Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StoffeT
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 jan 2019 16:47

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av StoffeT »

faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Tråkigt att höra!
Har ni fått lånebil?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Kalle »

anna__ skrev:
Kalle skrev:

Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min

Har du lämnat in din Kalle?
Nej inte ennu, felet fixade sig själv, men i går kom det tillbaka två gånger sen försvan de igen (de håller i sig i en halvtimma varje gång.)

Jag bor en bit bort ochså och behöver bilen, men jag hoppas kunna lämna in den nu på fredag. Får man någån lånebil undertiden?
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av default »

Om jag spelar en playlist i Spotify börjar aldrig nästa låt automatiskt. I displayen är det en snurrande symbol i stället för playknappen. Klickar jag höger på vänster rattknapp börjar nästa låt.
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av faldo »

Kalle skrev:
Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min
Skönt att höra att man inte är ensam iaf.
Nej, servostyrningen kännes inte berörd men han inte köra så långt att jag fick en bra referens om hur det brukar vara. Felet jag har resulterade i att jag va tvungen att bromsa "manuellt" oavsett hur varmt batteriet är.
När bilen va helt ny behövde den "kalibrera" sensorer och kameror, min gissning är att nåt gått snett i den processen och någon sensor är defekt.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av akeller »

Är det fler som har problem med TuneIn? Ganska många kanaler får jag bara "Loading Error". Samma kanaler funkar utmärkt i min Model S., tex. Rix FM.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Elof »

dstr skrev:
Elof skrev:
Hämtade min igår.

*Regnsensorn funkar inte, torkarna går inte igång i läge auto oavsett regnintensitet.

*Lane departure warning funkar inte
(Edit: hoppade igång efter omstart av datorn, medelst rattknapparna. Funkar perfekt nu)

*Döda-vinkel-varning funkar inte

*Felmeddelande om att automatisk SOS-uppringning inte funkar
(Edit: Funkar efter omstart av datorn)

*Vet inte om detta är ett fel, men konstigt är det: Laddar med 13km/h, några gånger i timmen går den ner till noll km/h i några minuter. Ström och spänning ligger kvar på samma nivå. Laddar i vanligt vägguttag, med 10A, inte hunnit gräva kabel till Wall Connector. Bilen står ute, kring noll grader. Värmer den batteriet med all effekt ibland istället för lite effekt hela tiden?

*Kanske inget fel, men svårt irriterande: Endast glasdelen ovanför framstolarna har beläggning som blir snyggt rödorange när den är blöt. Ovanför baksätet förblir den svart. WTF? Ser ju inte bra ut, och man undrar ju om solskyddet är sämre ovanför baksätet.

Grymt trevlig att köra! Men min 15 år gamla BMW med 25000 mil på mätaren har solidare tjoff i förardörren.
Ang laddning så gissar jag att bilen värmer batteriet (och/eller sig själv. Finns smart preconditioning på 3an?). Då går strömmen åt till annat än att hamna i batteriet.
Tack för svar. Ungefär den slutsatsen har jag också kommit fram till nu efter lite forskning.

Regnsensorn verkar också funka, men den är extremt tolerant mot duggregn. Känsligheten verkar inte gå att justera?
Användarvisningsbild
dgp
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jan 2019 18:09
Ort: Göteborg

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av dgp »

IMG_0160-f.jpg
Bild från SC Mölndal.

Kollade snabbt på 15-20 bilar. Såg inga större fel i monteringen av glastaken. Inte heller några skadade lister under bilarna, längs batteriet.
Hämtar min bil där i nästa vecka.
Model 3 Performance 2021 · BMW i3 2014 · Model 3 LR AWD 2019
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jejfe »

Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
IMG_2455.jpg
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av taliz »

Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Det har inte runnit ner där när nån öppnat bagaget då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jejfe »

taliz skrev:
Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Det har inte runnit ner där när nån öppnat bagaget då?
Nej, var första gången jag öppna efter att jag körde ut bilen från tesla och där kom inte ner något vatten då.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av electricfeel »

faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Det är ju inte så att dem haft fika paus i 4 dagar, är väl ett kö system. Finns andra bilar ( S/X ) på plats som var inne före din M3 som behöver fixas innan dem kan påbörja arbetet med din.
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av faldo »

Jag tror du också hade upplevt en viss grad av frustration om du hade betalat skjortan för en ny bil som du fick köra i 10 minuter, behövt lämna in på verkstaden och sedan inte hört ett knyst flera dagar senare.

Jag fattar väl att dom har ett kösystem men det hindrar väl inte att dom:
1. Utför en snabb felsökning på samtliga bilar som kommer in för att sätta prioritet på arbete.
2. Ringer upp kunden, berättar att dom har många bilar i kö men att felet kan bero på x, y eller z för att göra mig som kund trygg med att jag inte är bortglömd.
Helt vanlig service mao. men det kanske är för mycket begärt? Dom har f.ö. fortfarande inte hört av sig, kunden ska inte behöva jaga dom.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Bjelke »

Vet inte om du svarade på det någon gång men fick du en lånebil åtminstone? Och en Tesla isf?
Håller med om det där med en snabb felsökning, och när dom gör det så går det ju ofta på några minuter så att dom kan ge mig ett snabbt svar osv, OCH
få en ungefärlig tid när dom kommer att laga den, ovissheten är inte kul (dom är ursäktade om även dom inte vet vad felet är men som kund vill man ju ändå veta läget isf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av dbar »

Knappt 16 timmar sedan jag hämtade.
Hade samma fel på listen under bilen som inte satt ordenligt. Som flera andra rapporterat om. Fixades på plats.

Ladd luckan stänger inte ordentligt. Den är lite skev, behöver justeras. Dom försökte på plats, men får komma tillbaka. Det var kväll och tog för lång tid.

Misstänker att bagageluckan antingen inte stänger ordentligt, eller att den gör det men sensorn krånglar och tror att den är öppen.
Måste titta lite mer på det för att få grepp om det. Var mörkt när jag insåg det.
Men bilen har flera gånger sagt att den inte kan låsa för att bagageluckan är öppen. Får då öppna och stänga den igen.

Räknar kallt med att hitta fler saker. Men ska ändå in til SC för att fixa laddlucka, så då får dom se över de andra grejerna samtidigt.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av cesar »

Jag har bromsar som tjuter ordentligt.
Slutar efter ett tag men varje dag när jag backar ut bilen behöver jag bromsa då uppfarten är i en backe så väcker jag iaf de tre närmsta grannarna.
Något att göra/anmäla?
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Wir »

cesar skrev:
Jag har bromsar som tjuter ordentligt.
Slutar efter ett tag men varje dag när jag backar ut bilen behöver jag bromsa då uppfarten är i en backe så väcker jag iaf de tre närmsta grannarna.
Något att göra/anmäla?
Det skulle jag gjort, måste vara något fel.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

akeller skrev:
Är det fler som har problem med TuneIn? Ganska många kanaler får jag bara "Loading Error". Samma kanaler funkar utmärkt i min Model S., tex. Rix FM.
Jag också.
Samma på Spotify också, vissa låtar funkar andra blir det loading error.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av jonas »

Jag har problem att inte värmen justerar sig. Efter ett par timmar i bilen fullkomligen skenar värmen. Jätte varmt på fötterna och centrumutblåset bak blir också väldigt varmt.
Nu har vi kört 12h nonstop om man bortser från SuC. Nu i Malsfeld med riktning mot alperna.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TeslaMartin »

TiborBlomhall skrev:
akeller skrev:
Är det fler som har problem med TuneIn? Ganska många kanaler får jag bara "Loading Error". Samma kanaler funkar utmärkt i min Model S., tex. Rix FM.
Jag också.
Samma på Spotify också, vissa låtar funkar andra blir det loading error.
Verkar känsligare på Spotify, har ganska ofta problem i Model S med, men trean verkar kinkigare. I 3an så händer det ofta att samma låt som jag lyssnade på när jag steg ur bilen inte går igång när jag skall köra igen. Brukar hända i S:en med, men då räcker det med att hoppa ur till radio och tillbaka eller att välja annan låt och tillbaka. Men 3:an har jag fått köra reset för att få igång.
Får hoppas det är mjukvarufel och förbättras vid kommande uppdatering :roll:

Generellt så fungerar vissa låtar aldrig på Spotify. Min fundering är om Teslans konto är knutet till Holland eller USA, varpå vissa låtar inte är ok att spela i Sverige och det då blir "loading error" - kan det vara så?! (Typ som Netflix eller SVT, går bara att se vissa filmer i Sverige) :?:
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av faldo »

Bjelke skrev:
Vet inte om du svarade på det någon gång men fick du en lånebil åtminstone? Och en Tesla isf?
Sorry, missade frågan, jo, fick en S 85D så killen i desken ska ha en eloge för bra service och bemötande.
Jag hoppas inte nu bara att dom en vecka senare kollar på felet och inser att dom behöver beställa delar som i sin tur tar någon vecka att få hem.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Dadid »

Generellt så fungerar vissa låtar aldrig på Spotify. Min fundering är om Teslans konto är knutet till Holland eller USA, varpå vissa låtar inte är ok att spela i Sverige och det då blir "loading error" - kan det vara så?! (Typ som Netflix eller SVT, går bara att se vissa filmer i Sverige) :?:[/quote]

Skill and på bilens abonnemang och privat?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av MrStarhouse »

andersjo skrev:
Elof skrev:
*Kanske inget fel, men svårt irriterande: Endast glasdelen ovanför framstolarna har beläggning som blir snyggt rödorange när den är blöt. Ovanför baksätet förblir den svart. WTF? Ser ju inte bra ut, och man undrar ju om solskyddet är sämre ovanför baksätet.
Bara de i den tidigaste produktionen hade heltäckande UV-skydd över bakrutan. Sedan gick det lika långt som toningen, och nu inget alls på den glasdelen.
Jag hämtade min M3P i trosta i Fredags, den har UV skydd även på bakrutan, ner till där toningen slutar, se bild från när jag tvättade den i Lördags.
UV Skydd.JPG
Senast redigerad av MrStarhouse, redigerad totalt 1 gånger.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Joohan »

Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Remuz »

Faldo, min förra X spenderade 7v på SC med jordfel. Sedan fick jag tillbaka den med alla kablar bytta men felet var kvar (och blev värre). En vecka på SC utan att höra något är liksom vardag när man har problemtesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Elof »

Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Skriv svar