Status powewall?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Status powewall?

Inlägg av tomla »

Har powerwall 2 börjat att leveratts i Sverige?
Finns det någon uppskattning när tillbehör för offgrid finns att tillgå?
Har börjat att titta på ekonomin för att komplementera med batterilager.
Det ser ut som att det går att få ihop ekonomin på en sån lösning.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Status powewall?

Inlägg av Jojo »

Tyvärr inte :evil: . Fick nyligen efter många 'om' och 'men' kontakt med min 'handläggare' på Tesla, som för över ett år sedan hade lovat mig leverans och installation under sommaren i fjol och fick numera meddelandet att det förmodligen inte kommer bli något i år heller. Dessvärre :twisted: . Då ryker nämligen bidraget/installationsstödet och hela projektet blir dyrare än förväntat. Om den nu äntligen kommer överhuvudtaget...
Det finns enligt mitt vetande än så länge inte några lämpliga hyfsat nyckelfärdiga alternativ heller utan mån måste då satsa på en hemsnickrad lösning som kommer bli ännu dyrare i slutändan.
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Status powewall?

Inlägg av Bankiren »

Tänk vilken framtidstro man får när man tänker på alla miljövänliga lösningar som finns/kommer. Bara man lyckas få ut det till den stora massan. :)

En sak jag inte förstår dock är varför man skulle vilja ladda bilen utanför garaget. :D
94658801-6B2A-4B76-A58F-BDF4D7FB53AD.jpeg
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Status powewall?

Inlägg av dhanjel »

Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?

Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.

Funderar på om man ska komplettera med ett Tesla Powerwall.

Ett Powerwall-batteri à 14 kWh, 75 000 kr
Stödmaskinvara, 7 850 kr
Pris för Powerwall, 82 850 kr

60% investeringsstöd borde innebära en slutkostnad på 33 140kr för ett powerwall-batteri (tillkommer gör då arbetskostnad och ev prylar man behöver för att den ska prata med SolarEdge-invertern)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Status powewall?

Inlägg av vigge50 »

dhanjel skrev:
Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?

Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.

Funderar på om man ska komplettera med ett Tesla Powerwall.

Ett Powerwall-batteri à 14 kWh, 75 000 kr
Stödmaskinvara, 7 850 kr
Pris för Powerwall, 82 850 kr

60% investeringsstöd borde innebära en slutkostnad på 33 140kr för ett powerwall-batteri (tillkommer gör då arbetskostnad och ev prylar man behöver för att den ska prata med SolarEdge-invertern)
Eftersom du idag får en skattereduktion på 60 öre/kWh så motsvarar de ofta den kostnaden extra det blir att först sälja och sen köpa elen. Om du sparar på att ladda upp batteriet så pratar vi ören per kWh. Alltså kommer det med dagens incitament vara otroligt lång återbetalningstid på batterier, antagligen långt längre än vad batteriet klarar. Om regeringen väljer att ta bort skattereduktionen på 60 öre/kWh så kommer saker såklart ändras en hel del men återbetalninstiden kommer fortfarande vara lång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Status powewall?

Inlägg av Svenssons »

dhanjel skrev:
Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?

Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.
Jag gissar att solcellsanläggningen är på 6,4 kWp (inte kWh) och att årsförbrukningen är på 6kkWh, dvs 6000 kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Status powewall?

Inlägg av Zalman3 »

Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.

På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Status powewall?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.

På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Batteribackup hjälper inte mot strömavbrott utan en extra växelriktare samt lite annan utrustning. Tveksam till att det kommer hjälpa vid spänningsvariationer och transienter. Solceller kommer i alla fall hjälpa om man har spänningsfall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Status powewall?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.

På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Batteribackup hjälper inte mot strömavbrott utan en extra växelriktare samt lite annan utrustning. Tveksam till att det kommer hjälpa vid spänningsvariationer och transienter. Solceller kommer i alla fall hjälpa om man har spänningsfall.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Status powewall?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.

På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Batteribackup hjälper inte mot strömavbrott utan en extra växelriktare samt lite annan utrustning. Tveksam till att det kommer hjälpa vid spänningsvariationer och transienter. Solceller kommer i alla fall hjälpa om man har spänningsfall.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Status powewall?

Inlägg av dhanjel »

Svenssons skrev:
dhanjel skrev:
Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?

Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.
Jag gissar att solcellsanläggningen är på 6,4 kWp (inte kWh) och att årsförbrukningen är på 6kkWh, dvs 6000 kWh.
Ja så är det, blev lite snabbt där. Även om en årsförbrukning på 6kWh vore trevligt :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Status powewall?

Inlägg av Jeppe_E »

dhanjel skrev:
Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?
Nej, rent ekonomiskt är det en förlustaffär. Det är bättre att se hela nätet som en enda stor powerwall. Men, jag tror att det på lite längre sikt måste göras något med lastbalanseringen på nätet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Status powewall?

Inlägg av dhanjel »

Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Status powewall?

Inlägg av Oktavos »

För er som inte vill vänta på powerwall så finns det ett helt tesla s batteri till salu på blocket ;)
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Status powewall?

Inlägg av perwis »

dhanjel skrev:
Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Status powewall?

Inlägg av bullen »

Det kommer bli vanligare och vanligare med effektbaserad nätavgift. Jag har det idag och för mig skulle det löna sig även om det är lång payback.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Status powewall?

Inlägg av Svenssons »

perwis skrev:
dhanjel skrev:
Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.
Sverige lär inte stå för teknikutvecklingen. Det är egentligen pengar i sjön för både staten och den som köper batteribackupen . Även med ännu högre bidrag så skulle det fortfarande vara förlustafför med dagens elpriser och regler. Vid högre priser och regler där man kan nyttja den egna elen effektivare utan Skatteverkets inblandning så kommer batteribackup bli mer lönsamt och slå igenom. Som det är idag kommer det troligen inte slå igenom ens vid 100% bidrag för batteribackup exklusive installationskostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Status powewall?

Inlägg av tomla »

Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.

* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år

Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)

Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Status powewall?

Inlägg av +46 »

Om man har vattenburet uppvärmningssystem så tror jag att den bästa investeringen är en stor ackumulatortank med varmvattenslinga i toppen. Jag har en på 2 000 liter som är dockad till en 16 kW värmepump och en 35 kW vedpanna. Elda med ved gör jag bara när det är riktigt kallt och elpriset är högt även på natten. Annars värmer jag tanken med värmepumpen. Under en större del av året räcker det att ladda tanken nattetid till ett förmånligare timpris. Jag tror att jag tjänar mer på det än att inte sälja elöverskottet från solcellerna när timpriserna är som högst. Enda nackdelen som jag kan se det är att man oftast behöver säkra upp om man vill kunna få bäst utväxling på elprisets dygnsvariationer. Det vill säga kunna maximera den egna förbrukningen på natten och sälja så mycket som möjligt av den el som dom egna solcellerna genererar på dagen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Status powewall?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.

På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Batteribackup hjälper inte mot strömavbrott utan en extra växelriktare samt lite annan utrustning. Tveksam till att det kommer hjälpa vid spänningsvariationer och transienter. Solceller kommer i alla fall hjälpa om man har spänningsfall.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?

Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.

Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Status powewall?

Inlägg av tomla »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.

Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?

Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.

Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Fall 2 med Tesla powerwall "ingen koppling till grid".
Solcellerna ger likström till inverten som tillhör solcellerna. (precis som vanligt)
Ingen koppling till grid genom en extern brytare.
Powerwall och panelerna ger ström till huset. (Solcellernas inverter behöver växelspänning ifrån powerwall annars så stängs solcellerna av automatiskt.)
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Status powewall?

Inlägg av Johan84 »

Har väll pratats länge om att det utvecklas en pw3 med off-grid stöd, inbyggd växelriktar och stöd för direkladdning av teslan har jag för mig. Känns som nästa version kan bli det som får mig att kliva på och då kanske batteriet är lättare/billigare/mer kWh/bättre batterikemi. Sparar man in kostnaden för växelriktaren blir ju nyinstallation av solceller lite mer lönsamt med pw. Känns dock som att dom måste få igång leveranserna av 2an först men jag tror på att vänta på en 3a, har väll redan gått 2,5år sedan uppdateringen och va 2år mellan 1 och 2.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Status powewall?

Inlägg av vigge50 »

tomla skrev:
Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.

* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år

Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)

Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Vad har du för elavtal och elnätsavgifter? De flesta elabonnemang jag har sätt har bara några örens skillnad mellan sälja och köpa el. Elnätsavgift plus energiskatt hos Eon är som högst 67 öre/kWh, alltså endast något mer än skattereduktionen. Vad har du för elabonnemang som gör att du köper el 30 öre dyrare än vad du säljer den för?
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Status powewall?

Inlägg av larsw »

Teckna avtal med Falkenberg Energi, de köper din el för 70 öre per kWh.

Samtidigt kan man ha timmätning på de egna köpen och nu senaste natten ladda för 3-4 öre per kWh (oräknat skatt och moms).
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Status powewall?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla söker folk, för Powerwall installationer.


Certified Installer Application
Thank you for your interest in becoming a Tesla Certified Installer. We are currently looking for installers in the following fields:

Powerwall Installs - Installation of Powerwall at residential or commercial sites. Powerwall is a rechargeable battery that stores energy from solar panels or the grid, acting as a flexible reserve.
Charging Installs - Installation of charging solutions at residential or commercial sites. Charging solutions can be industrial outlets, appliance outlets, or the Tesla Wall Connector - a dedicated charge point for electric vehicles.
https://teslaenergy.formstack.com/forms ... ication_en
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar