Dragkrok till model S - kickstarter!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av mans71 »

Jag kan inte tyska så jag körde sidan genom google translate. €2000 ger en installerad TUV godkänd dragkrok om jag förstår rätt? Om det är TUV godkänt så borde det ju funka i Sverige också, men vad är det som är TUV-godkänt? Dragkroken eller dragkroken monterad på en Tyskreggad model S?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jeppe_E »

mans71 skrev:
Jag kan inte tyska så jag körde sidan genom google translate. €2000 ger en installerad TUV godkänd dragkrok om jag förstår rätt? Om det är TUV godkänt så borde det ju funka i Sverige också, men vad är det som är TUV-godkänt? Dragkroken eller dragkroken monterad på en Tyskreggad model S?
Utan att veta exakt så vill jag påstå att bilen måste ändå ha ett EG-typgodkännande för att få lov att dra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av detay »

Jeppe_E skrev:
mans71 skrev:
Jag kan inte tyska så jag körde sidan genom google translate. €2000 ger en installerad TUV godkänd dragkrok om jag förstår rätt? Om det är TUV godkänt så borde det ju funka i Sverige också, men vad är det som är TUV-godkänt? Dragkroken eller dragkroken monterad på en Tyskreggad model S?
Utan att veta exakt så vill jag påstå att bilen måste ändå ha ett EG-typgodkännande för att få lov att dra.
Japp, vore extremt konstigt annars..
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

Det var ju så en tysk tillverkare av dragkrokar gjorde med Zoe:

https://www.lzparts.de/weu/anhaengerkup ... enault-zoe

De bekostade dock hela kalaset själva. Det är väl inte så många utanför Tyskland som vågat testa om det funkar att få draget godkänt, men det borde gå. Godkänt i ett EU-land - godkänt i alla.

Just nu är det slut hos tillverkaren annars hade jag köpt och monterat ett direkt och åkt och registreringsbesiktigat bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Det var ju så en tysk tillverkare av dragkrokar gjorde med Zoe:

https://www.lzparts.de/weu/anhaengerkup ... enault-zoe

De bekostade dock hela kalaset själva. Det är väl inte så många utanför Tyskland som vågat testa om det funkar att få draget godkänt, men det borde gå. Godkänt i ett EU-land - godkänt i alla.

Just nu är det slut hos tillverkaren annars hade jag köpt och monterat ett direkt och åkt och registreringsbesiktigat bilen.
Måste du åka och registreringsbesiktiga? Jag hade för mig att det inte behövdes längre utan görs vid nästa ordinarie besiktning, alltså år 3 för en ny bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Det var ju så en tysk tillverkare av dragkrokar gjorde med Zoe:

https://www.lzparts.de/weu/anhaengerkup ... enault-zoe

De bekostade dock hela kalaset själva. Det är väl inte så många utanför Tyskland som vågat testa om det funkar att få draget godkänt, men det borde gå. Godkänt i ett EU-land - godkänt i alla.

Just nu är det slut hos tillverkaren annars hade jag köpt och monterat ett direkt och åkt och registreringsbesiktigat bilen.
Måste du åka och registreringsbesiktiga? Jag hade för mig att det inte behövdes längre utan görs vid nästa ordinarie besiktning, alltså år 3 för en ny bil.
Nej, det är när bilmodellen redan är typad för drag. Nu ska den ju typas om för dragkrok, då måste man göra det på en gång.

Det har skrivits en hel del om detta i Zoe-FB-gruppen. Det ska finnas vissa dokument utfärdade som man ska ha med sig till besiktningen. Dessa levereras med draget. Det var en som beställde hem bara dokumenten och gick till närmaste besiktningsstation och visade upp dem och frågade om de skulle godkänna dem, och det skulle de. Bilbesiktningen skriver då in i att bilen är godkänd för drag i transportstyrelsens databas. Värt att testa tycker jag.

Dock har de som varit i kontakt med Renault fått beskedet att garantin på batteriet inte gäller om de monterar drag. Skitsnack skulle jag säga. Tror inte att det skulle hålla i en rättslig prövning. Renault motsätter sig nämligen inte att man monterar på krok i Tyskland.

Det som de säger är faran är att batteriet blir överhettat om man drar en släpvagn men det är ju bara att hålla koll på batteritemperaturen så är det ingen fara.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av fimpen »

The ”killer-reason” att inte sätta drag på sin Model s är väl ändå att du riskerar att förbruka din batteri- och drivlinegaranti. Jag har vid två tillfällen fått detta besked av Tesla. Så det blir inget drag innan bilen fyller 8 år...
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Nej, det är när bilmodellen redan är typad för drag. Nu ska den ju typas om för dragkrok, då måste man göra det på en gång.

Det har skrivits en hel del om detta i Zoe-FB-gruppen. Det ska finnas vissa dokument utfärdade som man ska ha med sig till besiktningen. Dessa levereras med draget. Det var en som beställde hem bara dokumenten och gick till närmaste besiktningsstation och visade upp dem och frågade om de skulle godkänna dem, och det skulle de. Bilbesiktningen skriver då in i att bilen är godkänd för drag i transportstyrelsens databas. Värt att testa tycker jag.

Dock har de som varit i kontakt med Renault fått beskedet att garantin på batteriet inte gäller om de monterar drag. Skitsnack skulle jag säga. Tror inte att det skulle hålla i en rättslig prövning. Renault motsätter sig nämligen inte att man monterar på krok i Tyskland.

Det som de säger är faran är att batteriet blir överhettat om man drar en släpvagn men det är ju bara att hålla koll på batteritemperaturen så är det ingen fara.
Så du menar att om Kickstarter-projektet leder till samma typ av dokumentation så skulle bilprovningen godkänna det? Intressant! Vet du möjligen vilken typ av dokument som krävdes för Zoe för att få det inskrivet i efterhand?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Så du menar att om Kickstarter-projektet leder till samma typ av dokumentation så skulle bilprovningen godkänna det? Intressant! Vet du möjligen vilken typ av dokument som krävdes för Zoe för att få det inskrivet i efterhand?
Här är ett långt resonemang från Zoe-gruppen om reglementet:
Dragkrok till Zoe. Nu är det dags att lyckas med detta i Sverige också! Jag tänkte uppdatera detta inlägg löpande allteftersom jag får information. Känner du till något mer, vänligen dela! Just nu känner jag till följande:

-- Sammanfattningsvis så finns de två lagliga alternativ
1. Registrera bilen som tysk -> Montera ZoeKupplung på Tysk verkstad (t.ex. Lüdemann & Zankel AG i Hamburg, 700 ursprungskontroll + 2000 registreringsbesiktning + 400 besiktning) -> Registrera bilen som svensk igen
2. Montera ZoeKupplung själv i Sverige (ca 8700 SEK) -> Genomföra enkel registreringsbesiktning och hoppas på att den går igenom (oklart i dagsläget då mig veterligen ingen provat detta)
3. Fortfarande oklart vad som gäller med cykelhållare och efterfordon (30 km/h, LGF). Men det kan vara så att mindre krav gäller här?

Oavsett alternativ, så verkar de som att Renault garantin inte gäller på vare sig batteri eller bil efter krok är monterad, såvida in detta gjorts på en Renault återförsäljare i Tyskland? Bilgarantin är dock inget "problem" för de med äldre bilar än 5 år eller köpt loss batteriet och 8 år gammal.

-- Detaljer
1. Enligt lag
För att man skall få ha dragkrok lagligt på Zoe så krävs att den är specificerad med "Max släpvagnsvikt" i registreringsbeviset (Sök Fordonsuppgifter\Teknisk data\Kopplingsanordning och bromsar). Alternativt importerad med dragkrok monterad.

TSFS 2013:63
1 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha
kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt
1. direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 55 §), eller
2. ECE-reglemente 55, ändringsserie 01 (se 3 kap. 1 §).

2. Straff
Om de inte är specificerat enligt ovan så kan följande bli problem:
A. Besiktning, bilen kan få underkänt på besiktning.
B. Polisen kan ge böter om denne ertappar att lag har brutits mot.
C. I händelse av olycka så kan det bli problem med försäkringar.

3. Bilprovningen
Enligt de så behöver man göra en "enklare registreringsbesiktning" för att uppdatera register information att tillåta krok (Bilprovningen 410 kr).

4. Transportstyrelsen
Enligt de så behövs intyg från fordonstillverkaren vid en sådan besiktning att bilen klarar av släpvagn och vilka vikter som gäller. Detta är dock inte bekräftat nödvändigt eftersom typgodkännandet av ZoeKupplung är på bil utan vikt definierad på fordonet.

5. Godkänt drag
Det finns ett drag i Tyskland som är TÜF godkänt och National Type Approval (ABE) (ZoeKupplung) där man angivit max släpvagnsvikt 750kg och max kultryck 50 kg. ~8700 SEK inkl frakt.

Det finns skäl att tro att det faktiskt skulle kunna gå att typregistrera denna dragkrok i sverige då den är typad enligt både 94/20/EC samt ECE R55, vilket är precis samma standarder som krävs i Sverige för dragkrok. Dock är det ännu ingen, mig veterligen som provat, och därför är det inte säkert ännu.

Enligt forum så verkar de som att Clio draget passar Zoe men som i sig själv ej är typgodkänd för Zoe.

6. Renault Kundtjänst
Enligt de så behöver man prata med auktoriserad Renaultverkstad för att installera drag

7. Auktoriserad Renaultverkstad
A. Deras spontana reaktion var att de inte går eftersom dragkrok inte finns som original tillbehör.
B. En kommentar från verkstaden var att man skulle tappa garantin om man installerade drag för att man då var tvungen att modifiera kylning till batteriet (oklart om detta stämmer eller ej).

8. Renault Sverige
2019-02-04 Zoe saknar godkännande för dragkrok för typgodkännandet som gäller inom EU. Det är möjligt att länder utom EU och till och med inom EU kan ge ok ändå men inget för Sverige vilket fall. Så Renault Sverige kommer inte typgodkänna Renault med dragkrok.

Exempel där man lyckats att lagligt montera krok på Zoe
- I Tyskland fullständigt kryllar det med Renault Zoe med dragkrok. Googla på "AHK Renault Zoe"
- I Norge har en person lyckats få det godkänt, även om det har blivit väldigt omtvistat
https://www.tu.no/…/fikk-godkjent-tilhe ... a-…/407358
10
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Shven »

För 19 år sedan köpte jag en ny VW Lupo 3L. Jag beställde drag till bilen mest för att ha draget till att ha cyklar på. När jag skulle hämta ut bilen informerade företaget att Lupo 3L inte är godkänd för drag så jag får inte dra släp med den. När jag sedan gick igenom instruktionsboken stod det mycket riktigt att bilen inte fick dra släp. Nu är draget noterat på den levererande VW-återförsäljaren. Draget är besiktigat och det har aldrig varit några problem i samband med besiktningen. Bilen har fúnnits i familjen sean den var ny.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av HenrikC »

Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Johan84 »

I serieproduktion? Vart säljs den? Vem installerar? Gäller garantin på bilen?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av HenrikC »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

HenrikC skrev:
Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
HenrikC skrev:
Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Importerar man en bil från Tyskland som har registrerat drag så kommer den dock få behålla detta när den registreras i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
HenrikC skrev:
Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Importerar man en bil från Tyskland som har registrerat drag så kommer den dock få behålla detta när den registreras i Sverige.
Stämmer. Jag var inne på det ett tag, men så blev det visst en Tesla 3 i stället... :shock:
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av HenrikC »

Jerker skrev:
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.

Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord. :o
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Jerker »

HenrikC skrev:
Jerker skrev:
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.

Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord. :o
Enligt tillverkaren av kroken till Zoen så var detta ett godkännande som ska gälla inom hela EU, men TS var alltså av en annan åsikt. Jag fick en kopia av den där tjocka bunten med godkännandet och skickade den vidare till både TS och typbesiktningspersoner på två olika bilbesiktningsföretag men ingen ville gå med på att detta skulle vara giltigt i Sverige.

Ha inte för stora förhoppningar. Svenska myndigheter har väldigt svårt att erkänna att andra länders myndigheter har lika stor kompetens som de själva. Sverige är lite förmer. I vissa fall är jag böjd att hålla med, som när man t.ex. ser till att vi har ett bättre djurskydd här och inte tillåter att man använder antibiotika i den omfattning som sker i andra länder i EU. Men i just det här fallet är jag inte lika övertygad om att det skulle vara fel att godkänna dragkrokar som redan godkänts i ett annat EU-land.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av mans71 »

HenrikC skrev:
Jerker skrev:
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.

Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord. :o
Härligt! Jag skickade ett mail till misterdotcom.de och tipsade dom om att dom borde undersöka detta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av deffe »

mans71 skrev:
HenrikC skrev:
Jerker skrev:
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.

Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord. :o
Härligt! Jag skickade ett mail till misterdotcom.de och tipsade dom om att dom borde undersöka detta.
Mycket intressant att höra, skriv gärna om du får något svar eller vet mer.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 mar 2018 17:03

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Arctic »

Fick du något svar från misterdotcom.de. En godkänd dragkrok på S:en skulle ju göra bilen ännu bättre
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av mans71 »

Glömde att uppdatera tråden! Fick bl.a. svaret "We will at least have a german approval by the Kraftfahrtbundesamt.". Dom skulle försöka minnas mig och maila mig när detta är klart, men det lönar sig nog att hålla span på sidan. Just nu kan man iaf. som Tysk få den installerad på sin Tyska bil vad jag förstår;

Sehr geehrter Interessent,

Sie haben sich auf unserer Webseite www.misterdotcom.de mit der Bitte eingetragen, Sie zu benachrichtigen,

wenn die Anhängerkupplung für das Fahrzeug Tesla Model S lieferbar ist.

Am vergangenen Samstag den 29.02.2020 ist die Benachrichtigung automatisch, leider ohne Inhalt, an Sie versandt worden.
Dafür möchten wir uns entschuldigen.
Mit dem folgenden Link kommen Sie direkt zum Artikel:

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s

Die Kupplung kann ab sofort bestellt werden.
Die Lieferzeit beträgt derzeit ca. 7-14 Arbeitstage.
Gerne übernehmen wir auch die Montage mit anschließender TÜV Abnahme hier bei uns vor Ort.
Sollten Sie eine Montage wünschen, so rufen Sie uns bitte zwecks Terminabsprache an.

Mit freundlichen Grüßen
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av Tars »

Najs!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Dragkrok till model S - kickstarter!

Inlägg av deffe »

Tänkte bara höra det hänt något här?

Dragkrok är juh det enda man saknar känns det som.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar