Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Herr X »

Jag ser allt som oftast att folk blandar ihop kW och kWh och tänkte passa på att använda en stund av lördagsnatten till att reda ut detta, för alla er som är nya i elbilsvärlden och känner igen er i inläggets rubrik.
Det är egentligen väldigt väldigt enkelt och jag tänkte använda en badkars-analogi för att göra det extra tydligt - håll i hatten nu!

Familjen Lindgrens badkar
Föreställ dig familjen Lindgrens stora härliga badrum med kakel på väggarna och jättefina downlights i taket. I ena hörnet står en stor jacuzzi som de är väldigt stolta över. Familjens barn badar ofta i badkaret, och minstingen, Gudrun, gillar att slå på och av den lilla kranen som används för att fylla badkaret med vatten.

Okej - förutsättningarna är nästan etablerade. Ser du badkaret med kranen i familjen Lindgrens badrum framför dig?

Bra! Bredvid badkaret står ett jättestort och tungt batteripaket till en Tesla - pappan i familjen, Ruben Lindgren, har köpt det från ett skrotupplag och ställt det i badrummet där det fanns lite plats över. Ruben köper ofta billigt skrot som han kommer över till frun, Beatas, ständiga förtret, men det är ovidkommande för den här berättelsen.

Hur som helst. Ruben har precis kopplat in batteripaketet i badrummets vanliga vägguttag där han brukar ansluta sin näshårstrimmer. Han har nämligen tänkt att ladda det lite, och nu sitter Ruben och stirrar på batteripaketet medan det långsamt laddas. Han kommer på att det är långtråkigt att titta på batteripaketet och ropar efter Gudrun för att fråga om hon vill bada. Ruben tänker inte på att det är dumt att kombinera ett barn, ett badkar och världens mest kraftfulla elbilsbatteripaket, och det tänkte inte jag heller på när jag började skriva den här berättelsen, men nu orkar jag inte skriva om alltihopa så vi låter det vara som det är.

Gudrun hoppar i badkaret och skruvar på kranen. Ut flödar vatten. Gudrun tittar på kranen och frågar:
-Hur lång tid tar det att fylla det här badkaret med vatten pappa? Pappa Ruben tänker lite, sedan säger han:
-Hmm. Det går att räkna ut, men då måste vi veta två olika saker, nämligen hur mycket vatten som ryms i badkaret och hur snabbt vattnet flödar ur kranen när den är på max. Gudrun tittar på honom med sina klarblå ögon och tänker. Hon tycker inte att det verkar så väldigt svårt, men frågar vidare:
-Okej, hur mycket flödar vattnet med då?
Under tiden har Ruben tittat i badkarets manual. Där står det: Vattnet i badkarskranen flödar med 5 liter per minut. Badkaret rymmer 500 liter.
Ruben hoppas att Gudrun inte sett när han läste manualen och återger självsäkert vad han precis lärt sig. Medan han försöker räkna i huvudet, säger Gudrun:
-Det är ju jättelätt! På tio minuter har vi fyllt 50 liter och på hundra minuter har vi fyllt 500 liter! Pappa! Det tar 100 minuter att fylla badkaret!
Ruben blir märkbart irriterad att en 5-åring räknat snabbare än honom, men slätar över det med ett plågat leende.
-Bra, säger han. Men nu ska vi göra samma övning på det här gigantiska batteriet som jag har släpat in!

Gudrun tittar på batteripaketet. Det ser konstigt ut.
-Är det också ett badkar?, frågar hon.
-Ja, svarar pappa Ruben. I det badar sådana som går mot strömmen, fortsätter han sedan och fnissar.
Gudrun tittar på Ruben där han skrockar för sig själv över sin egen lustighet.
-Jag kopplar inte? säger hon, och Ruben brister nu ut i ett gapskratt över Gudruns omedvetna strömreferens.
-Nej, nu använder vi ingen mer energi till att skoja, säger han sedan.

-Okej, svarar Ruben när han lugnat ner sig. Då ska vi försöka göra samma uträkning på det här batteripaketet, fortsätter han.
-Flödet av energi mäter man i kilowatt. Eluttaget är ju som en vattenkran - där sprutar det ut ström! I vattenkranen mäter man flödet med liter per minut, medan i eluttaget mäter man det med kilowatt.
-Okej, säger Gudrun. Kilowatt - jag fattar. Ur eluttaget strömmar kilowatt. Men hur många kilowatt kommer ur eluttaget i det här badrummet?
-Det kan vi faktiskt räkna ut själva, säger Ruben. För att veta hur många kilowatt som kommer ur eluttaget behöver vi bara veta hur stor säkringen är. Säkringen är ungefär som hålet i den där badkarskranen - hålet där vattnet rinner ut ur kranen begränsar ju hur mycket vatten som kan komma ut, och det är precis samma sak som säkringen gör. Med en stor säkring flödar det mycket ström, och med en liten säkring flödar det mindre.
-Gå ut och titta vilken säkring vi har i badrummet!, ropar Gudrun exalterad. Nu har hon äntligen börjat fatta. Säkringen är som storleken på hålet där vattnet rinner ut, och säkringens storlek avgör hur många kilowatt som kan rinna ut ur kontakten. Pappa Ruben går ut till proppskåpet. Han har gamla skruvsäkringar och måste skruva ur säkringen till badrummet för att kunna se hur stor den är.
- 13A står det på denna!, ropar Ruben.
Medan Ruben skruvar tillbaka säkringen tänker Gudrun. På dagis har hon fått lära sig hur man räknar ut effekt - man multiplicerar bara säkringens storlek med strömmens styrka. Säkringen i badrummet var på 13 ampere och i Sverige är strömstyrkan 240 volt. Gudrun räknar snabbt i huvudet och kommer fram till att 13 gånger 240 är 2990.

Pappa Ruben kommer tillbaka in i badrummet. På vägen in har han fiskat upp miniräknaren på mobilen och multiplicerat de tretton amperen med 240 volts strömstyrka. Han har kommit fram till att vägguttaget kan ge 2990 watt.
-2990 watt!, ropar Gudrun så fort han dyker upp i badrummets dörröppning.

-Det var rätt, säger Ruben. Men när man räknar med ström för så här stora batterier så brukar man dividera med tusen för att siffrorna ska vara lättare att förhålla sig till. Vi kan väl avrunda uppåt och säga att uttaget ger 3 kilowatt. Kilowatt förkortas för övrigt med liten bokstav k, och stor bokstav W - kW.
Gudrun är imponerad. kW. Hon blinkar, överväldigad över vad hon lärt sig. Badrummets vägguttag ger 3 kilowatt. Wow.

Ruben harklar sig.
-Då var det dags att ta reda på hur mycket batteriet rymmer, säger han myndigt.
Gudrun tittar på honom med frågande blick.
-Det står ju där, säger hon och pekar på en vit lapp på batteriets sida. 60 kWh, säger hon sedan. Vad betyder det pappa? kWh? Du sa ju att man mätte effekt i kW - kilowatt!?
-Ja, säger pappa Ruben. Detta är Teslas minsta batteri som rymmer 60 kilowattimmar. Det är helt rätt att man mäter effekt i kilowatt, men lagrad energi kan man inte mäta i kilowatt, därför använder man kilowattimmar. Kommer du ihåg badkarskranen? Vattnet rann ju med fem liter per minut, du kan ju inte använda samma mått på badkaret. Tänk vad konstigt det skulle vara om du skulle fråga hur många liter per minut som badkaret rymmer.
-Ja, säger Gudrun eftertänksamt. Men det är ju ganska smart, säger hon sedan. Om man har 1 kilowatt i effekt och låter den effekten "rinna" i en timma, då har man fyllt batteriet med en kilowattimma, eller hur.
-Javisst det är helt rätt, svarar pappa Ruben. Med den kunskapen som vi nu har skaffat oss, kan vi räkna ut exakt hur lång tid det tar att fylla det här batteripaketet.
-Jag har redan räknat ut det, svarar Gudrun.
-Det tvivlar jag inte på, säger Ruben, men för att inte gå händelserna i förväg så tänkte jag ändå passa på att berätta hur man räknar ut det.
-Men.. pappa.. det är jättelätt!, säger Gudrun. Eluttaget ger 3 kilowatt. På en timma har eluttaget givit 3 kilowattimmar. På tio timmar har eluttaget givit 30 kilowattimmar.
Ruben var imponerad. Gudrun var nyligen fyllda fem år men kunde ändå förstå skillnaden mellan energi och effekt. Hon hade förstått att det skulle ta 20 timmar att fylla 60kWh-batteriet på 13-ampere-säkringen i badrummet. Applåd. Papplåd.. pappl..pappa PAPPA PAPPA!

Ruben ryckte till och tittade sig förvirrat omkring. Badkaret var tomt och bredvid honom stod Gudrun.
-PAPPA! Sover du fortfarande pappa?, frågade hon.
Ruben gnuggade sömnen ur ögonen och kände sig fortfarande desorienterad.
-Är inte du i badet?, frågade han.
-Nej, jag har inte badat, svarade Gudrun - jag har varit ute och lekt i sandlådan.
Ruben svarade något mumlande och frågade sedan hur länge han sovit.
-Mamma sa att du har sovit i 4 timmar. Hon tittade på honom en stund med sina klarblå ögon. Sedan log hon och sa:
-Om du hade sovit i en timma till så hade batteriet varit kvartsfullt.

S L U T
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av apkungen »

Hahaha! Bra story :p
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Elputte »

Underbart! :D
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av joel80 »

Fattades bara att du glömde berätta att det blev ett stänk när det fylldes på i badkaret... Lite av vattnet ur kranen stänker på sidan om.
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Martinen »

TLDR.
Sorry, kunde inte låta bli. :D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av chpaulin »

Underbart. Sagobok nästa :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Svenssons »

Mycket bra. Spänningen kan man också jämföra med vattentrycket. En liten rättelse dock "multiplicera med tusen" borde vara "dividera med tusen".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Mycket bra. Spänningen kan man också jämföra med vattentrycket. En liten rättelse dock "multiplicera med tusen" borde vara "dividera med tusen".
Tack, har rättat till dividera.

Det finns väldigt mycket mer man skulle kunna ta med (räkna med trefas, kabeldimension etc.), men tänkte att det kan bli för mycket/för svårt, så nu trummade jag bara in skillnaden mellan kW och kWh :)
Det får väl bli en uppföljare en annan helg :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av lator »

Tänk vad en liknelse kan göra saker enkelt! Jag älskade denna lilla berättelse!!! :)

Jag använder något liknande när folk undrar varför det går så sakta att fylla upp det sista i ett batteri.

Tänk dig att du har en vattenflaska som du ska fylla helt full från en kran. Försök nu att göra detta när kranen flödar för fullt. Nej, det gick inte så bra. Trycket/flödet var för högt. Det enda man kan göra är att antingen hålla flaskan lite åt sidan så att det mesta av vattnet rinner bredvid eller så drar man igen kranen så att flödet minska kraftigt. Nu går det att fylla flaskan ända upp...

I övrigt så tycker jag att det verkar vara en trend i samhället nuförtiden att man struntar i om man använder rätt enhet. Mycket vanligt att hastighet anges som sträcka tex... Blir lite trött av att höra Jonas Kruse prata om hur många km de kör i rally eller STCC där det går riktigt fort... Han kanske inte förstår skillnaden eller så bryr han sig inte.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Mycket bra. Spänningen kan man också jämföra med vattentrycket. En liten rättelse dock "multiplicera med tusen" borde vara "dividera med tusen".
Tack, har rättat till dividera.

Det finns väldigt mycket mer man skulle kunna ta med (räkna med trefas, kabeldimension etc.), men tänkte att det kan bli för mycket/för svårt, så nu trummade jag bara in skillnaden mellan kW och kWh :)
Det får väl bli en uppföljare en annan helg :)
Jag tänkte på liknelsen när jag läste din utmärkta liknelse mellan säkringen och hålet varifrån vattnet. Vattentrycket motsvaras ju av av spänningen/elektricitetstrycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Martinen »

En gammal beskrivning som jag sa förr när jag pratade om detta.
kW = effekt =det som du får när du trycker på gaspedalen.
KWh = energi = det är det som finns i batteriet eller tanken om det är nån som kör ice-bil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Gustafsson »

Med risk för besserwisserstämpel: Strömstyrka mäts i ampere, spänning i volt, ergo 240 volt är spänningen inte strömstyrkan.
Kul story ! Men vad ska du med ett 60 kWh batteri till ?

:roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Med risk för besserwisserstämpel: Strömstyrka mäts i ampere, spänning i volt, ergo 240 volt är spänningen inte strömstyrkan.
Kul story ! Men vad ska du med ett 60 kWh batteri till ?

:roll:
Precis men det är väl ingen som har sagt att spänningen är det samma som strömstyrkan? Säkringen bestämmer strömstyrkan som liknas med utloppet för vattenkranen och spänningen liknas med vattentrycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hälp! Vad är egentligen skillnaden på kW och kWh??

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
Men vad ska du med ett 60 kWh batteri till ?
Det var för att det skulle vara så lätt som möjligt att räkna (60 kWh/60 minuter per timma). Det hade eventuellt varit svårare för enskilda läsare att hänga med om 5-åringen i sagan dividerat pi med roten ur ljudets hastighet vid månförmörkelse (observera den lätta överdriften i den ökade komplexiteten med annan batterityp).

Sagan riktar ju sig till vanliga Svenssons, och det måste träffat rätt eftersom Svenssons var en av de första att kommentera sagan :)
Ska korrläsa med spänning och göra eventuella ändringar ang. strömstyrkan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar