VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Moderator: Redaktion
VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Vi har privatleasat Nissan Leaf i två omgångar de senaste fyra åren, båda gångerna köpta av Hedin bil med Santander som leasingbolag. För att förtydliga innebär privatleasing att man betalar en månadsavgift för att ha bilen och i dessa fallen ingår även service och vinterdäck. Leasingperioden var två år och efter den tiden skall bilen återlämnas och en besiktning görs. Det man bland annat tittar på då är om bilen utsatts för skador som inte kan betraktas som ”normalt slitage”. Och här har bedömningen skärpts till rejält!
Första Leafen besiktigades av Hedin bil och tog 20 - 30 minuter och var utan anmärkning. Bilen hade gått drygt 2000 mil och hade vad jag kan minnas några mindre skavanker som jag var lite orolig för om en hård bedömning skulle klanka ner på, men det var inga problem och bilen byttes ut mot en ny Leaf.
I fredags var det en helt annan historia, nu görs besiktningen av Opus bilprovning och nu tar den en timma. Lacken studeras på nära håll med ficklampa och varje liten prick som inte bedöms vara polerbar dokumenteras med bild. Motorhuven på vår bil hade till exempel tre små prickar från stenskott som jag inte själv sett, men det får vara max ett per 2000 mil så det var en för mycket (mätarställning ca 2400 mil). Övriga karossen verkar inte få ha några märken alls för det var en prick på framskärmen också och ett antal repor efter skorna på tröskeln vid förarsätet. Dessa tre tillsammans kostade 10 000 kr. Sedan var det en lite längre repa på skärmen bakom höger bakhjul, typ nån touchat i vid in/ut körning från p-plats. Kostnad 3125 kr. Denna kan ev vara acceptabel då man nog kunnat få ett försäkringsbolag att acceptera den som skada. Övriga prickar som hittades är däremot inget som jag bedömer nån försäkring skulle täcka.
Själv godkände jag inte protokollet och kommer att bestrida fakturan på 13 125 kr och hänvisa till broschyren i denna länk https://www.mrf.se/blog/2017/09/26/plb/ som Santander varit med att ta fram.
Killen som besiktigade hade bara släppt igenom en Leaf utan anmärkning, och inte helt ovanligt att räkningen var på över 40 000 kr...
Så har någon annan råkat ut för liknande vid återlämning av Nissan Leaf. Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Första Leafen besiktigades av Hedin bil och tog 20 - 30 minuter och var utan anmärkning. Bilen hade gått drygt 2000 mil och hade vad jag kan minnas några mindre skavanker som jag var lite orolig för om en hård bedömning skulle klanka ner på, men det var inga problem och bilen byttes ut mot en ny Leaf.
I fredags var det en helt annan historia, nu görs besiktningen av Opus bilprovning och nu tar den en timma. Lacken studeras på nära håll med ficklampa och varje liten prick som inte bedöms vara polerbar dokumenteras med bild. Motorhuven på vår bil hade till exempel tre små prickar från stenskott som jag inte själv sett, men det får vara max ett per 2000 mil så det var en för mycket (mätarställning ca 2400 mil). Övriga karossen verkar inte få ha några märken alls för det var en prick på framskärmen också och ett antal repor efter skorna på tröskeln vid förarsätet. Dessa tre tillsammans kostade 10 000 kr. Sedan var det en lite längre repa på skärmen bakom höger bakhjul, typ nån touchat i vid in/ut körning från p-plats. Kostnad 3125 kr. Denna kan ev vara acceptabel då man nog kunnat få ett försäkringsbolag att acceptera den som skada. Övriga prickar som hittades är däremot inget som jag bedömer nån försäkring skulle täcka.
Själv godkände jag inte protokollet och kommer att bestrida fakturan på 13 125 kr och hänvisa till broschyren i denna länk https://www.mrf.se/blog/2017/09/26/plb/ som Santander varit med att ta fram.
Killen som besiktigade hade bara släppt igenom en Leaf utan anmärkning, och inte helt ovanligt att räkningen var på över 40 000 kr...
Så har någon annan råkat ut för liknande vid återlämning av Nissan Leaf. Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Vi returnerade vår Leaf i februari 2018 med BilDahl i Umeå som besiktigade och Santander som leasingbolag.
Då gick det helt utan anmärkning så rutinerna verkar ha skärpts till det orimilga för en begagnad bil.
Då gick det helt utan anmärkning så rutinerna verkar ha skärpts till det orimilga för en begagnad bil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?LarsB skrev:Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Vår Leaf leasades med hjälp av Santander och lämnades tillbaka. Hade fått sig några skråmor och repor, men det var ingen fara alls tyckte killen som tog emot bilen av oss. Men det var ett år sedan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Bilfirmorna tappar mycket på leasing så att det skärps är nog inga konstigheter.
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.
Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Edit: hade dokumentet i telefonen
Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Edit: hade dokumentet i telefonen
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Däcken ska ha minst 5mm kvar
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Går man efter den får bilen vara rätt risig känns det somp1457 skrev:Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.
Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Edit: hade dokumentet i telefonen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Tyvärr har alltså Opus och Santander numera andra riktlinjer. Många i Nissan Leaf-gruppen på Facebook som fått krav på upp emot 40000kr för bilar som skulle kunna bedömas vara i normalt använt skick.Tellus skrev:Går man efter den får bilen vara rätt risig känns det somp1457 skrev:Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.
Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Edit: hade dokumentet i telefonen
Från Facebookgruppen:
Elbilist sedan 2014
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Jag tror några i leafgruppen på FB har kommit undan betalningen genom att hänvisa till Nissans dokument.
Med brasklapp för mitt dåliga minne.
Med brasklapp för mitt dåliga minne.
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.Surfaren skrev:Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?LarsB skrev:Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.
Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Som sagt tror dom flesta leasingar kommer bli bedömda såhär och det jag själv varnat folk för tidigare.chaffis75 skrev:Nej rubriken är korrekt.. Som nämnt så har detta diskuterats mycket i leafs Facebook grupp.Surfaren skrev:Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?LarsB skrev:Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Om opus kille bara släppt igenom en bil utan anmärkning är de ju uppenbarligen fel på hur man bedömer normalt slitage, de kräver mer eller mindre att bilen ska vara i nyskick vilket den såklart inte är efter några år, råkade själv ut för dem och fick en räkning på 6500 och då tror jag i hade tur för han missade en mindre repa.
Personligen orkade jag inte ta striden utan betalar de sura pengarna.
Så ja stor varning för Santander, komma aldrig göra äffär med dem igen.. Och troligen aldrig Nissan igen då de såklart också har ett ansvar, de är ju trots allt Nissan som leasade ut bilen till mig.
Det som händer är att bilfirman står med risken och får sälja massvis med bilar till förlust och verkar inte som firmorna har fattat det förens nu. Hört flertalet säljare som är tokiga på leasingen just för att dom kommer ha sånt jäkla överlager på bilar.
Har själv jobbat med värdering utav leasingbilar och den schablon som är för skador är inte att leka med. Ex är en ruta fullpris om du inte skriver en skaderapport innan och en dörr kan lätt vara 7 tusen för en liten bula.
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Sen ska man ju inte dra alla över en kant heller! Vi privatleasade en BMW 218 som andrabil, fick med en tydlig broschyr om vad de värderade som normalt slitage. Och kan helt klart säga att en bil med så mycket märken som de tillät hade jag aldrig tittat åt som begagnad. Och vid tillbakalämnandet var det inga problem alls, de kollade över bilen noga, men allt som var på bilen föll gott och väl inom ramen för vad de ansåg va normalt, och då var där bland annat 2 dörruppslag och ett märke på stötfångaren fram efter en liten motkörning.
Detta var genom Förenade bil i Malmö.
Så skräm inte upp alla leasingspekulanter bara för en firmas taskiga behandlande.
Detta var genom Förenade bil i Malmö.
Så skräm inte upp alla leasingspekulanter bara för en firmas taskiga behandlande.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Nej varningen är för Santander och Nissan, har själv en granne som har en Audi kan ska lämna tillbaka nu och där var de mycket bättre.
Santander hade ingen för besiktning ens om man betalade själv och ville inte lämna ut dokument om hur de bedömer och tar betalt..
Men som sagt de finns mer seriösa bil märken.
Santander hade ingen för besiktning ens om man betalade själv och ville inte lämna ut dokument om hur de bedömer och tar betalt..
Men som sagt de finns mer seriösa bil märken.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.Mickep skrev:Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
VW var fantastiskt generösa när vi lämnade in hustruns privatleasade Golf (utbytt mot en TM3). De kastade en blick på bilen, läste av mätarställningen och räknade vinterhjulen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.oscfor skrev:Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.Mickep skrev:Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Pratade lite om det här med min Skodasäljare för något år sedan. Han sa just det att om man kan privatleasa en bil för i princip noll och ingenting så är det ganska naturligt att de är petiga vid inlämning. De bedriver ingen ideell verksamhet. De, som alla andra, vill ju göra en bra affär. Det var därför Skodas privatleasing var några kronor dyrare - då slapp man kallduschen efter 3 år. Sedan visade han mig broschyren om var toleranserna går för deras bilar. Tydligt och utförligt och något alla fick med vid leverans.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Hade väl tur och klarade mig helt när jag lämnade tillbaka min LEAF i slutet av april, OPUS i Vallentuna var bra
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Finansiell leasing, vilket ju är det allra vanligaste, bedöms inte alls eftersom värdet är marknadsvärdet.Mickep skrev:Bedöms privatleasade generellt hårdare? Då är det ännu värre! Då drar man sig ännu mer från att privatleasa.oscfor skrev:Tänka på att det här inte handlar om leasing i den vanliga formen, dvs till företag, utan privatleasing.Mickep skrev:Sång HÄR är en av sakerna som gör att man drar sig från att leasa. Man vill gärna att de är förlåtande och inte extrafakturerar varje liten fel. (om det blir mycket betalar man ju nästan mer än om man skulle köpt den,och då finns ju alltid möjligheten att inte möjligheten att behålla om inte nästa köpare vill betala utsatt pris). Det borde finnas en försäkring (typ "sovgott om natten utan att oroa dig för vad de kommer säga när du tog den där ogenomtänka genvägen genom stenbrottet eller när du var lite för självsäker på motorvägen"-försäkring) där restvärdet är garanterad oavsett.(utan att göra det dyrt)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Nej det tycker jag inte - jag hade inget annat val än att vända mig till Opus. Det är Santanders ansvar att besiktningarna utförs enligt deras riktlinjer.Surfaren skrev:Är inte rubriken lite väl hård, om du inte vet?LarsB skrev:Vet inte om Opus killen var för nitisk eller om SANTANDERS riktlinjer är stenhårda.
Om det var så att han var övernitisk så borde Santander tillrättavisat då han gjort många besiktningar innan (där bara en gått igenom utan anmärkning).
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Tack för tipset om "Återlämningsguide Riktlinjer för personbilar" PDF'en!p1457 skrev:Mn senaste leaf är leasad från mbil via Nordea finans. Känns bra, än så länge.
Jag tror du kan ladda ner en bättre broschyr från Nissan.se just om att lämna tillbaka leasingbil.
Jag skall hänvisa till dokumentet när fakturan, som väl dyker upp snart, skall bestridas.
Re: VARNING FÖR SANTANDERS BEDÖMNING AV PRIVATLEASINGBIL!
Jag känner inte till att versaler eller utropstecken är förbjudet i rubriker - är det det så ber jag om ursäkt.zyax skrev:@Tibor Borde gå att ignorera trådar med förskräcklig rubrik, andra alternativ att få bort meningslöst användande av versaler och/eller massvis med utropstecken eller annan form av forumsförfulning.
Jag tyckte själv att det var väldigt nyttig information och ville kolla om fler hade liknande erfarenheter - vilket det visade sig att det fans.
Det har dessutom i tråden hänvisats till dokument som kanske inte alla (jag gjorde det inte) Nissan-ägare känner till som kan vara till nytta vid bestridande av bedömning av bilen.
Detta kan potentiellt leda till många sparade tusenlappar för andra i samma sits som mig.