Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av JosefAlex »

Hej!

Läste precis om Sentry mode: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... kar-bilen/


Ni som har mer koll här, vilket typ av USB ska man köpa för dashcamen i 3an, antar att det även funkar till det nya Sentry Mode.. hur långa filmer sparas tro?

Grymt att bilen alltid kommer vara övervakad, sett en del tråkiga bilder från USA med skadade 3or, krossade rutor osv...
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Martey »

Finns inga uppgifter om ”Sentry Mode” än, mer än att det kommer. Du kan köpa vilken USB-sticka som helst och formatera. Ju större desto bättre.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Jeppe_E »

Vilken torsdag som helst nu.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av macksie »

Sen finns alltid risken att den inte är tillåten. Svensk lag tillåter inte oövervakad videoövervakning utan tillstånd. I sin enklaste förklaring. Finns en del skrivet om det, och tolkningarna är olika. men bara att det finns olika tolkningar öppnar för att Tesla kanske inte vill utsätta sig för risken.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Bjelke »

Diskuteras även här :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=13812
(inte så mycket skrivet om det än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av bjelkeman »

macksie skrev:
Sen finns alltid risken att den inte är tillåten. Svensk lag tillåter inte oövervakad videoövervakning utan tillstånd. I sin enklaste förklaring. Finns en del skrivet om det, och tolkningarna är olika. men bara att det finns olika tolkningar öppnar för att Tesla kanske inte vill utsätta sig för risken.
Men det är inte olagligt att sälja övervakningskameror. Det är väl olagligt att sätta upp dem utan tillstånd. Så Tesla säljer en bil med kameror ämnade för ökad säkerhet vid körning och autopilot. Sen går det att slå på dem annars ochså, men de håller inte med USB stickan, utan den så har du inte ett fungerande bevakningssytem.

Så om jag vore Tesla så skulle jag sätta en varning på knappen där man slår på kamerorna som säger att det kanske är olagligt och bilägaren tar ansvar. Om jag fattat det rätt så I Sverige så kan allt bevis användas i ett rättsfall, även från en olaglig kamera (men du kanske får böter).

https://lawline.se/answers/ar-det-lagli ... -i-sin-bil
Min bedömning är således att du har rätt att sätta upp en övervakningskamera i din bil, så länge inte kameran fångar en plats dit allmänheten har tillträde, d.v.s. utanför bilen. Oavsett huruvida upptagandet av bevisningen är olagligt kan det användas som bevismaterial.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av AndreasA »

Om kamerorna klassas som "dashcam" är det tillåtet sedan typ 2016.

https://www.expressen.se/motor/filmkame ... t-sverige/
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Bjelke »

Kruxet kommer om/när den kan spela in fast man inte sitter i bilen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av MrStarhouse »

Bjelke skrev:
Kruxet kommer om/när den kan spela in fast man inte sitter i bilen...
Men det gör även moderna lösa dashcams, dom har vibrations sensorer som reagerar på om nåt stöter till bilen, och lagrar då en stunds video.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Remuz »

Jag undrar varför man bryr sig om det? Min dashcam filmar 24/7, men den sparar bara filmen om något händer. Och om något händer så får man väl ta böterna...?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Bjelke »

MrStarhouse skrev:
Bjelke skrev:
Kruxet kommer om/när den kan spela in fast man inte sitter i bilen...
Men det gör även moderna lösa dashcams, dom har vibrations sensorer som reagerar på om nåt stöter till bilen, och lagrar då en stunds video.
Jag tänkte mer på det där med vad lagar och regler säger osv... Att det funkar rent tekniskt är ju ganska säkert (om nu Tesla får till det lika bra som riktiga
system vilket dom borde lyckas med).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av dbar »

Remuz skrev:
Jag undrar varför man bryr sig om det? Min dashcam filmar 24/7, men den sparar bara filmen om något händer. Och om något händer så får man väl ta böterna...?
Du får inga böter, men det kan bli svårt att använda materialet i en eventuell rättegång om det skulle behövas.
Jag har flera "olagliga kameror" (dvs kameror utan tillstånd som filmar allmänna platser), varav några polisen vet om, när det händer skadegörelse på dessa kontaktar polisen mig för att få tag på filmerna för att hjälpa dem i sitt polisiära arbete. Och det handlar då om att försöka ta reda på, eller bekräfta/dementera, vem som gjort något.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av bylund »

dbar skrev:
Remuz skrev:
Jag undrar varför man bryr sig om det? Min dashcam filmar 24/7, men den sparar bara filmen om något händer. Och om något händer så får man väl ta böterna...?
Du får inga böter, men det kan bli svårt att använda materialet i en eventuell rättegång om det skulle behövas.
Jag har flera "olagliga kameror" (dvs kameror utan tillstånd som filmar allmänna platser), varav några polisen vet om, när det händer skadegörelse på dessa kontaktar polisen mig för att få tag på filmerna för att hjälpa dem i sitt polisiära arbete. Och det handlar då om att försöka ta reda på, eller bekräfta/dementera, vem som gjort något.
Det är i amerikanska filmer det blir svårt att använda olagligt insamlat bevis i rättegång. I Sverige har vi fri bevisprövning, så de kan användas, men den som filmat olagligt kan så klart åtalas för det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Tars »

bylund skrev:
dbar skrev:
Remuz skrev:
Jag undrar varför man bryr sig om det? Min dashcam filmar 24/7, men den sparar bara filmen om något händer. Och om något händer så får man väl ta böterna...?
Du får inga böter, men det kan bli svårt att använda materialet i en eventuell rättegång om det skulle behövas.
Jag har flera "olagliga kameror" (dvs kameror utan tillstånd som filmar allmänna platser), varav några polisen vet om, när det händer skadegörelse på dessa kontaktar polisen mig för att få tag på filmerna för att hjälpa dem i sitt polisiära arbete. Och det handlar då om att försöka ta reda på, eller bekräfta/dementera, vem som gjort något.
Det är i amerikanska filmer det blir svårt att använda olagligt insamlat bevis i rättegång. I Sverige har vi fri bevisprövning, så de kan användas, men den som filmat olagligt kan så klart åtalas för det.
Tänkte skriva samma sak, så det var bra att du nämnde detta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av dbar »

Då ska jag vidare berätta detta för snuten :o
Dom har jiddrat om "vi kan inte ta in det som bevis, men ser vi vem det är vet vi vem vi ska hämta in"

Har haft en hel del annan nytta av kamrorna, där de flesta sitter på kontoret, och tittar på parkering och allmänningar runt omkring där.
Vi har lyckats se regnummer på två smitningar från folk som kört in i parkerade bilar när de själva ska parkera eller vända.

Slagning på regnummer, följt av telefonsamtal till ägaren har räckt för att lösa detta väldigt smidigt.

Jag beställde ett 128GB minne igår, + en usb-hub. Eftersom jag även köpt en nomad trådlös mobilladdare som kräver två portar.
Detta ska fungera enligt någon snubbe på Youtube
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av frippan »

Nästa vecka skall det börja rulla ut enligt Elon, samt dog mode.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Trean »

dbar skrev:
Jag beställde ett 128GB minne igår, + en usb-hub. Eftersom jag även köpt en nomad trådlös mobilladdare som kräver två portar.
Detta ska fungera enligt någon snubbe på Youtube
Du behöver ingen USB-hubb. NOMAD skickar med splittkablar.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av dbar »

Då har dem börjat med det nu, öppnade min förpackning nu som legat på skrivbordet ett tag, fanns ingen där.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Trean »

Spliitterkablarna låg inte i den svarta lådan med laddaren utan löst i jiffy-påsen den levererades i. Här han man läsa mer om hur de rekommenderar att det ska kopplas in.

https://help.hellonomad.com/article/220-model-3
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Martey »

Trean skrev:
Spliitterkablarna låg inte i den svarta lådan med laddaren utan löst i jiffy-påsen den levererades i. Här han man läsa mer om hur de rekommenderar att det ska kopplas in.

https://help.hellonomad.com/article/220-model-3
Fick leverans från Nomad med FedEx idag och var samma sak för mig. Kablarna låg separat i deras vadderade kuvert med lådan i.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av oscfor »

bjelkeman skrev:
macksie skrev:
Sen finns alltid risken att den inte är tillåten. Svensk lag tillåter inte oövervakad videoövervakning utan tillstånd. I sin enklaste förklaring. Finns en del skrivet om det, och tolkningarna är olika. men bara att det finns olika tolkningar öppnar för att Tesla kanske inte vill utsätta sig för risken.
Men det är inte olagligt att sälja övervakningskameror. Det är väl olagligt att sätta upp dem utan tillstånd. Så Tesla säljer en bil med kameror ämnade för ökad säkerhet vid körning och autopilot. Sen går det att slå på dem annars ochså, men de håller inte med USB stickan, utan den så har du inte ett fungerande bevakningssytem.

Så om jag vore Tesla så skulle jag sätta en varning på knappen där man slår på kamerorna som säger att det kanske är olagligt och bilägaren tar ansvar. Om jag fattat det rätt så I Sverige så kan allt bevis användas i ett rättsfall, även från en olaglig kamera (men du kanske får böter).

https://lawline.se/answers/ar-det-lagli ... -i-sin-bil
Min bedömning är således att du har rätt att sätta upp en övervakningskamera i din bil, så länge inte kameran fångar en plats dit allmänheten har tillträde, d.v.s. utanför bilen. Oavsett huruvida upptagandet av bevisningen är olagligt kan det användas som bevismaterial.
Det här är skrivet med koppling till gamla lagen om kameraövervakning, som inte finns längre. Numera gäller GDPR-lagstiftningen. Dock har det ännu inte prövats vad det innebär för t ex dashcams varken vid körning eller parkerad bil.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av frippan »

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av Latt »

frippan skrev:
Lite drygt att man måste manuellt aktivera det varje gång. Men annars låter det helt genialisk!
Model S 100D
petereb
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jan 2020 09:52

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av petereb »

dbar skrev:

Jag beställde ett 128GB minne igår, + en usb-hub. Eftersom jag även köpt en nomad trådlös mobilladdare som kräver två portar.
Detta ska fungera enligt någon snubbe på Youtube
Funderar på att skaffa samma grejer.

Fungerade det bra?

Vilket minne köpte du?

Är du nöjd med trådlösa Nomad-laddaren?

Med vänlig hälsning,

Peter
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tips på USB - för Dashcam samt Sentry Mode?

Inlägg av renes »

Jag har kört med följande kombination sen i juli utan något problem:

https://www.dustin.se/product/501113151 ... -microsdxc
https://www.dustin.se/product/501103700 ... d-usb31-ac

Jag köpte två av vardera för att kunna byta och hela tiden ha en inkopplad.

Borde tillägga att jag sen två månader har dem inkopplade via en splitter som kom med Nomad Qi laddaren jag köpte och det fortsätter att funka.

Nomad laddaren har funkat sen två månader eller så utan minsta problem med iPhone XS och XS Max. Den levereras förresten med två splitters och jag använder båda. Den ena, som sagt, till microUSB kortet. Den andra till en TripLog iDrive.

(Edit: fixat länkarna som inte var kompletta.)
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar