En P85 byggd 2014 har grundpris 837500 enligt skatteverket. Har förmånsvärdet 4666kr/mån.
Så måste inte bli sååååå blodigt högt på en P Model 3. Men tittar man å andra sidan på dagens Model S i P utförande så har den över 11000kr/mån i grundutförande!
Men beror som sagt på vad de vill jämföra den mot. De kanske tex jämför med lite starkare motorversioner på Audi A4, BMW 3-serien, MB C-klass?
I Skatteverkets tankebanor hänger nog inte allt bara på snabbheten
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det ser ut som man sakta genom åren på skatteverket fattat vad Tesla är för bilar. Dvs snabba sportbilar i praktiken. De nyare förmånsvärderna straffar ut P-modellerna ordentligt, med över 100% 2018 fastän prisskillnaden bara är ca 20%.
Grundmodellen är snabb, men det kan man finna sig i på skatteverket verkar det som. Inte så konstigt att skatteverket inte vill stödja sportbilar som tjänstebilar egentligen. För vad ska du ha en snabbaccelererande bil i tjänsten för?
Det ser ut som man sakta genom åren på skatteverket fattat vad Tesla är för bilar. Dvs snabba sportbilar i praktiken. De nyare förmånsvärderna straffar ut P-modellerna ordentligt, med över 100% 2018 fastän prisskillnaden bara är ca 20%.
Grundmodellen är snabb, men det kan man finna sig i på skatteverket verkar det som. Inte så konstigt att skatteverket inte vill stödja sportbilar som tjänstebilar egentligen. För vad ska du ha en snabbaccelererande bil i tjänsten för?
Skatteverket jagar ju fram en likvärdig bil och som jag förstått det så är det baserat på prestandan och inte priset direkt.
När jag stod i valet att välja en S60 eller S60D så var förmånsvärdet på den första ~3800 resp. ~4800. Själva storleken på batteriet spelade ingen roll utan S75 hade samma som S60 osv.
Jag tror att diffen till P-modellens förmånsvärde blir större än skillnaden mellan med eller utan D.
Har såklart inga svar men jag tror att du får räkna med ett högre förmånsvärde än du har idag pch jag skulle inte bli förvånad om det landade på mellan 7-8k naken
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det ser ut som man sakta genom åren på skatteverket fattat vad Tesla är för bilar. Dvs snabba sportbilar i praktiken. De nyare förmånsvärderna straffar ut P-modellerna ordentligt, med över 100% 2018 fastän prisskillnaden bara är ca 20%.
Grundmodellen är snabb, men det kan man finna sig i på skatteverket verkar det som. Inte så konstigt att skatteverket inte vill stödja sportbilar som tjänstebilar egentligen. För vad ska du ha en snabbaccelererande bil i tjänsten för?
Nä, en Model S eller X blir aldrig en sportbil. Sambandet mellan snabb acceleration och "sportighet" är löst. En liten Miata är hundra ggr sportigare än en Mercedes SUV med vrålande V8 på 600 hästar.
Det här med att förmånsvärdet inte är satt är riktigt besvärligt. Jag ringde skatteverket och trots att dom var mycket tillmötesgående så gav det inget. Helt avgörande är vad dom anser vara motsvarande fossilbil. Den uppgiften är inte satt än och lät som att den först kommer när bilar börjar levereras men något oklart. Tänkte sätta mig och räkna lite ikväll. Tänker om man tar ett antal elbilar och ser hur mycket nedsättning dom får i procent kanske det går att se någon form av mönster...
För mig är frågan P eller inte.. med tanke på att gissningar finns på förmånsvärde mellan 5 och 12 k nu så vågar jag inte ta P utan mer info. Knepigt detta...
Det här med att förmånsvärdet inte är satt är riktigt besvärligt. Jag ringde skatteverket och trots att dom var mycket tillmötesgående så gav det inget. Helt avgörande är vad dom anser vara motsvarande fossilbil. Den uppgiften är inte satt än och lät som att den först kommer när bilar börjar levereras men något oklart. Tänkte sätta mig och räkna lite ikväll. Tänker om man tar ett antal elbilar och ser hur mycket nedsättning dom får i procent kanske det går att se någon form av mönster...
För mig är frågan P eller inte.. med tanke på att gissningar finns på förmånsvärde mellan 5 och 12 k nu så vågar jag inte ta P utan mer info. Knepigt detta...
Jag har bara räknat kallt med att man kan "flytta" bilen och köpa den privat istället om förmånsvärdet blir galet. Jag hoppas på runt 6k för min P3a, passerar den 10k så blir det privat, någonstans mellan 6 och 10 så får det räknas lite
Det här med att förmånsvärdet inte är satt är riktigt besvärligt. Jag ringde skatteverket och trots att dom var mycket tillmötesgående så gav det inget. Helt avgörande är vad dom anser vara motsvarande fossilbil. Den uppgiften är inte satt än och lät som att den först kommer när bilar börjar levereras men något oklart. Tänkte sätta mig och räkna lite ikväll. Tänker om man tar ett antal elbilar och ser hur mycket nedsättning dom får i procent kanske det går att se någon form av mönster...
För mig är frågan P eller inte.. med tanke på att gissningar finns på förmånsvärde mellan 5 och 12 k nu så vågar jag inte ta P utan mer info. Knepigt detta...
Jag gjorde samma övning igår kväll vid beställning av min P3D. Såg ett mönster för både På och bilar utan. Både S och X sänks med ca 50 %
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Vanskligt med mönster. Men en fossil bil som kostar som P3D kommer väl inte upp i 10k så att Teslan gör det känns inte rimligt. 4500:- är min gissning. 3500:- för LR. Tror SR får samma förmånsvärde som LR för övrigt.
Håller med om att avdraget för Tesla är runt 50% oavsett om det är P eller inte.
Enligt denna logik så borde förmånsvärdet för naken P vara under det för s75d som ligger på 4850.
Dessutom verkar verdi och legato vars åsikter för mig väger tungt i detta också kommit fram till något liknande. Tänk om nu bara Danni kunde kommentera så jag vågar trycka på kanppen för en P...
Håller med om att avdraget för Tesla är runt 50% oavsett om det är P eller inte.
Enligt denna logik så borde förmånsvärdet för naken P vara under det för s75d som ligger på 4850.
Dessutom verkar verdi och legato vars åsikter för mig väger tungt i detta också kommit fram till något liknande. Tänk om nu bara Danni kunde kommentera så jag vågar trycka på kanppen för en P...
Efter en del besvärjelser av typen: YOLO, Man ångrar inte ett dyrt köp, men tänk såhär då, miljö, du sparar drivmedel osv. så beställde jag en P, röd med vit inredning och autopilot.
Räknade en på förmånsvärdet och kom fram till att den bilen (93600 extrautrustning) borde få ett förmånsvärde mellan 4500 och 7500. Jag kan leva med det känner jag. Hoppas bara jag har rätt...
Jag är däremot ganska säker på att jag hade ångrat att inte ta precis det jag ville ha.
Om valet står mellan de två modellerna så är det ju bara att beställa P och sen ändra om du tycker förmånsvärdet är för högt.
Om valet är ang att beställa Model 3 överhuvudtaget så finns ju öppet köp...
Så oavsett är det väl inget problem att klicka på
Nja, jag tror nog det är enklare mot Tesla att först köpa den billigare varianten och få Tesla att uppgradera den till en performance än vice versa....
Ni som leasat med eget företag. Hur gjorde ni med handpenningen? Betalat privat kort och sen utlägg, företagets kort eller en banköverföring? Jag avser lease via DNB.
Ni som leasat med eget företag. Hur gjorde ni med handpenningen? Betalat privat kort och sen utlägg, företagets kort eller en banköverföring? Jag avser lease via DNB.
Jag betalade med företagets kort på fakturan. Fick sen kreditnota som jag måste boka. Utgår ifrån att 15000 sen återbetalas eller dras av när leasingen kommer.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Ni som leasat med eget företag. Hur gjorde ni med handpenningen? Betalat privat kort och sen utlägg, företagets kort eller en banköverföring? Jag avser lease via DNB.
Jag betalade med företagets kort på fakturan. Fick sen kreditnota som jag måste boka. Utgår ifrån att 15000 sen återbetalas eller dras av när leasingen kommer.
Ja, uppfattat det som att det dras av från den första förhöjda månadsavgiften. Jag körde på banköverföring, dagen efter överföringen var det klart hos Tesla.