Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist iAkita » 19 mar 2019 15:02

kangru skrev:Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... ning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?


VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 864
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 mar 2019 15:12

Jag kan hittills bara utgå från e-Golfen, och i det fallet är den angivna WLTP-räckvidden aningen pessimistisk. Om man inte har bly i tårna är det fullt möjligt att komma längre än så, förutsatt vädret är bra osv. Där har VW alltså varit ärliga. Det blir verkligen spännande att se hur Audin beter sig i verklig körning. Dessutom är det inte helt omöjligt att samtliga testbilar hittills inte har fått den slutgiltiga mjukvaran och att det kan filas lite på siffrorna. Ungefär som med I-Pace då. Jag har läst nåt sånt, men sanningshalten av detta kan jag inte bedöma. Och E-tron ska ju gå att uppdatera OTA.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13086
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 19 mar 2019 17:21

iAkita skrev:
kangru skrev:Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... ning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?


VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)


Om vi återkommer till verkligheten så är en mer trolig förklaring den som redan har nämnts, nämligen att laddförlusterna inkluderas i förbrukningssiffrorna för WLTP. Har du 10% förluster under laddning så stämmer siffrorna rätt bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav HenrikC » 19 mar 2019 18:28

Jag tror inte batteriet lämnar ifrån sig 83kWh när det är -5C. Bilen drar visserligen mer på vintern, men den stora skillnaden är att batterikapaciteten är mindre i kyla. 400 Wh/km är orimligt. Tesla förvärmer väl batteriet? Audi kanske har räknat på worst case: att batteriet är lika kallt som omgivningen.

Effekten av batteritemperaturen är väldigt märkbar för mig med en Leaf som parkeras ute nattetid och i varmgarage dagtid. En vintermorgon kommer jag fram med mindre än 50% av batteriet kvar, på kvällen med varmt batteri kan jag komma fram med så mycket som 65% kvar. Samma sträcka - sju mil - i bägge riktningarna så förbrukningen måste rimligen vara detsamma. Är det gles trafik så man kan hålla bilens blygsamma toppfart längre sträckor blir förbrukningen naturligtvis mycket högre.

Frågan är om Audi e-tron värmer upp batteriet under körning? Då borde den efter få tillbaka räckvidd som "gömts" av kylan i takt med att battriet blir varmare.
HenrikC
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 19 mar 2019 18:38

Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 8401
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inläggav HenrikC » 19 mar 2019 18:58

taliz skrev:Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.


Typ en ringklocka på cykelstyret?
HenrikC
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 19 mar 2019 19:49

taliz skrev:Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.


Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 mar 2019 21:39

Okej. Nu står en låne-e-tron i mitt garage. Jag har bara hunnit köra ungefär 6 mil hittills, men jag tänkte ändå dela med mig lite.
Det viktigaste först: det finns inget artificiellt brumbrum ljud. Svenska e-tron:ar verkar inte ha fått denna onödiga feature, och det är därför jag inte kunde hitta någon avstängningsknapp heller. Bilen rullar tyst som den ska.

Och tyst är den. I princip låter den lika mycket i 140 (gissar jag, jag körde såklart aldrig så fort :roll: :oops: ) som i 70. Det som däremot hörs är motorerna. Inte störande på något sätt, men vid gaspådrag och regenerering viner det till. Ganska trevligt, annars hade den tysta kupén nästan känts lite artificiellt tyst. Så som det är gjort får man iaf lite återkoppling hur fort man kör. Jag antar att det är avsiktligt.

Bilen är stor. Jättestor. Invändigt känns den extremt rymlig, men detta är med förbehåll, jag körde enbart i mörkret. Få se hur det ser ut i dagsljus. Jag gillar den höga sittpositionen. Men visst känns det lite som att man kör en stridsvagn. Körupplevelsen är mycket trygg och komfortabel. Jag ser fram emot den första långresan.

Lane-assisten och farthållaren lirar jättebra ihop. Bilen anpassar hastigheten efter skyltarna och vägens utformning. Den saktar ner snällt inför rondeller och kör igenom dessa utan att tveka. Det känns jättenaturligt. Man får hjälpa till lite med ratten i just rondeller, men hastigheten sköter den själv, och det gör den riktigt bra. På landsväg och motorväg styr den bra. Den gnäller ganska omgående att man ska ta i ratten, men det händer i första hand ingenting om man ignorerar uppmaningen. Plinget kommer först efter ett antal visuella varningar.

Regenereringen är annorlunda än i t.ex. Teslan. Det finns ett manuellt läge i tre steg, varav ett är frirullning samt två olika starka regenereringsnivåer. Men även den starkaste är något svagare än i Teslan eller e-Golfen. Sen finns det ett automatiskt läge som på något sätt ska sköta styrkan på regenereringen själv, men antingen så är det skräp, eller så har jag inte fattat hur det fungerar. Jag får testa lite till innan jag bildar mig en uppfattning vad som är att föredra.

Displayerna har en (avstängningsbar) haptisk återkoppling. Det är ascoolt. Känns precis som fysiska knappar, fast man trycker på en pekskärm. Riktigt läckert.
HUD:en är najs. Stark kontrast och i färg.

LED-matrix strålkastarna är gudarnas gåva.

3D-vy. Oh yeah. :)

Så hur kör den då? Jo. Audi har helt klart fokuserat på komfort. Den glider över ojämnheter som om de inte fanns. Det går lugnt och fint, inget ryckigt eller annat otrevligt som skulle kunna störa komforten. När man trycker högerfoten ner i mattan märker man tydligt att detta inte ska vara en sportbil. Visst sticker den iväg med ett jäkla drag, men inget som knäcker nackmusklerna. Man är troligen fortfarande först vid rödljusracet, men man blir inte åksjuk av accelerationen. Jag testade även att göra en omkörning i 90km/tim och då märkte jag ingen större skillnad mot min gamla Model S 90D. Man klarar sig alltså rätt bra ändå.najs
Jag körde lite blandad landsväg och lite motorväg. Med några kortare acc-tester, men i stort sett körde jag som jag brukar göra. Utetemperaturen var +0,5 grader och höjdskillnaden ca 60-70m. Jag bor rätt högt mao. Under dessa förutsättningar hamnade förbrukningen på 26kWh/100km. Det är egentligen ganska okej ändå. Imorgon ska det bli varmare och jag åker åt andra hållet. Vi får se var jag hamnar då.

Nu står den på laddning. Jag hittade ingenstans hur man ställer in laddströmmen. Det måste väl gå på nåt sätt. Jag får återkomma.
Först ville den inte ladda och jag trodde redan att min Tesla WC inte funkar ihop med e-tron. Men sen fick jag till det. Jag hade inte tryckt in sladden ordentligt. :oops:

Mer imorgon.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13086
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MangeT » 19 mar 2019 21:48

Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 19 mar 2019 21:50

Geni87 skrev:
taliz skrev:Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.


Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).


Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 8401
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.