Appar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Appar

Inlägg av Crappy »

Vilken app rekommenderas?
Teslas såklart
Men sedan
Tesla +, Remote S eller finns det andra?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Appar

Inlägg av Pontus »

Remote S är bra om man vill se utetemperaturen vid bilen :)
Annars använder jag den inte mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Appar

Inlägg av themax »

Pontus skrev:
Remote S är bra om man vill se utetemperaturen vid bilen :)
Annars använder jag den inte mycket.
Nej, Remote S – som så många pratat om – måste jag säga var en besvikelse. Gränssnittet ser ut att vara från en UIQ-applikation till SonyEricsson P800 från 2002 ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Appar

Inlägg av frippan »

themax skrev:
Pontus skrev:
Remote S är bra om man vill se utetemperaturen vid bilen :)
Annars använder jag den inte mycket.
Nej, Remote S – som så många pratat om – måste jag säga var en besvikelse. Gränssnittet ser ut att vara från en UIQ-applikation till SonyEricsson P800 från 2002 ...
Nu tycker jag du är taskig mot P800 :P
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Appar

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Remote S är bra om man vill se utetemperaturen vid bilen :)
Annars använder jag den inte mycket.
Du kan köra summon utan att hålla kvar fingret
Applewatch app
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Appar

Inlägg av Liibo »

Någon som har tips på bra app allmänt till M3?

Jag behöver ingen körjournal osv. Utan mer för privat bruk för att kunna optimera och se hur många kwh/km den drar osv :)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Appar

Inlägg av Kriper »

Superchargers naturligtvis!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Appar

Inlägg av OlleBack »

Betänk alltid risken att lämna ut lösenord eller tokens. Skulle aldrig falla mig in :)
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Appar

Inlägg av ippii »

OlleBack skrev:
Betänk alltid risken att lämna ut lösenord eller tokens. Skulle aldrig falla mig in :)
Jag har funderat på det också... Med app-access till bilen kan utomstående så bilens position, låsa upp den, remote starta den och köra iväg. Känns sådär?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Appar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ippii skrev:
OlleBack skrev:
Betänk alltid risken att lämna ut lösenord eller tokens. Skulle aldrig falla mig in :)
Jag har funderat på det också... Med app-access till bilen kan utomstående så bilens position, låsa upp den, remote starta den och köra iväg. Känns sådär?
Och man lär få 0:- från försäkringsbolaget. Samma sak som att lämna bort nyckeln/foben till främlingar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Ja det där med att lämna ut lösen.....
Jag inbillade mig att de var så välkända appar att de var seriösa. Men vem vet?
Detsamma gäller antar jag A better routeplaner. Hur har ni gjort med det?

Vad jag söker är möjlighet att ändra laddningsprocent, ställa in ett schema utan att kuta ut till bilen Tesla appen kommer lite till korta känner jag?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Appar

Inlägg av kler »

Crappy skrev:
Ja det där med att lämna ut lösen.....
Jag inbillade mig att de var så välkända appar att de var seriösa. Men vem vet?
Detsamma gäller antar jag A better routeplaner. Hur har ni gjort med det?

Vad jag söker är möjlighet att ändra laddningsprocent, ställa in ett schema utan att kuta ut till bilen Tesla appen kommer lite till korta känner jag?
Det handlar nog ofta inte om att app-utvecklarna inte är seriösa. Jag tvivlar naturligtvis på att t.ex. abrp's pappa som ju är känd med namn inte skulle ha rent mjöl i påsen.

Problemet är dock att abrp och andra tjänster är attackytor för illasinnade. Och gissningsvis finns det mängder av säkerherhetshål i många av dessa tjänster. Inte för att utvecklarna skulle vara särskilt obegåvade, men många projekt drivs trots allt vid sidan av ordinarie arbete och av relativt få utvecklare. Och säkerhet är som vi alla vet ett väldigt komplicerat område som dessutom rör på sig hela tiden.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Jag står fortfarande i valet och kvalet. Så förlåt att jag tjatar
Eftersom risken ökar med fler appar, vill jag vara säker på vilken man ska använda.
Vad jag saknar framför allt är har jag Tesla plus och Tesla appen
Ingen av dem vill sammarbeta med Siri, ingen funkar på klockan och ingen av dem kan jag förprogrammera exempelvis värmen. Det ska gå med Tesla plus. Men icke
Så vilka alternativt återstår, vilka använder ni?

Remote S, som är sågad här tydligen. Men många som använder ändå. Funkar med Siri, och klocka?
Tesla Stats, har jag inte hört något om. Men funkar med siri och klocka?
Fler?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Appar

Inlägg av Legato »

Dashboard for Tesla har många bra funktioner. Ökar Vampire Drain ganska mycket dock.

Sen är ju TeslaFi riktigt bra, men det är ju en webbapplikation.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Appar

Inlägg av Adrenity »

Crappy skrev:
Jag står fortfarande i valet och kvalet. Så förlåt att jag tjatar
Eftersom risken ökar med fler appar, vill jag vara säker på vilken man ska använda.
Vad jag saknar framför allt är har jag Tesla plus och Tesla appen
Ingen av dem vill sammarbeta med Siri, ingen funkar på klockan och ingen av dem kan jag förprogrammera exempelvis värmen. Det ska gå med Tesla plus. Men icke
Så vilka alternativt återstår, vilka använder ni?

Remote S, som är sågad här tydligen. Men många som använder ändå. Funkar med Siri, och klocka?
Tesla Stats, har jag inte hört något om. Men funkar med siri och klocka?
Fler?
Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Grymt!
Kan du ge en snabbkurs till en +50 gubbe?
Jag fick nämligen inte ihop det
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Appar

Inlägg av themax »

Crappy skrev:
Grymt!
Kan du ge en snabbkurs till en +50 gubbe?
Jag fick nämligen inte ihop det
Du installerar via länken ovan. Första gången du kör genvägen kommer den fråga om din login till Tesla. I fallet med ”genvägar” så skickas ingenting till tredjepart – varje gång genvägen används anropas Teslas API direkt. Se bara till att ha lösenkod på din telefon då de lagras i klartext i genvägar.

Genvägen ”unlock” verkar inte funka om bilen laddas – då måste du köra ”stop charging” först. Så i realiteten blir det knappast färre knapptryckningar än med Teslas app. Fördelen är dock att du kan lägga till Siri-kommandon till genvägen.

Jag höjer klockan när jag närmar mig bilen och säger ”Hej Siri - sluta ladda” och ”Hej Siri – släpp kabeln”. Funkar rätt bra när man är på språng även om jag inte tycker att det är något stort problem att hala upp telefonen heller.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Laddlucka fick jag att funka
Men jag skulle få igång heat me up, blev bara low
Jag läste i någon annan tråd att man skulle lägga in nya parametrar men var?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Appar

Inlägg av ellerstrom »

themax skrev:
Crappy skrev:
Grymt!
Kan du ge en snabbkurs till en +50 gubbe?
Jag fick nämligen inte ihop det
Du installerar via länken ovan. Första gången du kör genvägen kommer den fråga om din login till Tesla. I fallet med ”genvägar” så skickas ingenting till tredjepart – varje gång genvägen används anropas Teslas API direkt. Se bara till att ha lösenkod på din telefon då de lagras i klartext i genvägar.

Genvägen ”unlock” verkar inte funka om bilen laddas – då måste du köra ”stop charging” först. Så i realiteten blir det knappast färre knapptryckningar än med Teslas app. Fördelen är dock att du kan lägga till Siri-kommandon till genvägen.

Jag höjer klockan när jag närmar mig bilen och säger ”Hej Siri - sluta ladda” och ”Hej Siri – släpp kabeln”. Funkar rätt bra när man är på språng även om jag inte tycker att det är något stort problem att hala upp telefonen heller.
Kan du inte lägga båda dessa kommandon i ett? Tex "Hej Siri - nu ska jag åka" som först kör "sluta ladda" och sedan "släpp kabeln".
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Appar

Inlägg av themax »

ellerstrom skrev:
themax skrev:
Crappy skrev:
Grymt!
Kan du ge en snabbkurs till en +50 gubbe?
Jag fick nämligen inte ihop det
Du installerar via länken ovan. Första gången du kör genvägen kommer den fråga om din login till Tesla. I fallet med ”genvägar” så skickas ingenting till tredjepart – varje gång genvägen används anropas Teslas API direkt. Se bara till att ha lösenkod på din telefon då de lagras i klartext i genvägar.

Genvägen ”unlock” verkar inte funka om bilen laddas – då måste du köra ”stop charging” först. Så i realiteten blir det knappast färre knapptryckningar än med Teslas app. Fördelen är dock att du kan lägga till Siri-kommandon till genvägen.

Jag höjer klockan när jag närmar mig bilen och säger ”Hej Siri - sluta ladda” och ”Hej Siri – släpp kabeln”. Funkar rätt bra när man är på språng även om jag inte tycker att det är något stort problem att hala upp telefonen heller.
Kan du inte lägga båda dessa kommandon i ett? Tex "Hej Siri - nu ska jag åka" som först kör "sluta ladda" och sedan "släpp kabeln".
Jo det borde kunna gå att ordna men tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig att programmera i genvägar. Testade också appen "Stats" som verkar kunna fixa det med ett kommando (även på klockan).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Klockdjäveln vägrar fungera
Genvägarna funkar när jag trycker på dem, men inga sirikommandon. Via telefonen kör den genvägen, men blir något fel.

Jag saknar dock en app för hur det ser ut med tillgängliga laddplatser på supercharger
För övrigt, finns det ingen vettig app för var "alla" laddplatser finns?
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Appar

Inlägg av rosjon »

Saknar den också, syns bara närmaste i vanliga Tesla-appen, och jag ska inte dit....
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Appar

Inlägg av rosjon »

Du kan skapa en ny genväg som bara kör andra genvägar, funkar utmärkt.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Appar

Inlägg av Crappy »

Jag börjar bli lite nojjig

Det där med att obehöriga kan komma över lösen till hela teslakontot känns si så där
Det bästa vore om man kunde få Elon att inse att man ska ha ett lösen till kontot och ett till bilen, sedan får man använda pin to drive. Även om det tydligen går att ta sig förbi för den som kan

Men som det är nu
Med applegenvägarna ligger som sagt lösenordet i klartext i genvägsinställningarna....
Alternativet att lämna inlogget till en tredjepart känns inte heller något vidare

Nu får jag inte siri att funka med genvägarna och min gamla klocka (1-gen) Dessutom öppnar de segt tycker jag
Så frågan är hur man ska göra. Jag vill gärna i huvudsak kunna öppna trunk och frunk med siri och klockan
Hur gör ni andra?

Nu har jag kikat på https://itunes.apple.com/app/id13821116 ... appleWatch och https://itunes.apple.com/us/app/command ... 1445054572
Men inte velat lägga in lösenordet än, jag vill veta vilken jag ska ha innan jag lämnar ut det. (jaja man kan byta lösen på teslakontot)
Det räcker liksom med en tredjepartare förutom ABR tycker jag
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Appar

Inlägg av Anders-X »

Har snickrat till en iphone-genväg som skapar en token från Tesla login och sparar den i anteckningar.
Lösenordet och Tesla-mailen sparas inte i genvägen, utan endast token sparas i en anteckning.

Har även gjort en laddstatus-genväg (snodde grundskriptet från websidan tesla shortcuts) som läser
token från anteckningar och visar laddnivå, körsträcka och ev kvarvarande laddtid.

Delar gärna med mig av dessa, det är även fritt fram att ändra och komplettera dem.
Frågan är bara vilket sätt som är smidigast? Borde kunna maila dem om ni pm-ar mig er mailadress.

/Anders
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Skriv svar