Eftersom taket på bonusen är 25 %, kan det alltså löna sig att inte hyra, då man då även får bonus på (del av) batteripriset.Jerker skrev:
Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
När kommer en elbil under 200 000 kr?
Moderator: Redaktion
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Stämmer. Nu vet jag inte hur just Sono Motors har tänkt att prissätta batterihyran, men när jag leasade min Zoe så räknade jag på det och kom fram till att under leasingperioden på 3 år så lönade det sig att hyra batteriet framför att köpa loss det. Men så är ju Zoen dyrare och faller inte för 25%-regeln.bylund skrev:Eftersom taket på bonusen är 25 %, kan det alltså löna sig att inte hyra, då man då även får bonus på (del av) batteripriset.Jerker skrev:
Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Billigaste Zoe kostar 332 990:- på Renaults sida. Går kanske att få lite rabatter m.m. men tror knappt den kommer under 300 kkr ens och garanterat inte under 200kkr efter miljöbonusen. Tycker inte det är särskilt billigt för en så liten bil.iAkita skrev:En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Sion verkar ju bli första ”riktiga” elbilen under 200 000kr, efter bonus. Den kommer ju också ha alla kriterier för räckvidd och sådant för att funka som ersättare för en avgasbil. Rätt svar ser alltså ut att bli 2020.
På grund av bonussystemet som minskas efter 240 000kr så misstänker jag att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser en bil som kostar under 200 000kr innan bonus.
På grund av bonussystemet som minskas efter 240 000kr så misstänker jag att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser en bil som kostar under 200 000kr innan bonus.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Tror jag som gissat 2026 inte ligger sååååå illa till ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.Hnrk skrev:Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.iAkita skrev:En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Då kan jag "köpa" en Model X för under 20kkr, är ju ingen som tvingar mig att betala för bilen... Zoen utan batteri är ingen fungerande elbil och man är tvingad att betala för batterihyra. Batterihyran är också en kostnad och att ange priset för bilen utan batteripack är bedrägligt.iAkita skrev:Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.Hnrk skrev:Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.iAkita skrev:En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
ms 76132 "Eleamore"
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Självklart! Men det kan ha betydelse för vissa vars ekonomi är på gränsen för att få beviljat ett billån. Bankerna ser inte till hyreskostnaden för batteriet lika lite som de frågar efter hur mycket man planerar att köra med bilen och därmed hur hög driftskostnad man får.12man skrev:ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
I normala fall gillar jag inte batterihyra men när maran ska jämföra en avgasbil med en elbil och tycker att elbilen är dyr i inköp utan att bry sig om det totala månadskostnaden så är en bil med batterihyra bra. Så ja, du kan köpa en elbil för under 200 000kr idag, men precis som för avgasbilen så tillkommer en kostnad om du ska köra med den.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Visst är det så. Det framförs ju allt som oftast på det här forumet att teslor (framförallt Model 3) inte är alls så dyra om man ser till den totala ägandekostnaden. Jag håller med om att det är den man måste titta på. Det var därför jag gjorde jämförelsen med en Clio, som trådskaparen nämnde att det saknades elektrisk motsvarighet till till rimligt pris.12man skrev:ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
Ser man till den totala ägandekostnaden, där batterihyran självklart ska inkluderas, så måste du komma ihåg att den som köper batteriet med bilen står för värdeminskningen även på batteriet. Det gör man inte när man hyr det. Restvärdet på bilen är ca 50% efter tre år, oavsett om man äger eller hyr batteriet. Just nu kostar en Zoe med batterihyra från 226 000 kr innan bonus, och en med batteriet inkluderat från 306 000 kr innan bonus. Batteriet värderas alltså till 80 000 kr och restvärdet kommer vara 40 000 kr efter tre år. Jämför det med batterihyran på drygt 36 000 kr för fri körsträcka under tre år. Även kapitalkostnaden blir högre vid batteriköp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.iAkita skrev:Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.Hnrk skrev:Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.iAkita skrev:En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.
Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Jag saknar svarsalternativet ”aldrig”....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.Hnrk skrev:Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.
Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.
Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Fast vad kostar då billigast avgasbilen om ALLT ska ingå?
För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Nu var det minst 10 mil jag skrev, inte max 10 mil. Förhoppningsvis kommer priserna någon gång gå ned såpass mycket att det finns billiga elbilar att köpa på samma sätt som det finns billiga fossilbilar. Frågan är när det kommer ske. Många här inne har förutspått en snabb revolution och att fossilbilar är ute redan om 5-10 år, men så länge det inte finns något att välja på för de som inte har så mycket pengar tror jag att det kommer ta bra mycket längre tid än så.iAkita skrev:Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.Hnrk skrev:Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.
Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.
Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Det finns även de som inte har råd att köpa en splitterny bil över huvud taget utan måste vänta på att en billig bil kommer ut på begagnatmarknaden.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Många, däribland jag själv, är inte i närheten av att lägga så mycket på bensin. Jag kör mellan 500 - 800 mil om året med en bil som drar ca 0,5 l/mil. Det tar lång tid att tjäna in bensinpengar då. Lägg till att jag bor i ett flerfamiljshus och att om jag måste hyra en parkeringsplats med laddbox kommer det kanske kosta 200 kr/mån bara för möjligheten att ladda hemma. Det blir många kr/mil på ett år.LarsL skrev:Fast vad kostar då billigast avgasbilen om ALLT ska ingå?
För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en elbil men det känns som att de ekonomiska möjligheterna att köpa en ny elbil ligger rätt långt bort. Jag är beredd att lägga mer pengar totalt sett för en elbil men inte hur mycket som helst.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Kör du så lite som 5-800 mil/år så spelar det ingen roll vad du har för bil.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Det här tror jag på. Den billiga elbilen som bara går 10-15 mil kommer aldrig komma. I princip alla elbilar som släpps nu har batterier på 40 kWh eller mer. Och det är rimligt; som Herr X skriver i början av tråden så är det rätt värdelöst att inte kunna köra någon till flygplatsen och sen hem igen utan att få räckviddsångest.iAkita skrev:Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.Hnrk skrev:Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.
Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.
Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Den dag det kommer en elbil för 200 000 kr så kommer den gå c:a 30 mil blandad körning. Det kommer dröja längre än jag tidigare trott innan den släpps, men det vi till slut får kommer vara bättre. En sådan bil kan man dock inte lansera innan man löst batteriförsörjningen, för den kommer sälja alldeles för bra.
Det var någon som skrev för några år sedan att vi överskattar vad som kommer hända på kort sikt och underskattar det som kommer hända på lång sikt. Det skriver jag under på. De elbilar som kommer nu ger en försmak av vad vi kan vänta oss, men elbilarna kommer aldrig dominera nybilsförsäljningen förrän batterifabrikerna börjar leverera i stor skala någonstans kring 2021-2023. Kanske så sent som 2025. Då kommer det dock vara proppen ur på riktigt och marknaden kommer svämma över av nya, fina elbilar av alla de slag. 2030 kommer fossilbilar vara lika iskalla som tjock-tv.
Min gissning som svar på frågan är 2025. Före dess får vi inte se någon så billig elbil.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Jag tror att enkla bilar med 30 mils räckvidd kommer vi se för 250kkr om några år. De med fsd kommer gå runt halvmiljonen. Det kommer vara som det alltid har varit, de rika kommer ha möjlighet att investera i saker som ger avkastning, medans de med normalinkomster får nöja sig med kostnader som avskrivs.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
En anledning till att ägarkostnaderna för en elbil kan bli lägre än fossilbil trots högre pris är ju de låga kostnaderna det blir när man kör. Om du däremot ska betala 600 kr/månaden för batteriet så har jag svårt att se hur den ska bli billigare än en Clio för 130 000 kr eller missar jag något självklart?iAkita skrev:Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.Hnrk skrev:Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.iAkita skrev:En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Hnrk skrev:Många, däribland jag själv, är inte i närheten av att lägga så mycket på bensin. Jag kör mellan 500 - 800 mil om året med en bil som drar ca 0,5 l/mil. Det tar lång tid att tjäna in bensinpengar då. Lägg till att jag bor i ett flerfamiljshus och att om jag måste hyra en parkeringsplats med laddbox kommer det kanske kosta 200 kr/mån bara för möjligheten att ladda hemma. Det blir många kr/mil på ett år.LarsL skrev:Fast vad kostar då billigast avgasbilen om ALLT ska ingå?
För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en elbil men det känns som att de ekonomiska möjligheterna att köpa en ny elbil ligger rätt långt bort. Jag är beredd att lägga mer pengar totalt sett för en elbil men inte hur mycket som helst.
Ja men varför vill du ha en elbil då?
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Precis ska bilen stå still så är det bättre att köpa en fossilbil, rent miljömässigt. Det har ju flera rapporter visat (IVL).
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
Är i liknande sits. I flerfamiljshus. Visserligen skulle man kunna ladda (men tror att brf skulle kräva bättre (ny) ledning för att risk för brand finns ,spec om man drar mer än vad kablarna (som oftast ör gamla) är gjorda för. Min åsikt är att om det finns risker för en brand är det föreningens skyldighet att dra nya kablar oavsett, för då finns risken att det brinner när en vanlig bil står med motorvärmare. Men det finns snabbladdare i närheten så vi bortser från den, utan man får ladda på snabbladdare, i några timmar varannan vecka (man kan gå emellan så det enda problemet blir om det är flera som tänkt samma sak, men då blir det att man får installera något på sin parkeringsplats). Men det är överkomligt. brf kan avskriva under ca 10 år så det bör inte bli så saftigt
Inköpspriset är det största hindret!
Kör man 500 mil om året blir det högst 4000 kr skillnad, och det äts upp med de löjligt höga försäkringarna som egentligen enbart beror på de alldeles för höga (imo) priset. Så det blir svårt att motivera med ekonomi. Det behövs andra faktorer som miljö och zoner där vissa bilar inte får åka (det finns dubbdäcksförbud i vissa stadsdelar men folk har fortfarande dubbdäck, ja, för att det behövs)
Kommer elbilarna ned till 200 000-250 000 så tror jag inte försäkringspremierna blir så farliga heller.
Problemet är att INGEN (eller rättare sagt producenterna och de som köpt dyra bilar) vill att priset kommer ned. Men det räcker med att någon hoppar i plurret så är de andra mer eller mindre tvingade att följa efter. Men producenterna och viss fall elbilsägare kommer lobba för att så inte sker.(de vill förhindra att framsteg sker, och det är inga svaga krafter) det är därför jag tror det kommer att dröja med de riktiga massmarknads elbilarna.jag tror tidigast 2025 dvs 5-6 år för bilarna att ta sig under 300 000 (då menar jag de med 40-50 mils räckvidd). Jag tror att batteripriset kommer sjunka drastigt och att elmotorer är mycket enklare att bygga dem kommer ske med lägre kostnad än idag för fossilbilar. Elbilstillverkarna kommer göra vinst med dessa priser.
Inköpspriset är det största hindret!
Kör man 500 mil om året blir det högst 4000 kr skillnad, och det äts upp med de löjligt höga försäkringarna som egentligen enbart beror på de alldeles för höga (imo) priset. Så det blir svårt att motivera med ekonomi. Det behövs andra faktorer som miljö och zoner där vissa bilar inte får åka (det finns dubbdäcksförbud i vissa stadsdelar men folk har fortfarande dubbdäck, ja, för att det behövs)
Kommer elbilarna ned till 200 000-250 000 så tror jag inte försäkringspremierna blir så farliga heller.
Problemet är att INGEN (eller rättare sagt producenterna och de som köpt dyra bilar) vill att priset kommer ned. Men det räcker med att någon hoppar i plurret så är de andra mer eller mindre tvingade att följa efter. Men producenterna och viss fall elbilsägare kommer lobba för att så inte sker.(de vill förhindra att framsteg sker, och det är inga svaga krafter) det är därför jag tror det kommer att dröja med de riktiga massmarknads elbilarna.jag tror tidigast 2025 dvs 5-6 år för bilarna att ta sig under 300 000 (då menar jag de med 40-50 mils räckvidd). Jag tror att batteripriset kommer sjunka drastigt och att elmotorer är mycket enklare att bygga dem kommer ske med lägre kostnad än idag för fossilbilar. Elbilstillverkarna kommer göra vinst med dessa priser.
Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.