragkrok kommer att erbjudas när SR kommer ut?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Ska vi gissa på att dragkrok kommer att erbjudas när SR kommer ut?
Ja, och då med kravet AWD, LR och luftfjädring!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Dock har man inte kommunicerat att dragkrok kommer till Model S.
tillval.png

Inte heller NÄR den kommer till TM3 ;)

Ska vi gissa på att dragkrok kommer att erbjudas när SR kommer ut?
Jag tror inte att frånvaron av dragkrok är ett snajdigt sätt att konvertera köpare över till en annan variant än de tänkt sig, utan snarare ett sätt att hålla nere antalet möjliga konfigurationer i det här läget, som ju som bekant är kritiskt för Tesla. Om Tesla inte bedömer att de måste erbjuda dragkrok för att fylla orderböckerna just nu så är det ju bara dumt att göra det. Tror dock att de kommer kräva fyrhjulsdrift för att man ska kunna få välja till dragkrok när den möjligheten väl kommer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Herr X skrev:
Jeppe_E skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Dock har man inte kommunicerat att dragkrok kommer till Model S.
tillval.png

Inte heller NÄR den kommer till TM3 ;)

Ska vi gissa på att dragkrok kommer att erbjudas när SR kommer ut?
Jag tror inte att frånvaron av dragkrok är ett snajdigt sätt att konvertera köpare över till en annan variant än de tänkt sig, utan snarare ett sätt att hålla nere antalet möjliga konfigurationer i det här läget, som ju som bekant är kritiskt för Tesla. Om Tesla inte bedömer att de måste erbjuda dragkrok för att fylla orderböckerna just nu så är det ju bara dumt att göra det. Tror dock att de kommer kräva fyrhjulsdrift för att man ska kunna få välja till dragkrok när den möjligheten väl kommer.
Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Herr X »

Jeppe_E skrev:
Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.
Man kan inte applicera logik som gäller för fossilbilar på elbilar, på samma sätt som att du inte kan framkalla ett SD-kort i ett mörkrum.
Om du kikar lite i fronten på valfri elbil så kommer du se att det ser lite annorlunda ut. Elbilar har nämligen ingen stor kylare där, då en sådan i 9999 fall av 10000 är helt onödig och äter jättemycket räckvidd. Problemet med bristande tillgång till kylning dyker dock upp när du drar släp.
Batteriet kommer snabbt bli överhettat om du drar jättejättetungt under lång tid och det måste därför finnas en lösning för att veta hur tungt du drar och hantera kylning/reducera tillgänglig effekt så att tillgänglig kyla klarar av att transportera bort överskottsenergi. Jag har dragit både lätta och tunga släp med min Model X (en bra bit över ett ton med sand är det tyngsta jag dragit), och har noterat hur mjukvaran har full kontroll på släpvagnsvikten och gör justeringar i tillgänglig effekt och möjliga val beroende på hur tungt och länge jag kört. För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Herr X skrev:
För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Franz »

Herr X skrev:
Jeppe_E skrev:
Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.
Man kan inte applicera logik som gäller för fossilbilar på elbilar, på samma sätt som att du inte kan framkalla ett SD-kort i ett mörkrum.
Om du kikar lite i fronten på valfri elbil så kommer du se att det ser lite annorlunda ut. Elbilar har nämligen ingen stor kylare där, då en sådan i 9999 fall av 10000 är helt onödig och äter jättemycket räckvidd. Problemet med bristande tillgång till kylning dyker dock upp när du drar släp.
Batteriet kommer snabbt bli överhettat om du drar jättejättetungt under lång tid och det måste därför finnas en lösning för att veta hur tungt du drar och hantera kylning/reducera tillgänglig effekt så att tillgänglig kyla klarar av att transportera bort överskottsenergi. Jag har dragit både lätta och tunga släp med min Model X (en bra bit över ett ton med sand är det tyngsta jag dragit), och har noterat hur mjukvaran har full kontroll på släpvagnsvikten och gör justeringar i tillgänglig effekt och möjliga val beroende på hur tungt och länge jag kört. För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Batterikylningen är väl dock mycket bättre i Model 3 än i S/X? https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... rack-mode/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lobbin »

Det har ju testat det åtminstone, så det kommer nog garanterat att komma, särskilt med hur ser det ut i manualen.
https://electrek.co/2018/07/31/tesla-mo ... -capacity/

Just nu försöker de nog bara få ut så mycket bilar som möjligt.
Skriv svar