BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Mycket Tesla denna gång!
Bild
Bilar med sladd: Här är Tesla Model 3

I detta avsnitt:
Äntligen har Tesla Model 3 anlänt till Sverige och Europa! Fabian har hämtat ut sin sprillans 40-års-kris-röda Model 3 och i veckans avsnitt får vi höra allt om Teslas nya elbilsmodell. Men vad hände med folkelbilen - bilen för vanligt folk? Fabian har gjort en dokumentärserie om Model 3 för att svara på detta och vi får en första recension av bilen. Dessutom: Hör hur Anders har kört fast med sin Model X på sin egen tomt.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Headline »

Tack för detta avsnitt Fabian och Anders!

Grattis till 3:an Fabian, det verkar som att du är nöjd! ;-)

Fint att ni tog upp min läsarfråga, uppskattar saklig debatt! Några kommentarer från min sida. Infallsvinkeln från min sida var inte alls kritik mot elbilar. Jag är på det klara med att det är elbil man ska ha om man ändå ska köra bil, vilket är något jag själv inte planerar göra stora avkall på. Jag åker gärna bil och gillar bilar. Det i sig är ju det miljöovänliga, vår livsstil och beteende. Visst kanske vi långsamt ändrar vårt beteende i rätt riktning (i miljöfrågan) men jag saknar lite perspektivet i det stora om vi nu ska prata miljö. Jag kan tex gå på toa hemma i mörker och sparar då ca 25w 3 timmar/dag i ett år. 0,025kW x 1095h = 27,37kWh. Givetvis gör jag inte avkall på min toalettupplevelse för miljöns skull och på så sätt kan ladda min elbil halvfull en gång på ett år. Däremot kanske jag kan avstå bilen (fossil eller elbil) och cykla till affären och köpa lördagsgodis ibland och sparar mer miljö med det beteendet. Oavsett räddar jag inte miljön genom att köra runt med min elbil. Det är det som är min poäng.

Min tes är och var snarare att det kanske är extra provocerande för de som inte har elbil, saknar kunskap och eller pengar för att kunna ta steget till elbil att påstå att elbilen är miljövänlig. Det ger potentiellt ytterligare hinder och gap i debatten där vårt gemensamma mål faktist är att fler går över till fossilfritt. Här ser man ju tydligt debatten från tidigare avsnitt hur snett det blir och hur debatten tenderar att polariseras. Men sen är det ju kul att argumentera och debattera för sakens skull ibland... ;-)

Eftersom jag killgissar så vet jag ju inte men att minska gapet i debatten och få bort ”miljömuppar”, ”trädkramare”, ”klimatnekare” och andra delar i debatten som får folk att reagera negativt och potentiellt ökar konflikten gör övergången kontraproduktiv.

Med folk menar jag de som inte kör elbil men vill eller inte kan av olika anledningar (rädsla, pengar, okunskap illvilja etc).

Tack för ordet och väl mött! :D

/Gustav
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Teslalink »

Det viktiga är att vi lämnar oljeeran bakom oss. Varför vi har ett klimatproblem är nettotillförseln av CO2 i atmosfären som i största hand kommer från olja, kol och gas.
Nu visar det ju sig att en elbil idag är lätt 8 gånger bättre för klimatet och tusen gånger bättre för miljön än en konventionell avgasbil. Att då hänga upp sig på ordval vet jag inte om det hjälper.

Att gå är bättre än att cykla
Att cykla är bättre än att köra bil
Att köra elbil är bättre än att kör avgasbil

Att köra elbil är alltså idag 8 gånger bättre än avgasbilen. Men samtidigt så bidrar elbilen till att vi ställer om samhället från oljeekonomi till ny ekonomi. Det är poängen. Förutom att en elbil är bättre på de flesta punkter, men det vet vi ju redan :)
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av dhogborg »

Ni får medhåll av Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola :)

Från ca 1m 40s i programmet:

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida ... el=6891405


"Det beror på, svarar jag som miljöforskare" --B.Sandén ;)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Herr X »

Headline skrev:
Infallsvinkeln från min sida var inte alls kritik mot elbilar. Jag är på det klara med att det är elbil man ska ha om man ändå ska köra bil, vilket är något jag själv inte planerar göra stora avkall på. Jag åker gärna bil och gillar bilar.
Jag förstod dig mycket väl. Det är inget missförstånd, vi är bara inte överens :)

Jag har fortfarande inte mött någon elbilsskeptiker som blir provocerad av att elbilen kallas miljövänlig på grund av att definitionen av begreppet ”miljövänlig” skulle vara något som är bättre för miljön istället för mindre dåligt.
Däremot så påstår många elbilshatare att elbilen inte är miljövänlig på grund av [fyll i valfri myt här].

Om man argumenterar som du gör, att elbilen inte kan vara miljövänlig på grund av att något som är miljövänligt måste vara bättre för miljön, så finns det ingenting som är miljövänligt. Bara att andas innebär koldioxidutsläpp.

Här är vad du skrev:
”Miljövänligt per definition är väl ändå något som är bättre för miljön och inte något som är mindre dåligt?”

Att ha kläder på sig innebär stora utsläpp (textilindustrin är hemsk när det gäller utsläpp). Föreställ dig en person som står i en butik och jämför två tröjor. Den ena har producerats av smutsig kolkraft i Kina och transporterats till Sverige med ett fossildrivet fraktfartyg.
Den andra tröjan har producerats i Sverige av vindkraft, men är naturligtvis fortfarande inte 100% fri från utsläpp. Får man inte säga att man gör ett miljövänligt val med den närproducerade tröjan? Eller är det enda valet som får kallas miljövänligt att gå med bar överkropp? Eller är det så att det är för obekvämt att gå naken att det ändå är lov att säga att man gör ett miljövänligt val om man väljer den närproducerade tröjan?
Om man översätter resonemanget till fossil- vs. elbilar; om det är för obekvämt att helt skita i bil och istället alltid ta sig runt gående, kan man då inte säga att elbilen är ett mer miljövänligt val än att välja fossilbil? Om inte, varför är man miljövänlig när man väljer den tröja som under sin livstid efterlämnar sig liten klimatpåverkan, men att detsamma inte gäller för bilen?

Hade jag mött någon elbilshatare som är arg på elbilar för att dessa inte i dagsläget är 100% utsläppsfria, men samtidigt accepterar att de är mindre dåliga för miljön än fossilbilar, så hade det varit ett jätteintressant samtal. Då är det i mina ögon inte en elbilshatare eller elbilsskeptiker jag samtalar med, utan en person som ogillar bilar som transportmedel i största allmänhet. Här har jag en myriad av tankar runt hur framtidens transporter kommer att se ut och fungera, och hur vi nu bäst bör planera vårt samhälle redan nu för att möta detta, men det är en helt annan diskussion än elbilars miljövänlighet.
Headline skrev:
Fint att ni tog upp min läsarfråga
Lyssnarfråga ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Headline »

Herr X skrev:
Headline skrev:
Infallsvinkeln från min sida var inte alls kritik mot elbilar. Jag är på det klara med att det är elbil man ska ha om man ändå ska köra bil, vilket är något jag själv inte planerar göra stora avkall på. Jag åker gärna bil och gillar bilar.
Jag förstod dig mycket väl. Det är inget missförstånd, vi är bara inte överens :)

Jag har fortfarande inte mött någon elbilsskeptiker som blir provocerad av att elbilen kallas miljövänlig på grund av att definitionen av begreppet ”miljövänlig” skulle vara något som är bättre för miljön istället för mindre dåligt.
Däremot så påstår många elbilshatare att elbilen inte är miljövänlig på grund av [fyll i valfri myt här].

Om man argumenterar som du gör, att elbilen inte kan vara miljövänlig på grund av att något som är miljövänligt måste vara bättre för miljön, så finns det ingenting som är miljövänligt. Bara att andas innebär koldioxidutsläpp.

Här är vad du skrev:
”Miljövänligt per definition är väl ändå något som är bättre för miljön och inte något som är mindre dåligt?”

Att ha kläder på sig innebär stora utsläpp (textilindustrin är hemsk när det gäller utsläpp). Föreställ dig en person som står i en butik och jämför två tröjor. Den ena har producerats av smutsig kolkraft i Kina och transporterats till Sverige med ett fossildrivet fraktfartyg.
Den andra tröjan har producerats i Sverige av vindkraft, men är naturligtvis fortfarande inte 100% fri från utsläpp. Får man inte säga att man gör ett miljövänligt val med den närproducerade tröjan? Eller är det enda valet som får kallas miljövänligt att gå med bar överkropp? Eller är det så att det är för obekvämt att gå naken att det ändå är lov att säga att man gör ett miljövänligt val om man väljer den närproducerade tröjan?
Om man översätter resonemanget till fossil- vs. elbilar; om det är för obekvämt att helt skita i bil och istället alltid ta sig runt gående, kan man då inte säga att elbilen är ett mer miljövänligt val än att välja fossilbil? Om inte, varför är man miljövänlig när man väljer den tröja som under sin livstid efterlämnar sig liten klimatpåverkan, men att detsamma inte gäller för bilen?

Hade jag mött någon elbilshatare som är arg på elbilar för att dessa inte i dagsläget är 100% utsläppsfria, men samtidigt accepterar att de är mindre dåliga för miljön än fossilbilar, så hade det varit ett jätteintressant samtal. Då är det i mina ögon inte en elbilshatare eller elbilsskeptiker jag samtalar med, utan en person som ogillar bilar som transportmedel i största allmänhet. Här har jag en myriad av tankar runt hur framtidens transporter kommer att se ut och fungera, och hur vi nu bäst bör planera vårt samhälle redan nu för att möta detta, men det är en helt annan diskussion än elbilars miljövänlighet.
Headline skrev:
Fint att ni tog upp min läsarfråga
Lyssnarfråga ;)

Tjenare!

Kul dialog! :D


Herr X skrev:
Jag förstod dig mycket väl. Det är inget missförstånd, vi är bara inte överens :)
Jag tror vi är oense om olika saker. Du är inte överens med min definition. Jag är inte överens med dig att du tolkat min definition korrekt.

Du slår in öppna dörrar tycker jag. Mitt påstående var kanske något provocerande ur en viss vinkel och det kanske också lite var tanken för att just skapa diskussion. Jag ville främst lyfta frågan om proportioner och medvetenhet vilket vi ändå kommit framåt en bit med.

Läs det här igen:

”Miljövänligt per definition är väl ändå något som är bättre för miljön och inte något som är mindre dåligt?”

Är det min definition, tolkades det som att det var min fasta ståndpunkt eller var det faktiskt en fråga?

Jag kan bekräfta att det var en öppen fråga. jag förstår och vet att allt vi gör påverkar miljön.

Jag tycker egentligen det är lite konstigt att det är så att vi säger miljövänligt när det faktiskt är relativt. Lite filosofiskt kanske men ändå tänkvärt och intressant tycker jag. Jag köper att vi med elbil är miljövänliga relativt vår omgivning i väst (sen om vi är miljövänliga bortsett från bilen är en annan fråga). Däremot förbrukar vi mer än miljarder andra människor på jorden och relativt det så är vi inte miljövänliga hur mycket elbil vi än kör eller argumenterar för ny teknik etc. Den proportionen är ur ett globalt perspektiv mer intressant för mig än om jag slutar andas.

Sen är jag helt med på att ny teknologi tar oss framåt och det är vi med pengar som styr detta och vårt ansvar är att driva utvecklingen i rätt riktning.

Väl mött!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Fidde »

Sen kan man nog också argumentera för att valet att köpa en elbil i detta skede kanske är bättre för miljön än att slopa bilen helt och börja gå. Om alla som idag har köpt elbil hade börjat gå istället så hade det inte blivit någon elbilsrevolution och resten av världens population skulle kört vidare med avgasbilar tills alla olja eldats upp.

Då kanske trots allt elbilen idag är miljövänlig även om man inte skulle välja en relativ definition av ordet.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Headline »

Fidde skrev:
Sen kan man nog också argumentera för att valet att köpa en elbil i detta skede kanske är bättre för miljön än att slopa bilen helt och börja gå. Om alla som idag har köpt elbil hade börjat gå istället så hade det inte blivit någon elbilsrevolution och resten av världens population skulle kört vidare med avgasbilar tills alla olja eldats upp.

Då kanske trots allt elbilen idag är miljövänlig även om man inte skulle välja en relativ definition av ordet.

Absolut, håller med!

Miljövänlig/miljöovänlig är ju utifrån flera perspektiv.

Elbil i stadsmiljö är ju oslagbart i närmiljön eftersom den släpper ut 0. Sen har den ju en stärre initial miljöpåverkan vid produktion.
Elbil ur ett annat tekniskt perspektiv belastar miljön men påskyndar utvecklingen till det bättre/mindre dåliga på längre sikt.

Det är som investeringar, hur och när når man payback? I närmiljön är det payback direkt men kostar lite mer initialt globalt sett. Fossilbilen är sämre över livscykeln oavsett.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Trean »

Tänkte att jag skulle lyssna på detta avsnitt i min Model 3, men det gick inte alls. Loading error när jag försöker spela den via bilens egna poddcastspelare i TuneIn. Vore ju kanon om det gick att lyssna direkt i bilen. Streama från mobilen har jag helt slutat med nu när bilen har inbyggt Spotify. :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S03E07: Här är Tesla Model 3

Inlägg av Herr X »

Headline skrev:
Tjenare!
Jag tror vi är oense om olika saker. Du är inte överens med min definition. Jag är inte överens med dig att du tolkat min definition korrekt.

Du slår in öppna dörrar tycker jag. Mitt påstående var kanske något provocerande ur en viss vinkel och det kanske också lite var tanken för att just skapa diskussion. Jag ville främst lyfta frågan om proportioner och medvetenhet vilket vi ändå kommit framåt en bit med.

Läs det här igen:

”Miljövänligt per definition är väl ändå något som är bättre för miljön och inte något som är mindre dåligt?”

Är det min definition, tolkades det som att det var min fasta ståndpunkt eller var det faktiskt en fråga?
Jag tolkade det som din fasta ståndpunkt, särskilt i kombination med önskemålet att vi i podden inte ska kalla elbilen miljövänlig och kommentaren att ingen elbil är miljövänlig:
Dock vill jag trycka på det här snacket med att elbilar är miljövänliga. Elbilar är inte miljövänliga. Inga bilar är miljövänliga.
Headline skrev:
Jag tycker egentligen det är lite konstigt att det är så att vi säger miljövänligt när det faktiskt är relativt.
Jag tycker inte att det är konstigt alls. Ordet vänligt är relativt, så är det bara. Fångvaktaren som smyger till den deprimerade fången en chokladbit är vänlig. Det hade varit ännu vänligare att hjälpa fången att överklaga sin dom, men det innebär inte att gesten med chokladbiten inte var vänlig. Det går alltid att vara ännu mer vänlig. Fångvaktaren kunde i välmening sälja alla sina tillgångar och ge till fången så att denne kunde skapa ett nytt liv efter fängelsevistelsen. Men det hade förstås varit ännu vänligare att också ge fången ryggmassage fyra timmar per dag. När fångvaktaren nått upp till den absoluta toppen av vänlighetsskalan, den absoluta startpunkten för absolut och hundraprocentig vänlighet, så spenderar denne hela sin vakna tid med att massera fången precis där denne önskar varje timma och varje dygn. Fångvaktaren har givit bort alla sina pengar och försummat sitt eget liv för att nå detta absoluta klimax av vänlighet.
Men samtidigt använder fången fångvaktarens pengar till en torped som skjuter ihjäl en av fångens antagonister. Och nu har fångvaktaren plötsligt bidragit till att mörda en annan person, och det var ju inte vänligt! Fångvaktarens barn sitter hemma och lider när fångvaktaren spenderar hela dagarna med att massera fången. Barnen får ingen mat och lever ett uselt liv, och det är ju inte heller vänligt av fångvaktaren att göra så mot sina barn.
Jag tänkte skriva en roman om den vänlige fångvaktaren, men nöjer mig med detta första kapitel. Tror att det är tydligt för alla varför ordet vänligt inte kan vara ett absolut begrepp.

Så därför måste det bli en diskussion om vad som är miljövänligt och inte. Om du inte håller med om att elbilen är miljövänlig så får vi lyfta för- och nackdelar som vi gör här (även om en viss fångvaktare också fått en del oförtjänt uppmärksamhet).
Det kanske i vissa fall kortsiktigt och lokalt är mer vänligt mot miljön att sluta köra bil, men om vi inte köper några elbilar så skapar vi heller ingen marknad för sådana. Det innebär att alla andra människor på jorden, som inte slutar köra bil, fortsätter med fossilbilar, och då är vår välmenta handling att sluta köra bil totalt sett sämre för miljön.

Jag menar att det smartaste vi kan göra för miljön och klimatet, är saker som andra kan tänka sig att följa efter. NIBE:s högeffektiva bergvärmepumpar som säljs till andra länder ger en större total miljöeffekt än om svenska politiker skulle tvinga befolkningen att sänka inomhustemperaturen till 13 grader. Så länge ryssarna inte gör detsamma, utan fortsätter att värma sina hus med olja och kol till 21 grader, så har vi inte uppnått någon mätbar effekt på det globala klimatet samtidigt som vi lever betydligt sämre liv. Stelfrusna och deprimerade svenskar bidrar heller inte till den kreativitet skulle behövts för att på riktigt lösa klimatproblemen.

Elbilen har potential att bli helt neutral i sin klimatpåverkan, eller till och med kan bidra till att minska mängden koldioxid i atmosfären genom att batterierna efter bilens livstid kan användas som energilager för intermittent kraftproduktion såsom vind- och solenergi.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar