Leveransupplevelse Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Monark1954 »

lator skrev:
@Monark1954.

Jag förstår inte varför din bil fortfarande står som avställd och inget ägarbyte gjort...??? :(
Då jag hämtade på lördag så uppdateras transportstyrelsens register ca 19:30 på nästkommande vardag.
Nu ser jag den på transportstyrelsen app som i trafik från 2019-03-30.
Helt i enlighet med vad jag fått per mejl från Tesla.

Komersiella appar uppdateras oftast en gång per vecka.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Legato »

meg768 skrev:
Walker skrev:
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.
Lite svårt när personalen står med pressat tidsschema och som svensk vill man inte vara till besvär. Men håller med. Ta en ordentlig titt, men man märker nog allt först efter en manuell tvätt, tyvärr...
Tar ju inte så lång tid att kolla av lacken samt klädseln så att allt ser bra ut. Övrigt som dåligt inpassade paneler eller saker som inte funkar som det ska behöver man ju inte kolla med personalen väntandes, det kan man ju ta vid service eller boka tid för garantifix.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
meg768 skrev:
Walker skrev:
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.
Lite svårt när personalen står med pressat tidsschema och som svensk vill man inte vara till besvär. Men håller med. Ta en ordentlig titt, men man märker nog allt först efter en manuell tvätt, tyvärr...
Tar ju inte så lång tid att kolla av lacken samt klädseln så att allt ser bra ut. Övrigt som dåligt inpassade paneler eller saker som inte funkar som det ska behöver man ju inte kolla med personalen väntandes, det kan man ju ta vid service eller boka tid för garantifix.
Det stämmer om man har typ en timme eller så till ett SC, men måste man offra en hel dag eller två så för fel på bilen så kollar man väääääldigt noga innan man skriver på något alls.
Jag gjorde klar senast att jag inte tar med mig bilen öht om den har något fel, jag hittade heller inget alls så den fick följa med mig hem :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av BoaNeo »

Så blev det min tur - hentede kl. 10 i Malmö. God oplevelse, ikke noget at klage på og bilen var nyvasket og fin (poleringen var måske ikke topklasse, men godkendt). Type 2 kabel lå i bilen, registrering osv. gik altsammen smertefrit - modtog mails med påställning og forsikring.

Var lidt nervøs for om oplevelsen kunne matche min korte prøvetur i Performance modellen, men long range mangler bestemt ikke punch (Det er klart at mer' vil ha' mer', men så det jo rart at have noget at opgradere til næste gang ;) )

Dækstøj ikke noget jeg bed mærke i - typ som min BMW 3'er (18" sommerhjul) - nu får vi se (høre) når jeg får 20" rullerne på...

Fik software update med det samme, og AP kalibrerede på hjemturen, så good to go - bliver nok et par test runder med familjen i aften ;).
IMG_0683.jpeg
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av kenny »

BoaNeo skrev:
Så blev det min tur - hentede kl. 10 i Malmö. God oplevelse, ikke noget at klage på og bilen var nyvasket og fin (poleringen var måske ikke topklasse, men godkendt). Type 2 kabel lå i bilen, registrering osv. gik altsammen smertefrit - modtog mails med påställning og forsikring.

Var lidt nervøs for om oplevelsen kunne matche min korte prøvetur i Performance modellen, men long range mangler bestemt ikke punch (Det er klart at mer' vil ha' mer', men så det jo rart at have noget at opgradere til næste gang ;) )

Dækstøj ikke noget jeg bed mærke i - typ som min BMW 3'er (18" sommerhjul) - nu får vi se (høre) når jeg får 20" rullerne på...

Fik software update med det samme, og AP kalibrerede på hjemturen, så good to go - bliver nok et par test runder med familjen i aften ;).
IMG_0683.jpeg
Fint, exakt som min. Märkligt dock att type-2 kabeln var slut när jag hämtade i lördags, men du fick en i bilen, haha. Får väl se om dom hör av sig med en kabel till mig. :)
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av BoaNeo »

Ja der har været lidt mixed-signals med de der kabler.. Jeg har ikke umiddelbart noget behov for type-2, men det kan jo pludseligt opstå :)
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Hebbe »

Märkligt vad spretigt mottagandet av bilarna verkar vara.

Jag har sålt min S och väntar på 3:an som är på väg till utleveransplatsen.

Jag har laddat ned checklista som tycks vara ganska omfattande och därför tidskrävande. Utifrån det som har skrivits på denna tråd så lär man inte ha tid att gå igenom hela listan. Lite "delivery hell" verkar det vara frågan om och det verkar vara bäst att stålsätta sig när man ska ta emot bilen. :?

Ska bli spännande och ska låta bli att ha förutfattade meningar, men dock en viss försiktighet för att undvika senare tjafs. Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Surfaren »

Hebbe skrev:
Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.
Jag tror nog att du har större chanser till ett stort :D här än med en trisslott. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av BoaNeo »

FWIW, så var det eneste pres jeg oplevede ved leverancen mit eget behov for at komme ud og køre :).

Min bil var nyvasket og fin, stod inde og leverancen virkede vel planlagt og fuldt på højde med oplevelser jeg har haft hos e.g. BMW - Ved ikke om Malmö generelt har været bedre end de øvrige SC eller jeg bare var heldig?
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Laban »

Hämtade min i onsdags 09:00. Allt verkar ok vad jag kan se. Typ 2 kabel var på plats. Bilen var laddad på min begäran. Allt tog ca 30 minuter sen var vi på väg upp mot Luleå. Mycket nöjd än så länge. Saknar AP ännu men det ska komma via ota de kommande veckorna enligt min DS.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nsg
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 mar 2019 20:46
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av nsg »

Först och främst så måste jag säga att jag över lag är nöjd och att allt gick bra, jag har sluppit mycket av det jobbigaste som jag läst i den här tråden. Mesta av mitt krångel var innan bilen kom.

(Hoppa ner till *** om du vill slippa om min beställnings-historia, vilket kanske inte är så intressant)

Efter tre års väntan var jag inne på Mall of Scandinavia för andra gången i den 7 mars och klämde lite på M3:an som stod där och pratade lite med personalen. Den här gången för att jag hade bestämt mig att det är tid att göra beställningen. Tio dagar senare på kvällen den 17:e gjorde jag själva beställningen, att jag hade stått i "kö" i tre år verkar inte ha spelat någon som helst roll. Under dagen hade jag varit på mitt 3:e besök i Mall of Scandinavia för att det verkade helt omöjligt att få svar på mina frågor från Tesla via mail eller telefon på rimlig tid, och priserna skulle ju höjas dagen efter så det var hög tid att beställa den söndagen.

Den 20/21:a ringde konstiga nummer mig vilket jag inte svarade på för att jag var på jobbet, men den 21:a mailade Tesla mig om att de försökt nå mig. Jag hade redan vid det här laget kryssat i att jag föredrog att bli kontaktad via SMS/E-post vilket jag påminde min leveransrådgivare från Tesla om. Mail var inget problem och vi diskuterade att boka in ett datum, hon föreslog den 28:e men det var inte bästa dagen för mig så jag fick en toppentid den 30:e i stället.

Strax efter det så genererades min slutfaktura i ett mail där jag skulle betala de där 20% (DNB, privat) minus 10k reservation, och 15k bokningsavgift. Skulle betalas senast 4 bankdagar innan leverans, vilket blev den 25:e. Det fans dock ingen som helst information om den på tesla.com, jag hade bara ett mail och även om e-post headrarna såg rimliga ut (ja, jobbar inom IT) så ville jag ha en oberoende verifikation att det faktiskt var Tesla jag betalade till. Nu åter igen så var det helt omöjligt att få tag på Tesla, telefonkö som jag gav upp på samt ingen verkade svara på mail. Till slut så tänkte jag att "jag antar att de bör vara motiverade att kontakta mig" men innan deadline så hade jag dock hittat tillräckligt mycket verifikation för att känna mig trygg att beta (bl.a. fakturan mot DNB som fans på mitt konto hade med samma BG).

Den 28:e försökte någon ringa mig tre gånger på taken när jag inte kunde svara, så där så man nästan svarar riktigt ilsket 3:e gången. Försökte kolla upp numret men inte registrerat så utgick från att det var en telefonförsäljare eller annat spam. Men dagen efter (fredag) så fick jag ett sms av Tesla om att jag var ombokad till söndagen utan förklaring. På lördagen fick jag ett samtal om att de tyvärr inte skulle hinna få fram min bil till Trosta denna veckan på grund av något leveransproblem. Jag passade på att påminna åter igen om att jag föredrar e-post för svarar nästan aldrig i telefon när jag jobbar.

På måndagen den 1:a fick jag svar på mina frågor som jag ställde den 21:a. Det var min leveransrådgivare som svarade och från och med nu så var hon relativt responsiv. Hon hörde av sig den 3:e och sa att bilen nu var i Trosta och skulle återkomma, fick veta att leveranser på helgen var bara nått de höll på med i mars. Hon hade svårt att få tag på delivery center sa hon den 4:e. Jag hade sagt att jag nog kan ta den på fredagen den 5:e för vore kul att få den till helgen och på morgonen så ringde hon (och faktiskt frågade om hon störde, tummen upp på det!) och vi lyckades boka upp en tid samma eftermiddag.

För er som har orkat läsa den här textmassan så kan jag säga att jag har full förståelse för att de anställda har haft extremt mycket att göra under slutet av mars, Tesla har ju pushat att få ut så många bilar som det går i Q1 för att det ska se bra ut för aktieägarna. Men samtidigt för mig är det här det här det dyraste jag har köpt sedan lägenheten (med god marginal) och lite bättre respons hade känts bättre. Hade de bara t.ex. sagt "leverans den 26:e april" direkt så hade jag varit nöjd och planerat där efter. April var när jag ville ha bilden från första början ändå men beställde lite tidigare för att de skulle höja priset.

***

Jag och en kollega smet från jobbet och han skjutsade mig till Trosta, vad där ca tio minuter innan. De meddelade att de var lite försenade. Jag sa att jag tog en promenad så länge, de skulle ringa mig, jag och kollegan gick och kollade lite på bilar i kanske en halvtimma men gick sedan in och drack kaffe för det var kallt ute. De använde https://scrive.com/sv/ för signering, processen var att de skickade ett e-post meddelande med en länk som man sedan kunde klicka på och göra allt själv. Ett tips är att ta med en tablet eller dator för att läsa avtalet på telefonen var inte kul ... liten text. Då jag envisades med att läsa allt så föreslog jag att han gjorde något annat medans jag läste avtalet vilket gjorde att jag i lugn och ro kunde läsa igenom det och signera med mobilt bankid. Bilen stod inomhus och såg ren och fin ut. När han fick veta att jag redan var väl påläst så tyckte han att det inte var lönt att göra turen med mig och förslog att jag helt enkelt körde ut den på utsidan om jag skulle gå igenom den så det var mer plats, både för mig och dem, vilket vi gjorde.

Inga problem alls av vad jag har läst här, extremt liten lackskada dolt vid skarven i bagage-luckan men det är ärligt talat inget jag bryr mig om. Noterade att vänster list på underredet var lite skrapad men oskadad. Men annars verkar jag ha fått en bil ut utmärkt skick. Jag bootade om datorn (både knapparna inne samtidigt) innan jag åkte iväg för att undvika en del av de problemen som jag läst om här, vet inte om det gjorde någon nytta alls för jag bör nog ha gjort en hård omboot av hela bilen, trodde att det var det jag gjorde men har sedan dess lärt mig att man måste hålla inne bromsen med för det.

Efter att ha suttit säkert 30-40 minuter utanför så sökte jag upp killen igen för att slutföra leveransen, ställde några frågor som jag inte listat ut själv och bekräftade leveransen genom mitt konto på tesla.com. Alla avtal, information om försäkring med mera fick jag som e-post.

Jag mins inte exakt men bilen var 30-40% laddad vilket räckte fint för att köra runt och testa den, dagen efter blev det ett besök på Max och en CCS-laddare där för att hälla in tillräckligt med elektroner för att komma till Superchargen i Enköping, var skönt att få ligga i 100+ km/h på motorväg ett tag och riktigt kul att testa AP.

Noterade dock nu att de drog pengar för min laddning i superchargen, uppfattade det som som det ska vara 9 månader gratis... ska höra av mig till dem. Ska även ut och verifiera att jag verkligen har fått rätt däck nu när jag läst att de varit slarviga med vinter och sommardäck. Annars blir dagens större projekt att uppdatera bilen och kanske det blir en liten resa igen :)
Användarvisningsbild
Patrik-r-b
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2019 08:06

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Patrik-r-b »

Efter lite strul innan leverans med några avbokade leveranstider. Bara några små fel på bilen, personalen på Trosta var ej stressade och man hade god tid på sig att gå igenom bilen.
Nu har jag haft bilen M3P i en vecka, jag säger bara vilken bil, det blir långa omvägar när man är ute och åker☺

En sak jag undrar över är glas taket, ska toningen vara rökfärgad? syns extra tydligt när bilen är blöt.
Teslan.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Bjelke »

Patrik-r-b skrev:
Efter lite strul innan leverans med några avbokade leveranstider. Bara några små fel på bilen, personalen på Trosta var ej stressade och man hade god tid på sig att gå igenom bilen.
Nu har jag haft bilen M3P i en vecka, jag säger bara vilken bil, det blir långa omvägar när man är ute och åker☺

En sak jag undrar över är glas taket, ska toningen vara rökfärgad? syns extra tydligt när bilen är blöt.
Korta svaret: Ja, det är normalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
moddel
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2019 18:19

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av moddel »

Jag fick leta långt ned efter denna tråden :)
Fick äntligen min bil idag. Lugnt och skönt på Tesla i Mölndal, inget strul med leveransen och bilen var mycket finare i verkligheten än jag förväntat mig!

Jag var riktigt nervös på vägen hem, men tog mig en andra tur nu precis och älskar redan bilen. Smidig, snabb, snygg och skön känsla att köra på el. Bra ljud i stereon också.

Kort sagt mycket nöjd!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Hämtade också idag, men på Trosta. Förutom strul med felaktigt leasingavtal, de hade blandat ihop min tidigare avbokade beställning av en P3D med den 3D jag hämtade idag, och dåligt med luft i ett hjul så fungerade det bra!

Hittade dock en lackeringsmiss med skräp i klarlacken på ena a-stolpen när jag lämnade bilen på foliering, vet inte om jag orkar bry mig om det.
Thompa
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2019 22:17

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Thompa »

Hej, har råkat ut för samma som du med ”min” Model S, fick du någon kompensation?
/Thomas
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Menar du lackskada? Det är bara att visa upp så lackar de om det.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Walker »

ovelundkvist skrev:
Menar du lackskada? Det är bara att visa upp så lackar de om det.
:lol: jo, jo....
Jag fick bara ett snorkigt svar att typ ”så går det när du är ovarsam med bilen”. När jag sedan hittade en rinning i lacken fick jag inte ens ett svar. Drygt, men, men.... orka tjafsa. Nu har jag folierat och det syns inte så mycket. Får ta det i framtiden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Märkligt hur olika vi blir bemötta. Så här svarade den jag mailade mindre än en timmes kontorstid efter jag skickat mailet:

”Vad tråkigt att höra!

Jag rekommenderar att så snabbt som möjligt maila in bilder och beskrivning på skadan till deliverySE@tesla.com så vidarebeforar vi skadan till Service. Service tar då kontakt med dig och bokar in ett möte när de tittat på skadan.”

Så gör så du med! :D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Walker »

ovelundkvist skrev:
Märkligt hur olika vi blir bemötta. Så här svarade den jag mailade mindre än en timmes kontorstid efter jag skickat mailet:

”Vad tråkigt att höra!

Jag rekommenderar att så snabbt som möjligt maila in bilder och beskrivning på skadan till deliverySE@tesla.com så vidarebeforar vi skadan till Service. Service tar då kontakt med dig och bokar in ett möte när de tittat på skadan.”

Så gör så du med! :D
...nu e de folie på’n...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Slipper man se det! :D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Walker »

ovelundkvist skrev:
Slipper man se det! :D
Exakt! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar