Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försenad

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försenad

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd!
Bild
Bilar med sladd: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försenad

I detta avsnitt:
Denna vecka gästas vi av en riktig klimatkändis! Den från SVT kända meterologen Pär Holmgren har lämnat TV-världen och kandiderar nu till EU-parlamentet för Miljöpartiet. Hur illa är det egentligen ställt med klimatet? Anders och Fabian funderar på hur elbilspolitiken skulle utformas om de själva fick bestämma. Dessutom har Anders elbil börjat rosta och Fabian har fått sin första repa.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försen

Inlägg av ochso »

Intressant avsnitt men ni börjar verkligen bli en Teslapodd igen. 90 % av allt elbilsrelaterat handlar ju om Tesla i podden. Med tanke på att ni bytte namn så misstänker jag att ni ville träffa en större målgrupp, men det vill nog till att innehållet faktiskt speglar det nya namnet också.

Det händer ju ganska mycket (minst sagt) på elbilsfronten nu, vore kul att höra lite resonemang och djupdykningar i andra bilmärken än just Tesla.

Jag vet inte om ni har sett något nyhetsavsnitt från Transport Evolved på Youtube (släpps veckovis) och hon lyckas på ett ganska bra sätt täcka upp dels allt som Tesla pysslar med men också ha en otrolig bredd på som rapportering. Låt säga att Tesla kanske står för 25 % av innehållet i hennes avsnitt. (Sedan kan man så klart tycka vad man vill om upplägget osv i hennes avsnitt, men jag refererar bara till hur stor del de olika biltillverkarna får i avsnitten).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försen

Inlägg av LarsL »

Fast typ 90% av elbilsämnet är Tesla. Det är svårt att inte nämna Tesla när man diskuterar elbilar.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försen

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Fast typ 90% av elbilsämnet är Tesla. Det är svårt att inte nämna Tesla när man diskuterar elbilar.
Nej, 90 % av allt elbilsrelaterat är inte Tesla. Jo, möjligtvis om man mestadels läser här på forumet, eller låter googles algoritmer mata på med förslag på youtube mm (utifrån att google verkar ha förstått att man gillar Tesla), då blir nog 90 % Tesla. Men sett till elbilar i trafik, nyheter, uppdateringar, utveckling osv så är det inte 90 % Tesla.

Min kritik gällde heller inte att "inte nämna Tesla", utan bara att bredda programmet något. Man tog sig ändå tid att ändra namn från Teslapodden till Bilar Med Sladd, och ändra introt från "allt som gäller Tesla och Elon Musk". Detta föranleder kanske en förändring i innehållet också? Annars blir det ju lite som när Vänsterpartiet strök "kommunisterna" från sitt namn utan att ändra sin politik, vem försöker de lura liksom ;)

Jag misstänker att man inte ville heta Teslapodden för att inte bli sedda som "Tesla fan boys" vilket nog skulle avskräcka en hel del potentiella lyssnare, man var gissningsvis ute efter att bredda sin lyssnarskara för att få podden att växa och bli större. Fler lyssnare skulle ju exempelvis kunna leda till fler sponsorer osv. Innehållet i form av gäster och intervjuer är jättebra, en blandad och härlig skara människor har varit med i podden, så var ju även fallet innan namnbytet.

Fabian och Anders lägger dock en hel del tid på "hur har veckan varit"-delen i början av varje avsnitt, och där blir det ju naturligt 100 % Tesla av den enkla orsaken att de båda kör just Tesla. Det blir dock en ganska stor del av varje avsnitt och om man därefter också pratar ytterligare om Tesla så får avsnitten ganska stor slagsida mot just Tesla.

Missförstå mig heller inte i min kritik, jag har inget emot att lyssna på en Teslapodd, absolut inte! Jag älskar Tesla, läser allt jag kan om Tesla, drömmer om att äga en Tesla. Men jag misstänker att grabbarna hade en avsikt med att byta namn, därför lämnar jag konstruktiv kritik som de kan ta del av om de önskar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försen

Inlägg av fth »

ochso skrev:
Nej, 90 % av allt elbilsrelaterat är inte Tesla.
Jag har nog i princip aldrig sett en elbilsnyhet som inte åtminstonde nämner Tesla.

Varenda elbil som presenteras ställs i relation till Tesla, gärna som "Tesla-dödare". :roll:

Varje artikel de senaste tio åren om nya rön inom batterier, bränsleceller, elbilar kontra fossilbilar, koboltbrytning, etc etc nämner Tesla, antingen som föregångare, eller som det företag som kommer att gå under pga vad rapporten säger.

Så på det sättet kan jag nog hålla med om att 90% av allt elbilsrelaterat åtminstonde perifert är relaterat till Tesla.

Även om det händer en del (tyvärr åt h-e för lite) utanför Tesla så är dom tveklöst måttstocken som allt annat ställs i relation till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Väderkändisen från SVT: Därför blev elbilen 20 år försen

Inlägg av ochso »

fth skrev:
Jag har nog i princip aldrig sett en elbilsnyhet som inte åtminstonde nämner Tesla.
/fth
Svensk media är kanske inte jättebra gällande rapporteringen kring elbilar/Tesla.

Några uppslag till reportage/nyhetsinslag:
Vad pysslar Nikola motors med?
Hyundai Ioniq uppdateras!
Hur går det för Ionity för tillfället?
Ford investerar i Rivian.
XC40 som elbil redan i år? Spekulera prislapp?
Sono motors!!!
Uppföljning av intervjun med ingenjören från Nevs, vad utlovades och vad blev utfallet?
En djupdykning i ett svenskt bolag och kanske en intervju med någon representant gällande elektrifieringen av deras produkter: Husqvarna!
Intervju med initiativtagaren till det stora gruppköpet av solceller i Sverige vilket resulterade i ett nytt företag: Gruppsol.
GM verkar äntligen på gång med en elektrisk pickup!
Aimo, vad tror vi om affärsidén?
Senaste nytt om Porsche Taycan?
Vad hände med den där elbilen från Merca?
Lexus på gång med första elbilen?

Och vad säger egentligen Fabian och Anders om mina tolkningar av namnbyte, poddinnehåll, breddning av målgrupp osv? Är jag för negativ i mina kommentarer? Det hoppas jag inte för jag försöker vara konstruktiv och jag älskar podden!!
Skriv svar