Har du beställt Model 3? Omröstning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Har du beställt 3an? Om du har beställt mer än en svara flera gånger.

Ja, en LR AWD
150
36%
Ja, en P3D
44
11%
Nej, avvaktar billigare varianter
94
23%
Nej, är nöjd med vad jag har just nu
69
17%
Nej, saknar drag på Model 3
54
13%
 
Antal röster: 411

Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Skee »

Där avbeställde jag. :cry:
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Verdi

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Verdi »

Skee skrev:
Där avbeställde jag. :cry:

Jag med!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av TeslaTissel »

bylund skrev:
TeslaTissel skrev:
bylund skrev:
anna__ skrev:
Ni som köpt, hur löser ni det med laddning?
Bor själv i hyres utan laddningsstolpe i garaget :!:
Jag pratade med min hyresvärd, och de satte då upp en laddbox på 16 A trefas, och la på 500 kr/mån på hyran för platsen (inkl el). Om de inte har gjort något liknande tidigare är det bra att prata med dem så fort som möjligt, då de kan behöva lite tid att vänja sig vid tanken. Att prata med en miljöchef eller liknande kan också vara bra, då de kan ha ett intresse av att hjälpa till.
Är det skäligt? Tycker att man skall kräva att laddplatser har prio, och då skall inte hyresvärdarna, eller för den delen borättföreningar behandla elbilsägare som om de hade fossilbil.
Det borde vara i respektive bolags intresse - och hyresvärdes att erbjuda lägre kostnad för elbilsplats då det ju är en välgärning man gör när man vill ha laddplats.

För ett par år sedan kikade jag på många borätter men blev lite irriterad då man ovanpå bostaden skulle betala extra för laddplats ovanpå den redan dyra gararage-platsen!

Det bidde ingen borätt ändå till sist. Löste det hela då jag fick en helt annan möjlighet till hyresbostad i en äldre flerfamiljs-villa med stor parkering på gården.
Där har vi redan flera platser med värme-uttag och hyresvärden har erbjudit sig installation av laddbox, utan någon avgift ovanpå självkostnadspriset för elen.
Denna installeras efter årsskiftet. Är det tänkt.
Det är väl inte konstigt att det kostar mer med en laddplats? Vi snackar ju både en initial kostnad och sedan löpande för elen. Om man inte är beredd att betala för sig kan det vara svårt att övertyga sina grannar att installera möjlighet att ladda alls i en bostadsrättsförening.
Men det framgår ju vad jag skrev - trodde jag?
Syftet med mitt inlägg var INTE att försöka komma undan alldeles gratis.

Självklart skall man betala en rimlig kostnad, men det är synd att värdarna inte ser den uppenbara fördelen menade jag.
Det är ju upp till fastighetsägarna att gå före också med solceller och andra åtgärder. Visst det är kostnader som skall tas med i totalen.

Alla vinner på det i slutändan ändå och med en lägre tariff så tror jag man också lockar fler hyresgäster och bostads-köpare.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av TeslaTissel »

Tillbaks till ämnet i tråden.

Intressanta siffror i omröstningen, men jag tror jag avvaktar lite tills vi ser hur den första batchen Tesla Model 3 landar här hemma.
Skulle kunnat beställa Performance, men tiden känns lite fel för mig, (februari) mitt i värsta vintern, och jag har ingen lust åka rätt ut i geografin första provkörningen då vintern nog är som sämst när den väl levereras.

Model 3 Dual motor är också ett alternativ, - förstås. Mycket att fundera på... ;)
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Machris »

Väntar in short-range och ev. drag. Ska ändå vara som 2a bil så jag kan vänta.
Vad tror ni, finns det någon anledning att ligga kvar med reservationen eller kommer det att gå fort att beställa när vi är framme vid introduktionen av SR?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av anna__ »

lator skrev:
jan_b skrev:
anna__ skrev:
Ni som köpt, hur löser ni det med laddning?
Bor själv i hyres utan laddningsstolpe i garaget :!:
Undrar också detta. Jag impulsköpte precis en LR men har lite dålig koll på laddning. Har ett 3fas-uttag på uppfarten. Behöver jag köpa någon adapter?
Jag kan inte annat än att bli lite avundsjuk på någon som slänger upp ca 700000 kr på ett "impulsköp"!!! :o :roll:
Hahah :D jag kan inte annat än hålla med, kanske skulle byta karriär :lol:
Ragnar Gustafsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2018 07:54

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Ragnar Gustafsson »

Hej! Ny på forumet. Jag undrar:

Ni som lagt beställning, vad får ni för leveranstider? Tala gärna om vilken modell ni beställde. Leveranstid beror kanske på vilken modell ni beställde menar jag.

Ställer jag en fråga som besvarats många gånger tidigare? Då ber jag om ursäkt i så fall.
Användarvisningsbild
pererikno
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018 13:31
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av pererikno »

Hej! Model 3 owners club samlar data för hela europa, ni får gärna rösta här också: https://model3ownersclub.com/threads/in ... ered.10205
Beställt: Model 3 LR AWD, White, 19", Black interior, EAP
Estimerad leverans Februari/Mars 2019
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av jonasperh »

Ragnar Gustafsson skrev:
Hej! Ny på forumet. Jag undrar:

Ni som lagt beställning, vad får ni för leveranstider? Tala gärna om vilken modell ni beställde. Leveranstid beror kanske på vilken modell ni beställde menar jag.

Ställer jag en fråga som besvarats många gånger tidigare? Då ber jag om ursäkt i så fall.
Beställde precis (första elbilen, sjukt taggad! :D ), när jag konfigurerade stod det beräknad leverans feb/mars och verkade inte ändras beroende på vilka val jag gjorde.
Har inte sett nån mer info om leveranstid nu när den är beställd, kommer mer info sen antar jag.

Min konfig:
Long Range med fyrhjulsdrift
Deep Blue Metallic-lack
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad Autopilot
Användarvisningsbild
pererikno
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018 13:31
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av pererikno »

jonasperh skrev:
Ragnar Gustafsson skrev:
Hej! Ny på forumet. Jag undrar:

Ni som lagt beställning, vad får ni för leveranstider? Tala gärna om vilken modell ni beställde. Leveranstid beror kanske på vilken modell ni beställde menar jag.

Ställer jag en fråga som besvarats många gånger tidigare? Då ber jag om ursäkt i så fall.
Beställde precis (första elbilen, sjukt taggad! :D ), när jag konfigurerade stod det beräknad leverans feb/mars och verkade inte ändras beroende på vilka val jag gjorde.
Har inte sett nån mer info om leveranstid nu när den är beställd, kommer mer info sen antar jag.

Min konfig:
Long Range med fyrhjulsdrift
Deep Blue Metallic-lack
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad Autopilot
Samma här fast vit. Februari/Mars sa konfiguratorn vid beställningstilfället och mailet från Tesla innan dess sa Februari. Jag är glad om den kommer till sista mars!
Beställt: Model 3 LR AWD, White, 19", Black interior, EAP
Estimerad leverans Februari/Mars 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av LarsL »

Eliard skrev:
Fan vad jag velar ..har inte tid med det här ,får ju inget annat gjort ...To.m 11 åringen säger :"har du beställt den där jäkla bilen nu , eller!!?? "... ingen bra pappa idag :lol:
Ligger väll 60-40 till en P-modells fördel...
Men det lustiga i allt ,är att jag är mest bitter över att inte ha fri suc , inte för att jag utnyttjar det särskilt mycket ,inte för att jag inte har råd ,utan mer "för att".

Vill kunna säga till folk : att jag kan åka i princip vart som helst i europa utan att betala en krona för det... ,och så har jag har en supercharger 5 minuter ifrån hemmet :D .

Tycker att vi som satt uppe den där natten ,eller stod och köade , och legat ute med 10tkr i xxx dagar ,kunde fått detta .... självklart har ingen annan detta osv osv ...men fan , skulle inte tveka en sekund om iaf P-modellen hade fått detta vid beställning nu i december....
Inte för att vara sån... men det är just pågrund av att folk har kört och laddat på Supercharger nära sig till vardags som vi inte fri Supercharging nu.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av bylund »

pererikno skrev:
Samma här fast vit. Februari/Mars sa konfiguratorn vid beställningstilfället och mailet från Tesla innan dess sa Februari. Jag är glad om den kommer till sista mars!
Och Tesla kommer jobba hårt för att set till att du får den då. De vill nog gärna ha fina leveranssiffror för första kvartalet 2019.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pererikno
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2018 13:31
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av pererikno »

bylund skrev:
pererikno skrev:
Samma här fast vit. Februari/Mars sa konfiguratorn vid beställningstilfället och mailet från Tesla innan dess sa Februari. Jag är glad om den kommer till sista mars!
Och Tesla kommer jobba hårt för att set till att du får den då. De vill nog gärna ha fina leveranssiffror för första kvartalet 2019.
Bra poäng! Jag har inte behov av bil så mycket tidigare heller, med leverans 31a mars kanske man inte behöver bry sig om vinterdäck denna säsong heller.

Jag är vilket som orimligt taggad, av allt att döma från Model 3 owners club forum kommer detta vara en helt fantastisk bil!
Beställt: Model 3 LR AWD, White, 19", Black interior, EAP
Estimerad leverans Februari/Mars 2019
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Crappy »

Märkligt
Tibor hade andra uppgifter?

If you haven't taken delivery yet or plan on ordering you can still get the 6 months of FREE Supercharging only until December 10th all Model 3s now qualify! Call or email your Tesla delivery advisor and give them our code

Källa:Från "TM3 owners Club Eu sida" (https://model3ownersclub.com/threads/in ... red.10205/)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Pontus »

pererikno skrev:
bylund skrev:
pererikno skrev:
Samma här fast vit. Februari/Mars sa konfiguratorn vid beställningstilfället och mailet från Tesla innan dess sa Februari. Jag är glad om den kommer till sista mars!
Och Tesla kommer jobba hårt för att set till att du får den då. De vill nog gärna ha fina leveranssiffror för första kvartalet 2019.
Bra poäng! Jag har inte behov av bil så mycket tidigare heller, med leverans 31a mars kanske man inte behöver bry sig om vinterdäck denna säsong heller.

Jag är vilket som orimligt taggad, av allt att döma från Model 3 owners club forum kommer detta vara en helt fantastisk bil!
Blir du besviken så kräver jag en lång förklaring :)
Fast igår pratade jag med en kollega och han har precis köpt en Ram 1500 med alla utrustning för typ samma pris och han så att han skulle aldrig lägga lika mycket på en model 3. Hans är ju onekligen större på alla sätt och på de sätten där storlek är bra så är det mer praktisk men han så att nu drar den 1,82 liter bensin per mil, vilket även han tyckte var mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av mahulkp »

Crappy skrev:
Märkligt
Tibor hade andra uppgifter?

If you haven't taken delivery yet or plan on ordering you can still get the 6 months of FREE Supercharging only until December 10th all Model 3s now qualify! Call or email your Tesla delivery advisor and give them our code

Källa:Från "TM3 owners Club Eu sida" (https://model3ownersclub.com/threads/in ... red.10205/)
Jag har pratat med Teslas säljare idag och det funkat fint att använda referral code, även sin egen även för Model 3. Tyvärr funkar det inte på Teslas websida utan man får istället skicka ett mail (på engelska) till buildmy3emea@tesla.com där man anger sitt ordernummer (RNxxxxxxx) samt den Referral code man vill använda. Det kommer sedan uppdatera alla ordrar manuellt, vilket kommer ta lite tid men alla som mailar in får 6 månaders fri supercharging.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Smutt »

mahulkp skrev:
Crappy skrev:
Märkligt
Tibor hade andra uppgifter?

If you haven't taken delivery yet or plan on ordering you can still get the 6 months of FREE Supercharging only until December 10th all Model 3s now qualify! Call or email your Tesla delivery advisor and give them our code

Källa:Från "TM3 owners Club Eu sida" (https://model3ownersclub.com/threads/in ... red.10205/)
Jag har pratat med Teslas säljare idag och det funkat fint att använda referral code, även sin egen även för Model 3. Tyvärr funkar det inte på Teslas websida utan man får istället skicka ett mail (på engelska) till buildmy3emea@tesla.com där man anger sitt ordernummer (RNxxxxxxx) samt den Referral code man vill använda. Det kommer sedan uppdatera alla ordrar manuellt, vilket kommer ta lite tid men alla som mailar in får 6 månaders fri supercharging.
För den vars kod man använt en WC?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av mahulkp »

Smutt skrev:
mahulkp skrev:
Crappy skrev:
Märkligt
Tibor hade andra uppgifter?

If you haven't taken delivery yet or plan on ordering you can still get the 6 months of FREE Supercharging only until December 10th all Model 3s now qualify! Call or email your Tesla delivery advisor and give them our code

Källa:Från "TM3 owners Club Eu sida" (https://model3ownersclub.com/threads/in ... red.10205/)
Jag har pratat med Teslas säljare idag och det funkat fint att använda referral code, även sin egen även för Model 3. Tyvärr funkar det inte på Teslas websida utan man får istället skicka ett mail (på engelska) till buildmy3emea@tesla.com där man anger sitt ordernummer (RNxxxxxxx) samt den Referral code man vill använda. Det kommer sedan uppdatera alla ordrar manuellt, vilket kommer ta lite tid men alla som mailar in får 6 månaders fri supercharging.
För den vars kod man använt en WC?
Vet inte riktigt vad du menar med WC?

RN är ditt reservations/ordernummer. Referral code får du från någon ex. http://---
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Smutt »

Refferalgåva
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Patrik83 »

Pontus skrev:
pererikno skrev:
bylund skrev:
pererikno skrev:
Samma här fast vit. Februari/Mars sa konfiguratorn vid beställningstilfället och mailet från Tesla innan dess sa Februari. Jag är glad om den kommer till sista mars!
Och Tesla kommer jobba hårt för att set till att du får den då. De vill nog gärna ha fina leveranssiffror för första kvartalet 2019.
Bra poäng! Jag har inte behov av bil så mycket tidigare heller, med leverans 31a mars kanske man inte behöver bry sig om vinterdäck denna säsong heller.

Jag är vilket som orimligt taggad, av allt att döma från Model 3 owners club forum kommer detta vara en helt fantastisk bil!
Blir du besviken så kräver jag en lång förklaring :)
Fast igår pratade jag med en kollega och han har precis köpt en Ram 1500 med alla utrustning för typ samma pris och han så att han skulle aldrig lägga lika mycket på en model 3. Hans är ju onekligen större på alla sätt och på de sätten där storlek är bra så är det mer praktisk men han så att nu drar den 1,82 liter bensin per mil, vilket även han tyckte var mycket.
Låter som en riktig petrolheadBild
Det är måste vara på östkusten du jobbar?
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av TiborBlomhall »

Crappy skrev:
Märkligt
Tibor hade andra uppgifter?
Jag fick andra uppgifter, ja.
Jag har fått flera uppgifter senaste veckan från Tesla, flera av dem visade sig efter ett tag vara helt fel.
Efter ett tag insåg jag att de vet heller ingenting - det är liiite kaotiskt hos svenska Tesla nu.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av bjelkeman »

Är det bara jag som är lite förvånad över att från nästan 5000 registrerade medlemmar, bara 282 har röstat och bara 105 har beställt en Model 3? Ungefär 2% som beställt och 5,5% som röstat.

Det kanske inte är fler som besöker forumet regelbundet? Samtidigt är det 189 besökare på sajten just nu. Det kanske bara är oss kultmedlemmar. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Eliard »

i mitt fall så väntar jag in förmånsvärdet , och vill nog hellre ta leverans till våren/tidig sommar .
Men kliar såå i fingrarna på att trycka iväg en beställning redan nu ändå .. :roll:
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av kangru »

Eliard skrev:
i mitt fall så väntar jag in förmånsvärdet , och vill nog hellre ta leverans till våren/tidig sommar .
Men kliar såå i fingrarna på att trycka iväg en beställning redan nu ändå .. :roll:
En P3D skulle sitta bra för dig!
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Har du beställt Model 3? Omröstning

Inlägg av Ghia64 »

Eliard skrev:
i mitt fall så väntar jag in förmånsvärdet , och vill nog hellre ta leverans till våren/tidig sommar .
Men kliar såå i fingrarna på att trycka iväg en beställning redan nu ändå .. :roll:
+1 på denna. Kliar i beställningsfingret men samtidigt så är det inte denna varianten som är det logiska valet. Men alla val måste inte alltid vara logiska heller... :D
Skriv svar