Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rosjon skrev:
Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Man kan nästan tro att postnord har gått in som delägare eller nått i DHL. Fast egentligen inte, eftersom takräcket fortfarande existerar, även om det är på fel plats. Men skulle takräcket spårlöst försvinna från jordens yta, då kan vi vara säkra på att postnord har ett finger med i spelet. :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av rosjon »

Bevisar att logistik inte bara är svårt för Tesla, utan även för bolag som har det som sin främsta kärnverksamhet.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Laban »

En på elbilforum.no har testat fem olika takboxar på 3:an: https://elbilforum.no/index.php?topic=45444.0&

Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
model3takbox.jpg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

På väg för första gången med fullastad bil o takbox till Sälen. Snittförbrukningen i 100km/h ligger just nu på 2 kWh/mil. Dock torrt o lagom utomhus temp. Mindre än vad jag hade befarat. Dock ganska mycket ljud, vinande, från taket. Takboxen är en stor Thule Motion 900, mer aerodynamiska boxar bör ha bättre förbrukning o ljud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Xeik »

dvdkeen skrev:
På väg för första gången med fullastad bil o takbox till Sälen. Snittförbrukningen i 100km/h ligger just nu på 2 kWh/mil. Dock torrt o lagom utomhus temp. Mindre än vad jag hade befarat. Dock ganska mycket ljud, vinande, från taket. Takboxen är en stor Thule Motion 900, mer aerodynamiska boxar bör ha bättre förbrukning o ljud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter ju helt klart lovande!
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Uppdaterat: Mellan Karlstad o Sälen via Torsby drog bilen till slut 2.30 kWh/mil i 90 km/h. Temp gick ner mot -5 grader o ganska många höjdmeter. Takbox o låga temp ger ut sin rätt på räckvidden. För oss är LR batteri ett måste på vintersemester.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Då var man hemma efter första vintersemestern med Model 3 och takbox. Kan konstatera att laddinfrastrukturen i Sälen måste byggas ut snarast. Väldigt få typ 2 uttag och enbart snabbladdning i Sälen by. Dessutom har SkiStar gått ut med information att laddning av elbilar är strängeligen förbjudet från stugel.

Förbrukningen på tillbakavägen från Sälen med en genomsnittlig hastighet på 88 km/h drog bilen strax under 1,8 kWh/mil. Körde då med autopiloten påslagen i stort sätt hela vägen. Stora skillnaden på förbrukningen jämfört med resan upp kan mestadels tillskrivas temperaturen som var -5 grader upp och 18 grader hem. Viss höjdskillnad som påverkar negativt på uppvägen.

Påbörjade resan med 90% och kom fram 260 km senare med 28% kvar. Inga problem således att åka streckan utan att behöva ladda. Bör även funkar i worst case scenario om man börjar 100% hemifrån och kör i -20 grader.

Enda negativa är att min relativt stora takbox, förutom extra luftmotstånd och extra förbrukning, även ger ganska högt vägljud.

Kan dock konstatera att det är fullt möjligt att åka på skidsemester med 2 vuxna och 2 barn inklusive packning, mat samt kompletta skidutrustningar för både alpint och längd (4 par + 4 par pjäxor, 4 par + 4 par alpin skidor o längdskidor) i en Model 3. Case closed.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Tars »

dvdkeen skrev:
Då var man hemma efter första vintersemestern med Model 3 och takbox. Kan konstatera att laddinfrastrukturen i Sälen måste byggas ut snarast. Väldigt få typ 2 uttag och enbart snabbladdning i Sälen by. Dessutom har SkiStar gått ut med information att laddning av elbilar är strängeligen förbjudet från stugel.

Förbrukningen på tillbakavägen från Sälen med en genomsnittlig hastighet på 88 km/h drog bilen strax under 1,8 kWh/mil. Körde då med autopiloten påslagen i stort sätt hela vägen. Stora skillnaden på förbrukningen jämfört med resan upp kan mestadels tillskrivas temperaturen som var -5 grader upp och 18 grader hem. Viss höjdskillnad som påverkar negativt på uppvägen.

Påbörjade resan med 90% och kom fram 260 km senare med 28% kvar. Inga problem således att åka streckan utan att behöva ladda. Bör även funkar i worst case scenario om man börjar 100% hemifrån och kör i -20 grader.

Enda negativa är att min relativt stora takbox, förutom extra luftmotstånd och extra förbrukning, även ger ganska högt vägljud.

Kan dock konstatera att det är fullt möjligt att åka på skidsemester med 2 vuxna och 2 barn inklusive packning, mat samt kompletta skidutrustningar för både alpint och längd (4 par + 4 par pjäxor, 4 par + 4 par alpin skidor o längdskidor) i en Model 3. Case closed.
Trevligt att höra!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Nu pingade precis mitt API! Ni som väntat på lagersaldo kan köpa takräcket.

https://shop.tesla.com/se/en/product/ve ... -rack.html
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av tbjorn81 »

Stort tack! Beställt nu

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av perre »

tbjorn81 skrev:
Stort tack! Beställt nuBildBild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Samma här. Stort tack.

Nu är det bara navkapsel och bultmössor som fattas.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av tbjorn81 »

Ni som har köpt cykelställ till takräcke - vad har ni för märke/modell som funkar bra på Model3 med Teslaräcke?
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av thogr »

tbjorn81 skrev:
Ni som har köpt cykelställ till takräcke - vad har ni för märke/modell som funkar bra på Model3 med Teslaräcke?
Thule funkar bra. Troligtvis funkar alla som passar i ”T-spår”.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MEL »

faldo skrev:
Nu pingade precis mitt API! Ni som väntat på lagersaldo kan köpa takräcket.

https://shop.tesla.com/se/en/product/ve ... -rack.html
Stort tack - den här gången hann jag beställa! Någon som vet om det funkar med ski-rack whispbar wb300, (som jag använt till Model S) eller om det är en annan t-slot lösning?
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av gellerstam »

faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
För att det är mkt snyggare! :-)

(Facepalm)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?

Sätt lite skummgimmi på sidorna?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av jpetters »

faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
Även Volvo hade denna designfiness på original takräcke till gamla XC90.
Jag använde ett par dörrstoppar i vardera ände.

Liknande dessa.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Bejje »

faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
Väntar på att Tesla lanserar den böjda takboxen? ;-)

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Walker »

jpetters skrev:
faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
Även Volvo hade denna designfiness på original takräcke till gamla XC90.
Jag använde ett par dörrstoppar i vardera ände.

Liknande dessa.
Bild
Att behöva anpassa ett par lastbågar för 5000 spänn med ett par dörrstoppar känns ju.... sådär....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
jpetters skrev:
faldo skrev:
Fick mitt takräcke precis och känns lite som om Tesla tänkt mer på design än funktion... hur kan man göra BÖJDA takräcken!? :shock:
Någon annan som tänkt på eller löst problemet med att takboxen sitter och vippar på mitten av räcket?
Även Volvo hade denna designfiness på original takräcke till gamla XC90.
Jag använde ett par dörrstoppar i vardera ände.

Liknande dessa.
Bild
Att behöva anpassa ett par lastbågar för 5000 spänn med ett par dörrstoppar känns ju.... sådär....
Ja verkligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Tack, jag gillar er DIY-anda men dörrstoppar och skumgummi känns lite som att använda ett kalle anka-plåster som klockarmband till en Rolex
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av jpetters »

faldo skrev:
Tack, jag gillar er DIY-anda men dörrstoppar och skumgummi känns lite som att använda ett kalle anka-plåster som klockarmband till en Rolex
Det kanske går att beställa en variant i titan....Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Walker »

faldo skrev:
Tack, jag gillar er DIY-anda men dörrstoppar och skumgummi känns lite som att använda ett kalle anka-plåster som klockarmband till en Rolex
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Bodes_dad »

Någon som testat med någon bredare box på?
Skriv svar