Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TeslaMartin »

Dadid skrev:
Generellt så fungerar vissa låtar aldrig på Spotify. Min fundering är om Teslans konto är knutet till Holland eller USA, varpå vissa låtar inte är ok att spela i Sverige och det då blir "loading error" - kan det vara så?! (Typ som Netflix eller SVT, går bara att se vissa filmer i Sverige) :?:
Skill and på bilens abonnemang och privat?[/quote]

Har inte provat... Skall testa vid tillfälle.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av NEO »

faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Nu kanske du förstår vad syftet var med frågan jag ställde till dig när du kom in med bilen :lol:

Vi lämnade in bilarna samtidigt, min bil fick för sig att imma igen alla rutor på 1min i 120km/h på E4an utan förvarning (som tur är har jag dashcam som bevisar händelseförloppet)
F9121F3C-BA4C-43CF-88C7-FCAD82C47F0F.jpeg
Jag fick iaf en S85D, kom hem och UMC pigtailen var sönderbränd och lös rött. SC körde ut en ny UMC, morgonen efter skulle jag in loanern och fick årets jäkla stöt när jag öppnade dörren. Provade resterande dörrar och samma där, så loanern blev hämtad av bärgare mest troligt är det jordfel någontans. Loanern hade i tillägg två trasiga dörrhandtag bak, enbart ena kunde öppnas inifrån (kul med två barnstolar)
498F0606-FCA5-4AE4-BA54-AEBBD4777EF0.jpeg
Så nu har jag en fin Peugeot 5008 :cry:

Jag ringde SC för att fråga om när de tänkte titta på bilen, fick till svar att den 28/3 var första lediga tid.
Användarvisningsbild
ap_
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 mar 2016 18:21
Ort: Onsala

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av ap_ »

Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Jag har samma problem. Körde 10 mil i regn idag och hade mer än en liter vatten :shock: i brunnen i bagaget. Det finns mer under när jag trycker.
Vet inte var det kommer ifrån, men det verkar inte vara blött uppe i bagaget.

Blir ett besök på SC i morgon.
Tesla M3 LR AWD
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Verkar vara känt problem,står på en del forum Youtube etc :(
Uppdatera oss på vad SC säger :)
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av AiO »

Har någon fått den utlovade autopiloten, som kompensation för prissänkningen?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Tråkigt för er som får fel på era bilar. Serviceorganisationen i Sverige får veta att de lever nu. Hoppas att de bygger ut den i samma takt som de säljer bilar, annars kan det snabbt bli missnöjesrubriker och det är inte bra för någon.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Ptesla »

AiO skrev:
Har någon fått den utlovade autopiloten, som kompensation för prissänkningen?
Nope, verkar som ingen har fått det.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av sinvida »

Ptesla skrev:
AiO skrev:
Har någon fått den utlovade autopiloten, som kompensation för prissänkningen?
Nope, verkar som ingen har fått det.
Väntar också otåligt! :/
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av faldo »

Remuz skrev:
En vecka på SC utan att höra något är liksom vardag när man har problemtesla.
Ok... vet inte om jag ska skratta eller gråta...
MDurante skrev:
Vi lämnade in bilarna samtidigt, min bil fick för sig att imma igen alla rutor på 1min i 120km/h på E4an utan förvarning. SC körde ut en ny UMC, morgonen efter skulle jag in loanern och fick årets jäkla stöt när jag öppnade dörren.
Ah, de va du!? o/ :)
Helt sjukt juh, båda dina fall låter som nått taget från en Bondfilm, först försökte någon få dig att krocka på E4an, sen ta kol på dig via "elfel" :shock:
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Elof skrev:
Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Det där kanske du skulle höra med Tesla om. Det kanske har blivit fel med ditt takglas, det kanske ska vara belagt även bak, men missats nånstans.

Av alla andra här, hur många är det som bara har Skyddsbeläggning bara över förarplatsen?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av OfarligTesla »

MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Det där kanske du skulle höra med Tesla om. Det kanske har blivit fel med ditt takglas, det kanske ska vara belagt även bak, men missats nånstans.

Av alla andra här, hur många är det som bara har Skyddsbeläggning bara över förarplatsen?
Kollar man på USA verkar det vara rätt vanligt, handlar tydligen om att det är olika behandlingar helt enkelt.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Hämtade min i Fredags,

Förvånandsvis lite problem, inga repor i lacken, inget apelsinskal i lacken, inga löst sittande paneler eller lister, bra karosspassning, inga problem med inredningen, så jag har väl kanske haft tur där :D

Jag har dock märkt en sak nu när jag kört en stund. När man kör rakt fram så är inte ratten helt rakt. Det handlar om väldigt lite, men det är ju sånt man retar sig lite på.
Jag misstänker att hjulinställningen inte blivit helt perfekt från fabrik.
Det märks dock inget annat, den ligger perfekt på vägen, drar inte åt nåt håll eller så.

Har nån annan här lagt märke till liknande problem?

Jag ska naturligtvis kontakta SC om detta.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av jonas »

Min ratt är inte heller centrerad!


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Elof »

MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Det där kanske du skulle höra med Tesla om. Det kanske har blivit fel med ditt takglas, det kanske ska vara belagt även bak, men missats nånstans.

Av alla andra här, hur många är det som bara har Skyddsbeläggning bara över förarplatsen?
Jag har skrivit till Tesla. Skrev att jag förutsätter att det är en miss och att det rättas till. Är ju inte rimligt att det är slumpmässigt olika behandling på olika bilar. Dessutom blandat på en och samma bil (behandlat fram, men inte bak). Får väl se hur det går.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Elof skrev:
MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Det där kanske du skulle höra med Tesla om. Det kanske har blivit fel med ditt takglas, det kanske ska vara belagt även bak, men missats nånstans.

Av alla andra här, hur många är det som bara har Skyddsbeläggning bara över förarplatsen?
Jag har skrivit till Tesla. Skrev att jag förutsätter att det är en miss och att det rättas till. Är ju inte rimligt att det är slumpmässigt olika behandling på olika bilar. Dessutom blandat på en och samma bil (behandlat fram, men inte bak). Får väl se hur det går.
Helt rätt. Du kan ju alltid skicka dom den bilden jag la in ovan. Den är för RegNr ZPF93S om dom vill titta på specar.
Och ja, jag la ut mit regnr här :o :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Pontus »

Någon som har noterat att positionen av stolen har en tendens att åka bakåt efter en stunds användande av easy enter och att andra profiler används då och då?
Jag har fått skjuta fram stolen och spara profilen igen typ 5 gånger det senaste året.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av akeller »

TeslaMartin skrev:
TiborBlomhall skrev:
akeller skrev:
Är det fler som har problem med TuneIn? Ganska många kanaler får jag bara "Loading Error". Samma kanaler funkar utmärkt i min Model S., tex. Rix FM.
Jag också.
Samma på Spotify också, vissa låtar funkar andra blir det loading error.
Verkar känsligare på Spotify, har ganska ofta problem i Model S med, men trean verkar kinkigare. I 3an så händer det ofta att samma låt som jag lyssnade på när jag steg ur bilen inte går igång när jag skall köra igen. Brukar hända i S:en med, men då räcker det med att hoppa ur till radio och tillbaka eller att välja annan låt och tillbaka. Men 3:an har jag fått köra reset för att få igång.
Får hoppas det är mjukvarufel och förbättras vid kommande uppdatering :roll:

Generellt så fungerar vissa låtar aldrig på Spotify. Min fundering är om Teslans konto är knutet till Holland eller USA, varpå vissa låtar inte är ok att spela i Sverige och det då blir "loading error" - kan det vara så?! (Typ som Netflix eller SVT, går bara att se vissa filmer i Sverige) :?:
Jag provkörde en Model X häromdagen, samma problem i den. Min Model S från 2016 spelar allt jag testat.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Elof »

MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
Joohan skrev:
Som jag förstår det så är det man ser är IR filtret (värmestrålning)
UV skydd har alla laminerade glas.

Men visst ser det ut som att dom har ökat IR filtrets storlek igen?
Det täckte ju hela glasytan initialt och sedan bara takdelen..
På somliga bilar ja, min har det som sagt bara ovanför framstolarna. Sjukt irriterande. Det är ju supercoolt när det är över hela taket. Grattis till er som fått det!
Det där kanske du skulle höra med Tesla om. Det kanske har blivit fel med ditt takglas, det kanske ska vara belagt även bak, men missats nånstans.

Av alla andra här, hur många är det som bara har Skyddsbeläggning bara över förarplatsen?
Jag har skrivit till Tesla. Skrev att jag förutsätter att det är en miss och att det rättas till. Är ju inte rimligt att det är slumpmässigt olika behandling på olika bilar. Dessutom blandat på en och samma bil (behandlat fram, men inte bak). Får väl se hur det går.
Helt rätt. Du kan ju alltid skicka dom den bilden jag la in ovan. Den är för RegNr ZPF93S om dom vill titta på specar.
Och ja, jag la ut mit regnr här :o :D
Superschysst! Tack!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Surfaren »

MrStarhouse skrev:
Jag har dock märkt en sak nu när jag kört en stund. När man kör rakt fram så är inte ratten helt rakt. Det handlar om väldigt lite, men det är ju sånt man retar sig lite på.

Jag misstänker att hjulinställningen inte blivit helt perfekt från fabrik.
Det märks dock inget annat, den ligger perfekt på vägen, drar inte åt nåt håll eller så.

Har nån annan här lagt märke till liknande problem?
Jag har haft exakt samma på en Golf. Det var inget fel på hjulinställningen, utan ratten var helt enkelt bara lite sned. De lyckades justera så den blev mindre sned, men det syntes fortfarande lite grann.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av evilirish »

Pontus skrev:
Någon som har noterat att positionen av stolen har en tendens att åka bakåt efter en stunds användande av easy enter och att andra profiler används då och då?
Jag har fått skjuta fram stolen och spara profilen igen typ 5 gånger det senaste året.
Har noterat samma i min X. Känns som den driftar någon millimeter när frugan kört, men bara ibland.. Hon kör inte med Easy Access, men jag gör.
Drar jag däremot bak sätet max, och med max lutning bakåt så ställer den sig rätt igen när jag därefter väljer min profil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Pontus »

evilirish skrev:
Pontus skrev:
Någon som har noterat att positionen av stolen har en tendens att åka bakåt efter en stunds användande av easy enter och att andra profiler används då och då?
Jag har fått skjuta fram stolen och spara profilen igen typ 5 gånger det senaste året.
Har noterat samma i min X. Känns som den driftar någon millimeter när frugan kört, men bara ibland.. Hon kör inte med Easy Access, men jag gör.
Drar jag däremot bak sätet max, och med max lutning bakåt så ställer den sig rätt igen när jag därefter väljer min profil.
Märkligt
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Surfaren skrev:
MrStarhouse skrev:
Jag har dock märkt en sak nu när jag kört en stund. När man kör rakt fram så är inte ratten helt rakt. Det handlar om väldigt lite, men det är ju sånt man retar sig lite på.

Jag misstänker att hjulinställningen inte blivit helt perfekt från fabrik.
Det märks dock inget annat, den ligger perfekt på vägen, drar inte åt nåt håll eller så.

Har nån annan här lagt märke till liknande problem?
Jag har haft exakt samma på en Golf. Det var inget fel på hjulinställningen, utan ratten var helt enkelt bara lite sned. De lyckades justera så den blev mindre sned, men det syntes fortfarande lite grann.
Ska kontakta SC om det så får vi se, jag ser det inte som allvarligt på nåt sätt, så för mig ingen panik, det är bättre dom tar dom bilar med allvarligare fel först.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av dbar »

Två grejer som dykt upp lite nu efteråt.

1. Tycker baklucka är lite kinkig. Stängs inte riktigt i bland. Troligt vis förtatt jag inte "slår igen den tillräckligt hårt". Men är lixom samma sjoff, och luckan ligger ändå kvar i sitt bottenläge tills man provar lyfta den och inser att den är lös.
Extra irriterande eftersom den inte låser bilen om luckan är dåligt stängs.

2. Lite misstänksam mot mina bromsar. Tycker inte dem är så bra man kan förvänta sig. Rätt dåliga rent av.
Någon annan som har något att påpeka på sina bromsar?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av faldo »

Då så, bilen tillbaka efter en veckas SC-behandling.
Jag ringde upp nu på förmiddagen och frågade om status och en vänlig tjej sa "den är redan klar, har ingen ringt dig?" ...har ni hört den förut? ;)
Felet ser ut att bero på "felriktning av hjul" (vad jag kan tyda) och kan verka logiskt iom. att bilen inte kunde kalibrera div. sensorer. Har för mig nån annan här på forumet nämnt liknande fel.
Skärmklipp.PNG
Nu går bilen finfint, det enda jag har hittat en gummilist runt ena bakdörren som är lite "bucklig" men troligen inte så pass att regn tränger in.
Först till kvarn på lånebilen som jag precis lämnade in :D
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av AiO »

dbar skrev:
Två grejer som dykt upp lite nu efteråt.

1. Tycker baklucka är lite kinkig. Stängs inte riktigt i bland. Troligt vis förtatt jag inte "slår igen den tillräckligt hårt". Men är lixom samma sjoff, och luckan ligger ändå kvar i sitt bottenläge tills man provar lyfta den och inser att den är lös.
Extra irriterande eftersom den inte låser bilen om luckan är dåligt stängs.

2. Lite misstänksam mot mina bromsar. Tycker inte dem är så bra man kan förvänta sig. Rätt dåliga rent av.
Någon annan som har något att påpeka på sina bromsar?
Samma här... Inga njurskador av att trycka på bromsen direkt. Ska busbromsa lite idag och se om det släpper.
Skriv svar