Starship/superheavy nyheter

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Jag hoppas verkligen att han väntar med farligheterna tills Tesla och SpaceX är helt trygga utan honom. Det vore ju katastrof för både rymdutvecklingen och omställningen av våra landtransporter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500. Nu har ju Elon snackat om en ny legering(?) men samtidigt om 3-serien... ja, vi kanske får veta så smångom.
Elon har ju tvittrat om någon form av kylning också enligt resonemanget att rostfritt reflekterar bättre innan det börjar glöda så det talar ju också för lägre temperaturer.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

JFAH skrev:
Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.

Wow! Det förklarar saken.

Hittade denna youtube-film.’
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Basen utgörs av https://www.aircraftmaterials.com/data/nickel/C300.html stainless. Men Elon har tweakat denna legering lite till. Basen klarar upp till 1000 grader utan alltför stora styrkeförluster. Elon påstår sig ha hittat vägar att höja den tempen några hundra till.

Man har jobbat hårt med metallurgi i motorn också som nu klarar syrerik miljö i turbopumpens turbin vilket får betraktas som extremt gott betyg.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till maxtempen utan hela receptet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av JFAH »

Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500.
Tja, samtidigt byggdes ju bilmotorer förr i aluminium och det höll ju bra i väldigt höga temperaturer. Man får inte enbart se till max tempen utan hela receptet.
De enda delar som blir varma i bilmotorn (som kan jämföras på något sätt och vis) är cylinder loppen, toppen och avgasventilen. Alla dessa hotspots är gjorda i stål legeringar, eller förstärkta med stål detaljer i olika former av värmetåliga legeringar, och kylda med mer eller mindre olika påhittiga metoder. Avgasventilen med ventilsäte är ett av de mest utsatta delarna i en sk. poppet valve motor, och här har man genom arbetat med mycket sinnrika kyl mekanismer. Aluminium kan här vara till hjälp eftersom det leder värme bra, så länge som man har ett kylmedia någonstans i närheten. När man pratar om aluminium i motorn pratar man om en cold structure, den är håller sällan mer än omkring 100-150 grader och har till uppgift att hålla saker och ting på plats, och användningen av aluminium är helt enkelt för att göra denna struktur lättare.

Analogt om man ser på rymdfärjan, så var denna en cold structure, där de bärande delarna var uppbyggda huvudsakligen av aluminium legeringar. För att skydda strukturen använde man sig av keramiska plattor som isolerade strukturen från värmen, och radierade värmen utåt mot omgivningen och byggde upp plasma bubblan omkring skeppet. Keramik, är som alla vet skört och oflexibelt. Storheter som kan vara väldigt svårhanterliga, framförallt som resten av strukturen flexar en hel del. Plattorna får inte glipa någonstans eftersom den plasma som byggs upp skulle fungera som rena svetslågor mot den inre strukturen. I X15 planet (som var ett experimentellt plan för mycket höga farter) så jobbar man istället med en hot structure. I detta plan så var hela bärande delen byggdes för att ta upp värmen och radiera den ut från planet. Det innebar special legeringar, men de tålde mycket höga temperaturer och spred värmen över en mycket stor area som kunde agera radiator. Insidan isolerades mot hettan i de bärande delarna. Totalt ste blev strukturen lättare och starkare än en cold structure, och erbjöd potentialen för lägre underhåll.


Dte är så enkelt att glömma bort att en plasmaboll inte är rumstemperatur när man håller på med material beräkningar. Och att spelreglerna förändrar sig drastiskt mellan de olika användningsfallen. Och det man tar för självklart är inte så självklart längre. För den som är intresserad så kan följande vara lite underlag om man vill odla sin asperger; https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 016245.pdf Vill påpeka att jag bara skummat den själv, det är 257 sidor, och jag kan inte påstå att jag förstod allt finlir där...
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Baretta »

A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Svenssons »

Baretta skrev:
A8526590-80BB-4B83-A96F-F20E3820CCBF.jpeg
Kan ju bara hålla med om att den liknar en viss känd månraket...

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Men det här med dörren 10-20 meter upp i luften är det så smart. Nog för att det blir ett ”gigant leap for man... “ men det känns extremt trassligt.

Det andra är säkerheten... hur ser apportsystemet ut om något händer under uppskjutningen?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av boreno »

Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Svenssons »

boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)
På jorden lär det ju finnas plattform för att gå ombord. På Mars lär man nog få åka hiss eller liknande i början innan plattform byggs även där.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

De skickar ut en stor hoppborg?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Bild
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
boreno skrev:
Svenssons skrev:
Första gången jag ritade något i mitt liv, ritade jag den! Men shit vad jobbigt att klättra upp för den stegen i jordens gravitation (eller mer...)

Ritade du Svensssons? Jag kopplar inte riktigt?

Nej hur har SPACEX tänkt att avstigning skall gå till?
Jag har fått uppfattningen att en ”landare” skulle användas?

Men då blev det lite komplicerat? Spännande som fanken!
Kolla bfr på Youtube så ser du precis hur det går till. Torn med hiss upp...

Kollade nyss. Men tyvärr stötte jag bara på blaj-klipp?
Hittade denna denna istället som ändå är rätt intressant i sammanhanget.
Med Elon själv. Du har ingen bra, seriös länk från SPACEX annars?

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

[quote="Henrik Torphammar"]Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp



O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?

Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden

Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Marken vet de minsta millimeter av då de haft så många satelliter och landningar på Mars sedan länge
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

Henrik Torphammar skrev:
Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp

...just den saknade ju dock bilder från avstigningen.

Att man åker hiss för att kliva på raketer är ju något som alltid gjorts.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Det lär ju vara ett tidigt projekt att bygga en space port med torn och hiss på andra planeter också
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Ehm, du verkar ju haj på Youtube annars.... spacex har en kanal med bra klipp



O ja den har jag ju sett, men tyvärr står de bara och tittar ut ur Starship?

Visserligen ger filmen en hint om hiss/kran? Vid sammansättningen inför start från Jorden

Tack Henrik, det var länge sedan jag såg just den
Ja, det var ju hela en timme sedan jag postade den i denna tråd...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Och på Mars eller Månen fäller de ut en lyftkran och lyfter ner folk med vajer. Forfarande ganska bökigt att få ut saker och människor.
Men det finns ju inte riktigt något alternativ, det går ju inte att sitta nere vid motorerna direkt.

När man tittat på landningarna så ser blir man fundersam på hur detta ska kunna göras säkert. Hur vet man hur marken ser ut tex?
Marken vet de minsta millimeter av då de haft så många satelliter och landningar på Mars sedan länge
Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.

Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starship/superheavy nyheter

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.

Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
De första landningarna kommer inte ha några människor utan robotar och dessa skulle kunna användas till att se till att få fram en säkrare landingsplatta.

För de som missat att kolla på andra filmer från SpaceX så kommer här en bild på lyftkranen:
Starship-elevator.png
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar