Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Omröstningen slutade 27 dec 2018 11:51

Behåll reservationen.
25
56%
Lämna till baka reservationen.
20
44%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av gellerstam »

Jag måste ha dragkrok på M3 för att den skall vara aktuell för mig.

Har jag någon fördel att behålla min reservation tills när Tesla behagar förse M3 med dragkrok? D.v.s. behålla reservationen och få ev. förtur när väl kroken kommer.

Eller kommer en eventuell fördel vara minimal så att det är lika bra att avsäga sig reservationen och få tillbaka pengarna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av mati »

Lämna tillbaka reservationen. Dragkrok kommer dröja. Om den ens kommer överhuvudtaget. Att Elon har lovat och att det står i manualen ser jag inte som bevis för att dragkrok verkligen kommer. Kom ihåg att Elon har lovat mycket. Det har till och med varit möjligt att beställa saker i över två år, som vi ännu inte har sett röken av (läs total självkörning).
Den dagen dragkrok kommer kan du lägga en beställning utan att ha en reservation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av mans71 »

Jag låter min ligga kvar. Inte för dragkrokens skull specifikt, även om det skulle bli enda tillvalet, utan väntar mer på budget-versionen som iofs även den är för dyr som andrabil...
Model S P85DL+
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Mickep »

De har producerat 3:an i mer än 1 år. Hade dragkrok kommit så hade den redan varit här.
Den dagen den kommer (ifall)så har reservationslistan spelat ut sin roll. Det är riktiga beställningar som kommer vara det avgörande.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Men reservationen är ju inte värd något längre. Tesla har fått låna pengarna och nu lanserat bilen. Summan jag lånar ut har ju gjort sitt.

Köplatsen visade sig inte ge någon förtur. Att äga en tesla sedan innan gav heller ingen förtur.

Reservationen är alltså nu bara en innestående rabatt på ett eventuellt bilköp som snarare riskerar att försvinna om Tesla går i kk.

Vad är motivet att fortsätta låna ut 10k?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Jeppe_E »

Det nya svarta är väl att sälja reservationen :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av gellerstam »

Henrik Torphammar skrev:

Vad är motivet att fortsätta låna ut 10k?
Att ev. få bilen tidigare om säg tjugotusen EU medborgare går och väntar på dragkrok. Kommer man då få förtur om man har sin reservation kvar? 20k = 20v = 5månader i dagens produktionstakt. Att ha lånat ut pengarna i två och ett halvt år eller tre år är ju sak samma. iaf. för mig. Kommer dragkroken till våren och jag har lämnat tillbaka min reservation och det kostar mig 6-månader extra leveranstid så kommer jag bli lite sne på mig.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av gellerstam »

Jeppe_E skrev:
Det nya svarta är väl att sälja reservationen :lol:

Ja, varför inte. Är ngn intresserad? Hur många laxar är den värd?

Å andra sidan. Har man inte råd att lägga ut 10kkr för att reservera för att få beställa nu för ytterligare 15kkr, så kommer man inte ha råd att köpa min reservation heller, antar jag.

;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Vad är motivet att fortsätta låna ut 10k?
Att ev. få bilen tidigare om säg tjugotusen EU medborgare går och väntar på dragkrok. Kommer man då få förtur om man har sin reservation kvar? 20k = 20v = 5månader i dagens produktionstakt. Att ha lånat ut pengarna i två och ett halvt år eller tre år är ju sak samma. iaf. för mig. Kommer dragkroken till våren och jag har lämnat tillbaka min reservation och det kostar mig 6-månader extra leveranstid så kommer jag bli lite sne på mig.
Finns väl en viss risk för att du ändå hamnar långt bak i kön om du inte utnyttjar din förtur när de dragit ur badkarsproppen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Jeppe_E skrev:
Det nya svarta är väl att sälja reservationen :lol:

Ja, varför inte. Är ngn intresserad? Hur många laxar är den värd?

Å andra sidan. Har man inte råd att lägga ut 10kkr för att reservera för att få beställa nu för ytterligare 15kkr, så kommer man inte ha råd att köpa min reservation heller, antar jag.

;-)

Jag skulle vilja påstå att reservationen är värd ganska precis 10000kr :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av bylund »

När man annullerar reservationen (jag gjorde det igår, då jag inte kommer att byta bil i närtid) så kan man uppge skäl. Så en anledning att säga upp den kan vara att skriva avsaknad av dragkrok där för att sätta lite press.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av lator »

Henrik Torphammar skrev:
Men reservationen är ju inte värd något längre. Tesla har fått låna pengarna och nu lanserat bilen. Summan jag lånar ut har ju gjort sitt.

Köplatsen visade sig inte ge någon förtur. Att äga en tesla sedan innan gav heller ingen förtur.

Reservationen är alltså nu bara en innestående rabatt på ett eventuellt bilköp som snarare riskerar att försvinna om Tesla går i kk.

Vad är motivet att fortsätta låna ut 10k?
Bara för att många har fått tillgång till beställningssidan så är jag inte övertygad om att det kommer att gå så fort som de antyder att få sin TM3... Leveranser kommer att ske utifrån reservationstidpunkt och huruvida man redan äger en Tesla. Om vi leker med tanken att 10000 reservationer finns i Sverige (antagligen mycket flera) så kanske 5000 av dessa kan tänka sig att köpa en av de bilar som nu finns tillgängliga. Hur lång tid tar det att få ut 5000 bilar i Sverige? Inte att producera dessa bilar utan att verkligen lyckas leverera dessa till slutkund. :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Mickep »

Jag tror inte tesla kommer vänta på att producera ifall det kommer någon senare som reserverat tidigare eller äger tesla som vill gå före.
Ser inte meningen att ens försöka hålla på den administrationen och logistiken bara för att glädja gamla kunder. Tror det är first come first served som gäller.
reservationslistan är mao uttagerad.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Jeppe_E »

lator skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Men reservationen är ju inte värd något längre. Tesla har fått låna pengarna och nu lanserat bilen. Summan jag lånar ut har ju gjort sitt.

Köplatsen visade sig inte ge någon förtur. Att äga en tesla sedan innan gav heller ingen förtur.

Reservationen är alltså nu bara en innestående rabatt på ett eventuellt bilköp som snarare riskerar att försvinna om Tesla går i kk.

Vad är motivet att fortsätta låna ut 10k?
Bara för att många har fått tillgång till beställningssidan så är jag inte övertygad om att det kommer att gå så fort som de antyder att få sin TM3... Leveranser kommer att ske utifrån reservationstidpunkt och huruvida man redan äger en Tesla. Om vi leker med tanken att 10000 reservationer finns i Sverige (antagligen mycket flera) så kanske 5000 av dessa kan tänka sig att köpa en av de bilar som nu finns tillgängliga. Hur lång tid tar det att få ut 5000 bilar i Sverige? Inte att producera dessa bilar utan att verkligen lyckas leverera dessa till slutkund. :roll:
Som jag spekulerat i tidigare... Bilarna är redan byggda

2 modeller
5 färger
2 inredningar

20 olika kombinationer. Tesla har stenkoll på vilka färger som går mest, så de har med stor sannolikhet redan producerat (eller håller på) bilar till EU. 5000 bilar är en veckas produktion. Tror dock att det är långt i från så många som har beställt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av themax »

Jag installerade dragkrok på min nuvarande bil. Under de sex år jag ägt den så använder vi den en till två gånger per år – då husvagnen används på musikfestivaler och annat.

Nu verkar det ju som om det inte blir dragkrok på Model 3 till en början, och det kanske inte ens kommer gå att eftermontera på tidiga bilar. Men husvagn kan man hyra på plats, och jag är nog innerst inne glad över att slippa harva runt med ett och ett halvt ton bakom bilen ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av gellerstam »

Bara 32 röster.

Kom igen några till röster behöver vi för att få det statistiskt hållbart.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av evilirish »

Var röstar man?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av tor »

gellerstam skrev:
Bara 32 röster.

Kom igen några till röster behöver vi för att få det statistiskt hållbart.
Saknas alternativen:

Vill ha men beställde ändå (jag)
Vill inte ha dragkrok och beställt
Vill inte ha dragkrok och kommer beställa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av bylund »

tor skrev:
Saknas alternativen:

Vill ha men beställde ändå (jag)
Vill inte ha dragkrok och beställt
Vill inte ha dragkrok och kommer beställa.
Fast frågan är väl vad signaturen gellerstam ska göra, och då är det de två alternativen som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av tor »

bylund skrev:
tor skrev:
Saknas alternativen:

Vill ha men beställde ändå (jag)
Vill inte ha dragkrok och beställt
Vill inte ha dragkrok och kommer beställa.
Fast frågan är väl vad signaturen gellerstam ska göra, och då är det de två alternativen som gäller.
Ja såklart. Borde läst tråden från början och inte rubrik och bakåt. Tar tillbaka det jag sagt och röstar istället.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av gellerstam »

:-(

Då så, då annullerade jag min reservation. Ser ingen anledning att ha den kvar längre.

Skrev givetvis att det endast var pga. avsaknad av den lovade dragkroken.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Ingen krok nu! Meningsfullt att behålla reservationen?

Inlägg av Alfred »

Gjorde detsamma. Egentligen mest för att vi klarar oss utan andrabil nu, men skrev att det var pga dragkrok eftersom vi nog behöver ge Tesla Sverige (och Norge?) lite skriftlig ammunition till att pressa på gänget i Kalifornien om vikten av detta. Känner flera stycken som vill ha Model 3 som förstabil/endabil, men som måste ha dragkrok. Trist när omställningen försenas av en sådan trivialitet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar