Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Finns visserligen många argument för Polestar men själv ser jag främst känslomässiga själ.
Den är inte en Tesla.
Den är inte en amerikansk bil.
Den ser annorlunda ut både exteriört och interiört.
Man jobbar på Volvo eller på företag med anknytning till Volvo osv.
Den hade gärna fått vara en Tesla.
Att det inte är en amerikansk bil ser jag som ett plus.
Den ser svensk ut
Enda anknytningen till Volvo jag har är att jag kört Volvo i 18 år.
Gillar designspråket. Så precis som du säger. Mycket känslomässiga skäl. Men det är det väl när det gäller Tesla också, eller vilken bil som helst. Vi väljer oftast bil med hjärtat.
Men för mig är det en helhetsbild. Har jag inte råd med bilen kan den vara hur fin som helst. Nu när Tesla släppt sin SR+ så är det väldigt lockande. Den blir ju minst 100.000 kr billigare än PS2. Även om Polestar kommer att komma med en enkelmotor och mindre batteri för man man kan förmoda runt 500.000 kr, (med lite optioner) så kommer den tidigast 2021 och så länge kan jag inte vänta. Jag har varit på gång att byta bil nu i ett halvår. Dock byter jag bil väldig sällan, så jag är mer noggrann att det ska bli rätt val.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av ovelundkvist »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Take a chill pill! Jag är inte upprörd, kolla på vem som använder fetstil och rör sig med betydligt mer aggressiva uttryck. Verkar som du blir genuint upprörd och arg av dialogen. Så verkar det när man läser dina svar. Om så inte är fallet, kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig, det är inte trevligt som det är nu iaf. Jag har ingen lust att fortsätta debattera när du har den jargongen.
Hej och ut från mig!
"Betydligt mer aggressiva uttryck"? Vilket då? Du kom med rena personangrepp om att jag inte skulle tänka och saknar distans. Vad har jag skrivit som var aggressivt?

Fetstil använder jag för att tydliggöra, varken mer eller mindre. Jag undrar fortfarande om du hade hoppat på mig om jag skrev att jag har svårt att förstå att man köper en fossilbil hellre än en elbil. Gissningsvis inte... Så det känsliga verkar vara att gilla Tesla i ett Teslaforum. Inte så lite absurt.

Inte helt förvånad att du saknar svar, du kastar ut sig påhopp men sen kan du inte motivera dem överhuvudtaget.
Du ser ingen röd tråd i att folk väljer att undvika trådar efter att du har skrivit inlägg?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

ovelundkvist skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Då är det ju konstigt att det finns flera bilmärken på marknaden? Om en bil uppfyller alla krav! Utan att försöka vara otrevlig, så undrar jag ärligt talat lite hur du tänker när du skriver som du gör? Du menar alltså att ingen kan ha intresse av någon annan elbil än M3 i samma storleksklass? Varför väljer någon BMW 3, Audi A4, MB C? De är ju alla fossilbilar i samma storlek. Liiiite distans måste man väl klara att ha till sina egna preferenser. Även om jag gillar Tesla, så måste jag ju kunna förstå och acceptera att inte alla människor tycker likadant.
Jag förstår verkligen inte vad din issue är. Jag skriver att jag inte förstår hur man kan välja en PS2 före en Model 3. Jag förstår inte heller att man väljer att åka runt med en husvagn hela semestern eller att man väljer iPhone före Android.

Det betyder inte på något sätt att jag inte förstår att folk gör dessa val ändå.... Det är ju alldeles uppenbart, så vad försöker du få fram för poäng?

Det är verkligen en gåta för mig att det finns så många i ett Tesla-forum som inte kan acceptera att man faktiskt kan älska Tesla . För mig är tex de fossilbilar du nämner ganska likvärdiga, har inga problem att förstå att man kan vela mellan dem. För mig är dock Model 3 helt överlägsen det vi hittills vet om PS2. Men det betyder inte att du måste tycka lika. Det är fritt fram för dig att anse den exakta motsatsen, jag kommer inte påstå att du saknar distans eller andra dryga saker... Du har rätt till din åsikt även om den skulle vara diametralt motsatt min.

Skulle du blivit lika upprörd om jag skrev att jag inte förstår hur man kan välja en fossilbil framför en elbil? Det gör ju fortfarande en överlägsen majoritet av konsumenterna, personligen tycker jag det är ett märkligt val, men återigen betyder det inte att jag inte förstår att folk gör detta, i mitt tycke oftast felaktiga, val.

Take a chill pill! Jag är inte upprörd, kolla på vem som använder fetstil och rör sig med betydligt mer aggressiva uttryck. Verkar som du blir genuint upprörd och arg av dialogen. Så verkar det när man läser dina svar. Om så inte är fallet, kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig, det är inte trevligt som det är nu iaf. Jag har ingen lust att fortsätta debattera när du har den jargongen.
Hej och ut från mig!
"Betydligt mer aggressiva uttryck"? Vilket då? Du kom med rena personangrepp om att jag inte skulle tänka och saknar distans. Vad har jag skrivit som var aggressivt?

Fetstil använder jag för att tydliggöra, varken mer eller mindre. Jag undrar fortfarande om du hade hoppat på mig om jag skrev att jag har svårt att förstå att man köper en fossilbil hellre än en elbil. Gissningsvis inte... Så det känsliga verkar vara att gilla Tesla i ett Teslaforum. Inte så lite absurt.

Inte helt förvånad att du saknar svar, du kastar ut sig påhopp men sen kan du inte motivera dem överhuvudtaget.
Du ser ingen röd tråd i att folk väljer att undvika trådar efter att du har skrivit inlägg?
Jag ser en röd tråd att det i detta Tesla-forum finns flera som ser rött när man gillar Tesla "för mycket"... I ditt fall var det uppenbarligen extremt provocerande att tycka att det är bra för oss konsumenter med sänkta priser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av ovelundkvist »

Nej, det provocerande är din trista attityd mot personer som har andra åsikter och förutsättningar än du har.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Å bilen går bra?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av ovelundkvist »

Jeppe_E skrev:
Å bilen går bra?
:D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)

Heheh.. Registrerad som en Volvo 2019. I februari. Handmade in Sweden ;)

Ja, de behöver steppa upp lite nu.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)

Heheh.. Registrerad som en Volvo 2019. I februari. Handmade in Sweden ;)

Ja, de behöver steppa upp lite nu.
Förmodligen någon form av förseriebil byggd av Volvo R&D. :) Spännande!

Nu ska man ju inte lita allt för mycket på specifikationerna hos transportstyrelsen för prototyper och förseriebilar, men den är reggad för en maxdragvikt på 1750 kg iaf. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)

Heheh.. Registrerad som en Volvo 2019. I februari. Handmade in Sweden ;)

Ja, de behöver steppa upp lite nu.
Förmodligen någon form av förseriebil byggd av Volvo R&D. :) Spännande!

Nu ska man ju inte lita allt för mycket på specifikationerna hos transportstyrelsen för prototyper och förseriebilar, men den är reggad för en maxdragvikt på 1750 kg iaf. :)

Då bör väl tjänstevikten ligga i det häradet också... lägligt med 3500 kg i totalvikt. ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)

Heheh.. Registrerad som en Volvo 2019. I februari. Handmade in Sweden ;)

Ja, de behöver steppa upp lite nu.
Förmodligen någon form av förseriebil byggd av Volvo R&D. :) Spännande!

Nu ska man ju inte lita allt för mycket på specifikationerna hos transportstyrelsen för prototyper och förseriebilar, men den är reggad för en maxdragvikt på 1750 kg iaf. :)

Då bör väl tjänstevikten ligga i det häradet också... lägligt med 3500 kg i totalvikt. ;)
Nja 1750 kg gäller vid utökad behörighet på körkortet står det. Tjänstevikt 2100 kg och totalvikt 2500 kg. Men man bör nog som sagt ta de där siffrorna med en nypa salt, ibland reggar de helt tokiga uppgifter på provbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)
Men vad säger han? Första körning med PL3 19?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)
Men vad säger han? Första körning med PL3 19?
https://www.motortrend.com/news/2021-po ... eper-dive/
A week after making its global debut on the internet, the Tesla Model 3-fighting Polestar 2 hatchback sedan (code-named P319) was unveiled at the 2019 Geneva auto show along with more detail about the specifications and technology baked into the volume model of this new brand.
:)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
Tror inte den här har postats tidigare. Tweet från Håkan Samuelsson på första körningen med Polestar 2. Den rullar ju iaf! :)



EDIT: Starten på vägtesterna stod det ju. :)
Men vad säger han? Första körning med PL3 19?
https://www.motortrend.com/news/2021-po ... eper-dive/
A week after making its global debut on the internet, the Tesla Model 3-fighting Polestar 2 hatchback sedan (code-named P319) was unveiled at the 2019 Geneva auto show along with more detail about the specifications and technology baked into the volume model of this new brand.
:)
Skönt att se att det inte bara är "mitt" företag som har svårt med att släppa användandet av projektnamnet även när produkten fått ett marknadsnamn :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Är inte detta jättekonstigt att Volvo lanserar Polestar styling till sina bilar i detta läge? Blir bara rörigt och det hade varit snyggare om Polestar var ett renodlat elbilsmärke. Tycker strategin är helkonstig.

Priserna är också anmärkningsvärt höga :shock:

https://feber.se/bil/art/396283/sverige ... os_nya_po/
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

hooked skrev:
Är inte detta jättekonstigt att Volvo lanserar Polestar styling till sina bilar i detta läge? Blir bara rörigt och det hade varit snyggare om Polestar var ett renodlat elbilsmärke. Tycker strategin är helkonstig.

Priserna är också anmärkningsvärt höga :shock:

https://feber.se/bil/art/396283/sverige ... os_nya_po/
Polestar optimering har funnits i många år till Volvobilar. Men de verkar ha utökat med styling. Polestar är ju dock fortsatt ett undermärke till Volvo och inte uttalat ett elbilsmärke. PS 1 är ju fortfarande en elhybrid (även om den är en one-off)

En S60 T8 Inscription/R-Design kostar 564.000 kr
En S60 T8 Polestar kostar 638.000 kr

Mycket pengar för en låtsaselbil. 74.000 kr för öhlinschassi, elbaklucka, andra fälgar, optimerad motor och..... guldfärgade säkerhetsbälten. :shock:

Men å andra sidan så betalar Teslaägare 106.000 kr extra för snarlika saker. Dvs optimerade motorer, andra fälgar, bättre bromsar.

Men det kan ju vara precis tvärtom, att man vill knyta ihop Polestar och Volvo ännu tydligare. Så att köpgruppen ser det som samma märke (även om marknadsfluffet hos Polestar hävdar annat).

XC40 BEV är ju på G. Ska tillverkas i samma fabrik som PS2. Så jag ser inte det som något märkligt att Volvo väljer att utnyttja de detaljer som tagits fram hos Polestar i Volvobilar.

Det har blivit lite väl mycket Premium hos Volvo nu. Resan som de gjort från folkbilen in i premiumsegmentet gör ju att det blir svårt att sälja bilar till privatpersoner. Att betala 638.000 kr för en fossilbil som kan köras 4-5 mil (i bästa fall) på en elmotor känns konstigt, när man kan köpa en TM3 för 653.000 kr Prestandan är ju snarlik. Båda bilarna gör 0-100 på 4,5 sekund (typ). Men visst, det finns ju folk som av olika anledningar inte vill köpa en elbil. Men TCO blir ju väldigt hög på en Hybridbil som kostar samma som en TM3 LR AWD.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
hooked skrev:
Är inte detta jättekonstigt att Volvo lanserar Polestar styling till sina bilar i detta läge? Blir bara rörigt och det hade varit snyggare om Polestar var ett renodlat elbilsmärke. Tycker strategin är helkonstig.

Priserna är också anmärkningsvärt höga :shock:

https://feber.se/bil/art/396283/sverige ... os_nya_po/
Polestar optimering har funnits i många år till Volvobilar. Men de verkar ha utökat med styling. Polestar är ju dock fortsatt ett undermärke till Volvo och inte uttalat ett elbilsmärke. PS 1 är ju fortfarande en elhybrid (även om den är en one-off)

En S60 T8 Inscription/R-Design kostar 564.000 kr
En S60 T8 Polestar kostar 638.000 kr

Mycket pengar för en låtsaselbil. 74.000 kr för öhlinschassi, elbaklucka, andra fälgar, optimerad motor och..... guldfärgade säkerhetsbälten. :shock:

Men å andra sidan så betalar Teslaägare 106.000 kr extra för snarlika saker. Dvs optimerade motorer, andra fälgar, bättre bromsar.

Men det kan ju vara precis tvärtom, att man vill knyta ihop Polestar och Volvo ännu tydligare. Så att köpgruppen ser det som samma märke (även om marknadsfluffet hos Polestar hävdar annat).

XC40 BEV är ju på G. Ska tillverkas i samma fabrik som PS2. Så jag ser inte det som något märkligt att Volvo väljer att utnyttja de detaljer som tagits fram hos Polestar i Volvobilar.
XC40 BEV ska tillverkas i Volvos Belgiska fabrik enligt tidigare uppgifter, det utesluter iofs inte att den utöver det kommer göras i Kina för den lokala marknaden precis som för vanliga XC40.

https://www.flandersinvestmentandtrade. ... e-in-ghent

Håller för övrigt med att Volvos PHEV:s har alldeles för litet batteri.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Ingen som har noterat detta ENORMA genombrott?!?!
https://alltomelbil.se/volvos-forsta-el ... -rackvidd/
:lol: :lol: :lol:
”Nyheten” kom ju för snart 2 månader sedan (1 april ;) )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
har provsuttit ja, men det var den 22 mars.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
har provsuttit ja, men det var den 22 mars.
Vad ger du för betyg då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
har provsuttit ja, men det var den 22 mars.
Vad ger du för betyg då?
jag tycker PS2 verkar som en mycket kompetent bil och stolarna är Volvotypiskt mycket goda. Det jag störde mig lite på i den bil jag satt i med grå klädsel var att den inte kändes premium. Det ska tydligen vara nåt slags veganalternativ, men Tesla har fått till materialet betydligt bättre. Det i kombination med att ventilerade säten endast går att få till skinnstolar gör nog att jag väljer skinn om det blir ett köp. Skärmar och reglage kändes ombonat och modernt. Jag är verkligen spänd på PS2 när den väl kommer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Polestar 2

Inlägg av dhogborg »

e-Mobility Podden har ett avsnitt med Polestars designchef Maximilian Missoni.

https://poddtoppen.se/podcast/144197416 ... mpromisser
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
har provsuttit ja, men det var den 22 mars.
Vad ger du för betyg då?
jag tycker PS2 verkar som en mycket kompetent bil och stolarna är Volvotypiskt mycket goda. Det jag störde mig lite på i den bil jag satt i med grå klädsel var att den inte kändes premium. Det ska tydligen vara nåt slags veganalternativ, men Tesla har fått till materialet betydligt bättre. Det i kombination med att ventilerade säten endast går att få till skinnstolar gör nog att jag väljer skinn om det blir ett köp. Skärmar och reglage kändes ombonat och modernt. Jag är verkligen spänd på PS2 när den väl kommer.
Jag har också provsuttit, skulle tippa på att stolarna är exakt samma som i XC40 men med annan klädsel. Inte samma klass som stolarna i 60/90-bilarna, speciellt när det gäller sidostöd och inställningsmöjligheter, men ändå väldigt bra stolar.

Jag gillar förarmiljön som även den påminner väldigt mycket om XC40 men med större centerdisplay och några andra designval, infotainmentsystemet kändes rappt. Halvkombibakluckan är kanon och utrymmet kändes fullt tillräckligt. Frunken är inte så mycket att hänga i granen men den räcker till en laddkabel och lite annat krafs ungefär som i I-pace, dock något större. Är mycket spänd på att få provköra, när nu det kan tänkas bli av. Fick även en liten bok hemskickad idag som handlade om Polestar, lite kul. :)
IMG_20190524_163635.jpg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Polestar 2

Inlägg av Becada »

Var igår och tittade på Polestar 2 som nu visas på Centralen i Stockholm. Jag tycker att bilen är snyggare i verkligheten än på bild men den väcker inget habegär hos mig Jag upplever förarplatsen som väldigt instängd pga av en stor mittkonsol och en stor skärm bakom ratten. Kontrasten mot Model 3 är mycket stor. Personligen föredrar jag Model 3:s luftiga och avskalade interiör. Det är svårt att säga när man sitter i en bil inne i en tågstation men det kändes som att sikten framåt var dålig. Tyvärr var det inte möjligt att undersöka hur man gör olika inställningar i bilen. Det enda som funkade på skärmen var navigation och ändra temperatur. Gränssnittet i Models 3:s skärm verkar dock vara överlägset Polestar. Teslas skärm ser mycket enklare och snyggare ut. Testade inte baksätet men det såg ut att vara högre än Model 3.
Model Y Long Range
Skriv svar