BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd!
Denna veckan måste ni hjälpa oss om det blir debatt med klimatskeptiker på Facebook igen!
Bild
Bilar med sladd: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

I detta avsnitt:
I veckans program möter vi en av upphovsmännen bakom 2019 års stora nysläppta svenska elbilsstudie, Daniel Kulin från Power Circle. Dessutom rapporterar vi om det nya EU-direktiv som kommer att underlätta för alla elbilister där ute. Också är Fabians Tesla Model 3 äntligen på ingång.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av TeslaX Anders »

Tack återigen för ett bra avsnitt. Trevligt, klargörande, faktaspäckat och med en härlig framtidsoptimism.
Mkt intressant att höra Daniel Kulin. Bra med klargörande fakta som kontrast till "fake news" och negativa inlägg i debatten.

Olja från Ryssland, Venezuela och Nigeria känns ju inte jättebra(huvuddelen av Sveriges import från dessa länder). Verkar ju inte som vanliga Svenssons vet om detta. Istället angriper många (inkl Kvällspressen) hela omställningen till el och batterier och hävdar att det är diskutabla arbetsvillkor i gruvdriften i många länder. Självklart finns det mycket att förbättra där.
Oljeindustrin talar man tyst om.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av Svenssons »

TeslaX Anders skrev:
Olja från Ryssland, Venezuela och Nigeria känns ju inte jättebra(huvuddelen av Sveriges import från dessa länder). Verkar ju inte som vanliga Svenssons vet om detta.
Jag vet om det! ;)

Sedan är det som vanligt en sanning med modifikation. Sverige importerar mer olja än vad vi konsumerar eftersom vi exporterar oljeprodukter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av TiborBlomhall »

IMG_20190327_082403061~01.jpg
:cry:

Måste streama från mobilen :(
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
:cry:

Måste streama från mobilen :(
Känt problem tyvärr, BMS/teslapodden har aldrig gått att lyssna på direkt i bilen :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
IMG_20190327_082403061~01.jpg
:cry:

Måste streama från mobilen :(
Om man vill spara bandbredd så använd en app som låter dig ladda ned i förväg över WiFi. T.ex AntennaPod.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av TiborBlomhall »

fth skrev:
TiborBlomhall skrev:
:cry:

Måste streama från mobilen :(
Känt problem tyvärr, BMS/teslapodden har aldrig gått att lyssna på direkt i bilen :(

/fth
Aldrig? Jag hade för mig det gick ett tag.

Och sant, streama på riktigt gör jag inte. Jag hade laddat ner avsnittet via wifi i förväg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Aldrig? Jag hade för mig det gick ett tag.
Ok, kanske det, jag har iaf aldrig fått igång den i min X, vissa andra poddar funkar, men inte BMS.

Jag tycker iofs inte det är så betungande att köra via mobilen, men lite enklare skulle det ju vara att bara kunna trycka på skärmen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av Mickep »

Tycker det är jättebra att man får någon som kan säga mot att folk är tvärsäkra på att batterier är skadliga för miljön. Att kräva referenser är väl bra, det är bara det att vi här och i folket i stort inte heller har så mycket kött på benen för att säga emot. Och det är därför det är så svårt. Det finns ju klimat"skeptiker" som bern som med sin retorik gör hån av alla "klimatalarmister" och inte alls menar att det är så farligt. En vanlig människa har inte läst alla rapporter (vilket vi inte kan kräva) och går lätt att prata omkull om man går in på detaljer som många inte har full koll på. (att skilja på väder och klimat är svårt! till och med att hänvisa till varma sommaren med bränder är totalt helfel, då behöver de bara peka på att sommaren för några 1000 år sedan var varmare). Jag själv tycker inte Co2 är primärt att stoppa men har inget emot att det sekundärt stoppas när man minskar det som verkligen är skadligt. Och det är enbart för att inte bli galen. En enskild kan inte göra ett dugg för klimatet. Det krävs internationella överenskommelser under flera år (MÅNGA ÅR!), Då är det bättre man förbättrar miljön, (klimat och miljöarbetet går hand i hand åtgärderna är i princip detsamma men syftet är annorlunda). Att skippa semestern gör ingen skillnad (jag åkte inget flyg förra året!, men flygen gick endå och det finns en mening att resa för mänsklighetens skull, vi skall leva inte bara överleva)
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: BMS: Journalisterna hade fel - Elbilen bäst för klimatet

Inlägg av HerrNilsson »

Mycket bra avsnitt (igen)! Tack.

Angående den "nya IVL-studien" så finns den här:
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... erkan.html

Faktablad i pdf:
https://www.ivl.se/download/18.57581b9b ... _small.pdf

Informationsfilm på youtube:
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar