Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
fakerlind skrev:Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg
750 kg räcker för de flesta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Gallerkärra Circle KJeppe_E skrev:fakerlind skrev:Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg
750 kg räcker för de flesta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.Herr X skrev:Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrokHerr X skrev:Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?Nicke Nyfiken skrev:Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Tesla Model 3 finns inte i Sverige, det är korrekt. För mig vore det inkorrekt att påstå att Tesla Model 3 finns i Sverige när Tesla Model 3 faktiskt inte finns i Sverige. Men vi är alla olika och bör respektera varandra, oavsett om man upplever att man sett Allah, Moses eller Audi e-tron.Jeppe_E skrev:Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det tycker jag nog att du kan. Tesla har ju gjort det i flera år med stor framgång.Herr X skrev:Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?Nicke Nyfiken skrev:Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
I alla fall har de ”erbjudit” folk att betala en massa pengar för något som inte finns, aldrig funnits och aldrig kommer att finnas på de bilar de sålt det till. Total självkörning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Men om kör en P3 i track mode borde väl kylningen lösa sig
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.
Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.
Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.
Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Den överhettas ju uppenbarligen inte vid bankörning. Synd att Teslas prioritet verkar enbart ligga på att åtstadkomma galna accelerationssiffror istället för att göra bilarna lite mer användbara även för oss som inte har en pickup i garaget.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det låter logiskt. Håller med om tidplanen också, Elon time början på våren betyder nog september.Herr X skrev:Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.Gustafsson skrev:Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?
Tesla Model Y
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Angående argumentet att bilen skulle behöva bättre batterikylning bara för den har ett drag förstår jag inte riktigt. Bilen är väl godkänd för att köra i över 160 km/h på Autobahn och det borde väl värma batteriet betydligt mer än att köra i 80 km/h med ett släp? Det är ju förbrukning/tidsenhet som borde spela roll och inte förbrukning/km. Bilen har väl ingen kylning som kyler bättre vid mer fartvind?
Någon som har några idéer kring detta?
Någon som har några idéer kring detta?
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!Verdi skrev:zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Som tillägg till detta kan sägas att i många av USA's delstater så får man åka lika fort med som utan släp. Vilket också ställer högre krav på stabiliteten.zyax skrev:Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!Verdi skrev:
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392