Clunk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

model s har ju en luftvärmepump. Liknande det man har i hus. Ger snabbt kyla och värme. Så när man startar bilen går den väl igång för att justera värme eller kyla baserat på den temp man ställt in? en detalj är att om man har bilen i range mode så tar det längre tid för värme/kyla. Så skall man inte åka långt kan ett tips vara att stänga av det för att snabbare få rätt temperatur i bilen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Clunk

Inlägg av Gabi »

Tack hybris ska testa det.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Clunk

Inlägg av matbl »

EricH:
Sa ju att det skulle sätta fart på saker... ;)
I mitt fall tror jag det var europasäljchefen som ringde efter ca 30 min...

Imponerande att han tar sig tid med sådana mail. Antingen är han sjukt effektiv eller har en mindre stab som sköter det... Synd att det ska behövas och det ska nog absolut inte överutnytjas.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

hybris skrev:
eric vad har du för VIN? Min har fått instrumentklustret bytt. Har panormatak men inte märkt problem. Vad är exakt problemet om man skall kolla lite?

Jag har inte fått mina problem lösta ännu jag heller. Tänkte nog vänta lite till innan jag pingar USA etc. Dock riktigt störd på clonk och rattle från instrumentpanelen
vin är 30125. Angående taket så är det en glipa i bakre delen av solluckan, i mitten kan man säga.
Model X P100D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

du får in vatten om det regnar eller om du tvättar bilen? skall kolla. min är i 28xxx rangen. minns inte VIN i huvudet.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

hybris skrev:
du får in vatten om det regnar eller om du tvättar bilen? skall kolla. min är i 28xxx rangen. minns inte VIN i huvudet.
Inte när det regnar men vid tvätt med högtryck så läcker det in. Enligt Tesla så är det inte alla bilar som tillverkades under perioden som har problemet så du kanske har klarat dig.

Som matbl skriver så skall man kanske inte slänga sig på mailen till Jerome Guillen varje gång men jag fick helt enkelt inga svar från danskarna så jag var tvungen. En mer proportionell eskalering är att ta upp det med Service Territory Manager för Northern Europe, Soren Nielsen.

Ang. servicecentret i Sthlm så kommer man tjuvstarta med begränsad bemanning redan 14 juli.
Model X P100D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Clunk

Inlägg av matbl »

EricH skrev:
Ang. servicecentret i Sthlm så kommer man tjuvstarta med begränsad bemanning redan 14 juli.
Wee! Då kanske jag kan få hämta min bil där.
Men källa på det?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

matbl skrev:
EricH skrev:
Ang. servicecentret i Sthlm så kommer man tjuvstarta med begränsad bemanning redan 14 juli.
Wee! Då kanske jag kan få hämta min bil där.
Men källa på det?
Nyss nämnde Soren Nielsen.
Model X P100D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av z balata »

Jag har ibland något CLUNK strax efter att jag kört iväg eller backar ut ur garaget. Jag har trott att det är parkeringsbromsen som släpper? Men då är det ju konstigt att det dröjer 5-15 sek från att jag kör iväg. Det här är inget som oroar mig, men det vore intressant att höra era åsikter.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

tar de inte in min bil i Juli och årgärdar clunk liksom rattle kommer jag eskalera! Hela vägen för anmält detta för ett bra tag sedan nu.

Övriga saker på min lista är: vatten i baklyktorna, fm och dab radio, montera skyddsplåten under bilen. Clunk och rattle är dock högprio för går mig på nerverna.,, ;-)

eskalerar inget just nu. Juli utgår jag från att bilen tas in och felen åtgärdas.

Har lite tålamod då det trots allt är etabelring i Sverige. Hade detta varit BMW i sverige hade jag eskalerar hårt för länge sedan... som early adoptor får man ha lite mer tålamod. Med SC i sverige blir allt bättre får vi hoppas ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

för mig att det där klunken nör man kör iväg är normalt. Det jag har är hela tiden nör jag släpper gasen. klunk, klunk... inget ljud vid hård acceleration från stillastående och bromsning... men mellan 0-40 km/h när jag släpper gasen och kommer det direkt klunk klunk... mycket tydligt och störande ljud... som sagt det fanns inte innan 600 mil. skulle det inte ätgårdas får de tillbaka bilen... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av z balata »

hybris skrev:
för mig att det där klunken nör man kör iväg är normalt. Det jag har är hela tiden nör jag släpper gasen. klunk, klunk... inget ljud vid hård acceleration från stillastående och bromsning... men mellan 0-40 km/h när jag släpper gasen och kommer det direkt klunk klunk... mycket tydligt och störande ljud... som sagt det fanns inte innan 600 mil. skulle det inte ätgårdas får de tillbaka bilen... ;-)
Det är helt klart in samma klunk som jag har.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Clunk

Inlägg av Lessmog »

Kan det vara glapp i nån tvärlänk på bakaxeln? Jag hade det på min Saab, tror det var krängningshämmarens infästning som lät klonk varje gång jag backade. Bilen gick även märkbart stabilare efter rep. Bara en gissning.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

et jag har är inte när jag backar. vet att model S kan klunka till när man startar och lägger i backen. för mig att set ljudet är när strömmen kopplas på och helt normalt.

Det ljud jag har är något som verkar ha att göra med drivlinan. misstänker driveunit... verkar relaterat till regen och har uppkommit efter ca 600 mil. kan ju även vara något annat. har spelat in ljudet och skickat till SC i danmark.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Clunk

Inlägg av Lessmog »

OK. som jag sa, bara min gissning. Din är säkert minst lika mycket värd ;-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clunk

Inlägg av lator »

Om detta "clunk" finns där när man släpper gasen i låg fart och inte bara en gång utan upprepat så förstår jag inte hur det ska kunna komma från drivlinan. När bilen regenererar så ligger ju momentet i drivlinan på hela tiden och om det då vore ett glapp någonstans så borde det bara höras vid momentriktningsändring.
Är det bara vid "bromsning" som det hörs? Inte om man ligger på mer eller mindre konstant låg fart?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

det är en ganska vanligt fel och det ligger i "driveunit". vet inte tekniskt men tror det har att göra med när den switchar från driva framåt eller ladda. när jag gasar rakt frammoch använder den vanliga bromsen hörs det inte. i högre farter finns det säkert där men vägljudet är betydligt högre eller så spelar det roll o vilken hastighet det sker. inte kollmpå varför vet bara att jag inte är ensam om detta och att det finns en lösning. bilen måste in på service.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

kör jag i låg fart och använder bromsen hörs det inte. det är bara när jag släpper gasen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clunk

Inlägg av lator »

Ok. Då är det alltså bara när du släpper gasen och bara en gång. Normalt vid glappa splines eller någon knut/lagring som inte sköter sig. Konstigt bara att det uppträder efter 600 mil och inte fanns där från början. Verkar som om någon har glömt att dra en mutter...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

inte bara en gång. varje gång jag släpper gasen... även om jag försöker smyg med att släppa upp gasen så klonk... läst på TMC och verkar vara känt och en massa som bytt ut driveunit... skulle det varit någon lös mutter eller liknande skukemdet väl höras även nör jag bromsar med bromsen?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

motor fungera väldigt annorlunda vs vanliga ICE. sp jag misstänker att det har att göra med något nör den går över i regen som klunkar. det händer exakt nör denna växling bör ske känns det som. även när jag smyger med att släppa gasen. Verkade som Danska SC könde till det för de började ocksp prata om driveunit...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

hatar min surfplatta för ser ju helt ordblind ut... äppelskräp!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Clunk

Inlägg av Bod »

Vi förstår vad du menar ändå Hybris. :)
Trot jag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

stryk skall du ha! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clunk

Inlägg av lator »

hybris skrev:
inte bara en gång. varje gång jag släpper gasen... även om jag försöker smyg med att släppa upp gasen så klonk... läst på TMC och verkar vara känt och en massa som bytt ut driveunit... skulle det varit någon lös mutter eller liknande skukemdet väl höras även nör jag bromsar med bromsen?
Vad jag menar är att det bara klunkar till just när momentet på "driveunit" ändras från drag till broms. Om du bromsar med hjulbromsen så får du inte denna momentändring. Detta tyder på ett glapp någonstans så att en axel vrids lite just när kraften ändrar riktning. Ett annat scenario kunde ju vara att det klunkar konstant vid bromsning men detta är ju tydligen inte fallet. Glappa splines brukar vara orsaken till dessa klonk. Eller en typ drivknut. Tänk gammal bakhjulsdriven Volvo... Att det dök upp plötsligt vid 600 mil tyder på en mutter som inte var tillräckligt dragen och då nådde den kritiska punkt som gjorde att det släppte och började glappa. Jag vet tyvärr inte hur konstruktionen ser ut mera i detalj så det är svårt att kunna vara mer specifik. Kanske dags att riva en Tesla i delar bara för att få se hur den är byggd... Någon som vill låna ut sin???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar