V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: V3

Inlägg av oscfor »

Tenk skrev:
Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har upplevt samma problem två gånger.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
Ja den där grafen är väldigt intressant, Audi och Tesla hanterar ju laddförloppet helt olika. Men satan vad den unga snubben killgissar om Audis laddning. :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

oscfor skrev:
Tenk skrev:
Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har upplevt samma problem två gånger.
Jag har läst ett antal trådar om detta i andra forum, och det verkar stämma att man får lägre effekt på CCS-stolpar på vissa stationer, dock inte alla.

Det finns ett antal personer med S/X som har testat både konverterade och icke-konverterade stolpar på samma station, och fått typ 90kW på konverterade och 118kW på icke-konverterade, utan att dela stolpe med någon.

Sen finns det andra med S/X som har fått full effekt 118kW+ på konverterade stolpar.

Jag har inte hittat något tydligt mönster eller systematik i detta än, men vissa tecken tyder på att det i huvudsak är konverterade stolpar på "blandade" stationer som begränsar effekten på "old style" SuC.
Det skulle kanske kunna vara en mjukvarubegränsning som gör att en S/X som bryter mot "Model 3 Priority"-påbudet straffas med lägre effekt, och att den begränsningen tas bort när stationen är helt konverterad?

Det finns dock blandade stationer som har gett full effekt för S/X på CCS-stolpar, så det verkar inte vara konsekvent infört i så fall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: V3

Inlägg av oscfor »

Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

oscfor skrev:
Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.
Ja, det är sant, tänkte inte på det... :?

Då är det nog kanske snarare ett fel, ett antal tyska Tesla-ägare har iaf felanmält stationerna med låg effekt, det är nog en bra idé att göra det här också så att Tesla blir medvetna om problemet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Jag testade för en stund sedan SuC Gävle, och jag kan bekräfta att det är sämre effekt på konverterade stolpar.

Jag rullade in med 29% SoC efter 160km motorväg, så batteriet var varmt, sen testade jag först konverterad stolpe, och så fort som effekten stabiliserat sig så flyttade jag till en gammal stolpe.

På konverterad stolpe, 92kW:
IMG_8981.jpg
På gammal stolpe, 107kW (högsta jag brukar få på SuC):
IMG_8982.jpg
Ingen tvekan alltså att den här stolpen begränsar effekten på ena uttaget. Det finns dock som sagt rapporter om andra stationer där båda typerna av stolpar ger full effekt.

Jag skall felanmäla detta till Tesla så får vi se vad dom säger.

Testa gärna andra stationer när ni får möjlighet, och felrapportera om ni får begränsad effekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Jag ringde teknisk support på 020-889268 och anmälde, och dom var medvetna om problemet, och enligt Christopher som jag talade med så arbetar dom med det för fullt för närvarande. Han visste inte när det skulle vara åtgärdat, men enligt honom skall alla stolpar upp till full effekt igen, det är alltså inte "as designed".

Ni behöver alltså inte felanmäla fler stolpar, Tesla är medvetna om problemet och arbetar på att lösa det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V3

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:
Min gissning är att det inte är någon hårdvaruskillnad på bilarna utan ren mjukvara. Så lär gälla den och äldre bilar med samma batteristorlek med. Men säker kan man ju aldrig vara.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: V3

Inlägg av Teslalink »

Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av TeslaTissel »

Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Hejsan hoppsan. Det låter ju lovande, men vad jag kan se så tar det ju ändå 20 min fr 9% - 70%
Så nog hinner man fika allt ändå på långresor. Eller?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Pontus »

Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: V3

Inlägg av taliz »

Det fina med v3 är just att man kan välja den tex vartannat stopp. När man ska äta eller göra annat som tar tid kan man välja vanliga SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av TeslaTissel »

Pontus skrev:
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?
Även om den uppdateras så kommer det ta tid innan vi märker någon skillnad då laddarna inte kommer hit än på ett tag. Skulle vara intressant och veta hur det går med uppdateringen till 145 kW på befintliga stationer.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av TeslaTissel »

Henrik Torphammar skrev:
Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.
De nya kablarna är ju vätskekyld, och tunnare, enligt de artiklar jag läst.

Vi har ju även andra leverantörer som redan satsar på rejäla snabbladdare som även de har kylning för högre belastningar.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.
De nya kablarna är ju vätskekyld, och tunnare, enligt de artiklar jag läst.

Vi har ju även andra leverantörer som redan satsar på rejäla snabbladdare som även de har kylning för högre belastningar.
Biljävlen inte laddaren..... Doooh
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: V3

Inlägg av Bonden Roger »

När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: V3

Inlägg av thebishop »

Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Vilken torsdag som helst 8-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V3

Inlägg av Bjelke »

Jag hoppas att dom satsar på det på helt nya, som tex den i Hudik som ska byggas, men samtidigt har dom ju sagt att det kommer till Europa senare så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3

Inlägg av frippan »

Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: V3

Inlägg av slugger75 »

frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Ok så i alla fall under 2020 så bör vi ha några V3-Supercharger i Sverige då?

Det verkar som om Tesla har ett 30-tal SuC i Sverige nu, och ett tiotal till på gång.

Vad tror ni, kommer Tesla uppföra V3-SuC på helt nya platser, eller kommer de gamla SuC konverteras till V3?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar