Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Jag kanske nyss fick se den på nära håll håll här i Hudiksvall! :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Addex86 »

gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.
Aha, det är ju bra i så fall!
Vi fick inte så mycket tid att pilla på sånt, tyvärr.

Sen tyckte jag väl inte att instruktören hade speciellt bra koll på elbilar, dålig koll på laddtider och olika typ av laddning, typ 1-fas/3-fas och så.
Han sa också att "elbil passar inte mig". Inte så snyggt bland potentiella kunder runt sig. Känns som att andra tillverkare behöver jobba på sina kunskaper kring elbilar generellt.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
Att samma funktion som Addex86 frågar efter finns är ju inget att diskutera.
Att Audi inte har exatkt samma funktioner som finns i Teslan är inte så mycket att diskutera det heller efter som teslan har en del merfunktionalitet pga att de har egna SuC som tesla har full koll på.

Nej, Audi har inte funktionen att visa antal lediga stall om laddarna fungerar eller ev. kommande kö. (Vad jag han se.)
Ja, Audi visar hur länge du behöver ladda på respektive ställe. (Dvs den vet effekten på respektive laddare.)

Audi visar alltså de laddare som Audi vill att du ska se, de aktörer Audi har samarbete med. Det är nödvändigtvis inte alla laddare som finns längs vägen.
Teslan visar väl endast SuC (destinationsladdare?) på sin karta. Inte alla Chademo trotts att adapter funnits länge. Återstår att se om de väljer att visa CCS-laddstationer på kartan framöver.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Audi etron_1.jpg
Audi etron_2.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Etron verkar ändå vara ett kompetent alternativ !
Men åter måste man fundera på laddnätverket. För min del är det en dealbreaker och en icke förhandlingsbar sådan.
Om två år när leasingen går ut är saken säkert helt annan. Klart man måste se på Audi + andra alternativ då.
Hur ser MS+X ut då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Vi skulle gjort samma sak idag. Bor för långt ifrån ett Tesla SC vilket för oss är en dealbreaker. Audin passar oss perfekt.

Jag tycker det är skitkul för de som är i teslaköpartankar, grattis.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

taliz skrev:
Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)

Svar Ja
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

taliz skrev:
Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)
Ja, men det fick mig att fundera ändå. När jag läste om prissänkningen gick jag igenom min stora lista med för- och nackdelar igen och landade jag återigen i eTron och kunde sova gott. Men om det är en lika drastisk prissänkning globalt så sätter det onekligen press på Audi och övriga konkurrenter vilket givetvis är bra. Synd bara att de inte sänkte priset innan eTron presenterats så kanske Audi hade hakat på prissänkningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.

Nej det är ju inte så snyggt skött. Lider med er.

Jag valde dock att försöka vända det till min fördel och beställde precis en Model S P100DL. Får se om det funkar. Tror inte jag riskerar så himla mycket iaf. I värsta fall får jag lämna tillbaka den inom ett dygn. Isf får jag väl glädja mig åt att jag åsamkar Tesla lite skada tillbaka. Ska hälsa från dig mati isf. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
Jag undrar om det någonsin hänt förut att så många är frustrerade över en prissänkning...

Att Apple höjer priser stup i kvarten och tjänar löjliga pengar på konsumentens bekostnad verkar inte störa särskilt många. Att Tesla sänker priserna och gör elbilar tillgängliga för många fler verkar dock otroligt frustrerande.

Jag känner medlidande med de som nyligen köpt P-modeller privat utan restvärdesgaranti, för dem är smällen brutal och väldigt mycket större än för mig och "alla" andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

Att man som företag före en prisjustering är en sak, men en dumpning av priset som tesla gjort är inget annat en ett hån mot sina kunder, min bil sjönk ca 300tkr på en natt, tack elon.
Jag kan du inte lita på tesla(elon)mer, undra vad nästa drag blir?!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Limokungen skrev:
Att man som företag före en prisjustering är en sak, men en dumpning av priset som tesla gjort är inget annat en ett hån mot sina kunder, min bil sjönk ca 300tkr på en natt, tack elon.
Jag kan du inte lita på tesla(elon)mer, undra vad nästa drag blir?!
OK, du har alltså en relativt ny P som du köpt privat utan restvärdesgaranti. Då förstår jag frustrationen.

Dessutom vill du byta till en "icke-Tesla" vilket för mig i dagsläget är nära nog omöjligt att förstå, men då drar du såklart ingen nytta av de sänkta priserna. För mig känns det helt ok att tappa 100k på nuvarande bil när nästa blir 400k billigare.

"Nästa steg" finns dock inte. Vi vet vilka marginaler Tesla har. Redan denna sänkning blir tuff för dem finansiellt. Att sänka ytterligare i närtid finns såklart inte på kartan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.

Nej det är ju inte så snyggt skött. Lider med er.

Jag valde dock att försöka vända det till min fördel och beställde precis en Model S P100DL. Får se om det funkar. Tror inte jag riskerar så himla mycket iaf. I värsta fall får jag lämna tillbaka den inom ett dygn. Isf får jag väl glädja mig åt att jag åsamkar Tesla lite skada tillbaka. Ska hälsa från dig mati isf. ;)
Och hälsa från mig med.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Begränsad andrahandsmarknad för iPhone? Nej. Jag skulle gissa att iPhones är det som säljs flest av på Blocket alla kategorier. Min sambo sålde just sin X. Jag kunde säga med precision på 200:- vad hon skulle få betalt.

De allra flesta som köpt Teslor har garanterade restvärden. Minns ej hur det är för dig, men har du det inte så tillhör du undantagen och jag förstår som sagt att det känns surt även om jag tycker reaktionen är lite överdriven. De som privat just köpt en P100 förstår jag är heligt förbannade dock.

Jag erbjöd dig en restvärdesförsäkring för några månader sedan. Det visade sig (genom att du inte nappade) att vi båda hade fel gällande Teslas andrahandsvärde...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Misstaget är väl att vi som konsumenter räknade med att andrahandsvärdet på bilar skulle följa ungefär samma mönster som tidigare. När det drabbar ansiktslösa traditionella biltillverkare ser folk här på forumet på det som något positivt men när det drabbar privatpersoner är det inte lika kul. Jag tror det här är ett tecken på att min eTron blir dyrare än jag räknat med men jag är fortfarande glad att det sker. Om Tesla behöll ett högre pris än nödvändigt och därmed saktade ner omställningen vore det betydligt värre tycker jag.

Edit - jag lider verkligen med alla som ser sina kalkyler spricka pga sjunkande andrahandsvärde. Det är förbannat tråkigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Muhlegg skrev:
mati skrev:
Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Misstaget är väl att vi som konsumenter räknade med att andrahandsvärdet på bilar skulle följa ungefär samma mönster som tidigare. När det drabbar ansiktslösa traditionella biltillverkare ser folk här på forumet på det som något positivt men när det drabbar privatpersoner är det inte lika kul. Jag tror det här är ett tecken på att min eTron blir dyrare än jag räknat med men jag är fortfarande glad att det sker. Om Tesla behöll ett högre pris än nödvändigt och därmed saktade ner omställningen vore det betydligt värre tycker jag.

Edit - jag lider verkligen med alla som ser sina kalkyler spricka pga sjunkande andrahandsvärde. Det är förbannat tråkigt.
Helt enig. Tror detta är jättebra för transformationen förutsatt att Tesla överlever. Ser det inte som en förlust att min bil tappat 100k heller, jag kommer köpa Tesla nästa gång också och sparar därmed mer på sänkningen på nya bilen än förlusten på gamla bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar