UMC 8A eller 13A?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

UMC 8A eller 13A?

Inlägg av MikaelE »

Hämtade ut min model 3 för drygt 3v sedan. Har från och till laddat i garaget med den medföljande UMC:n, med schuko. Har ett 16A-uttag i garaget, men bilen har hela tiden sagt att 8A är max. Efter en del läsning på forumet trodde jag att jag hade en av de nyare UMC som var begränsad till 8A.
Döm av min förvåning då bilen idag plötsligt bestämmer sig för att ladda med 13A! Samma UMC, samma kontakt, samma bil... Sedan jag sist laddade har bilen installerat v2019.8.3. Kan det ha med detta att göra??
Nån som kan förklara detta?
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av cederstock »

Hade samma problem (fick bara ut 8A) och fick uppdatera UMC:n på service center. Efter detta fick jag 13A. Kanske kan den nya uppdateringen uppdatera UMC:n själv?..
JwK
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jan 2015 15:48

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av JwK »

Intressant! Jag var begränsad till 8A så jag kör schuko-CEE 16-adapter så jag kan köra 10A då den tror det är ett CEE-uttag. Inte rekommenderat såklart men hey.. skickar dom med skräpladdare får man leva lite crazy.
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av MikaelE »

cederstock skrev:
Hade samma problem (fick bara ut 8A) och fick uppdatera UMC:n på service center. Efter detta fick jag 13A. Kanske kan den nya uppdateringen uppdatera UMC:n själv?..
Uppdaterade de alltså UMC:n mjukvarumässigt eller fick du en ny UMC?
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av default »

Min har börjat ladda 13A efter uppdateringen till 2019.8.3 men innan 2019.8.4. Är helt säker för jag drog säkringen på sommarstugan i fredags kväll då den helt plötsligt laddade 13A. Hade ju inte ställt ner strömstyrkan i bilen eftersom den bara "kunde" ladda 8A. Lördag morgon installerade jag 2019.8.4
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av Jjakobb »

Samma här, den har efter uppdateringen börjat dra 13 A.
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: UMC 8A eller 13A?

Inlägg av cederstock »

MikaelE skrev:
cederstock skrev:
Hade samma problem (fick bara ut 8A) och fick uppdatera UMC:n på service center. Efter detta fick jag 13A. Kanske kan den nya uppdateringen uppdatera UMC:n själv?..
Uppdaterade de alltså UMC:n mjukvarumässigt eller fick du en ny UMC?
mjukvaran sa de, vad de faktiskt gjorde bakom lyckta dörrar när jag drack kaffe vet jag ej
Skriv svar