Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Det finns mycket som fortfarande är oklart kring budgeten och investeringsstödet så man bör kanske inte dra alltför långtgående slutsatser.
Efter att ha läst lite mer om det på Bengts utmärkta Villablogg http://bengtsvillablogg.info/ så tror jag att Tars inte behöver vara orolig att han kommer att gå miste om tidigare utlovat solcellsstödstöd (30 %)
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: Solcellskollen

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Så kan man inte göra. Om du beställer och kommer överrens om att du får 10% rabatt på din Tesla (yeah, right). Men eftersom Tesla inte kan leverera bilen förens i mars 2019, så gäller bara 5% rabatt. Dessutom är det bara budgeten som blivit antagen. Det krävs förmodligen ett riksdagsbeslut också?

Kan och kan. Pengarna är som sagt slut just nu. Sen ska nästa års halverade budget delas på mellan de som ansöker. Får någon 30% blir någon helt utan. Känns det mer rättvist?
Inte utan, men det tar längre tid att få ersättningen. Är väl ungefär som bonus/malus. Tänk om du köper en bil med 60.000kr i miljöbonus, men om 5 månader beslutar de att ta bort det. Hur känns det?

Jag är ingen expert på sånt här men mailet som Tars fick tyder på att jag har tolkat/gissat det hela korrekt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jeppe_E »

+46 skrev:
Det finns mycket som fortfarande är oklart kring budgeten och investeringsstödet så man bör kanske inte dra alltför långtgående slutsatser.
Efter att ha läst lite mer om det på Bengts utmärkta Villablogg http://bengtsvillablogg.info/ så tror jag att Tars inte behöver vara orolig att han kommer att gå miste om tidigare utlovat solcellsstödstöd (30 %)

Som jag trodde. Det krävs ett regeringsbeslut.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Solcellskollen

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
+46 skrev:
Det finns mycket som fortfarande är oklart kring budgeten och investeringsstödet så man bör kanske inte dra alltför långtgående slutsatser.
Efter att ha läst lite mer om det på Bengts utmärkta Villablogg http://bengtsvillablogg.info/ så tror jag att Tars inte behöver vara orolig att han kommer att gå miste om tidigare utlovat solcellsstödstöd (30 %)

Som jag trodde. Det krävs ett regeringsbeslut.

Jag gick in på nån solcellssida där man kunde rita ut på taket var man tänkt ha solceller och jag skulle få tillbaka investeringen på 8,5 år med 30% stöd. När jag räknade om med 15% stöd så ökade det till 10 år. Och utan bidrag skulle det antagligen ta 11,5 år. Finns dock fler okända parametrar i den uträkningen. Räntan, elpriset...

I vilket fall är det en extremt långsiktig investering och står man och faller med 8,5 vs 10 eller 11,5 år så kanske man inte borde investera eftersom risken är hög vad gäller de andra parametrarna.

Om något så är det ett rejält I-landsproblem. Pengarna gör bättre nytta på väldigt många ställen tycker jag.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:


Jag gick in på nån solcellssida där man kunde rita ut på taket var man tänkt ha solceller och jag skulle få tillbaka investeringen på 8,5 år med 30% stöd. När jag räknade om med 15% stöd så ökade det till 10 år. Och utan bidrag skulle det antagligen ta 11,5 år. Finns dock fler okända parametrar i den uträkningen. Räntan, elpriset...

I vilket fall är det en extremt långsiktig investering och står man och faller med 8,5 vs 10 eller 11,5 år så kanske man inte borde investera eftersom risken är hög vad gäller de andra parametrarna.

Om något så är det ett rejält I-landsproblem. Pengarna gör bättre nytta på väldigt många ställen tycker jag.
Är man ute efter snabba klipp så ska man kanske undvika att installera solceller. Fast det betyder inte att det är en dålig affär om man har rätt förutsättningar (t ex fritt soligt läge, takyta, takvinkel, mm). Men jag tror att många med mig som har valt att installera solceller har andra drivkrafter än bara vinstoptimering på investerat kapital...
Vad gäller osäkerheten i den kalkyl som jag har fått så är det samma ingångsparametrar (prisprognoser, mm) som mitt energibolag använder sig av när de ska ta ett investeringsbeslut.
297887F8-D73D-472C-8994-DCA09C55C03E.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av FredrikR »

+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
chutil
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jun 2018 19:51

Re: Solcellskollen

Inlägg av chutil »

FredrikR skrev:
+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.
I Jämtland där jag är verksam var länsstyrelsen noga med att inte påbörja bygget förrän stödet hade beviljats. Från ansökan till att stödet beviljats tog 10 dagar. Från slutredovisning till utbetalning tog det tre dagar.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

chutil skrev:
FredrikR skrev:
+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.
I Jämtland där jag är verksam var länsstyrelsen noga med att inte påbörja bygget förrän stödet hade beviljats. Från ansökan till att stödet beviljats tog 10 dagar. Från slutredovisning till utbetalning tog det tre dagar.
Jag ansökte om solcellsstödet i mitten på juni 2018. Fick en bekräftelse med vändande post att den bidragsram som Länstyrelsen i Stockholm fått tilldelad redan var intecknad, men mer skulle tilldelas. Beslutet om tilldelningen kom i mitten på november.
Installerat 13,2 kWp solceller
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av FredrikR »

+46 skrev:
chutil skrev:
FredrikR skrev:
+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Hade du sökt och fått godkänna tidigare? Eller skiljer det så mycket i handläggningstiden beroende på ort?
Jag sökte 7 september och fick driftsatt där i dagarna. Men har fortfarande inte fått något beslut.
I Jämtland där jag är verksam var länsstyrelsen noga med att inte påbörja bygget förrän stödet hade beviljats. Från ansökan till att stödet beviljats tog 10 dagar. Från slutredovisning till utbetalning tog det tre dagar.
Jag ansökte om solcellsstödet i mitten på juni 2018. Fick en bekräftelse med vändande post att den bidragsram som Länstyrelsen i Stockholm fått tilldelad redan var intecknad, men mer skulle tilldelas. Beslutet om tilldelningen kom i mitten på november.
Ok, man kan ju hoppas att det ligger på ca 5 månaders handläggning för mig också, borde ju öka chansen att få tillbaka 30 % istället för 15 % eller inget alls.
Fick höra av vår leverantör i september att han hört att det var 9-12 månaders väntetid! Så har förberett mig på en lång väntan.

Förstår inte hur handläggningstiden ska behöva vara så lång. Borde ju vara ett ganska enkelt beslut att ta.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Walker »

När jag ansökte 2017-11-17 fick jag beskedet att det var ”upp till 2 års handläggningstid”.
Jag fick ansökan beviljad i slutet på oktober efter lite påstötning.
Nu går jag och väntar på utbetalningen.
Snabba grabbar - är de INTE. :(
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Jag ansökte vid byggstart sommaren 2017 och fick det beviljat våren 2018 och utbetalt sommaren 2018, så runt ett år för mig från anökning till betalning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Solcellskollen

Inlägg av lobbin »

Om man fått sin ansökan beviljad med 30%, så har jag väldigt svårt att se att man skulle ändra det beslutet. Den stora frågan gäller de som ansökt men som fortfarande inte fått beviljat.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

lobbin skrev:
Om man fått sin ansökan beviljad med 30%, så har jag väldigt svårt att se att man skulle ändra det beslutet. Den stora frågan gäller de som ansökt men som fortfarande inte fått beviljat.
Jag gjorde min ansökan precis som mati när det var 20% och fick den beviljad för 30% så jag antar att det är lika nu, att det är när det beviljas som stödprocenten sätts.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.
Du har ju jämt en sån jäkla tur med allt så jag tror du får 40% ! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag ansökte i juli 2017, då gällde 20% stöd. Jag fick stödet beviljat i juli i år, nu med 30%. Men eftersom företaget som installerade solcellerna hade dragit ROT på arbetet fick jag först be Skatteverket att ompröva min deklaration. Det tog naturligtvis några månader och nu har de äntligen fått till det. Först nu kunde jag alltså lämna in alla uppgifter som länsstyrelsen kräver, för att få stödet utbetalt. Nu dröjer det väl ytterligare några månader innan pengarna kommer. Få se om det blir 15, 20, 30 eller 0%.
Du har ju jämt en sån jäkla tur med allt så jag tror du får 40% ! :)
Äh ja. Nu har jag ju betalat tillbaka ROT-pengarna för att kunna få solcellsstödet istället. Om de nu kommer på att pengarna är slut så har jag varken det ena eller det andra. Känns bra. Det blir säkert så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Solcellskollen

Inlägg av Kriper »

ETC El har en ny drive med anledning av borgarbudgeten halverar bidraget till solceller. Solpaneler till självkostnadspris.

https://etcel.se/energi/nu-halverar-vi- ... illsammans
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solcellskollen

Inlägg av perwis »

Jag köpte själv solcellspaneler från ETC och de var överlägset billigaste jag hittade både i Sverige och EU. Sen köpte jag växelriktare och montagesystem från andra leverantörer och installerade själv. Men smidigt att köpa allt från dem och att de erbjuder kurser. Det är lätt och roligt att installera själv och jag tror det blir minst lika bra som att köpa en färdig installation.

Installerade mer än vi förbrukar så att det finns utrymme för en Tesla i framtiden.

Kan rekommendera att man köper till en mätare som också mäter konsumtionen. Mycket intressant att se kurvorna över förbrukningen på sekundnivå som jag kan göra med min Fronius smart meter.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Nu är det klart. Sollcellsstödet sänks från 30 till 20 procent från och med första maj i år. Alla ansökningar som inte har behandlats före det datumet kan inte räkna med mer än 20 procent i solcellsstöd
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stod ... 20-procent
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

+46 skrev:
Nu är det klart. Sollcellsstödet sänks från 30 till 20 procent från och med första maj i år. Alla ansökningar som inte har behandlats före det datumet kan inte räkna med mer än 20 procent i solcellsstöd
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stod ... 20-procent
Lite klickbete ändå.

M/KD budgeten sänkte det till 15%. Nu "höjs" det tillbaka till 20% som det var förr, men med högre budget så att fler får tillgång till bidraget.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solcellskollen

Inlägg av perwis »

Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tars »

perwis skrev:
Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellskollen

Inlägg av mickeisol »

Enklaste åtgärden hade ju varit att plocka bort momsen (är ju också 20% samt ha kvar ROT).
Då tar ju aldrig bidragspengarna slut och minskar administrationen.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Solcellskollen

Inlägg av perwis »

Jo, det har föreslagits länge av branschorganisationen för solel att man borde förenkla bidraget.

Men av någon anledning så fortsätter man att köra på ett direkt bidrag med all administration det innebär hos länsstyrelserna. Jag gissar att det ändå finns goda skäl eftersom man nu fattar beslut om att fortsätta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

perwis skrev:
Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Var?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar