Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Axel F
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2019 19:44

Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av Axel F »

Gå gärna in och läs min Artikel på Breakit i dag on teslan som kanske rullat längst i Sverige.

https://www.breakit.se/artikel/19898/ha ... -om-tre-ar
8001361A-6A77-4138-9387-D581F9924B46.jpeg
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kul artikel och bra att den sprids i all debatt runt bensinuppror till höger och vänster!

Den punkterar alla myter om att batterierna inte håller.

Vet du förresten om Azad snabbladdar bilen dagligen eller om han bara laddar hemma?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av Swede1 »

54 000 mil med 15 % degradering av batteriet, och bilen skramlar inte utan känns fräsch. Undrar hur kostnaderna/lönsamhet ser ut för Tesla för 1 miljon jämfört med bensinbil för 500’? Hur långt per år måste du köra innan lönsamt?
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av dbar »

Swede1 skrev:
54 000 mil med 15 % degradering av batteriet, och bilen skramlar inte utan känns fräsch. Undrar hur kostnaderna/lönsamhet ser ut för Tesla för 1 miljon jämfört med bensinbil för 500’? Hur långt per år måste du köra innan lönsamt?
Jag killgissar att han tjänat in extra kostnaden 5 gånger redan. Räknat [soppabesparing] - [extra inköps pris]

Det komplicerade i uträkningen, om man ska se det lite större, är vad stilleståndet vid laddning "kostar". Bilen kan inte tjäna pengar när det står still och laddar. Och än värre är att chauffören kostar pengar även vid vissa av dessa laddningarna.
Räcker det att ladda vid en välplanerad lunch och sen laddning mellan arbetspasset?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vad jag har förstått det så står taxibilarna i Stockholm rätt mycket redan pga. överetablering. Därav behöver chaufförerna köra väldigt långs pass för att få ihop till en rimlig lön.

Därav kanske inte problemet med laddstopp är så stort?

Åkte Teslataxi hem från Arlanda en gång. Han hade tidigare kört diesel för Taxi Stockholm. Höga avgifter till Taxi Stockholm och dyrt bränsle gjorde det svårt att få ihop det.

Nu körde han själv och mer eller mindre uteslutande på Arlanda. Var rena guldgruvan sa han. Skulle köpa en Tesla till.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av Niklas Z »

54000 mil på tre år motsvarar ett snitt på ungefär 50 mil per dygn, så det borde vara möjligt i många fall att det räcker med en laddning under natten och en vid lunchpaus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Vad jag har förstått det så står taxibilarna i Stockholm rätt mycket redan pga. överetablering. Därav behöver chaufförerna köra väldigt långs pass för att få ihop till en rimlig lön.

Därav kanske inte problemet med laddstopp är så stort?

Åkte Teslataxi hem från Arlanda en gång. Han hade tidigare kört diesel för Taxi Stockholm. Höga avgifter till Taxi Stockholm och dyrt bränsle gjorde det svårt att få ihop det.

Nu körde han själv och mer eller mindre uteslutande på Arlanda. Var rena guldgruvan sa han. Skulle köpa en Tesla till.

Det är fyra mil mellan City och Arlanda. En S Long Range klarar säkert 4-6 vändor på samma laddning beroende på väder och temperatur. Är ju mycket trafik och relativt låg hastighet. Laddar man en gång per pass och en gång mellan passen så måste det ju vara hur lugnt som helst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av LarsL »

Ja, med tanke på att Taxi verka sitta och hovra på Superchargers tills de når 100% så verkar inte deras tid vara det kritiska.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av taliz »

Har för mig jag läst att taxibilar i Sthlm rullar i snitt ca 20 mil per dygn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Har för mig jag läst att taxibilar i Sthlm rullar i snitt ca 20 mil per dygn.
Ja de som mest snurrar runt i stan kör nog inte så många mil. Men ToR Arlanda blir nog lite mer.
Användarvisningsbild
eriksoderholm
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 apr 2016 08:51

Re: Min artikel ute om Teslan som kanske rullat längst

Inlägg av eriksoderholm »

Intressant vinkel och kul att det dyker upp fler som skriver om elbilar :)
Digital redaktör, Vi Bilägare
Skriv svar