Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av Eriktion »

Hej, det har börjat komma ett knackande ljud vid acceleration.
Jag hör bara missljudet vid kraftigare acceleration och från stillastående.
När jag pratade med SC (Service Center) om det, så misstänkte de att det kunde vara luftfjädringen och att jag skulle prova sänka fjädringen till max.
Tycker det blev en marginell förbättring (men kan också bero på att missljuder uppträder olika vid varje accelerations tillfälle)

Efter lite googlande så hittade jag följande orsak på Teslatap:
17c. Thumping during acceleration – The front drive shaft may be defective. Contact service to fix.
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
Har även en film med ljud från när jag accelererar, men lyckas inte bifoga filen i detta inlägg...
  • Någon som har samma erfarenhet?
  • Vet vad det är för fel?
  • Kunde SC fixa missljudet?
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av Bjelke »

Låter som drivknutar som börjar bli slitna, jobbigt vanligt på performance-bilarna och allra mest på model X.
Det som skonar drivknutarna mest är fjädringen på lägsta och det är också därför som symptomen mildras vid just lägsta på fjädringen.
Det går fortfarande olika bud på om Tesla har en permanent fix eller om dom bara byter till samma sort, många har blivit nekade till byte eftersom
det inte finns någon fix än och dom bara byter på dom med stora problem, olika svar och hantering på olika SC tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BertilW
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 apr 2018 20:00
Referralkod: ts.la/bertil98671

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av BertilW »

Jag hade samma problem det blev byte av bägge drivknutarna. Det var inga problem att reproducera missljudet vid besök på SC och det var ingen diskussion utan Tesla bytte ut det under garantin.
S85D-15
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av JonasPersson »

Hur vanligt är det att bilen har det här "felet" redan som ny? Jag hörde oljudet första gången jag tryckte "gas"pedalen i botten och det har funnits kvar sedan dess (dec-18). Blir marginellt bättre av att ha fjädring på låg och lägsta.
Ska på service den 23 april och har nämnt det här felet så vi får se vad de gör.

Observera att jag har en Model X.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av Elektrokungen »

Kan vara värt att nämna att det inte alltid är drivknutarna som är problemet. Servicecentret fick hjälp av ingenjörer i USA att lista ut att min frammotor var feljusterad. Efter byte av motorfästet och injustering är det mycket bättre. Model S.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av evilirish »

Jag har fått samma ljud som 17c-klippet ovan på min X100D. Men bara intermittent...
Hade bilen inne på SC för att kolla upp det, men självklart lyckades jag inte provocera fram ljudet då :(
De flesta gångerna jag själv har fått fram det är plattan-i-mattan från ca 60km/h (typ accelerera upp på motorvägspåfart).
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av westerlund »

Hade min bil inne på service, lyckades även få en tekniker att höra ljudet. När jag hämtade ut bilen igen påstod dom att det var kopplat till fjädringen och att en framtida mjukvaruuppdatering skulle minska effekten vid hastig acceleration då fjädringen är på annat än "low". Det var jättefånigt och jag tyckte de bagatelliserade detta, kan ju självklart höra ljudet på "low" också. Hur som helst, nästa gång jag ska in ska jag påpeka detta igen, det borde alla ni göra.

"Igu" i Slacken hade fått sina drivaxlar bytta efter 1000 mil, även han hade samma ljud.
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av westerlund »

evilirish skrev:
Jag har fått samma ljud som 17c-klippet ovan på min X100D. Men bara intermittent...
Hade bilen inne på SC för att kolla upp det, men självklart lyckades jag inte provocera fram ljudet då :(
De flesta gångerna jag själv har fått fram det är plattan-i-mattan från ca 60km/h (typ accelerera upp på motorvägspåfart).
Jag tycker det är enorm skillnad om motorerna är kalla jämfört med varma. Har åkt till SC två gånger och inte kunnat visa ljudet, det var endast pga att bilen var varm. Tredje gången var bilen kall och var inga som helst problem att återskapa.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av chevnanne »

Eriktion skrev:
Hej, det har börjat komma ett knackande ljud vid acceleration.
Jag hör bara missljudet vid kraftigare acceleration och från stillastående.
När jag pratade med SC (Service Center) om det, så misstänkte de att det kunde vara luftfjädringen och att jag skulle prova sänka fjädringen till max.
Tycker det blev en marginell förbättring (men kan också bero på att missljuder uppträder olika vid varje accelerations tillfälle)

Efter lite googlande så hittade jag följande orsak på Teslatap:
17c. Thumping during acceleration – The front drive shaft may be defective. Contact service to fix.
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
Har även en film med ljud från när jag accelererar, men lyckas inte bifoga filen i detta inlägg...
  • Någon som har samma erfarenhet?
  • Vet vad det är för fel?
  • Kunde SC fixa missljudet?
Jag hämtade min MS 100D den 27/3 och jag har samma ljud (tror jag), det låter som en gnekande fjäder typ
och kommer nog framifrån är den känsla jag får dom gånger jag hört det. :roll:
Bilen tillverkad januari 2020 och gått 180 mil. Låter så dom gånger jag fäller ner pedalen helt.
Har inte provat med fjädringen på lägsta läget.
Användarvisningsbild
JKE
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 nov 2019 13:29

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av JKE »

chevnanne skrev:
Eriktion skrev:
Hej, det har börjat komma ett knackande ljud vid acceleration.
Jag hör bara missljudet vid kraftigare acceleration och från stillastående.
När jag pratade med SC (Service Center) om det, så misstänkte de att det kunde vara luftfjädringen och att jag skulle prova sänka fjädringen till max.
Tycker det blev en marginell förbättring (men kan också bero på att missljuder uppträder olika vid varje accelerations tillfälle)

Efter lite googlande så hittade jag följande orsak på Teslatap:
17c. Thumping during acceleration – The front drive shaft may be defective. Contact service to fix.
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
Har även en film med ljud från när jag accelererar, men lyckas inte bifoga filen i detta inlägg...
  • Någon som har samma erfarenhet?
  • Vet vad det är för fel?
  • Kunde SC fixa missljudet?
Jag hämtade min MS 100D den 27/3 och jag har samma ljud (tror jag), det låter som en gnekande fjäder typ
och kommer nog framifrån är den känsla jag får dom gånger jag hört det. :roll:
Bilen tillverkad januari 2020 och gått 180 mil. Låter så dom gånger jag fäller ner pedalen helt.
Har inte provat med fjädringen på lägsta läget.

Har samma ljud på min Raven som jag hämtade ut den 26/12-19. Kör alltid med fjädringen på lägsta läget och får ändå detta ljudet vid kraftig acceleration. Har aldrig gasat kraftig med bilen i annat än lägsta läget.
Ska ta upp det med SC om en vecka när min bil ska in dit pga att även glaset på backkameran har spruckit.(!) Någon annan som har det problemet?
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av MarcusC »

Jag får också det ljudet på min Raven S (Augusti 2019).
Jag har alltid fjädringen på low.
Dock låter det bara när jag når cirka 75 km/h och sen uppåt 100 km/h

Jag har hittat en massa trådar kring det här och de flesta säger att SC inte gör något och därför har jag inte lämnat in den (känner inte för ta semesterdag för att åka 30 mil ToR och de inte gör något).

Men man kanske skulle göra ett ärende ändå. Då kan man ändå snacka med dem.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av zed »

MarcusC skrev:
Jag får också det ljudet på min Raven S (Augusti 2019).
Jag har alltid fjädringen på low.
Dock låter det bara när jag når cirka 75 km/h och sen uppåt 100 km/h

Jag har hittat en massa trådar kring det här och de flesta säger att SC inte gör något och därför har jag inte lämnat in den (känner inte för ta semesterdag för att åka 30 mil ToR och de inte gör något).

Men man kanske skulle göra ett ärende ändå. Då kan man ändå snacka med dem.
Samma på min Raven LR uttagen dec -19, de bytte båda drivaxlarna fram. Vet ej om det är permanent fixat men inget missljud ännu.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av MarcusC »

zed skrev:
MarcusC skrev:
Jag får också det ljudet på min Raven S (Augusti 2019).
Jag har alltid fjädringen på low.
Dock låter det bara när jag når cirka 75 km/h och sen uppåt 100 km/h

Jag har hittat en massa trådar kring det här och de flesta säger att SC inte gör något och därför har jag inte lämnat in den (känner inte för ta semesterdag för att åka 30 mil ToR och de inte gör något).

Men man kanske skulle göra ett ärende ändå. Då kan man ändå snacka med dem.
Samma på min Raven LR uttagen dec -19, de bytte båda drivaxlarna fram. Vet ej om det är permanent fixat men inget missljud ännu.
Hur lång tid tog det?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av zed »

MarcusC skrev:
zed skrev:
MarcusC skrev:
Jag får också det ljudet på min Raven S (Augusti 2019).
Jag har alltid fjädringen på low.
Dock låter det bara när jag når cirka 75 km/h och sen uppåt 100 km/h

Jag har hittat en massa trådar kring det här och de flesta säger att SC inte gör något och därför har jag inte lämnat in den (känner inte för ta semesterdag för att åka 30 mil ToR och de inte gör något).

Men man kanske skulle göra ett ärende ändå. Då kan man ändå snacka med dem.
Samma på min Raven LR uttagen dec -19, de bytte båda drivaxlarna fram. Vet ej om det är permanent fixat men inget missljud ännu.
Hur lång tid tog det?
Drygt en vecka, fick lånebil under tiden.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av TechNerd »

Har exakt samma fenomen på min och samma historia med att när den väl är varm (dvs är hos SC) kommer inte knackandet.
Väntar på en mobil ranger som ska titta på det, känns inte akut bara lite trist.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av evilirish »

Har varit inne totalt tre gånger med detta, och har såklart inte lyckats framkalla det då. Har bifogat otaliga filmer där man kan höra ljudet, men de vägrar göra något om inte en tekniker sitter med i bilen och hör ljudet.. Har inte rört fjärdringshöjden, står alltid på default (low).
Mycket bra input om just värmen. Nu när jag tänker efter så är det nästan alltid på morgonen jag råkat ut för det, då är ju bilen kall.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av MarcusC »

Jag har nu varit ute och filmat för att höra ljudet.
Det verkar helt klart vara något med värmen, för nu vid 18-tiden när jag körde hade jag full regen (något jag oftast inte haft när jag accat järnet på morgonen).
Nu lät det bara väldigt lite och bara mellan 50-70, annars låter det mycket längre och högre.
Nästan så man inte vill acca när någon är med för man väntar att höra att hmm, det där lät inte bra.

Tror med andra ord att det har något med värmen att göra.
Skumt, för under vintern har det låtit något fruktansvärt och man har nästan väntat på att kolvarna (hmm) ska hoppa ur där framme :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av chevnanne »

Idag har jag provat med fjädring på standard och på lägsta men det låter lika på båda.
jag tycker att det verkar nästan som framdäcken spinner och hoppar lite men jag vet inte.
Jag hade kört 12 mil innan så bilen var inte kall. Det var ca 3-5 grader varmt alla gånger jag provat men ingen snö dock.
Lite grus kanske det fanns men inget som jag såg.
Det låter precis som det där filmklippet 17c eller hur det nu var. :)
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av greenstreet »

Jag har exakt samma ljud. Ej testat varm/kall. Kör alltid low. Har fått det på massa olika platser så externa faktorer relaterade till väg eller underlag kan nog uteslutas.

MS LR Raven uttagen december 2019.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av chevnanne »

Detta är helkonstigt för jag hade ett sånt knackande ljud som ökade lite i början.
Nu har bilen gått 322 mil och jag hör inte det ljudet längre men det låter nått annat och det känns som framhjulen spinner lite.
Helskumt, förut kunde ljudet även komma vid farter kring 40 och uppåt till 70-80. Nu tyst där med.
Jag har skapat ett ärende men jag får nog ta tillbaka det då det har blivit bättre nu.
Jag misstänker att det var luftfjädringen som lät från början men nu tystnat då bilen rullat lite flera mil.
Det känns som att bilen reser sig rätt bra när man trycker fullt från stillastående. :?:
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av TechNerd »

Update:
Mobile ranger kom aldrig upp till Växjö där jag bor, Corona som ställde till det antagligen.
Men jag åkte ner och lämnade bilen dagen innan så den skulle vara kall när de provkörde. De konstaterade att "drive shafts" behöver bytas.

De fick hem dessa någon vecka senare och jag fick en tid 2v senare i Malmö (ska ner om drygt en vecka).

Inget att klaga på servicen, tycker de skött det grymt hittills - hoppas det fortsätter! :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av AndreasF »

Jag har haft samma sak på min MS Raven, uttagen i aug 2019, ett milt rasslande när man accelererar. Inte bara när man trycker plattan i mattan utan även vid mildare gaspådrag.
Hade den inlämnad på service för detta och då bytte de båda drivknutarna fram. Tog en timme ca (dock så fick jag vänta 7 veckor på service men det är en annan sak).
Så detta är inget som jag förväntar mig att någon med garanti kvar skall acceptera.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av MarcusC »

AndreasF skrev:
Jag har haft samma sak på min MS Raven, uttagen i aug 2019, ett milt rasslande när man accelererar. Inte bara när man trycker plattan i mattan utan även vid mildare gaspådrag.
Hade den inlämnad på service för detta och då bytte de båda drivknutarna fram. Tog en timme ca (dock så fick jag vänta 7 veckor på service men det är en annan sak).
Så detta är inget som jag förväntar mig att någon med garanti kvar skall acceptera.

Jag har service om tre veckor för bland annat detta.
Hoppas det inte kommer strula och att det tycker ljudet är ok, alternativt att de 15 milen till Göteborg gör att ljudet försvinner när allt är varmt.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av AndreasF »

Jag skall inte överdriva men för mig blev det som att få en ny bil. Har tidigare också haft problem med knarr vid fartgupp etc. som nu är som bortblåsta.
Bilen känns (igen) fast och stadig samt ligger som ett strykjärn på vägen. Nästan lite BMW M5 känsla... :)
Inbillar mig också att accelerationen är kraftigt förbättrad.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Missljud/knackande ljud vid acceleration?

Inlägg av TechNerd »

AndreasF skrev:
Jag skall inte överdriva men för mig blev det som att få en ny bil. Har tidigare också haft problem med knarr vid fartgupp etc. som nu är som bortblåsta.
Bilen känns (igen) fast och stadig samt ligger som ett strykjärn på vägen. Nästan lite BMW M5 känsla... :)
Inbillar mig också att accelerationen är kraftigt förbättrad.
Jag tycker också den accelererar långsammare nu med vibrationerna. Min M3LR upplevs som betydligt kvickare.
Har inga siffror så kan likaväl vara känslor...
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Skriv svar