Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
Det där ljudet var sjukt irriterande. Jag tyckte Konan hade ett jobbigt ljud, men eTron slår alltså det. Face Palm på det ljudet, fy sjutton! Kan man dra en säkring?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Nope, men den gick genom slutkontrollen i Bryssel den 13 mars och nur står den i hamnen i Emden. Den har alltså redan åkt en bra bit och det gick ju rätt fort. Därifrån skeppas den till Halmstad och sedan direkt till Lidköping. Jag hoppas och tror att den kommer nån gång i början av april. Teslan fick jag den 27 mars och med tanke på att man betalar förmånsvärde för hela månaden, vilket jag inte visste då, vill jag inte råka ut för samma sak igen.
@Klintan, jag kommer förbi när jag har fått min bil.
Angående brumbrum-ljudet har jag för mig att denna dumma EU-regel även föreskriver att ljudet måste gå att stängas av, fast bara tillfälligt, dvs nästa gång man starta bilen brummar den igen. Men i e-tron har jag hittills inte hittat hur man gör detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Det finns ingen standard. Alla gör som de vill. Enda kravet är mig veterligen att det ska låta som en förbränningsmotor, men inte närmare specat på vilket sätt. När man t.ex. tar en Renault Zoe så har de ju verkligen lyckats med att inte låta som nånting man känner igen.
En grannfru har en sådan. Och här omkring brukar det oftast vara knäpptyst med tanke på att det knappt bor nån här. Då kan man ibland höra ett konstigt wao-wao-wao-wao från någonstans och man undrar vad det är som låter. Det är alltså Zoen när hon sakta rullar på grusvägen genom skogen bakom oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.
Jag trodde faktiskt först att det var det hela inlägget handlade om. Det där spårvagns-enterprise-warp-ljudet kopplade jag inte till bilen överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.
Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.
Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.
Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.
Samma här. I Golfen sitter avstängningen av brumbrum ljudet i muskelminnet. Det går med ren automatik. Ibland är det redan avstängt och så sätter jag på det istället och sen undrar jag vad det är som låter så konstigt. Ett monotont wööööööööööööööööö. Det är rentav pinsamt. Tänk om andra hör detta urlöjliga ljudet. De måste ju tro att det är nåt fel på bilen och att jag bara sitter där och märker inget. Tänk vad underbart det hade varit om man hade kunnat lägga in en egen ljudfil som passar mig mycket bättre.
Nåt i den stilen kanske:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast då stängs ju ljudet av ändå. Det ska ju bara låta när man glider sakta - egentligen helt ljudlöst - och spanar efter synskadade eller fejsbookande människor som springer rakt ut på vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Måste vara rekord i märklig marknadsföring i så fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Det har jag aldrig hört talas om. Låter som BS. Enligt många som har testat så har e-tron ca 84kWh tillgängligt och Audi säger att batteriet är på 95kWh, vilket är helt rimligt. Hade det varit 120kWh så hade Audi naturligtvis marknadsfört e-tron som bilen med största batteriet på marknaden. Varför skulle de istället ljuga om batteriets verkliga storlek och lägga sig strax under Tesla fast de egentligen är bättre? Nä.
Det är möjligt att en sådan bil kommer senare, men denna är på 95kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.
Har du laddat mycket litium? Skall se om jag hinner rita lite ikväll.
Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:
Den va härlig, men tror dock en del kommer ta illa vid sig.
Vi bor i Sverige och det kommer alltid va någon som kommer ta illa vid sig.
Jag skulle lugnt kunna köra med denna melodi.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning