SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Bod »

Enligt The Economist har SpaceX gett upp planerna att kolonisera Mars. Någon som har någon annan info,
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av fth »

Låter väldigt osannolikt, det är väl liksom hela syftet med SpaceX? Det vore lite som om Tesla skulle ge upp tanken på omställning till fossilfria transporter...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av TeslaTissel »

fth skrev:
Låter väldigt osannolikt, det är väl liksom hela syftet med SpaceX? Det vore lite som om Tesla skulle ge upp tanken på omställning till fossilfria transporter...

/fth

Aha, Tesla tar över SpaceX-programmet och dirigerar om den där Tesla Roadstern att landa på Mars?

Elons lilla hemlighet i natt??
Pierre Simonsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 okt 2018 20:48

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Pierre Simonsson »

Bod skrev:
Enligt The Economist har SpaceX gett upp planerna att kolonisera Mars. Någon som har någon annan info,
Tror inte det....
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Alx »

Bod skrev:
Enligt The Economist har SpaceX gett upp planerna att kolonisera Mars. Någon som har någon annan info,
Skeptisk... :roll: :lol:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av bjelkeman »

Bod skrev:
Enligt The Economist har SpaceX gett upp planerna att kolonisera Mars. Någon som har någon annan info,
Har du en länk eller någon referens? Jag hittar inte det på Economist.com.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Bod »

Efter era frågor undrade jag vilket nr vederbörande läst det i och fick svaret att det kanske var DN.Tror vi kan släppa det tills någon läser det på "riktigt".
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av kallekula »

Bod skrev:
Efter era frågor undrade jag vilket nr vederbörande läst det i och fick svaret att det kanske var DN.Tror vi kan släppa det tills någon läser det på "riktigt".
Stabil trådstart!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Bod »

kallekula skrev:
Bod skrev:
Efter era frågor undrade jag vilket nr vederbörande läst det i och fick svaret att det kanske var DN.Tror vi kan släppa det tills någon läser det på "riktigt".
Stabil trådstart!
Ledsen!!!
Jag blev lite orolig och ville ha svar och vet att jag kan få dem här. Tanken är också att om tråden saknar relevans kommer den sakta men säkert att försvinna ner för att til slut glömmas,

Har du annat förslag på hur man skall göra och tycker du att de skall vara förbjudet att starta trådar för att man söker fakta man saknar?

Nåval, nu har jag hittat källan till uppgiften. Det var DN i veckan, vecka 9 2019, som hade en artikel om Elon Musk. i den artikeln nämns tydligen att Mars One lägger ned sin verksamhet. För den oinvigde kunde man få intrycket att Mars One var ett Musk företag.

Jag har nu informerat de som hörde uppgiften, vad filosifin bakom Mars One var/är och att organisationen inte har aknytning till SpaceX. Går man in på Mars One hemsida verkar det dock som om organisationen fortfarande lever.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av Kalle »

Mmm, mars one har jag varit skeptisk mot sedan jag pratat med grundaren. Fick dåliga vibbar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av vigge50 »

Bod skrev:
kallekula skrev:
Bod skrev:
Efter era frågor undrade jag vilket nr vederbörande läst det i och fick svaret att det kanske var DN.Tror vi kan släppa det tills någon läser det på "riktigt".
Stabil trådstart!
Ledsen!!!
Jag blev lite orolig och ville ha svar och vet att jag kan få dem här. Tanken är också att om tråden saknar relevans kommer den sakta men säkert att försvinna ner för att til slut glömmas,

Har du annat förslag på hur man skall göra och tycker du att de skall vara förbjudet att starta trådar för att man söker fakta man saknar?

Nåval, nu har jag hittat källan till uppgiften. Det var DN i veckan, vecka 9 2019, som hade en artikel om Elon Musk. i den artikeln nämns tydligen att Mars One lägger ned sin verksamhet. För den oinvigde kunde man få intrycket att Mars One var ett Musk företag.

Jag har nu informerat de som hörde uppgiften, vad filosifin bakom Mars One var/är och att organisationen inte har aknytning till SpaceX. Går man in på Mars One hemsida verkar det dock som om organisationen fortfarande lever.
En liten men viktig detalj som gjort stor skillnad i svaren är om du lagt till frågetäcken i rubriken ;)
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: SpaceX ger upp tanken att kolonisera Mars

Inlägg av kallekula »

vigge50 skrev:
En liten men viktig detalj som gjort stor skillnad i svaren är om du lagt till frågetäcken i rubriken ;)
+1
Skriv svar