Bagageluckan en showstopper?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Att Tesla Model 3 inte är hatchback utan har endast en traditionell bagagelucka är...

en showstopper - jag kan inte köpa bilen så här
24
14%
tråkigt men går att leva med
71
40%
spelar ingen roll för mig
82
46%
 
Antal röster: 177

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av olarsson »

Vi åker fyra personer på fyra veckors semester med Teslan. Inklusive en landsvägscykel underst i bagaget. Hade gått in en bag till bak och en fram. Även med hatthyllan kvar.
Tror mod3 kommer att funka fint.
image.jpeg
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
jepp, därför jag vägrar att skaffa garage :lol:
Samma här!

Eftersom jag gärna vill ha bilen under tak så valde jag att inte bygga garage när vi byggde nytt hus. :lol:
Vi byggde en rejäl carport istället. :D
samma här, struntade i väggarna som skulle ha bildat garaget och voila, en carport :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av mati »

Kommer det verkligen att fungera med Model 3? Det kan ju bli lite tajt. Hmmm.... :roll:
20160505_061603.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Mickep »

Kan man inte sätta hundarna i baksätet? (Eller sätta in en bur där med skydd för baksäten)
Som jag ser det skulle det inte finnas en chans i världen att djuren skulle få plats även om det var en hatchback - glasrutan skulle fortfarande vara ivägen. Om det skall få plats som drägglar så måste fler saker än att bara flytta upp gångjärnen ske dvs en hel omdesigning till kombi. Tror att lastvolymen är mer än godtagbar för de flesta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Kan man inte sätta hundarna i baksätet? (Eller sätta in en bur där med skydd för baksäten)
Som jag ser det skulle det inte finnas en chans i världen att djuren skulle få plats även om det var en hatchback - glasrutan skulle fortfarande vara ivägen. Om det skall få plats som drägglar så måste fler saker än att bara flytta upp gångjärnen ske dvs en hel omdesigning till kombi. Tror att lastvolymen är mer än godtagbar för de flesta.
Bilden ovan är tagen med en Model S som hundarna sitter i, ingen kombi alltså. Det ser kanske inte ut så, men när man stänger luckan så finns det mer än gott om plats för jyckarna. I och med att Model 3 kommer att vara lite kortare än Model S så blir det såklart mindre plats, även om det skulle bli en hatchback. Men det gör kanske inte så mycket. I värsta fall går det ju att fälla ner baksätet så man får en större lastyta. Däremot så blir det ganska opraktiskt med bakluckan som vi ser nu i Model 3. Då går det inte alls och jag får behålla min Model S några år till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Mickep »

Om man ändå fäller ned baksätet, kan man då inte ta in hundarna genom passagerardörren? Hatthyllan är annars den enda plats för deras huvuden. Eller är dörrarna inte optimala att ta djur in/ut bilen? Det behövs förstås någon form av galler bakom föraren.(eller?)
Försöker se om det finns någon lösning för djurägare om de endast har en bil. Gallret skulle exempelvis kunna fällas upp från ryggen på baksätet och sedan fästas i taket. Jag är inte djurägare så vet inte hur behovet är men ser inte att det skulle vara olagligt att ha djuren i baksätet, för mörket i bagageutrymmet skulle jag nog inte placera någon. (Såvida man inte är en gangster dvs)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Om man ändå fäller ned baksätet, kan man då inte ta in hundarna genom passagerardörren? Hatthyllan är annars den enda plats för deras huvuden. Eller är dörrarna inte optimala att ta djur in/ut bilen? Det behövs förstås någon form av galler bakom föraren.(eller?)
Försöker se om det finns någon lösning för djurägare om de endast har en bil. Gallret skulle exempelvis kunna fällas upp från ryggen på baksätet och sedan fästas i taket. Jag är inte djurägare så vet inte hur behovet är men ser inte att det skulle vara olagligt att ha djuren i baksätet, för mörket i bagageutrymmet skulle jag nog inte placera någon. (Såvida man inte är en gangster dvs)
Man måste säkra djuren på något sätt. I Model S är utrymmet mellan nackstöden och taket tillräckligt litet för att hundarna inte kan ta sig över där. Ifall man vill fälla ned baksätet måste man ha någon form av galler bakom framsätena. Eller en bur.
Det är tänkbart att låta hundarna kliva in genom dörrarna. Men då är det viktigt att ha någon form av skydd så att de inte förstör sätena. Det är ju helt klart en fördel att använda bagageutrymmet och bagageluckan istället, med tanke på att hundar kan vara skitiga och att de har en tendens att repa sönder saker.
Jag har en gång transporterat en av mina hundar (den ljusa på bilden) i en Toyota Yaris. Då har jag fällt ned baksätet och hunden fick gott om plats. Fast hon stod upp hela tiden och jag fick bälta fast henne. Det kändes lite som en hästtransport eller så. Inget jag skulle vilja göra dagligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Syncronauten »

_20190502_203344.JPG
Går om man vill. Hängrännorna ligger mellan framsätena 10cm från skärmen 8-)
Finns inga lastöglor så fick surra skottkäran i öglan för låset till baksätets ryggstöd.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av HelectriC »

:lol: :lol: :lol:
Farbror blå kanske har synpunkter :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
:lol: :lol: :lol:
Farbror blå kanske har synpunkter :D
Så länge det är tydligt utmärkt och surrat så nej :)

Ja, om nu stupröret inte är typ 20 meter långt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
:lol: :lol: :lol:
Farbror blå kanske har synpunkter :D
Så länge det är tydligt utmärkt och surrat så nej :)

Ja, om nu stupröret inte är typ 20 meter långt :lol:
Regskylt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av Syncronauten »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
:lol: :lol: :lol:
Farbror blå kanske har synpunkter :D
Så länge det är tydligt utmärkt och surrat så nej :)

Ja, om nu stupröret inte är typ 20 meter långt :lol:
Regskylt?
Vad petiga ni är :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
:lol: :lol: :lol:
Farbror blå kanske har synpunkter :D
Så länge det är tydligt utmärkt och surrat så nej :)

Ja, om nu stupröret inte är typ 20 meter långt :lol:
Ser inte direkt ut att hänga nån vimpel i röret om vi säger så :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bagageluckan en showstopper?

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild
Här, mina damer och herrar, syns det berömda långa avgasröret elbilar har! :lol:
Skriv svar