Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Trevligt! För vilken snitthastighet?
Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.
Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag. Tycker e-tron verkar ha en helt ok förbrukning ändå med tanke på bilens storlek och vikt. På motorväg blir den dock straffad av relativt hög CdA men det är ju väntat.
Puttrar runt på Österlen i Påsk och det är väl runt 73 km/h i snitt. Dock varmare. Jag ligger på under 180 Wh/km under de senaste 20 milen. Vissa sträckor ner mot 155 Wh/km.
Ja, och e-Golfen ligger runt 13kWh/100km just nu. Det här handlar ju inte om att tävla vilken bil som är snålast. Det är givet att en Model S drar mindre. Men e-tron har de senaste månaderna alltid framställts som en bil som har astronomiskt hög förbrukning. Men det har den inte. Jag skrev i denna tråd för ett antal sidor sedan att jag utgår ifrån att jag kommer att köra den med ett snitt runt 24-25kWh/100km. Som det ser ut nu var det lite för pessimistiskt räknat. Och det är jag glad för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag.
Jag fick runt 24-25 i snitt de senaste dagarna. Då var det askallt på nätterna, ner mot -8 grader, och ungefär lika många plusgrader på dagen. Det som alltid händer är att bilen drar galet mycket de första kilometerna. Lite som en Tesla på vintern, fast mer extremt. Upp mot 40 nånting. Jag antar att batterivärmaren brassar på så in i bänken i början. Det gjorde den även idag, trots ganska milda temperaturer redan på morgonen, men den extrema fasen varade inte alls lika länge idag.
Kör man dessutom iväg vid den tiden som timern var inställd på, vilket jag sällan gör, blir förbrukningen i början mycket lägre. Den förvärmer väl batteriet då innan. Men jag har inga fasta tider. Svårt att pricka rätt med timern.
I veckan gjorde jag ett test och satte på Range Mode innan avfärd. Även då uteblev den riktigt höga toppen i början och snittet hamnade på 19kWh/100km efter 1 mil. Det hade säkert sjunkit ännu mer om jag hade kört lite längre. Men det är inte som range mode i Teslan som man faktiskt kan använda till vardags. E-tron stänger av all värme (går dock att sätta på igen) och den blir samtidigt slö som en snigel. Alltså verkligen i det här fallet. Range mode är bara för nödfall med andra ord.

Björn Nyland har ju hela tiden envisats med att alltid köra i Dynamic-läge, eftersom han ansåg att e-tron annars är alldeles för oresponsiv jämfört med hans P90D. Han hävdade att det inte påverkar förbrukningen. Men det gör det visst. Om inget annat så blir bilen mycket aggressivare i gasresponsen och bjuder in till mer dynamisk körning. Kan ju av en händelse vara så att de har döpt körläget för dynamic av just den anledningen. ;) Hursomhelst så förbrukar den mer då, vilket är enkel fysik. Jag håller mig oftast till Auto eller Komfort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Idag är det 18 grader varmt och förbrukningen sjönk ytterligare. På samma sträcka där jag mha range mode häromdagen lyckades komma ner till 19kWh/100km fick jag lite under 17kWh/100km idag. Utan range mode och utan speciella åtgärder. Min Model S hade under dessa förhållanden hamnat runt 16, möjligen något lägre.
Den totala snittförbrukningen efter lite omkringduttande på landsvägar hamnade på 20kWh/100km. Det är dock lite missvisande har jag märkt. Varje gång man stannar, t.ex. i en korsning , går den momentana förbrukningen mot oändligt, och snittförbrukningen ökar, samtidigt som snitthastigheten såklart sjunker.

Jag är ärligt talat lite förvånad att skillnaden mellan kallt och varmt väder är så stor. Jag trodde kanske att värmepumpen i e-tron hjälper till att hålla nere vinterförbrukningen, jämfört med en Tesla som ju kör med direktverkande el. Men det är uppenbarligen inte så. Den kanske är mer nojig och kör batterivärmaren betydligt längre, dvs vid högre temperaturer än vad Tesla gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dawar
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 nov 2018 17:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av dawar »

Bra och informativa inlägg Mati. Väntar med spänning på min egen e-tron (prod. V23) så allt du skriver uppskattas :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Skulle tippa på att den spenderar så mkt energi på batterivärmaren för att kunna ladda snabbare.
Att den stödjer 150kw är ju ett stort försäljningsargument.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Kollegan uttryckte det som ”att Audin iallafall var en riktig bil, jämfört med Teslan som var mer en leksak”. Jaja, det var med glimten i ögat, men det är nog en känsla som Tesla förmedlar till många köpare.
Den kommentaren har jag hört mer än en gång kan jag säga. Ofta helt utan glimten i ögat.
Sjukt tråkigt sånt. Tyder ju på att all FUD fått fäste.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Tesla är en leksak, BMW en pizzaräser, Volvo en traktor och Mercedes en gubb-bil. Folk är töntiga, men så länge man själv är nöjd är väl allt väl. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Jag funderar på en e-tron.
Ska åka och titta/provköra inom kort.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Tesla är en leksak, BMW en pizzaräser, Volvo en traktor och Mercedes en gubb-bil. Folk är töntiga, men så länge man själv är nöjd är väl allt väl. :)
Det värsta är bara att det i mångas ögon ändå finns en gnutta sanning i alla dessa fördomar. Vill man se sig bekräftad i sin uppfattning så är det ganska lätt, det är bara att se sig omkring på vägarna. Det kommer inte dröja länge tills man ser en Teslaförare som kör som en galning, en BMW med någon stylad nysvensk bakom ratten, en Volvo som används som dragbil, och en Mercedes som styrs av någon vithårig herre av lite äldre modell. Men den gamla tanten som sitter i BMWn bredvid ser man inte då, för hon passar inte in i bilden.
Det roliga är att jag som icke-svensk inte kände till dessa nidbilder, eller fördomar eller vad det nu är, när jag kom hit. I Tyskland har man helt andra uppfattningar om vem som kör vilken bil. Möjligen att Mercedes är en gubb-bil, men det kanske stämmer då? ;) :D
Förresten, vilka är det som kör Audi egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Tesla är en leksak, BMW en pizzaräser, Volvo en traktor och Mercedes en gubb-bil. Folk är töntiga, men så länge man själv är nöjd är väl allt väl. :)
Det värsta är bara att det i mångas ögon ändå finns en gnutta sanning i alla dessa fördomar. Vill man se sig bekräftad i sin uppfattning så är det ganska lätt, det är bara att se sig omkring på vägarna. Det kommer inte dröja länge tills man ser en Teslaförare som kör som en galning, en BMW med någon stylad nysvensk bakom ratten, en Volvo som används som dragbil, och en Mercedes som styrs av någon vithårig herre av lite äldre modell. Men den gamla tanten som sitter i BMWn bredvid ser man inte då, för hon passar inte in i bilden.
Det roliga är att jag som icke-svensk inte kände till dessa nidbilder, eller fördomar eller vad det nu är, när jag kom hit. I Tyskland har man helt andra uppfattningar om vem som kör vilken bil. Möjligen att Mercedes är en gubb-bil, men det kanske stämmer då? ;) :D
Förresten, vilka är det som kör Audi egentligen?
Haha jo det är ju lätt att bli selektiv i sitt seende så att säga om man har dessa fördomar i bakhuvudet. :)

Ja vilka kör Audi... Utesäljare?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Ja vilka kör Audi... Utesäljare?
Det kan jag leva med. :)
De som kör Tesla är ju tydligen oftast såna som kan data. Åtminstone om det när forumet är något så när representativt. Jag är ju sån själv. Och handen på hjärtat. Har man inte skaffat en Tesla för att det är en häftig pryl (=leksak)? Åtminstone var det en av anledningarna för mig, vid sidan av miljötänket. Jag erkänner. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Audi e-tron

Inlägg av lator »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Ja vilka kör Audi... Utesäljare?
Det kan jag leva med. :)
De som kör Tesla är ju tydligen oftast såna som kan data. Åtminstone om det när forumet är något så när representativt. Jag är ju sån själv. Och handen på hjärtat. Har man inte skaffat en Tesla för att det är en häftig pryl (=leksak)? Åtminstone var det en av anledningarna för mig, vid sidan av miljötänket. Jag erkänner. :oops:
Jag skulle vilja påstå att väldigt många av de som skaffat sig en Tesla har gjort det därför att det är den första elbilen som verkligen fungerar som bil. Visst finns det andra men de är trots allt tveksamma som enda- och första-bil. Först nu senaste tiden har det kommit andra bilar som kan uppfylla de flesta krav som folk har, fast de är fortfarande för dyra...
Så, nej men delvis ja blir mitt svar på ditt påstående. Detta forum kan ju vara lite missvisande ibland. Det finns ju andra som kör Tesla också. Konstigt , jag vet men... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Tesla är en leksak, BMW en pizzaräser, Volvo en traktor och Mercedes en gubb-bil. Folk är töntiga, men så länge man själv är nöjd är väl allt väl. :)
Det värsta är bara att det i mångas ögon ändå finns en gnutta sanning i alla dessa fördomar. Vill man se sig bekräftad i sin uppfattning så är det ganska lätt, det är bara att se sig omkring på vägarna. Det kommer inte dröja länge tills man ser en Teslaförare som kör som en galning, en BMW med någon stylad nysvensk bakom ratten, en Volvo som används som dragbil, och en Mercedes som styrs av någon vithårig herre av lite äldre modell. Men den gamla tanten som sitter i BMWn bredvid ser man inte då, för hon passar inte in i bilden.
Det roliga är att jag som icke-svensk inte kände till dessa nidbilder, eller fördomar eller vad det nu är, när jag kom hit. I Tyskland har man helt andra uppfattningar om vem som kör vilken bil. Möjligen att Mercedes är en gubb-bil, men det kanske stämmer då? ;) :D
Förresten, vilka är det som kör Audi egentligen?
Säg inte det
Många BMW galningar som inte använder blinkers är stylade invandrare med skägg kör numera Tesla vissa har gjort det i några år tom Bild
Just saying Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Sofie »

För 6 år sedan när jag beställde Teslan, då fanns det ingen annan bil som gjorde minst 20 mil på vintern. Att den dessutom inte såg ut som elbil, utan var riktigt snygg gjorde bara valet ännu lättare. Redan för nästan 15 år sedan hade vi bestämt oss för att nästa bil skulle vara en elbil, bara den klarade 20 vintermil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Sofie skrev:
För 6 år sedan när jag beställde Teslan, då fanns det ingen annan bil som gjorde minst 20 mil på vintern. Att den dessutom inte såg ut som elbil, utan var riktigt snygg gjorde bara valet ännu lättare. Redan för nästan 15 år sedan hade vi bestämt oss för att nästa bil skulle vara en elbil, bara den klarade 20 vintermil.
Ja Tesla har ju varit det enda rimliga alternativet under flera år om man har haft krav på exempelvis minst 20 vintermil, men då till ett väldigt högt inköpspris. Idag finns det alternativ (även från Tesla) för summor som betydligt många fler tycker är rimligt att lägga på en bil.

Hur som helst så kommer vi nog få leva med att varje bilmärke som rör upp några som helst känslor bland bilintresserade kommer ha ett öknamn eller en utnämnd stereotyp ägare även framöver. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Sofie skrev:
För 6 år sedan när jag beställde Teslan, då fanns det ingen annan bil som gjorde minst 20 mil på vintern. Att den dessutom inte såg ut som elbil, utan var riktigt snygg gjorde bara valet ännu lättare. Redan för nästan 15 år sedan hade vi bestämt oss för att nästa bil skulle vara en elbil, bara den klarade 20 vintermil.
Ja Tesla har ju varit det enda rimliga alternativet under flera år om man har haft krav på exempelvis minst 20 vintermil, men då till ett väldigt högt inköpspris. Idag finns det alternativ (även från Tesla) för summor som betydligt många fler tycker är rimligt att lägga på en bil.

Hur som helst så kommer vi nog få leva med att varje bilmärke som rör upp några som helst känslor bland bilintresserade kommer ha ett öknamn eller en utnämnd stereotyp ägare även framöver. :)
Problemet är när en massa myter får fäste.
Det har ju gällt elbilar i stort under lång tid, men det börjar så sakteliga vända.
Plötsligt är det ”ok” att köpa en elbil från en avgasbilstillverkare, de gör ju ”riktiga bilar”.

Men gällande Tesla verkar det tvärtom accelerera, trots att bilarna blir bättre och bättre ökar all FUD år för år.
Köper man en Tesla så köper man ”en leksak” i bemärkelsen att det är något som inte riktigt funkar, inte duger som vardagsbil, kommer trilla sönder, osv.

Jag har fått tre kollegor intresserade av Tesla nu, och de enda kommentarerna jag hört hittills är att de förväntar sig skrammel vid provkörning.

Det ger ju en rätt tydlig bild av vad folk fått för uppfattning.
Jag tycker som sagt det är väldigt sorgligt att allt skit som sprids i media av oljelobby och avgasbilstillverkare fått fäste. Det riskerar ju framtiden för Tesla som faktiskt helt själva är de som fått elbilar att bli relevanta igen.

Som jag också sagt tidigare så tycker jag man bör se till att stödja just Tesla istället för avgasbilstillverkarna av denna anledning.
Har man andra behov som inte Teslas bilar matchar så visst, köp en elbil från avgasbilstillverkarna. Men var då medveten om att du också i viss mån bidrar/stödjer all den FUD som spridits, och inte minst stödjer du också deras fortsatta tillverkning av just avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Sofie skrev:
För 6 år sedan när jag beställde Teslan, då fanns det ingen annan bil som gjorde minst 20 mil på vintern. Att den dessutom inte såg ut som elbil, utan var riktigt snygg gjorde bara valet ännu lättare. Redan för nästan 15 år sedan hade vi bestämt oss för att nästa bil skulle vara en elbil, bara den klarade 20 vintermil.
Ja Tesla har ju varit det enda rimliga alternativet under flera år om man har haft krav på exempelvis minst 20 vintermil, men då till ett väldigt högt inköpspris. Idag finns det alternativ (även från Tesla) för summor som betydligt många fler tycker är rimligt att lägga på en bil.

Hur som helst så kommer vi nog få leva med att varje bilmärke som rör upp några som helst känslor bland bilintresserade kommer ha ett öknamn eller en utnämnd stereotyp ägare även framöver. :)
Problemet är när en massa myter får fäste.
Det har ju gällt elbilar i stort under lång tid, men det börjar så sakteliga vända.
Plötsligt är det ”ok” att köpa en elbil från en avgasbilstillverkare, de gör ju ”riktiga bilar”.

Men gällande Tesla verkar det tvärtom accelerera, trots att bilarna blir bättre och bättre ökar all FUD år för år.
Köper man en Tesla så köper man ”en leksak” i bemärkelsen att det är något som inte riktigt funkar, inte duger som vardagsbil, kommer trilla sönder, osv.

Jag har fått tre kollegor intresserade av Tesla nu, och de enda kommentarerna jag hört hittills är att de förväntar sig skrammel vid provkörning.

Det ger ju en rätt tydlig bild av vad folk fått för uppfattning.
Jag tycker som sagt det är väldigt sorgligt att allt skit som sprids i media av oljelobby och avgasbilstillverkare fått fäste. Det riskerar ju framtiden för Tesla som faktiskt helt själva är de som fått elbilar att bli relevanta igen.

Som jag också sagt tidigare så tycker jag man bör se till att stödja just Tesla istället för avgasbilstillverkarna av denna anledning.
Har man andra behov som inte Teslas bilar matchar så visst, köp en elbil från avgasbilstillverkarna. Men var då medveten om att du också i viss mån bidrar/stödjer all den FUD som spridits, och inte minst stödjer du också deras fortsatta tillverkning av just avgasbilar.
Jag vet inte jag, känns lite som man gör en höna av en fjäder. I min bekantskapskrets tycker den absoluta majoriteten att Tesla gör häftiga bilar. Skulle nog vilja påstå att rent generellt tycker de flesta att Tesla är spännande. Att vissa väljer att inte köpa en Tesla ändå kan ju ha en miljard olika orsaker.

Det enda sättet att bilda sig en egen uppfattning är ju att provköra så det vore ju olyckligt (för Teslas skull) om de sparar bort/försvårar den möjligheten som de var på väg att göra för ett tag sen i och med nedläggningen av butiker. Men där verkar de ha tagit sitt förnuft till fånga.

Så ser inte jag det, jag ser det som att om jag köper en elbil från en "traditionell" tillverkare så påskyndar jag omställningen hos dem. Eftersom de då får svart på vitt att efterfrågan finns. Mitt bilval styrs inte av viljan att stödja någon speciell tillverkare. Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Man kanske ska köpa en Epiroc? :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

taliz skrev:
Köper man en Tesla så köper man ”en leksak” i bemärkelsen att det är något som inte riktigt funkar, inte duger som vardagsbil, kommer trilla sönder, osv.
Jag tror "en leksak" också handlar om fokusen på hur snabbt Teslan accelererar. När Teslaägare skryter om 0-100 på 2 sekunder eller vad det nu är så skapar man också bilden av en leksaksbil för rika pojkar.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Audi e-tron

Inlägg av jeppe_sthlm »

Visst kan det vara så, men om inte Tesla byggt fett snabba bilar (som grabben skulle ha sagt) så tror jag inte omställning kommit alls lika långt. En attraktiv, rolig bil som man faktiskt vill ha - inte känner sig ”tvingad” till att ha för att visa att man bryr sig om miljön, som en Prius t.ex.

Sen är det klart att pruttkuddar och atarispel kanske hjälper till att spä på bilden om en leksak.

Å andra sidan - som en annan kollega sa, som ville köpa en dyr BMW av något slag. ”Den kommer att vara rolig i ca 6 månader, sen är det över - visst är det så med Teslan också?” Nix, sa jag - jag tar fortfarande onödiga omvägar efter snart ett år.

Tror också att dessa små gimmickar och alla uppdateringar gör att man inte tröttnar lika fort på bilen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Men nu ska ju VW samarbeta med Northvolt, de ska bland annat utveckla nya batterier tillsammans. Kommer du köpa en VW nu då? Gissningsvis nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14561
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Men nu ska ju VW samarbeta med Northvolt, de ska bland annat utveckla nya batterier tillsammans. Kommer du köpa en VW nu då? Gissningsvis nej.
Att VW nu snart kommer igång med faktisk tillverkning av några av alla koncept de lanserat det senaste decenniet har såklart en anledning. Tesla är förstås en väldigt stor sådan. Men det finns ytterligare en som inte riktigt belysts, särskilt i media har det varit väldigt tyst om detta. EUs allt strängare krav på snittutsläpp och hot om stora böter om de inte nås.

FCA köpte sig fria då de insåg att de inte kommer ha en chans att komma ikapp. Bra för Tesla och dåligt för FCA då de gräver en ännu större grop åt sig själva.

VW är däremot betydligt slugare, som vanligt. De siktar på att både äta kakan och ha den kvar. De grönmålar så det står härliga till.
Men oavsett hur man väljer att se på det gäller följande:
Köper man en VW-produkt så bidrar man till deras tillverkning av avgasbilar. Man bidrar också till fuskarna som förstört hälsa och liv för miljontals människor.
Man är inte så lite naiv och godtrogen om man tror att de plötsligt blivit elbilsälskare och miljöfantaster. Det är bara marknadsföring.

Kia och Hyundai var som sagt ärliga med att de använder elbilarna primärt för att sänka snittutsläppen. Fuskarna VW skulle aldrig medge detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Men nu ska ju VW samarbeta med Northvolt, de ska bland annat utveckla nya batterier tillsammans. Kommer du köpa en VW nu då? Gissningsvis nej.
Att VW nu snart kommer igång med faktisk tillverkning av några av alla koncept de lanserat det senaste decenniet har såklart en anledning. Tesla är förstås en väldigt stor sådan. Men det finns ytterligare en som inte riktigt belysts, särskilt i media har det varit väldigt tyst om detta. EUs allt strängare krav på snittutsläpp och hot om stora böter om de inte nås.

FCA köpte sig fria då de insåg att de inte kommer ha en chans att komma ikapp. Bra för Tesla och dåligt för FCA då de gräver en ännu större grop åt sig själva.

VW är däremot betydligt slugare, som vanligt. De siktar på att både äta kakan och ha den kvar. De grönmålar så det står härliga till.
Men oavsett hur man väljer att se på det gäller följande:
Köper man en VW-produkt så bidrar man till deras tillverkning av avgasbilar. Man bidrar också till fuskarna som förstört hälsa och liv för miljontals människor.
Man är inte så lite naiv och godtrogen om man tror att de plötsligt blivit elbilsälskare och miljöfantaster. Det är bara marknadsföring.

Kia och Hyundai var som sagt ärliga med att de använder elbilarna primärt för att sänka snittutsläppen. Fuskarna VW skulle aldrig medge detta.
VW:s primära mål är självklart att klara omställningen utan att gå i konkurs. Under en period kommer de behöva två ben att stå på, hur lång den perioden blir kommer variera runt om på världens alla marknader pga skiftande förutsättningar. I Europa kommer det förmodligen gå fortare jämfört med i USA om man ser till hur stort allvar politikerna på respektive sida om pölen ser på klimatproblematiken, och på hur förberedd infrastrukturen är. Andra marknader kommer behöva kortare respektive längre tid än Europa och USA.

Man är fruktansvärt naiv om om tror att det går att ställa om hela världens fordonsförsäljning över en natt.

Att de tillåtna snittutsläppen i Europa skärps steg för steg är väl förövrigt mycket väl belyst i media och har varit känt under många år nu. Men VW brukar snarare hänvisa till att elbilar (producerade med låga koldioxidutsläpp) behövs om vi ska kunna nå Parisavtalet. Där lokal produktion också är en viktig del för att minska varutransporterna i världen. VW har över 300 000 anställda, du har självklart rätt i att alla inte är elbilsälskare, precis som att långt ifrån alla tycker att dieselfusket var ett skönt tilltag. Men så länge företaget som helhet drar åt rätt håll spelar det mindre roll.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
"Om valet däremot står mellan för mig lika attraktiva (el)bilar från olika tillverkare, kommer jag köpa från den vars verksamhet har störst positiv ekonomisk inverkan i landet/världsdelen jag bor."

Vad kul! Jag bor i Västerbotten.
Hade det inte varit för Tesla hade aldrig Northvolt startats.
Ett av Sveriges största industriprojekt på 30- 40 miljarder i första skedet.
Nu pratas det om flera Northvoltfabriker.

Delvis därför kör jag Tesla, för att skapa fler jobb i Västerbotten.
Men nu ska ju VW samarbeta med Northvolt, de ska bland annat utveckla nya batterier tillsammans. Kommer du köpa en VW nu då? Gissningsvis nej.
Att VW nu snart kommer igång med faktisk tillverkning av några av alla koncept de lanserat det senaste decenniet har såklart en anledning. Tesla är förstås en väldigt stor sådan. Men det finns ytterligare en som inte riktigt belysts, särskilt i media har det varit väldigt tyst om detta. EUs allt strängare krav på snittutsläpp och hot om stora böter om de inte nås.

FCA köpte sig fria då de insåg att de inte kommer ha en chans att komma ikapp. Bra för Tesla och dåligt för FCA då de gräver en ännu större grop åt sig själva.

VW är däremot betydligt slugare, som vanligt. De siktar på att både äta kakan och ha den kvar. De grönmålar så det står härliga till.
Men oavsett hur man väljer att se på det gäller följande:
Köper man en VW-produkt så bidrar man till deras tillverkning av avgasbilar. Man bidrar också till fuskarna som förstört hälsa och liv för miljontals människor.
Man är inte så lite naiv och godtrogen om man tror att de plötsligt blivit elbilsälskare och miljöfantaster. Det är bara marknadsföring.

Kia och Hyundai var som sagt ärliga med att de använder elbilarna primärt för att sänka snittutsläppen. Fuskarna VW skulle aldrig medge detta.
Tesla är väl lika sluga och säljer sin utsläpp rätter till ett riktigt skitigt bil företag bara för att tjäna pengar, VW försöker tar ansvar själv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar