Det problemet blir också väldigt förstärkt av att det inte finns laddnätverk på plats. Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.fth skrev:Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.TeslaTissel skrev:Wow säger jag bara! Wow!
Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.
/fth
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Bra genomgång av bilen. Verkar väldigt bra på många sätt, men än är den inte riktigt ”ända framme”. Gillar mest att den verkar ha ett väldigt tyst chassi med fin fjädring och bra dämpning av vägljudet. Gillar teslas 17” skäm bättre, knepiga inställningar för regen + olika sport/komfort lägen. Känns helt onödigt.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Undra varför den är så fruktansvärt tung?
En MX är ju ingen lätt pjäs den heller, men ganska mycket större utrymme i.
Massa ljuddämpmaterial?
En MX är ju ingen lätt pjäs den heller, men ganska mycket större utrymme i.
Massa ljuddämpmaterial?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Ljuddämpning ökar i och för sig vikten. Jag har för mig att jag läst att nya Rolls-Royce Phantom har närmare 150 kg ljuddämpningsmaterial, men så mycket lär knappast e-tron ha.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.Legato skrev:Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Nja... Finns ju egentligen bara i-Pace och e-Tron (och snart EQC) för dem som vill ha "premium"-elsuv och som inte gillar Tesla.Laban skrev:Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.Legato skrev:Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Tror många underskattar märkeslojaliteten vissa känner för de gamla fossilmärkena. Många är helt enkelt inte öppna ens för att provköra en Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Utan att ha läst på specifikt om e-trons kaross så är ju Audi en föregångare när det gäller att bygga karosser i just aluminium. Sannolikt är det en kombination av aluminium och höghållfast stål, har läst några artiklar där de påstår det iaf.Leo skrev:Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Re: Audi e-tron
Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Re: Audi e-tron
Jag tror faktiskt inte på den teorin i e-trons (EQC är en annan femma) fall, kikar man på tekniska bilder osv på bilen ser den väldigt optimerad ut för eldrift. Tror snarare att det handlar om en robust kaross med mycket ljuddämpning, kombinerat med väldigt bra skydd för batteriet vid krock. Batterilådan ser ut att vara väldigt kraftigt dimensionerad. Förmodligen finns det en rädsla för bränder vid krock.Gadget skrev:Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Re: Audi e-tron
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Sjukt bra!
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Re: Audi e-tron
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron.Geni87 skrev:Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Haha jag håller med, men vissa anser ju att en SUV ska kunna accelerera 0-100 på 4 sekunder. Sen att en SUV aldrig blir en bra prestandabil är en annan femma.Verdi skrev:"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron.Geni87 skrev:Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det.taliz skrev:Kanske en anledning till den begränsade prestandan?Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten...
Re: Audi e-tron
Bara nyfiken, vilka arv från en fossilbilsplattform har gjort att den har missar i konstruktionen?Oykkh47 skrev:Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.
ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Re: Audi e-tron
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Re: Audi e-tron
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Audi e-tron
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.Henrik Torphammar skrev:Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
Re: Audi e-tron
Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...
https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/