Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg
Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...
Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2147
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

jpetters skrev:
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2147
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 2 gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kWh
Efter 10 minuter: 95kWh
Efter 20 minuter: 130 kWh
Efter 25 minuter: 150 kWh
Audi kanske har låg resistans i sitt batteirpack. Sen är det ju så att det är ~700 kg batteripack som ska värmas upp, så trögheten i det termiska systemet är rätt hyfsad. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
km/h är ju den bästa enheten om man inte har som hobby att samla kWh utan att åka bil från A till B. Då utslaget på sitt behov, där en snål bil som laddar snabbt på 50kW laddare slår en Tesla i vissa lägen. Sen är ju Teslans räckvidd en sådan sak som gör att man inte behöver ladda alls kanske medan en Ioniq hade behövt ladda 3ggr. Klurigt det där, men km/h är klart bästa enheten och då inräknat olika väderlekar osv och inte bara den perfekta dagen.

Exemplet Kalmar - Halmstad ToR där man inte har nytta av superchargers men väl CCS/CHAdeMO.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av Idesta »

Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
bycCEGo5THCP385Th8JKkw.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Ja det är omvänd psykologi, det fattar ju alla. Typiskt vidriga apgasande Tyskar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Sååå, slutsatsen är fortfarande att Audi egentligen inte vill sälja e-trons?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av swegarm »

Såg bilen på båtmässan.
Väldigt fin bil. Är dock väldigt nöjd med min MX.

De ja är lite missnöjd med jmf. Med min tidigare xc60 t8 är helljus och vindrutetorkare. Där tror ja Audi är jämförbar med Volvon . Men skulle inte vilja byta min Tesla ändå :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Sååå, slutsatsen är fortfarande att Audi egentligen inte vill sälja e-trons?
Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Så resonerar iaf jag, jag skulle aldrig komma på tanken att någonsin mer köpa någon vara från VW-koncernen.

Jag avböjde faktiskt en förfrågan om konsultuppdrag nyligen från ett dotterbolag inom VW-koncernen eftersom jag heller aldrig skulle tänka mig att arbeta åt VW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...
Jo så kan man se det, och det finns säkert sanning i det. Man kan också se det som att de gör att fler människor får upp ögonen för elbilar. För övrigt läste jag att just nu är det Audis produktion av elmaskiner på 400 st per dag som sätter produktionstakten för e-tron, men att den siffran ska ökas.

Det där handlarexemplet är lite knepigt, vem har ett sånt krav? Lite mer än så får man nog precisera. :) Den lokala Jaguarhandlaren var iaf väldigt pigg på att prata I-pace och ge offerter när jag var där sist.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
"Hög kvalitet på sina produkter" är något som svenskar ofta verkar tro är en allmängiltig sanning för alla tyska biltillverkare/modeller. I verkligheten är det ett extremt subjektivt påstående som i hög grad dessutom beror på vad man själv anser vara "kvalitet". För mig är det de japanska tillverkarna som leder kvalitetsligan, inte de tyska.

Audi vill tjäna pengar och nej idag är det inte E-Tron de tjänar pengar på. Återigen, om X år när/om de lyckas uppnå samma lönsamhet på elbilar så kommer det märkas. Då kommer du också få ett helt annat svar när du går in till Audohandlaren (eftersom man då anpassat incitamenten efter vad man vill sälja).

Jag representerar mig själv, vet in vilka "ni" du klumpar ihop mig med. Jag tycker det är superbra ju fler som bygger elbilar, det har jag sagt massor av gånger. Det betyder dock inte att man måste vara naiv... Givetvis gynnar jag dock hellre ett bolag utan dieselskandal än med.

Jag äger för övrigt aktier även i VW... Jag tror VW är en av få av de stora som har goda chanser att klara elektrifieringen bra (ironiskt nog till stor del pga tvång som konsekvenser av dieselskandalen). Med tanke på hur extremt lågt marknaden värderar VWs chanser så tycker jag aktien ser billig ut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar