Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.Elof skrev:En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
V3
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Re: V3
Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?OfarligTesla skrev:Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.Elof skrev:En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Re: V3
Jag tror man måste köra aggressivt för att batteriet skall bli varmt, med förvärmning behöver man inte raca till laddaren. (jag vet inte vad som är mest effektivast att pressa bilen (och batteriet) eller värma. blir säkert björn som får testa något sådant.)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.Elof skrev:Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?OfarligTesla skrev:Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.Elof skrev:En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Re: V3
Nja, var inte grejen att bilen skulle börja värma batteriet i precis rätt tid när man slagit in en SC i navin?OfarligTesla skrev:Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.Elof skrev:Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?OfarligTesla skrev:Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.Elof skrev:En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Ja precis, alltså kan man ställa in i navin att man vill ladda trots att batteriet är kallt och så värmer den det på vägen dit. I dagsläget värms det ju först ordentligt när du börjar ladda så om du kör typ 10 minuter till laddaren och bilen stått ute i kallt väder under natten tar det tid att få upp farten.Elof skrev:Nja, var inte grejen att bilen skulle börja värma batteriet i precis rätt tid när man slagit in en SC i navin?OfarligTesla skrev:Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.Elof skrev:Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?OfarligTesla skrev:Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.Elof skrev:En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Re: V3
När jag i -25 grader laddar i 10kW finns det förbättringspotential.Elof skrev:Brutal sanningstöjning då att det skulle kapa laddtiden med 25%.
Skulle lätt halvera laddtiden om man kan värma batteriet innan laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Re: V3
Det är ju helt klart en förbättring, men att det skulle kapa 25% laddtid vid en genomsnittlig superladdning verkar tyvärr vara långt från sanningen.Zalman3 skrev:När jag i -25 grader laddar i 10kW finns det förbättringspotential.Elof skrev:Brutal sanningstöjning då att det skulle kapa laddtiden med 25%.
Skulle lätt halvera laddtiden om man kan värma batteriet innan laddning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Det vet vi inte.MartinGBG skrev:Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
Re: V3
Jag kan inte heller detaljerna, men vid minusgrader ger försök att ladda irreversibla kemiska förändringar, dvs batteriet tappar kapacitet permanent. Jag antar att det är något liknande vid svalt batteri, att för mycket ström ger fel kemisk förändring.mans71 skrev:Varför är det så att kalla batterier inte kan laddas lika snabbt? Inser att jag kanske inte ens förstår svaret iofs.
Re: V3
En lagom förklaring jag kan ta till mig!Daf skrev:Jag kan inte heller detaljerna, men vid minusgrader ger försök att ladda irreversibla kemiska förändringar, dvs batteriet tappar kapacitet permanent. Jag antar att det är något liknande vid svalt batteri, att för mycket ström ger fel kemisk förändring.mans71 skrev:Varför är det så att kalla batterier inte kan laddas lika snabbt? Inser att jag kanske inte ens förstår svaret iofs.
Model S P85DL+
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: V3
De kommer att möjliggöra 145kW laddning på alla S/X, så nån mjukvarugrunka lär det nog komma med.OfarligTesla skrev:Det vet vi inte.MartinGBG skrev:Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
Model S Standard Range Raven
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Var har de sagt det? Jag har bara sett att de skulle låsa upp så att v2 kan leverera max 145 kW till en bil men inte sagt något om vilka bilar som kommer dra nytta av det.jeppe_sthlm skrev:De kommer att möjliggöra 145kW laddning på alla S/X, så nån mjukvarugrunka lär det nog komma med.OfarligTesla skrev:Det vet vi inte.MartinGBG skrev:Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Intressant då Jason Hughes haft väldigt bra koll på saker tidigare. Intressant också att han pratar i ett annat tweet om hur han själv hackat sin bil till att värma eller kyla packet till olika temperaturer redan innan han kommer till superchargern baserat på hur länge han skall vara där för att på så vis få kortare laddtid i just det intervallet han behöver. Tesla borde ju kunna styra sådant mycket bättre.
Re: V3
Att S och X är nog mycket nära max vad gäller laddhastighet.
Det man kan hoppas på är att förvärmningen av batteriet gör att man i princip alltid ligger nära maxhastigheten.
Citat från ett forum:
The voltage applied to each cell while charging is 4.2 volts, maximum. The 18650 cells are limited to 4 amps of charging current by Tesla. They haven't published the spec. for the 2170s but experience with the Model 3 suggests 5.8 amps maximum.
The maximum power that may be pumped into to any Tesla battery pack is 4.2 X max current X number of cells in the pack.
100 kWh pack has 8256 18650 cells. 4.2 X 4 X 8256 = 138.7 kilowatts max.
85/90 kWh packs have 7104 18650 cells 4.2 X 4 X 7104 = 119.3 kilowatts max.
Model 3 LR pack has 4416 2170 cells 4.2 X ~5.8 X 4416 = 107.6 kilowatts max.
All current Tesla battery packs are designed with 96 groups of parallel cells connected in series.
Charging voltage for all cars = 96 X 4.2 volts = 403.2 volts max.
The time required to charge a battery pack is the same as the time required to charge a single cell.
The only way to speed up charging for the current battery pack design is to simply increase the charging current.
The downside of this is more rapid cell degradation and more heat generated in the cells requiring a more aggressive cooling system. Tesla already exceeds Panasonic's recommended maximum charging current for the 18650 cells by 100%, Higher current not likely with the current cell design IMO.
Det man kan hoppas på är att förvärmningen av batteriet gör att man i princip alltid ligger nära maxhastigheten.
Citat från ett forum:
The voltage applied to each cell while charging is 4.2 volts, maximum. The 18650 cells are limited to 4 amps of charging current by Tesla. They haven't published the spec. for the 2170s but experience with the Model 3 suggests 5.8 amps maximum.
The maximum power that may be pumped into to any Tesla battery pack is 4.2 X max current X number of cells in the pack.
100 kWh pack has 8256 18650 cells. 4.2 X 4 X 8256 = 138.7 kilowatts max.
85/90 kWh packs have 7104 18650 cells 4.2 X 4 X 7104 = 119.3 kilowatts max.
Model 3 LR pack has 4416 2170 cells 4.2 X ~5.8 X 4416 = 107.6 kilowatts max.
All current Tesla battery packs are designed with 96 groups of parallel cells connected in series.
Charging voltage for all cars = 96 X 4.2 volts = 403.2 volts max.
The time required to charge a battery pack is the same as the time required to charge a single cell.
The only way to speed up charging for the current battery pack design is to simply increase the charging current.
The downside of this is more rapid cell degradation and more heat generated in the cells requiring a more aggressive cooling system. Tesla already exceeds Panasonic's recommended maximum charging current for the 18650 cells by 100%, Higher current not likely with the current cell design IMO.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Har vi bekräftat detta?Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har bestämt för mig att jag har laddat med full effekt på konverterade stolpar vid Gävle och/eller Uppsala, men det kan vara jag som minns fel.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: V3
Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.fth skrev:Har vi bekräftat detta?Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har bestämt för mig att jag har laddat med full effekt på konverterade stolpar vid Gävle och/eller Uppsala, men det kan vara jag som minns fel.
/fth
P85D svart/svart med gratis SuC
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Ja, då minns jag nog inte fel, jag killgissar istället att de låga siffror som rapporterats för S/X på konverterade stolpar har andra orsaker (SoC, kallt batteri, felaktiga eller färre installerade moduler i laddaren etc.).Remuz skrev:Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
Det borde väl kunna gå snabbare även där, dock max 175kW eftersom spänningen fortfarande är typ 400V, 350kW kräver 800V-system.ippii skrev:Kommer man att kunna att ladda med 250 kW på icke-Tesla hyperchargers också efter OTA:n? (Model 3)
Sen kanske Tesla begränsar hastigheten i mjukvara även fortsättningsvis för att behålla en del av USP-en för SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options