Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Wow säger jag bara! Wow!
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.

Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.

/fth
Det problemet blir också väldigt förstärkt av att det inte finns laddnätverk på plats. Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Bra genomgång av bilen. Verkar väldigt bra på många sätt, men än är den inte riktigt ”ända framme”. Gillar mest att den verkar ha ett väldigt tyst chassi med fin fjädring och bra dämpning av vägljudet. Gillar teslas 17” skäm bättre, knepiga inställningar för regen + olika sport/komfort lägen. Känns helt onödigt.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Undra varför den är så fruktansvärt tung?
En MX är ju ingen lätt pjäs den heller, men ganska mycket större utrymme i.
Massa ljuddämpmaterial? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3252
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Ljuddämpning ökar i och för sig vikten. Jag har för mig att jag läst att nya Rolls-Royce Phantom har närmare 150 kg ljuddämpningsmaterial, men så mycket lär knappast e-tron ha.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Nja... Finns ju egentligen bara i-Pace och e-Tron (och snart EQC) för dem som vill ha "premium"-elsuv och som inte gillar Tesla.

Tror många underskattar märkeslojaliteten vissa känner för de gamla fossilmärkena. Många är helt enkelt inte öppna ens för att provköra en Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Leo skrev:
Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Utan att ha läst på specifikt om e-trons kaross så är ju Audi en föregångare när det gäller att bygga karosser i just aluminium. Sannolikt är det en kombination av aluminium och höghållfast stål, har läst några artiklar där de påstår det iaf.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gadget »

Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Gadget skrev:
Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Jag tror faktiskt inte på den teorin i e-trons (EQC är en annan femma) fall, kikar man på tekniska bilder osv på bilen ser den väldigt optimerad ut för eldrift. Tror snarare att det handlar om en robust kaross med mycket ljuddämpning, kombinerat med väldigt bra skydd för batteriet vid krock. Batterilådan ser ut att vara väldigt kraftigt dimensionerad. Förmodligen finns det en rädsla för bränder vid krock.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Sjukt bra! :)
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av Oykkh47 »

Leo skrev:
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:
Haha jag håller med, men vissa anser ju att en SUV ska kunna accelerera 0-100 på 4 sekunder. :) Sen att en SUV aldrig blir en bra prestandabil är en annan femma.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Oykkh47 skrev:
Leo skrev:
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..
Bara nyfiken, vilka arv från en fossilbilsplattform har gjort att den har missar i konstruktionen?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gadget »

Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. :) Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...

https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
Skriv svar